Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-03-29@09:39:35 GMT

نمايش تاکتيک هاي نظامي جديد ايران در سال 97

تاریخ انتشار: ۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۴۴۱۲۹

نمايش تاکتيک هاي نظامي جديد ايران در سال 97

خبرگزاري آريا - تهران - ايرنا - نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران در سال گذشته 6 رزمايش برگزار کردند و تاکتيک هاي جديد دفاعي خود را براي مقابله با دشمنان به نمايش گذاشتند.

به گزارش خبرنگار دفاعي ايرنا، نيروهاي هاي زميني، دريايي و هوايي ارتش، قرارگاه پدافندهوايي خاتم الانبيا(ص) و نيروهاي زميني و هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سال 97 در اين رزمايش ها علاوه بر نمايش دستاوردهاي جديد خود، تاکتيک هاي نظامي جديد جمهوري اسلامي ايران براي رويارويي با دشمن را در معرض ديد عموم قرار دادند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


**رزمايش پدافندهوايي
قرارگاه پدافندهوايي خاتم الانبيا (ص) آبان 97 همزمان با آغاز دور جديد تحريم ها عليه ايران رزمايشي را در بخش هاي وسيعي از شمال مرکز و غرب کشور و در مساحتي به وسعت تقريبي نيم ميليون کيلومتر مربع برگزار کرد.
در اين رزمايش 2 روزه که با محوريت قرارگاه پدافند هوايي خاتم الانبياء (ص) و در قالب شبکه يکپارچه پدافندهوايي کشور برگزار شد، نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي، يگان‌هاي پروازي نيروي هوايي ارتش و شبکه ديده‌باني بصري و اپتيکي نيز مشارکت داشتند.
در اين رزمايش سامانه توپخانه‌اي پدافند هوايي «سراج» براي نخستين بار رونمايي شد و توانست با موفقيت پهپاد‌هاي متخاصم را در آسمان محل برگزاري رزمايش مورد اصابت قرار دهد.
اين سامانه يک توپ 35 ميليمتري است که توپ و گلوله آن بهينه شده و علاوه بر استفاده از رادار، از يک سامانه جديد اپتيکي نيز بهره مي‌برد. سامانه توپخانه‌اي سراج مي‌تواند انواع اهداف از جمله ريزپرنده‌ها را کشف و مورد اصابت قرار دهد.
در بخش ديگري از رزمايش سامانه موشکي سوم خرداد نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با شليک موشک توانست پرنده متخاصم در آسمان محل رزمايش را مورد اصابت قرار دهد.
سامانه موشکي سوم خرداد که ارديبهشت ماه سال 93 در جريان بازديد رهبر معظم انقلاب از نمايشگاه هوافضاي سپاه رونمايي شد، مي‌تواند اهداف را در فواصل حدود 50 کبلومتري منهدم کند. اين سامانه امکان رهگيري چهار هدف و شليک همزمان هشت موشک را دارد.
سامانه موشکي زمين به هواي ارتفاع متوسط «مرصاد» نيز با شليک چند فروند موشک انواع اهداف هوايي را مورد اصابت قرار داد.
اين سامانه ارتفاع متوسط از موشک و خودروي حامل جديد بهره مي‌برد که توان تحرک پذيري بالايي به آن مي‌دهد؛ از جمله ديگر تغييرات ايجاد شده در اين سامانه مي‌توان به ديجيتال شدن بسياري از تجهيزات مربوطه و نيز افزايش برد رادار آن اشاره کرد.
در جريان رزمايش پدافند هوايي و در کنار انواع سامانه‌هاي رزمي موشکي و توپخانه‌اي از طيف وسيعي از تجهيزات راداري نيز مورد استفاده قرار گرفت.
از جمله اين رادار‌ها مي‌توان به رادار‌هاي جستجوگر مطلع الفجر، کشف الکترواپتيک رعد و سامانه کشف کروز کاوش اشاره کرد.
