Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر- گروه استان‌ها: در و دیوار امامزادگان و بقاع متبرکه آرامش بخش روح و نوازشگر جان هستند تا دست پر از این وادی گذر کنی حتی اگر یادت نباشد در چه جایگاهی ایستاده‌ای. چه بسیار افرادی که در هیاهوی زندگی ماشینی، مأیوس از همه جا به این پایگاه‌های امید و آرامش پناه آورده و در فضایی روحانی و ملکوتی با خداوند مهربان درد دل و عقده گشایی کرده و زندگی شیرین و پر امید خود را دوباره آغاز کرده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مکان‌های مقدس پل ارتباطی بین زمین و آسمان، و دنیا و آخرت و انسان و خدا به شمار می‌آیند و همه روزه پذیرای صدها نفرعاشق و دلداده و امیدوار به رحمت پروردگار است.

وجود مبارک امامزادگان در هر خطه ای از ایران اسلامی شرایط و فضای جامعه را به سمت و سوی معنویت، اخلاق و حیات اخروی سوق می‌دهد و به همین دلیل وجود این ظرفیت‌های ویژه در استان خراسان‌جنوبی باعث شده است تا نه تنها خود مردم استان بلکه سایر مردم کشورمان نیز در قالب گردشگران مذهبی راهی این دیار می‌شوند.

امامزاده بی بی زینب خاتون (س) در منطقه‌ای سرسبز

آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون یکی از مشهورترین بقاع متبرکه خراسان‌جنوبی بوده که به سبب کرامات زیاد و قرار گرفتن در منطقه ییلاقی و خوش آب و هوا هر ساله پذیرای هزاران زائر از نقاط مختلف استان و استان‌های دیگر است.

بنا به شواهد تاریخی در آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون، دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر گرامی امام رضا (ع) مدفون شده است که به دلیل قرار گیری در روستای کاهین شهرستان سربیشه در میان مردم استان خراسان جنوبی به مزار کاه‌ی شناخته می‌شود.

بی بی زینب خاتون (س) دختر امام موسی کاظم (ع) و خواهر امام رضا (ع) است که بعد از گذر روستای کاهین، دارفانی را وداع گفتند و بر سر تپه‌ای مدفون شدند، امروز نیز آستانه مقدسه امامزاده بی بی زینب خاتون (س) در روستای کاه‌ی (کاهین) بخش مود شهرستان سربیشه واقع شده است.

مزار کاه‌ی بر فراز کوهی بلند در جوار روستای کاه‌ی و در ۵۲ کیلومتری شهر سربیشه و ۱۷ کیلومتری شهر مود از طریق جاده آسفالته ارتباط دارد، مزار در منطقه‌ای ییلاقی و سرسبز و خوش آب‌وهوا قرار دارد. نام اولیه این روستا کاهین بوده که به تدریج به کاهن و کاه‌ی تغییر یافته است و به مرور زمان کاهین مخفف شد و امروز آن را کاه‌ی می‌گویند، به تبعیت از نام این محل نام خانوادگی اغلب اهالی کاهنی می‌باشد.

خواب گوسفندان بر مزار بی بی زینب خاتون

عقیده و اعتقاد مردم به این بارگاه مقدس به حدی است که مردم بسیاری همواره برای نذورات خود به بارگاه مقدس این بانو مشرف شده و برای تمامی امور از جمله شفا یافتن بیماران و بیماری‌های لاعلاج و از این دست و نیز مشکلات مالی در این بقعه نذر و نیاز می‌کنند که یکی از مهم‌ترین نذورات مردم در این بارگاه مقدس قربانی کردن گوسفند به نیت استجابت حاجت است.

در صحن این بقعه غرفه‌هایی برای خواباندن گوسفندهای نظری در نظر گرفته شده و بنا به رسومی که از گذشته در این منطقه رواج داشته است هر کس حاجتی دارد، گوسفندی را برای قربانی کردن به این مکان آورده و در یکی از این غرفه‌ها بر روی زمین می‌خوابانند و عقیده بر این است که چنانچه حیوان بر روی زمین بماند و بر نخیزد، آن گوسفند به عنوان نذر پذیرفته شده است.

