Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از بیرجند ؛ بافت مسکونی این روستا، فرهنگ و پوشش مردمان محلی، آرامگاه یا مزار سیدحامد علوی و فرزندانش، غار چنشت و چهل چاه باعث شده است که در ایام سال گردشگران داخل و خارج از استان را به خود جذب کند.

این روستا از توابع شهرستان سربیشه در ۶۰ کیلو متری جنوب شرقی شهر بیرجند، مرکز استان خراسان جنوبی قرار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آب و هوای آن، معتدل کوهستانی است و به علت قرار گرفتن در میان ۴ رودخانه و نیز کوهستانی بودن آن، دارای باغات و مزارع بسیاری است.

به علت وجود چهار رودخانه فصلی در این روستا، نام آن «چند شط» بوده که به مرور زمان تبدیل به چنشت شده است.

 

آرامگاه امام زاده سید حامدعلوی

آستان امامزاده سید حامد علوی در مجاورت با غار‌های تاریخی روستای چنشت قرار دارد و مورد توجه مسافران نوروزی است.

سید حامدعلوی از اولاد امام جعفر صادق (ع) است که از یثرب به ری و ازآنجا به خراسان آمده است. سید حامد علوی و فرزندانش از شیعیان دوران خلافت عباسی بودند که به ناگزیر در این غار پنهان شده و سرانجام توسط سربازان حکومت عباسی در داخل غار کشته می‌شوند. اولین بنای این زیارتگاه در سال ۸۰۰ هجری قمری توسط سید محمد مشعشع ساخته شد.


لباس‌هایی به رنگ رنگین کمان

پوشش مردم محلی در این روستا زبان زد است، زیرا در دیگر نقاط استان خراسان جنوبی چنین پدیده‌ای را کمتر می‌توان دید. شادی و جذابیت این لباس‌ها باعث شده تا این روستا نام سرزمین رنگ‌ها را به خود بگیرد.

البته لباس مردان در چند سال اخیر به لباس سایر مردم منطقه شبیه شده‌است. اما بزرگان و پیران از لباس دیگری که شامل یک پالتوی بلند که تمام بدن را می‌پوشد و شال سر و در برخی مواقع از کلاه معمولی استفاده می‌کنند.

لباس زنان آن‌ها از رنگ‌های شاد و متنوع تشکیل شده و شامل سه قسمت چارقد قرمز یا آبی گلدار، کلاه نقره‌ای و نقره دوزی شده و پیراهن زنانه به رنگ‌های سبز و قرمز یا آبی است که امروزه بیشتر در مراسم‌ها از آن استفاده می‌کنند.

غار چنشت و چهل چاه

اگر خواهان تجربه یک سفر اسرار آمیز را دارید، دو غار معروف در روستای چنشت را که در دامنه کوه قرار دارد از دست ندهید.
 

غار چنشت در مجاورت بقعه امامزاده سید حامد علوی واقع شده است. طبیعت بکر و سرسبز اطراف غار، نزدیکی آن به زیارتگاه و جذابیت تاریخی غار موجب بازدید گردشگران بسیاری در ایام مختلف سال شده است. مردم محلی در مورد این غار عقاید مذهبی ویژه ای دارند.

این غاربیش از ۵۹ متر طول دارد که هزاران سال پیش در اثر زلزله، دو سمت کوه سر به هم نهاده و فضای متفاوتی ایجاد کرده است. این فضا گاه عریض و با ارتفاع زیاد و گاه بسیار تنگ با ارتفاع کم هستند و عبور از آن‌ها به سختی انجام می‌گیرد.

در این غار استخوان اجساد مردگان در وضعیت‌های مختلف و نیز آثار و نشانه متعددی از زندگی گذشتگان مانند سفال، چوب، پارچه، چرخ نخ ودیوار‌های گچی مشاهده شده است. ظاهرا گذشتگان از این غار به عنوان پناهگاه استفاده می‌کردند و یا اینکه زلزله، خانه‌های مسکونی را به همراه ساکنان آن منهدم کرده است.