همچنين در اين رزمايش براي اولين بار سامانه راداري سه بعدي و کترل هواپيماي شکاري `بشير` مورد بهره برداري عملياتي قرار گرفت.
**نمايش تاکتيک تهاجمي سپاه
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي آذر گذشته با برگزاري رزمايش پيامبر اعظم (ص) 12 در جنوب کشور، اقتدار و آمادگي نيروهاي مسلح جمهوري اسلامي ايران را براي حفظ و تضمين امنيت سواحل خليج فارس به جهانيان نشان داد.
رزمايش پيامبر اعظم 12 که از 24 آذر ماه با ستون کشي نيروها از استان هاي فارس، کرمان و تهران به منطقه عمومي خليج فارس و جزيره قشم آغاز شده بود، امروز با موفقيت به کار خود پايان داد.
در اين رزمايش دفاعي يگان هاي واکنش سريع، نيروهاي مخصوص و تکاوري، پهپاد‌هاي رزمي و شناسايي، بالگرد‌هاي هجومي، ترابري و بارريز، جنگال، مکانيزه، واحد‌هاي مهندسي و تخريب، سيستم‌هاي کنترل و فرماندهي و ناو تيپ ذوالفقار منطقه يکم نيروي دريايي سپاه حضور داشتند.
اين رزمايش شامل اجراي عمليات آبي - خاکي، سرپل گيري در ساحل، هجوم به ساحل و دفاع از آن بوده و قابليت‌ هاي آن در سامانه رزمي به هم پيوسته و شبيه به صحنه‌هاي واقعي اجرايي شد.
رزمايش پيامبر اعظم (ص) 12 از رشته رزمايش ‌هاي ابلاغي و سالانه نيروي زميني سپاه است که براي نخستين بار از عمليات تهاجمي در دکترين دفاعي جمهوري اسلامي رونمايي شد.
فرمانده نيروي زميني سپاه پاسداران انقلاب اسلامي درباره اين رزمايش گفت: اين رزمايش در سطح عملياتي تهاجمي بوده، به اين معنا که اگر دشمن بخواهد به تهديد روي بياورد، ما سراسر تهاجمي و آفندي خواهيم شد و هدف‌ها را در عمق جبهه دشمن تعقيب مي‌ کنيم.
سردار محمد پاکپور با يادآوري اين که اين رزمايش از سلسله رزمايش‌هاي ابلاغي و ساليانه نيروي زميني سپاه است، تصريح کرد: در اين رزمايش براي نخستين بار از عمليات تهاجمي در دکترين دفاعي جمهوري اسلامي رونمايي مي شود.
**رزمايش نيروي هوايي ارتش
نيروي هوايي ارتش نيز که دي ماه 97 رزمايش فداييان حريم ولايت را اجرا کرد به واسطه آن از تاکتيک جديد خود تحت عنوان عمليات مشترک جنگنده و پهپاد رونمايي کرد.
در اين عمليات که از نظر فرماندهي و کنترل منحصر به فرد است، همزمان پهپاد رزمي و هواپيماي با سرنشين‌ رزمي به منظور انهدام هدف مورد نظر به پرواز در آمدند و در کنار يکديگر دست به عمليات زدند؛ در کنار اين دو پرنده رزمي يک‌ پهپاد شناسايي نيز به پرواز در آمد تا صحنه نبرد را رصد و به مرکز فرماندهي و کنترل گزارش دهد.
اين رزمايش با شرکت تمام پايگاه‌هاي شکاري نيروي هوايي ارتش جمهوري اسلامي ايران و با محوريت پايگاه هوايي شهيد بابايي برگزار شد.
هواپيما‌هاي بمب افکن سنگين راهبردي سوخو 24 و اف 4، اف 5، اف 7، ميگ 29، اف 14، صاعقه، هواپيما‌هاي سوخت‌رسان بوئينگ 707 و 747، هواپيما‌هاي ترابري و پشتيباني c. 130 به همراه انواع هواپيما‌هاي بدون سرنشين مجهز به موشک‌هاي نقطه زن و بمب‌هاي هوشمند برد بلند در رزمايش نيروي هوايي ارتش به کارگيري شدند.