علاوه بر این عده زیادی همواره برای برپایی نماز حاجت و توسل به آستان پروردگار در این مزار متبرکه حضور می‌یابند و امید راسخی به برآورده شدن حاجات خود دارند.

میزبانی ۱۵۰ هزار زائر در سال

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سربیشه در گفتگو با مهر گفت: آستانه مبارکه بی بی زینب خاتون (س) مشهور به مزار کاه‌ی در ۵۰ کیلومتری جنوب شرقی شهرستان بیرجند و در بخش مود شهرستان سربیشه در منطقه‌ای سر سبز و خوش آب و هوا واقع شده که سالانه میزبان ۱۵۰ هزار زائر است.

علی امینی‌نسب با بیان اینکه این آستانه مبارکه در ارتفاعات روستای کاهین قرار داشته و منطقه‌ای ییلاقی با زمستانی سرد و تابستانی بسیار مطبوع و خوش آب و هوا دارد، عنوان داشت: از این رو این منطقه از فضای سبز بسیار زیبا و آبی شیرین و گوارا برخوردار است که این امر سبب جذب زائران و مسافران بسیاری از نقاط مختلف استان و کشور به این منطقه شده است.

وی بیان داشت: به خاطر وجود آب گوارا و مهمانسراهایی که در محوطه این مزار و در باغ‌های سر سبز این روستا وجود دارد، مردمی که به این منطقه می‌آیند به طور موقت در این منطقه سکنی گزیده و به زیارت و سیاحت می‌پردازند.

اشاره‌ای به امکانات امامزاده

رئیس اداره اوقاف وامورخیریه سربیشه از دیگر امکانات رفاهی این بقعه متبرکه را وجود دو سالن بزرگ جهت برگزاری مجالس، ۳۰ باب زائرسرا، ۲۰ کانکس، سه سالن بزرگ اردویی، ۹ سوئیت و ۵ آلاچیق اعلام کرد و افزود: اهالی روستا در ایام خاص تعدادی چادر در اطراف زیارتگاه جهت اسکان زائران نصب می‌کنند.

امینی‌نسب وجود کتابخانه، کشتارگاه و دفتر مخابراتی را از امکانات موجود در این بقعه متبرکه ذکر کرد و بیان داشت: همچنین چشمه‌های سرویس بهداشتی در سه قسمت پایین، پشت زائرسرا و نزدیک حرم ایجاد شده است.

وی با اعلام این مطلب که بقعه بی‌بی زینب خاتون (س) پردرآمدترین بقعه خراسان‌جنوبی است، بیان داشت: نذورات ضریح، اجاره بهای زائرسراها و فروش گوشت‌های نذری از مهم‌ترین منابع در آمدی این مزار می‌باشد.

حضور ۸ هزار زائر از ابتدای تعطیلات نوروزی ۹۸

رئیس اداره اوقاف و امور خیریه سربیشه از اجرای طرح آرامش بهاری در چهار بقعه این شهرستان از ۲۸ اسفندماه لغایت ۱۴ فروردین‌ماه خبر داد و گفت: امامزاده بی‌بی‌زینب خاتون (س)، آستان مقدس امامزاده سید حامد علوی چنشت، مسجد و مجتمع فرهنگی و مذهبی ابوالفضل (ع) و امامزاده سلطان بیدار دهک بقاع مجری طرح آرامش بهاری در این شهرستان هستند.

امینی‌نسب از برپایی خیمه‌های معرفت در جوار امامزاده بی بی زینب خاتون (س) و مسجد حضرت ابوالفضل (ع) خبر داد و افزود: روحانیون با استقرار در بقاع متبرکه امامزادگان در زمان اجرای طرح آرامش بهاری آماده مشاوره و پاسخگویی به مسائل شرعی و اقامه فرایض دینی در امامزادگان هستند.

وی از حضور بیش از ۸ هزار هزار نفر زائر و مسافر نوروزی در امامزادگان و بقاع متبرکه سربیشه خبر داد و گفت: از این تعداد زائر ۸۴۰ نفر در زائرسراهای بقاع متبرکه شهرستان اسکان یافتند.

