Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-25@01:31:58 GMT

سیل در قم چگونه کنترل شد؟

تاریخ انتشار: ۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۲۹۰۵۹

سید محمدتقی سجادی، اظهار داشت: این بارندگی یک توده سراسری بوده که کل کشور را در برگرفته و اصل موضوع رحمت خدا بوده و جای شکر دارد و یک سری تدابیری لازم است که باید از قبل اتخاذشده باشد.

وی با اشاره به حجم بارندگی‌های اخیر در استان قم افزود: تا دیشب 39 میلی‌متر طی 24 ساعت بارندگی ثبت‌شده و این میزان در سلفچگان به مرز 60 میلی‌متر رسیده ‌و از خصوصیت بارندگی‌های با شدت بالا و در زمان کوتاه ایجاد رواناب است و وقتی رواناب از حدی فراتر رود نام سیل به آن اطلاق می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان قم گفت: ما در چند قسمت باید برای پیشگیری از وقوع سیل تمهیداتی را باید اتخاذ می‌کردیم و همکاران ما در وزارت نیرو در رودخانه‌ها فعال بودند و بخش آبخیزداری در سرشاخه‌ها و آبراه‌های فرعی تمرکز داشت.

سجادی فعالیت‌های انجام‌شده در حوزه آبخیزداری را موردتوجه قرار داد و عنوان کرد: حدود 335 هزار هکتار مشرف به شهر قم در زیر سد 15 خرداد وجود دارد که یکی از نقاط استراتژی است و طی چهار سال اخیر بیش از 130 سازه تنظیمی کنترلی از محل مدیریت بحران و صندوق توسعه ملی در این ناحیه احداث‌شده و از این 335 هزار هکتار در حدود 70 هزار هکتار برنامه‌های آبخیزداری اجراشده است که در جلسه‌ای که با حضور نمایندگان مجلس و استاندار قم برگزار شد ما درخواست کردیم برای تکمیل بقیه این میزان اعتباراتی به استان تخصیص داده شود.

وی بیان کرد: با توجه به میزان بارش‌ها، ما در قم شاهد کمترین میزان آسیب‌های ناشی از سیل و رواناب بودیم و این مهم مرهون برنامه‌های اجرایی شده در بخش آبخیزداری است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان با بیان انواع روش‌های برخورد باسیل خاطرنشان کرد: ما در برنامه‌های آبخیزداری به چند شکل باسیل برخورد می‌کنیم که کنترل حجمی سیل و تأخیر در جریان سیل با ایجاد سازه‌ها و شکستن شیب ازجمله این روش‌ها بوده که در شیوه دوم آب به‌تدریج تخلیه می‌شود تا به یک دبی مقبولی برسیم.

سجادی ابراز کرد: بخشی از سازه‌های ما تنظیمی بوده و جریان سیلاب را تنظیم می‌کند، سازه‌های کنترلی، تأخیری و ذخیره‌ای نیز از دیگر انواع سازه‌ها است که هرکدام کارکرد خود را در جلوگیری از ایجاد سیل دارند.

وی تصریح کرد: در سدها نیز با انجام برنامه‌هایی مانند بوته کاری، نهال‌کاری و ایجاد چاله‌ها سعی می‌کنیم که رواناب‌ها را کاهش دهیم و کارهای آبخیزداری در بخش‌های مختلف استان مخصوصاً 22 هکتار بالای پردیسان بسیار قابل‌توجه بوده است و اجرای این برنامه‌ها تأثیر بسزایی در مدیریت رواناب‌ها و جلوگیری از ایجاد سیل داشته است.

مدیرکل منابع طبیعی و آبخیزداری استان مطرح کرد: با اجرای برنامه‌های آبخیزداری فرصتی فراهم می‌شود که جریان آب به‌جای افقی، شکل عمودی پیدا کند، یعنی زمانی که آب در بسترسازها آرام می‌گیرد به داخل زمین نفوذ کرده و منجر به پر شدن آب‌های زیرزمینی می‌شود.

 

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: شکر سیل طبیعی و آبخیزداری استان وزارت نیرو قم مدیریت بحران صندوق توسعه ملی نمایندگان مجلس منابع طبیعی و آبخیزداری دبی طبیعی و آبخیزداری زمین استان قم سیل قم منابع طبیعی نمایندگان مجلس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۲۹۰۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز

در ساعت ۱۴:۲۳ ظهر سه‌شنبه، ۴ اردیبهشت‌ماه، گیر افتادن کودک در سازه آسانسور در بلوار خرمشهر شیراز به ستاد فرماندهی آتش نشانی گزارش و تیم عملیاتی ایستگاه ۱۷ قهرمانان به محل اعزام شد.

در این حادثه کودک ۷ ساله به طور عجیبی با باز کردن در داخلی آسانسور وارد چاهک آسانسور شده و روی استراکچر فلزی چاهک آسانسور در طبقه دوم می‌ایستد، اما با توجه به زمان حادثه و عدم استفاده متصرفین از آسانسور، کابین آسانسور در زمان حضور پسربچه در چاهک حرکتی نداشت. در غیر این‌صورت حادثه ناگواری رخ می‌داد.

آتش‌نشانان بلافاصله ضمن قطع برق آسانسور و حمایت کامل و اصولی از پایین جهت جلوگیری از سقوط احتمالی کودک و با استفاده از ابزار هیدرولیک در کوتاه‌ترین زمان ممکن اقدام به باز کردن درب آسانسور کردند و کودک را نجات دادند.

باشگاه خبرنگاران جوان فارس شیراز

دیگر خبرها

  • نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز
  • کاهش ۷۰ درصدی خسارات سیل با اجرای عملیات آبخیزداری
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد
  • اجرای طرح‌های آبخیزداری در شهرستان دامغان
  • روزی جهانی برای پاسداشت محیط زیست
  • ترویج اهمیت درختداری بین دانش آموزان بافتی
  • رییس صداوسیما: مسئولیت اظهارات مهمانان مذهبی با ما نیست/ در برنامه های زنده کنترل اظهارات کارشناسان کار ساده‌ای نیست
  • رییس صدا و سیما : مسئولیت اظهارات مهمانان مذهبی با ما نیست/ در برنامه های زنده کنترل اظهارات کارشناسان کار ساده ای نیست
  • حکمرانی هوشمند بر پایه بهره وری و اثربخشی در شمیرانات اجرا می شود
  • آبگیری ۱۵ میلیون متر مکعبی سازه‌های آبخیزداری بندرلنگه