انجام تيراندازي‌هاي هوا به هوا، تيراندازي عليه اهداف هوايي با سرعت و در ارتفاعات مختلف، تيراندازي و بمباران هوا به زمين در روز و شب، با استفاده از بمب‌هاي هوشمند، بومي و ارتقا يافته سنگين و نيمه سنگين و استفاده از انواع موشک‌هاي ليزري، تلويزيوني، حرارتي، راداري و انواع راکت‌ها و بمب‌هاي توليد شده به دست متخصصان داخل کشور از بخش‌هاي اين رزمايش بودند.
در اين رزمايش هواپيما‌هاي اف پنج و صاعقه با بمب‌هاي سنگين، اهداف مهم و حياتي دشمن فرضي اعم از باند‌هاي پروازي، ايستگاه‌هاي رادار و سکو‌هاي پرتاب موشک، مخازن سوخت و انبار مهمات در منطقه نبرد را با موفقيت منهدم کردند.
هواپيما‌هاي اف هفت مجهز به بمب‌هاي هوشمند، نقطه زن، دور ايستا و راکت‌هاي ساخت داخل نيز براي نخستين بار اهداف حياتي دشمن فرضي را با تکنيک‌هاي ابتکاري و خارج از رينگ پدافندي در عمق منطقه نبرد منهدم کردند.
در بخش ديگري از اين رزمايش عمليات جنگ الکترونيک و آزمايش انواع سامانه‌هاي پيشرفته ارتباطي ارتباطي نيروي هوايي ارتش با استفاده از بستر‌هاي امن شبکه‌هاي بي سيم و باسيم، انواع سامانه‌هاي تسهيلات پروازي و انواع سامانه‌هاي تاکتيکي مأموريت‌هاي ابلاغ شده در جنگ الکترونيک را با موفقيت انجام دادند.
جنگنده‌هاي اف چهار و هواپيماي رهگير ميگ29 با استفاده از موشک‌هاي بهينه شده و ارتقا يافته در محيط واقعي جنگ الکترونيک، اهداف زميني و هوايي را با موفقيت منهدم کردند و هواپيماي ميگ 29 با شليک موشک‌هاي بهينه شده موشک رها شده از هواپيماي اف پنج را مورد هدف قرار داد که عمليات بسيار تحسين بر انگيز محسوب مي شد.
همچنين هواپيما‌هاي بمب افکن راهبردي سنگين سوخو24 و فانتوم با استفاده از غافلگيري شبانه و در ارتفاع پست اقدام به بمباران سنگين هوا به زمين به سمت اهداف از پيش تعيين شده کردند.
**رزمايش نيروي دريايي ارتش
رزمايش بزرگ اقتدار 97 نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي ايران نيز بهمن ماه گذشته در منطقه عمومي `نصرآباد` اصفهان برگزار شد.
در اين رزمايش 2 روزه بيش از 12 هزار نيروي هجومي، انواع عمليات تازش آفندي، تک هماهنگ شده و پاکسازي را با استفاده از نيروهاي واکنش سريع به اجرا درآوردند.
در رزمايش اقتدار 97، يگان‌هاي زرهي، توپخانه، واکنش سريع، پياده مکانيزه، مهندسي رزمي، مخابرات و جنگال، پهپاد و هوانيروز با پشتيباني جنگنده‌هاي نيروي هوايي ارتش، نقش آفريني کردند.
در مرحله نخست رزمايش، پس از شناسايي پهپادها و بالگردهاي هوانيروز، تيپ 55 ه‍وابرد و تيپ 25 واکنش سريع با تجهيزات کامل توسط بالگردهاي ترابري شنوک و 214 با عمليات هلي‌ برن وارد منطقه شدند و علاوه بر شناسايي، به عمليات پاکسازي و انهدام عناصر، تجهيزات و استحکامات دشمن پرداختند.
در مرحله پاياني رزمايش اقتدار 97 نيز توپخانه ‌هاي ثابت و متحرک نيروي زميني ارتش با حجم وسيع آتش در کاليبر‌هاي مختلف، مواضع دشمن فرضي را از فواصل بين10تا 30 کيلومتري با شليک گلوله‌هاي هوشمند و نقطه زن مورد اصابت قرار دادند.
همچنين يگان‌هاي زرهي و پياده مکانيزه با انجام عمليات هجومي و تک هماهنگ شده به سمت دشمن، مواضع و تجهيزات آنها را منهدم کردند.
اجراي عمليات تعقيب و انهدام کامل استحکامات دشمن، از ديگر برنامه‌هاي مرحله نهايي رزمايش نيروي زميني ارتش در منطقه عمومي نصرآباد اصفهان بود.
