Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، حمایت از صنایع کوچک و متوسط در شرایط حاضر با اهمیت است و این حمایت باید همه جانبه باشد. آنچه به عنوان نقش حاکمیت در صنایع کوچک و متوسط بسیار برجسته به نظر می‌رسد این است که حمایت از تولید، باید در جهت حرکت به سمت توسعه صادرات و ورود به بازار‌های جهانی باشد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در شرایط فعلی جهانی و با وجود فشار‌ها و تحریم‌های کشور‌های غربی راهکار‌ها و مدل‌های متعددی برای میل به رشد و توسعه مطرح می‌شود از این رو باید از تمام منابع، ظرفیت‌ها و توانمندی‌های بخش‌های دولتی و غیردولتی بهره برد.

بیشتر بخوانید: محدودیت صادراتی، مهمترین دغدغه فعالان اقتصادی است 

بخش خصوصی مدت‌هاست در کشور‌های توسعه یافته و درحال توسعه سرمایه‌گذاری می‌کند و در این راستا آنچه مدنظر است، سرمایه گذاری بخش خصوصی و ویژگی‌های اقتصادی و میزان سوددهی در سرمایه‌گذاری است که حاصل این تعامل باید کسب سود معقول برای دولت‌ها و بخص خصوصی باشد، واقعیت این است که بخش خصوصی قدرتمند، می‌تواند به تحول اقتصادی و توسعه کسب و کار در شرایط تحریم‌های اقتصادی کمک‌های شایانی کند.

اتاق بازرگانی در حال جمع آوری لیست کالا‌های غیرتحریمی است

فریال مستوفی، عضو هیئت نمایندگان اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان،  درباره حمایت از بنگاه‌های کوچک و متوسط اقتصادی گفت: همان‌طور که مشخص است بنگاه‌های اقتصادی کوچک و متوسط نسبت به بنگاه‌های اقتصادی بزرگ، شکننده‌ترند و در نتیجه این بنگاه‌ها بیشتر درگیر مشکلات هستند. در حال حاضر اصلی‌ترین مشکل علاوه بر شرایط داخلی، مشکلات نقل و انتقالات مالی است که نشأت گرفته از قفل شدن سیستم‌های مالی متأثر از تحریم هاست و همین امر باعث ایجاد ریسک بالاتر و هزینه بیشتر خواهد شد و چنانچه تدبیری در این زمینه اتخاذ نشود، به طور قطع شاهد مشکلات بیشتر و بسته شدن بنگاه‌های کوچک و متوسط خواهیم بود.

وی ادامه داد: در چنین شرایطی ممکن است که راهکار‌هایی پیدا شود، ولی مطمئناً راهکار‌های موقتی و شاید از هر صد مورد یکی موفق به بهره‌مندی از این راهکار‌ها باشند.

مستوفی در خصوص یافتن راهکار برای شرایط فعلی، بیان کرد: اتاق بازرگانی به عنوان پارلمان بخش خصوصی، در حال جمع آوری لیست کالا‌های غیرتحریمی است و موازی با آن شناسایی شرکت‌های خارجی که می‌توانند در این زمینه با ایران همکاری داشته باشند. از آنجایی که کالا‌های غیرتحریمی مورد بحث هستند، می توان راهکار‌های متناسب مالی برای آنها تعریف کرد.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی، امیدواریم که مشکلات اقتصادی به زودی مرتفع شود.

توسعه فضای کسب و کار، اولویت مهم در توسعه بنگاه‌های کوچک

عباس آرگون، عضو اتاق بازرگانی تهران در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، در این باره گفت: مهم‌ترین موضوعی که می‌تواند بنگاه‌های کوچک را رونق دهد ظرفیت بالای اشتغالزایی و همچنین توسعه فضای کسب و کار است که اگر این امر مهم، محقق شود توسعه بنگاه‌ها را شاهد خواهیم بود.

وی با اشاره به اینکه توسعه فضای کسب و کار می‌تواند تولیدات و صادرات بیشتری را به همراه داشته باشد، گفت: متأسفانه بسیاری از بنگاه‌های کوچک این مزیت‌ها را ندارند و نمی‌توانند بهره وری مناسبی برای اقتصاد داشته باشند.

آرگون با بیان اینکه باید از شرایط تحریم‌ها عبور کنیم، اظهار کرد: باید تلاش شود از فرآیند بلندمدت عبور کرد چرا که هم اکنون توسعه و پیشرفت تعالی هر کشور در گرو پیوند توسعه جهانی است.

به گفته این عضو اتاق بازرگانی تهران، بهبود توسعه کسب و کار، کمک به تأمین مالی بنگاه‌ها، بازاریابی برای فروش محصولات در خارج از کشور می‌تواند توسعه بنگاه‌ها در داخل کشور را منجر شود.

عبور از تحریم‌ها به رونق بنگاه ها کمک می‌کند

احمد انارکی محمدی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار صنعت، تجارت و کشاورزی گروه اقتصادی باشگاه خبرنگاران جوان، گفت: رونق بنگاه‌های کوچک می‌تواند به ایجاد اشتغال در کشور کمک کند.