کد خبر 4577205

منبع: مهر

کلیدواژه: اداره کل اوقاف خراسان جنوبی نوروز 98 سربیشه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۳۹۸۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

طرح دخترانه «سدنا» در مدرسه علمیه خواهران حضرت زینب(س) میناب برگزار می‌شود

به گزارش حوزه استان های خبرگزاری تقریب، صالحه کریمیانی پور، در جلسه‌ای که با اساتید و مسئولین این مدرسه علمیه با موضوع" ایده‌ها و راه‌کارهای پذیرش حوزه و تشریح طرح دخترانه سدنا" روز گذشته بعد از نماز مغرب و عشا در این مدرسه علمیه برگزار شد، ضمن خوش آمدگویی، از اساتید و کارکنان حاضر در جلسه تقدیر و تشکر کرد.

وی با اشاره به اینکه هدف از برگزاری جلسه بررسی راه‌کارها و ایده‌های جذاب جهت پذیرش مدرسه علمیه خواهران حضرت زینب(س) میناب می‌باشد، خاطر نشان کرد: یکی از طرح هایی که طلاب پایه اول ارائه دادند، طرح دخترانه سدنا است که ویژه دانش آموزان نهم و دوازدهم متوسطه اول و دوم مدارس میناب طراحی و اجرا خواهد شد.

مدیر مدرسه علمیه حضرت زینب(س) میناب اظهار داشت: ثبت نام و اجرای این طرح از اول اردیبهشت آغاز و تا دو هفته ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: این طرح همراه با اجرای برنامه های متنوع و جذاب، اجرای مسابقه، بیان حس خوب توسط طلاب و اساتید و بازید از فضای معنوی این مدرسه علمیه‌ و در کل یک روز شاد و بیادماندنی و خاطره انگیز برای دانش آموزان است.

خانم کریمیانی پور تاکید کرد: مدیران، اساتید، مربیان پرورشی و مربیان طرح امین مدارس جهت ثبت تاریخ در برنامه با مدیریت مدرسه علمیه حضرت زینب(سلام الله علیها) هماهنگی های لازم را انجام دهند، شماره تماس جهت هماهنگی خانم کریمیانی پور۰۹۰۳ ۹۶۱ ۰۹۶۹
۰۹۳۹ ۲۸۹ ۸۸۳۲خانم ذاکری معاون آموزش مدرسه علمیه حضرت زینب(س) میناب.

وی در ادامه از اساتیدی که در سال گذشته در جذب و پذیرش طلاب جدیدالورود نقش فعالی داشتند با اهداء هدیه، تشکر و قدردانی کرد و از اساتید دیگر نیز درخواست کرد جهت مشارکت فعال در مدارس، مساجد و محلات جهت جذب حداکثری، تلاش مضاعف نمایند.

در پایان اساتید و کارکنان این مدرسه علمیه میهمان سفره کریمانه اهل بیت(علیهم السلام) شدند.


انتهای پیام/

 

دیگر خبرها

  • پیش‌کنگره  ۱۵۰۰۰ شهید فارس در کازرون برگزار می‌شود
  • ۵ بوستان مهم تهران پذیرای ویژه تهرانی‌ها بود
  • خبر‌هایی از بررسی فرهنگ وقف در همایش متولیان بقاع متبرکه در دامغان
  • لعاب دار کردن قورمه سبزی ؛ اندازه دقیق سبزی قورمه برای یک کیلوگرم چقدر است؟ | ترفندهای خوشمزه تر شدن قورمه سبزی
  • سالانه ۵۰ موقوفه جدید به موقوفات استان سمنان اضافه می‌شود
  • طرح دخترانه «سدنا» در مدرسه علمیه خواهران حضرت زینب(س) میناب برگزار می‌شود
  • پاکسازی محیط زیست از زباله در سربیشه
  • قدردانی استاندار همدان از شرکت ملی پخش فرآورده‌های نفتی برای سوخت‌رسانی نوروزی
  • پیام تبریک معاون وزیر ورزش به دختران المپیکی
  • اتصال شهرهای قاین و سربیشه به شبکه فاضلاب