در مجموع، نمايش قدرت، توان تحرک و جابه جايي سريع نيروها و پشتيباني هوايي بالگردهاي هوانيروز در تمام مراحل عمليات، از ويژگي هاي مهم رزمايش اقتدار 97 نيروي زميني ارتش جمهوري اسلامي اعلام شده است.
**رزمايش نيروي دريايي ارتش
نيروي دريايي ارتش در اين هفته رزمايش ولايت 97 را اوايل اسفند به مدت 2 روز در محدوده آب هاي جنوبي کشور تا مدار 10 درجه شمالي اقيانوس هند اجرايي کرد.
از نکات قابل توجه اين رزمايش حضور زيردريايي تمام ايراني فاتح و ناوشکن سهند براي اولين بار در اين رزمايش بود که با شليک انواع موشک ها و اژدرها توان خود را در صحنه رزم واقعي نشان دادند.
نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي ايران در اين رزمايش براي نخستين بار طرح پرتاب موشک کروز از زير آب را به نمايش گذاشت و يک موشک کروز را با استفاده از يک فروند زير دريايي کلاس سبک غدير از زير آب به سمت هدف از پيش تعيين شده شليک کرد.
يگان هاي تکاوري و تفنگداران دريايي نيروي دريايي ارتش جمهوري اسلامي با بکارگيري انواع تجهيزات و سلاح ها مانند قايق هاي تندرو، شناورهاي هجومي و ناوچه هاي راکت انداز به اهداف از پيش تعيين شده يورش بردند و در مقابله با عمليات تهاجي دشمن موفق عمل کردند.
انهدام واحدهاي شناور دشمن توسط شناورهاي تندروي آذرخش، شهاب و رعد مجهز به راکت انداز، عمليات مين ريزي، دفاع ساحلي توسط توپخانه ساحلي، اجراي تازش موتوري در سواحل و هلي برن تفنگداران بوسيله بالگردهاي يگان هوادريا از جمله ديگر عمليات هاي اين رزمايش بود.
در همين رزمايش ناوشکن شهيد دريابان نقدي و ناوچه موشک انداز تبرزين، با شليک دو فروند موشک کروز قادر و قدير، اهداف دريايي مورد نظر را منهدم کردند و سامانه موشکي ساحل به دريا نيز با پرتاب يک فروند موشک قادر، هدف خود را در دريا مورد اصابت قرار داد.
اژدر الکتريکي توسط زير دريايي طارق و اژدر غدير توسط زيردريايي غدير هم درجريان اين رزمايش شليک شد و يک فروند بالگرد SH نيز با پرتاب اژدر مارک 46، هدف خود را در دريا مورد اصابت قرار داد.
يکي ديگر از موفقيت هاي اين رزمايش هواپيماهاي بدون سرنشين نيروي دريايي مجهز به انواع بمب اقدام به مقابله با يگان هاي دشمن فرضي کردند و يگان هاي پدافندي توانستند با سامانه هاي در اختيار خود از جمله موشک دوش پرتاب ميثاق، يک فروند پهپاد متعلق به دشمن فرضي را که قصد نفوذ به آسمان کشورمان داشت، مورد اصابت قرار داده و سرنگون کنند.
**نمايش اقتدار پهپادي ايران
سپاه پاسداران انقلاب اسلامي همچنين اواخر اسفند ماه رزمايش بزرگ پهپاد تهاجمي - رزمي نيروي هوافضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي با نام «الي بيت المقدس يک» را در منطقه عمومي خليج فارس برگزار و از تاکتيک هاي جديد پهپادي ايران رونمايي کرد.
در اين رزمايش براي نخستين بار تعداد 50 فروند هواپيماي بدون سرنشين تهاجمي 170 RQ ايراني همراه با تعدادي ديگر از پهپادهاي تهاجمي و رزمي شرکت کردند.
اين براي نخستين بار در ايران و نيز کشورهاي ديگر است که اين تعداد پهپاد همزمان در يک عمليات تهاجمي - رزمي، در فاصله بيش از يکهزار کيلومتر دورتر از هدف همزمان پرواز و در يک زمان مشخص با حضور روي اهداف از پيش تعيين شده آنها را با دقت بالا مورد اصابت قرار داده و منهدم کرد.
