Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس،معبد هندو‌ها یکی از بنا‌های تاریخی با معماری منحصر به فرد و متفاوت در بندرعباس و کشور است که توجه هر کسی را به خود جلب می‌کند.
این معبد در ضلع شمالی خیابان امام خمینی شهر بندرعباس، در مقابل بازار روز واقع شده است که بنای آن در دوران قاجاریه سال ۱۳۱۰ و در زمان حکومت محمد حسن خان سعدالملک حاکم وقت بندرعباس ساخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


هندو‌ها که در دوران قاجاریه برای انجام تجارت درسال هاى ۱۳۰۰ تا ۱۳۴۴ شمسی در بندرعباس سکونت داشتند این بنا را به عنوان پرستشگاه با کمک معماران هلندی با معماری به سبک هندی ساختند که در اواخر دوره ناصر الدین شاه و در زمان مظفر الدین شاه مورد بهره بردارى قرار گرفت.


عباس نوروزی معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان  از بندرعباس، اساس ساختمان این معبد عبارت است از یک اتاق چهارگوش میانی که روی آن گنبدی قرار گرفته است وگنبد معبد و مقرنس‌های پیرامونی گنبد معبد هندو‌ها شبیه هیچ یک از گنبد‌های سواحل خلیج فارس نیست و با گنبد‌های سراسر کشور نیز تفاوت دارد.
معماری این بنا نشان از باور‌های سربازان هندی دارد که تحت امر ارتش استعماری انگلیس به جنوب ایران لشکر کشی کردند و در این شهر ماندگار شدند.


وی افزود: بنای معبد هندو‌ها معروف به بَت گوران از لاشه سنگ، ملات گل و ساروج، سنگ هاى مرجانى خاک و گچ هاى ضخیم ماده و گچ لویى استفاده شده است.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان بااشاره به وجود موزه دراین پرستشگاه گفت: این معبد شامل طاقچه ها، قاب ها، محراب و چهار راهرویی که روزگاری زوار به دور آن می‌چرخیدند و حجره‌هایی که بت‌ها و مجسمه‌ای آیینی بودایی‌ها و هندو‌ها در آن قرار دارند همچنین روی برخی از دیوار‌ها نقاشی‌های مذهبی و نقش و نگار یی ترسیم شده است.
نوروزی افزود:معبد هندو‌ها تزئینات گچبری و مقرنس‌کاری‌های منحصر به فردی دارد که مهمترین تزئینات به کار رفته در آن نقاشی‌های هندی است که نشانگر مذاهب هندو‌ها است.

وی گفت:در سالن مجلس معبد هندو‌ها انواع مجسمه‌های آیینی از جمله مجسمه بودای چینی و هندی، مجسمه شیوا و مجسمه گانیش، برهما، ویشنو و تسیوا قرار دارد و در موزه معبد گردنبند‌ها و دستبند‌های هندی، مجسمه‌های ساخته شده از عاج فیل و ظروف و مجسمه‌های آیینی هندی‌ها به نمایش گذاشته شد ه. است.
از داخل راهرو غربى راه پله هاى مارپیچى وجود دارد که به سمت بالا است و به بام معبد منتهى مى‌شود که ساق معبد است و با جرزهاى پس رونده که الهام از معمارى ایرانى است تشکیل شده است که ۴ نورگیر در ۴ طرف این فضاى چند ضلعى روى جرز‌ها و جود دارد و گنبد عظیمى با لایه هاى ذوزنقه اى و تزئینات آیین هندویى دیده مى شود.
همچنین اطراف و در ۴ طرف گنبد حدود ۷۲ برجک مخصوص هندویى وجود دارد که در وسط گنبد میله بزرگى قرار گرفته که در حقیقت محور زمین و آسمان را نشان مى دهد.
در قسمت ضلع شرقى گنبد نیز تالار بزرگى وجود دارد که تالار اجتماعات بوده و در این تالار نقاشى هاى مختلفى به چشم مى خورد که هر کدام از آن‌ها بیانگر فلسفه خاصى از اعتقادات مختلف مردم هند است.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری هرمزگان با اشاره به ترمیم ۷۰ درصدی قسمت‌های داخلی و بیرونی معبد از جمله دیواره بیرونی گنبد، آتشدان و نقاشی‌های دیواره‌های داخلی با هزینه ۱۵۰ میلیون تومان درسال ۹۷ گفت: به زودی سایر قسمت‌های معبد مرمت می‌شوند.

وی گفت:در ایام نوروز بازارچه ویژه صنایع دستی نیز در محوطه این معبد راه اندازی شده است.

