Web Analytics Made Easy - Statcounter

در فصل بهار عشایر شهرستان کهگیلویه نیز به نقاط مختلف کوچ می کنند تا منطقه بهتری را برای گذراندن فصل گرما و چرای بهتر برای دام های خود پیدا کنند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کهگیلویه، هر ساله و در ایام خاصی از سال عشایر اقدام به کوچ می کنند. اگر کوچ را بخواهیم در یک بند تشریح کنیم همان جابجایی و حرکت افراد و خانوارهای عشایری بین قلمروهای ییلاقی (سردسیر) و قشلاق (گرمسیر) که با هدف دسترسی به علوفه مرتعی تازه برای تعلیف احشام و اهتزاز از گرما و سرمای شدید است .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

در همه جای دنیا عشایر را به خاطر سبک زندگی به خصوصشان می شناسند. شیوه زندگی متفاوتی که جدا از سبک زندگی شهری است و حتی با زندگی روستایی هم تفاوتهایی دارد. جوامع عشایری سبک زندگی مستقل و متکی به خود  را دارند و طبیعت نقش مهمی در زندگی آن ها ایفاء می کند. آن ها زندگی خود را از راه دامداری می گذرانند و در پی تغییر فصل ها، از نقطه ای به نقطه ای دیگر جا به جا می شوند.

 

کوچ عشایر معمولاً با شرکت همه افراد خانوار، بار و بنه و سرپناه قابل حمل در قالب رده‌های ایلی یا امروزه به صورت انفرادی و تک‌خانواری صورت می‌گیرد. کوتاه و بلند بودن مسیر کوچ، تغییری در مفهوم کوچ عشایر به وجود نمی‌آورد.

 

در فرهنگ فارسی واژه عشایر را بیشتر برای آن دسته از اقوام ایرانی به کار می برند که “فرهنگ کوچ” در زندگی شان اهمیت بسیار بالایی دارد. این اقوام را اصطلاحا “عشایر کوچنده” می گویند.

 

عشایر کوچنده ویژگی های  بسیار مهمی در سبک زندگی خود دارند، ساختار اجتماعی آن ها به صورت قبیله ای است، معیشت این اقوام به دامداری متکی است و زندگی آن ها مبتنی بر فرهنگ کوچ نشینی است.

 

در فصل بهار عشایر شهرستان کهگیلویه نیز  به نقاط مختلف کوچ می کنند تا منطقه بهتری را برای گذراندن فصل گرما و چرای بهتر برای دام های خود پیدا کنند.

 

در ادامه تصاویر مربوط به کوچ عشایر آمده است؛

 

                              انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۴۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دریای خزر عقب‌نشینی کرد

رئیس سازمان حفاظت از محیط زیست گفت: دریای خزر شرایط نوسانات متعدد دارد و با توجه به شرایط اقلیمی و بهره‌بردای پنج کشور از این دریا، این احتمال دارد که در فصول و سال‌های مختلف عقب نشینی یا بالاآمدگی داشته باشد، الان در بازه زمان عقب نشینی هستیم.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از پایگاه اطلاع‌رسانی سازمان محیط زیست، علی سلاجقه در حاشیه جلسه هیئت دولت در جمع خبرنگاران درباره شرایط دریای خزر اظهار کرد: دریای خزر شرایط نوسانات متعدد دارد و با توجه به شرایط اقلیمی و بهره‌بردای پنج کشور از این دریا، این احتمال دارد که در فصول و سال‌های مختلف عقب نشینی یا بالاآمدگی داشته باشد، الان در بازه زمان عقب نشینی هستیم؛ کشورهای حوزه آبریز خزر باید در قالب کنوانسیون تهران وظایف خود را اجرا کنند و دولت سیزدهم پس از شش سال این کنوانسیون را احیا کرد.

وی افزود: در ژنو توافقات خیلی خوبی رخ داد، کاپ ششم هم در تهران برگزار می‌شود و باید کشورها اگر آب بند یا سدی ایجاد کرده‌اند، تکالیف خود را در این زمینه عملیاتی کنند.

رئیس سازمان محیط زیست درباره میزان عقب نشینی آب دریای خزر گفت: در میانگین نوسانات وضعیت فعلی طبیعی است و سال‌هایی داشته‌ایم که این عقب نشینی بیشتر بوده است.

سلاجقه در خصوص جمع‌آوری کیسه‌های نایلونی ادامه داد: طبق اساس نامه دولت، کیسه‌های زیر ۲۵ میکرون از چرخه تولید و توزیع و مصرف در بازه زمانی پنج ساله حذف می‌شود.

کد خبر 747519

دیگر خبرها

  • تداوم باران بهاری در سیستان وبلوچستان
  • تداوم بارش‌ها و رگبارهای بهاری در یزد تا فردا
  • تاثیر فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • تاثیر فرهنگ فرهنگ ‌بر سلامت خانواده ‌
  • اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی کهگیلویه و بویراحمد پیشگام در تکریم معلمان
  • دریای خزر عقب‌نشینی کرد
  • تداوم فرهنگی ایران از دیدگاه اسلامی ندوشن
  • تداوم بارش های بهاری در کشور
  • رسانه‌ها در ارتباط با مردم و فرهنگ‌سازی نقش مهمی دارند
  • کارگران موتور محرکه اقتصاد کشور هستند