سرلشکر غلامعلي رشيد فرمانده قرارگاه خاتم الانبيا(ص) در اين رزمايش با بيان اين که امروز شاهد قوي ترين رزمايش هاي نيروي هوافضاي سپاه با نام الي بيت المقدس بوديم، گفت: آمريکايي ها که وعده مي‌دادند جشن 40 سالگي انقلاب اسلامي برگزار نخواهد شد، با مشاهده حضور ده ها ميليوني مردم ايران در صحنه راهپيمايي 22 بهمن سال 97 و پرواز ده ها فروند هواپيماي بدون سرنشين نيروي هوافضاي سپاه با پرواز از کيلومترها دورتر از نقاط مختلف و هجوم به يک نقطه به عنوان پايگاه نمادين دشمن، اهداف خود را به طور دقيق مورد اصابت و انهدام قرار دادند، بايد احساس حقارت و شرمساري کنند.
سردار حسين سلامي جانشين فرمانده کل سپاه نيز با تحسين اقدام و اراده نيروي هوا فضاي سپاه در قدرت‌نمايي امروز خاطرنشان کرد: تحريم جواب داد و به رغم آمال و آرزوهاي پوچ و شيطاني آمريکا و ديگر بدخواهان ملت ايران، شاهد پرواز ده ها فروند پهپاد رزمي مدرن و پيشرفته بومي RQ 170 ايراني و پهپادهاي تهاجمي - رزمي ديگر در يک رزمايش بزرگ و عمليات تهاجمي منحصربه‌ فرد بوديم.
وي افزود: نيروي هوا فضاي سپاه پاسداران انقلاب اسلامي به اذن الله بر خود مي بالد که خط مقدم و طلايه دار توليد پهپادهاي پيشرفته و مدرن با ويژگي کاملاً ايراني و بومي در شرايط تحريم قرار گرفته است.
سردار سلامي تاکيد کرد: همه پرنده هاي شرکت کننده در اين رزمايش، اهداف خود را به دقت منهدم کردند، اين پهپاد ها پديده اي نوظهور در حوزه اقتدار دفاعي و صنعت نظامي کشور ما هستند که براي نخستين بار و به صورت همزمان و تهاجمي در يک رزمايش افتخارآميز در منطقه خليج فارس به نمايش گذارده مي شوند.
سردار سرتيپ پاسدار اميرعلي حاجي زاده فرمانده نيروي هوافضاي سپاه با يادآوري اين که همه فناوري هاي توسعه اين پهپادها در مرکز تحقيقات و سازمان خودکفايي اين نيرو طراحي، توليد و عملياتي شده است، گفت: خداي بزرگ را شاکريم که سپاه پاسداران انقلاب اسلامي در سايه تدابير و منويات حکيمانه و دورانديشانه رهبر معظم انقلاب و فرماندهي کل قوا امروز دارنده بزرگترين ناوگان هواپيماي بدون سرنشين بمب افکن تهاجمي در منطقه است.
سردار حاجي زاده تصريح کرد: يکي از ويژگي‌هاي اين رزمايش قدرت طراحي و برنامه‌ريزي پرواز همزمان پهپادها در يک منطقه جغرافيايي بسيار کوچک است که طلوع يک قدرت هوايي جديد را در ايران اسلامي رقم زده است.
وي با يادآوري اين که نيروها و پرنده هاي شرکت کننده در اين رزمايش شامل يگان‌هاي پهپادي سپاه در استان هاي خوزستان، بوشهر ، فارس و هرمزگان است، افزود: پهپاد هاي شرکت کننده در نقاط متعدد به صورت همزمان به سمت منطقه تعيين شده در جزيره بني فارو حرکت کردند و اهداف مورد نظر را با دقت بالا مورد اصابت قرار دادند و آنها را منهدم کردند.
فرمانده نيروي هوافضاي سپاه با اشاره به شرکت برخي پهپادهاي مدل مشابه MQ1 آمريکايي در اين رزمايش تاکيد کرد: اين اقدام سيلي محکمي به گوش استکبار است و به آنها يادآوري مي کند پول هاي گزافي که در منطقه هزينه مي کنند، اين نتايج را براي شما به بار مي آورد.
سيام*9612**1336
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۴۱۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