معبد هندو‌ها از سال ۱۳۷۳ که اداره میراث فرهنگی بندرعباس راه‌اندازی شدو به تملک میراث فرهنگی درآمد و در سال ۱۳۷۷ توسط سازمان میراث فرهنگی و گردشگری با شماره ۱۹۹۹ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسید.


انتهای پیام/ر

پرستشگاه هندوها در جنوب ایران  مقصدی برای گردشگری

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: میراث فرهنگی نوروز 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۴۸۸۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دیدار کنسول هند با ۱۶ خدمه هندی کشتی توقیفیMCS Aries

به گزارش خبرگزاری مهر به از روابط عمومی اداره کل بنادر و دریانوردی هرمزگان، «حسین عباس‌نژاد» با اشاره به حضور «ای. کی. سودهاکاران» بر روی شناور توقیف شده با پرچم پرتغال در تنگه هرمز و دیدار و گفت‌وگو با ۱۶ نفر از خدمه‌های هندی این شناور اظهار کرد: این اقدام در راستای پایبندی جمهوری اسلامی ایران به کنوانسیون‌های بین‌المللی حقوق دریایی و تبعیت از کنوانسیون کار دریایی (MLC) صورت گرفته است.

وی ادامه داد: کنسول هند نیز در این دیدار از روابط انسان‌دوستانه جمهوری اسلامی ایران و فراهم کردن مقدمات دیدار و گفت‌وگو با خدمه‌های این کشتی ابراز رضایت کرد.

مدیرکل بنادر و دریانوردی هرمزگان گفت: هفته گذشته نیز در راستای پایبندی جمهوری اسلامی ایران به منشور اخلاقی و انسانی منبعث از دین مبین اسلام، یک بانوی دریانورد هندی این شناور توقیف شده پس از انجام فرآیند قانونی به کنسولگری هند تحویل داده شد.

عباس‌نژاد ادامه داد: در دیدار خدمه‌های هندی این کشتی انتظاراتی از جمله خدمات پزشکی در کشتی، برقراری تماس با خانواده‌هایشان و بازگشت به وطن خود داشتند که به آنها اطمینان لازم مبنی بر تحقق انتظارات و خواسته‌های به حق آنان در کم‌ترین زمان ممکن و رعایت اصول ایمنی کشتی داده شد.

وی خاطرنشان کرد: پس از هماهنگی صورت گرفته با وزارت امور خارجه و دستگاه دیپلماسی کشور هندوستان این اقدامات انسان‌دوستانه برای سایر خدمه‌های کشتی یاد شده (فیلیپین، پاکستان، روسیه و استونی) نیز قابل اجرا خواهد بود و تمامی این خدمه‌ها پس از طی شدن فرآیند قانونی می‌توانند به کشورشان بازگردند.

به گفته مدیرکل بنادر و دریانوردی استان هرمزگان؛ قبل از حضور سر کنسول هند روز پیش نیز طی دو مرحله ارتباط تلفنی وی با فرمانده کشتی یادشده برقرار شده بود.

عباس‌نژاد یادآور شد: اگر چه جمهوری اسلامی ایران با همکاری کشورهای منطقه همواره کوشیده تا ثبات و تسهیل تجارت دریایی در منطقه را در تراز قابل قبولی حفظ کند؛ اما ممانعت با انجام عملی مغایر با قوانین و مقررات بین‌المللی و حقوق دریایی را بر اساس مسئولیت‌های حاکمیتی، حقوق حقه خود دانسته و امور مربوط را تا حوصله نتیجه در مجامع بین‌المللی دریایی دنبال خواهد کرد.

لازم به ذکر است؛ کشتی کانتینری به نام MCS Aries با پرچم کشور پرتغال روز شنبه ۲۵ فروردین‌ماه ۱۴۰۳ با انجام عملیات و تخلیه کارکنان روی عرشه کشتی توسط نیروهای دریایی سپاه توقیف شد.

کد خبر 6085794

دیگر خبرها

  • ◄ دیدار کنسول هند با 16 خدمه هندی کشتی توقیفیMCS Aries
  • طرز پخت چلو مرغ توسط یک پدربزرگ‌ هندی (فیلم)
  • برگزاری نمایشگاه استانی آثار کمتردیده شده موزه ملی ایران
  • دیدار کنسول هند با ۱۶ خدمه هندی کشتی توقیفیMCS Aries
  • تصاویری از معبد باستانی در ایران؛ شاهکار نقش‌برجسته اژدها را ببینید
  • (تصاویر) معبد داش‌کَسَن، شاهکار ایلخانی در سلطانیه
  • میراث شیخ بهایی از افسانه تا واقعیت
  • روزی به افتخار هنر چهارم
  • همواره از حضور هنرمندان ترکیه در کشورمان استقبال می‌کنیم
  • انتشار خاطرات منفورترین نخست وزیر تاریخ بریتانیا