غار چهل چاه

در فاصله صد متری غار چنشت، غار دیگری به نام چهل چاه وجود دارد که در آن استخوان اجساد ۱۴ زن وکودک مشاهده شده است. به نظر می‌رسد، ورودی غار، پس از پناه بردن این افراد به داخل آن، با گل، راه فرار بر آن‌ها بستنه شده است.

غارچهل چاه در مجاورت غار چنشت واقع شده و بیش از هزار و ۴۰۰ سال قدمت دارد و بر اساس متون تاریخی نخستین بار، حدود ۶۰۰ سال پیش توسط سید محمد مشعشع کشف شده است و در وسط غار، حوضی از آجر و سنگ ساخته شده وهمچنین آثار زندگی انسان مانند سفال، چوب و پارچه بجا مانده است.

چنشت مقصد اروپایی‌ها

عربی معاون گردشگری ادراه کل میراث فرهنگی خراسان جنوبی با اشاره به اینکه بیشتر گردشگران خارجی که از این روستا دیدن می‌کنند از کشور‌های آلمان و فرانسه هستند گفت: از جمله مهمترین برنامه‌های میراث فرهنگی برای رونق گردشگری در این روستا، برنامه ریزی و اجرای تور‌های بوم گردی توسط دفاتر خدمات مسافرتی و گردشگری استان در جهت معرفی این روستا است.

وی با بیان اینکه روستای چنشت در جشنواره ملی عکس میراث ماندگار یکی از نقاط هدف برای تهیه عکس‌های تبلیغاتی و نمایشگاهی بوده است افزود: جهت توسعه گردشگری در این روستا، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، با نظارت و هماهنگی میراث فرهنگی، در حال اجرای طرح هادی و سنگ فرش کوچه‌ها و منظر بافت روستا است.

عربی در خصوص اقاتگاه‌های بومگردی در این روستا گفت: تنها یک اقامتگاه بوم گردی در سرزمین معروف به رنگ‌ها در حال فعالیت است.

در پایان باید گفت،  استان خراسان جنوبی به عنوان شرقی‌ترین نقطه ایران دارای تاریخ کهنی است که آثار و جاذبه‌های گردشگری آن را تصدیق می‌کند. این آثار به گونه ایست که همچنان در چشمان متحیر اروپاییان خودنمایی می‌کند و آن‌ها را به شوق دیدن این تمدن با ارزش راهی آبادی‌های این استان می‌کند.

انتهای پیام /

گزارش از راضیه یعقوبی

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نوروز 98 جاذبه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۷۲۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمدید مهلت اقامت گردشگران در هتل‌های کیش

به گزارش خبرگزاری صداوسیما کیش، روابط عمومی سازمان منطقه آزاد کیش اعلام کرد: معاونت گردشگری با همکاری جامعه هتلداران آندسته از مسافرانی که در هتل اقامت داشته و به دلیل لغو پرواز‌ها امکان بازگشت به مبدا را ندارند می‌توانند با هزینه کمتر اقامت خود را درهتل تا فردا تمدید کنند.

شرکت فرودگاه‌ها و ناوبری هوایی ایران اعلام کرد: ابطال پرواز‌های غرب کشور تا ساعت شش صبح دوشنبه ۲۷ فروردین تمدید شد.

دیگر خبرها

  • تشدید رفتار خشونت‌آمیز
  • جزییات افزایش هزینه خدمات بهشت زهرا در سال جدید
  • نقاشی هنرمندانه و زیبای یک معلم روی تخته سـیاه
  • انجام موفقیت‌آمیز ۲ هزار و ۲۰۰ کیلومتر توپکرانی در نفت و گاز گچساران
  • پرسپولیس از استقلال پیش افتاد/ ورزشگاه آزادی بهشت تیم اوسمار
  • اسرار سیر برملا شد؛ آیا سیر واقعا برای سلامتی مفید است؟ | چه کسانی نباید سیر بخورند؟
  • وضعیت آرام بازار بردسکن بعد از حملات موشکی موفق آمیز به اسراییل
  • تمدید مهلت اقامت گردشگران در هتل‌های کیش
  • لیگ ایران؛ بهشت مربیان ناکام خارجی
  • درهای بهشت زهرا(س) باز شد؛ تجمع مردمی بر سر مزار شهید تهرانی مقدم