روزبه‌روز به توان تسلیحاتی نیروهای مسلح افزوده می‌شود

امیر سرتیپ صباحی فرد در بازدید از مناطق پدافندی جنوب شرق کشور، توان رزم و آمادگی دفاعی یگان‌های پدافندی مستقر در جزایر سیری، ابوموسی و تنب بزرگ را مورد ارزیابی قرار داد.

به گزارش ایسنا به نقل از ارتش، امیر سرتیپ صباحی فرد، فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش ضمن بازدید از مناطق پدافندی جنوب شرق کشور و جزایر سیری، ابوموسی و تنب بزرگ در جمع فرماندهان و کارکنان این منطقه پدافند هوایی اظهار داشت: آمادگی دفاعی و توان تسلیحاتی نیروهای مسلح کشورمان همچون سدی محکم در برابر دشمنان قسم خورده ایران اسلامی است و روز به روز بر این اقتدار افزوده می شود.

فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش با بیان اینکه عزت و سربلندی ایران اسلامی در گرو تبعیت از تدابیر داهیانه رهبر معظم انقلاب (مدظله‌العالی) و نیز ارتقا توان نظامی به‌ویژه در حوزه پدافند است، خاطرنشان کرد: بصیرت و دوراندیشی در راستای مقابله با تهدیدات و ارتقای تجهیزات به‍روز و کارآمد، دو مولفه ارزنده در رشد و پیشرفت نیروی پدافند هوایی ارتش است.

امیر سرتیپ صباحی فرد با بیان اینکه قوی بودن در تمامی عرصه ها به‌ویژه حوزه نظامی موجب افزایش بازدارندگی و مقبولیت بین‌المللی کشورمان می شود، بیان داشت: تجربه هشت سال دفاع مقدس به ما آموخت که توانمند بودن و ارتقاء دستاوردها مطابق با فناوری روز، موجب می شود که بیگانگان در امور داخلی کشورمان دخالت نکنند و با قطع وابستگی به خارج از کشور بتوانیم شاهد اقتدار و سرافرازی ایران اسلامی باشیم.

وی با تاکید بر اینکه همواره در کنار تمامی پیشرفت‌ها نباید از توطئه‌ها و ترفندهای دشمنان غافل بود، تصریح کرد: آمادگی همه جانبه در همه حوزه ها، به‌خصوص در حوزه جنگ نرم و فضای مجازی، دست دشمنان را در ایجاد تفرقه، هرج و مرج، آشوب و ... کوتاه می‌کند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • هیچگاه از توطئه‌های دشمنان غافل نیستیم
  • هشدار جدی مقام بلندپایه نظامی ایران به دشمنان؛ در جنگ نرم و فضای مجازی دستتان را کوتاه می کنیم
  • روزبه‌روز به توان تسلیحاتی نیرو‌های مسلح افزوده می‌شود
  • بازدید فرمانده نیروی پدافند هوایی ارتش از جزایر ایرانی خلیج فارس
  • روزبه‌روز به توان تسلیحاتی نیروهای مسلح افزوده می‌شود
  • روز به روز به توان تسلیحاتی نیروهای مسلح افزوده می شود
  • حمله اسرائیل به سوریه / نیروی سپاه شهید شد
  • شهادت یکی از مستشاران نظامی ایران در سوریه
  • شهادت یکی از مستشاران نظامی ایران
  • اولین شهید راه قدس در سال ۱۴۰۳ | شهادت یکی از مستشاران نظامی ایران