وی با بیان اینکه ایجاد بنگاه‌های کوچک در مناطق کمتر توسعه یافته و روستاها به صرفه است، اظهار کرد: ایجاد این بنگاه‌ها اگر با حمایت دولت صورت گیرد می‌تواند به ایجاد اشتغال در این مناطق کمک کند.

انارکی محمدی با بیان اینکه در شرایط فعلی اقتصادی، عبور از تحریم‌ها می‌تواند به رونق و توسعه بنگاه‌های کوچک کمک کند، تصریح کرد: بنگاه‌های کوچک به علت اینکه کمتر شناخته شده‌اند عملکرد خوبی دارند.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه دریافت تسهیلات بانکی برای تأمین مالی بنگاه‌ها یکی از مشکلات جدی در این زمینه است، اظهار کرد: امیدواریم مشکلات موجود در دریافت تسهیلات بانکی برای بنگاه‌ها به زودی مرتفع شود.

انارکی محمدی بیان کرد: یکی از مشکلات کسب و کارهای کوچک، نبود توانایی رقابت با بنگاه‌های بزرگ در زمینه تأمین مالی است، تجربه رکود در دهه گذشته نشان می‌دهد که تأمین مالی بنگاه های کوچک و متوسط در شرایط رکودی سخت تر هم می‌شود.

تحریم‌ها یکی از مشکلات موجود در کشور است

در ادامه غلامحسین شافعی، رئیس اتاق بازرگانی ایران با بیان اینکه تحریم‌ها یکی از مشکلات موجود در کشور است، اظهار کرد: این امر توانسته یک شکاف عمیق بین ما و جهان به‌وجود آورد.

رئیس اتاق ایران با بیان این موضوع که ایران در سال‌های مختلف با تحریم‌های مختلفی مواجه بوده و مسئله تحریم‌ها موضوع تازه‌ای در اقتصاد کشور نیست، تأکید کرد: باید تحریم را از دو بعد مثبت و منفی مورد بررسی قرار داد.

به اعتقاد شافعی جنبه‌های مثبت تحریم‌ها بر اقتصاد کشور این است که ایران مجبور شده از توانایی‌های داخل برای رفع مشکلات استفاده کند.

وی تصریح کرد: در حال حاضر بسیاری از کالا‌هایی که قبلاً در قالب واردات در کشور تأمین می‌شد، در حال حاضر به‌واسطه تحریم‌ها این توفیق اجباری نصیب کشور شده که خودمان به تولید آنها بپردازیم.

رئیس پارلمان بخش خصوصی در توضیح بُعد منفی اعمال تحریم‌های آمریکا علیه کشور، گفت: نمی‌توانیم انکار کنیم که تحریم‌ها تأثیری بر اقتصاد کشور نگذاشته است. هم اقتصاد و هم اشتغال ما تحت تأثیر تحریم‌ها قرار دارند، اما به این معنی نیست که محدودیت‌ها مانع توقف فعالیت‌ها در ایران می‌شود. ایران همواره برای رسیدن به اهداف خود به راهش ادامه می‌دهد و در شرایط فعلی و با توجه به پشتیبانی کشور‌های اروپایی از جمله فنلاند، راه‌های جدیدی برای رفع نیاز‌ها در این وضعیت پیدا خواهیم کرد.

رئیس اتاق ایران گفت: به رغم اینکه گفته می‌شود تحریم‌های آمریکا بشردوستانه است و شامل غذا و دارو نیست، اما به نظرم چیزی که نادیده گرفته شده، امنیت جانی مردم است. در غیر این صورت چرا باید قطعات هواپیما تحریم باشد؟ یا موضوع تأمین مواد اولیه کارخانه‌های ما از جمله کارخانه‌های غذایی و داروسازی در حال حاضر با مشکلات بسیاری مواجه است.

گزارش از سحرآرام

انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اصناف اتاق بازرگانی اخبار اقتصادی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۴۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است

حجت کریمی کارشناس ارتباطات و رسانه گفت ؛طرح مجلس در خصوص تعطیلی دو روز در هفته در کشور، چالش های بسیاری را به دنبال داشته، بطوریکه هرکس از منظری به این مسئله ورود کرده و نقاط ضعف و قوت آنرا مطرح می کنند. اما آنچه که از برآیند جامعه مشخص است، نظرات متفاوت تر از تصمیم مجلس می باشد.

اگر هدف دولت و مجلس از این طرح، کاهش فاصله مراودات اقتصادی و سیاسی با دنیاست، بدون شک پنجشنبه گزینه مناسبی نیست. اما اگر هدف غیر از موارد فوق الذکر و عموما در راستای نشاط آفرینی در جامعه، صرفه جویی در مصرف انرژی و مدیریت تعطیلات داخل کشور باشد، اشکالی ندارد، اما در کنار آن، تعطیل نکردن بانکها و برخی مراکز، دردی را دوا نمی کند و دوباره همان آش است و همان کاسه! اگر قرار بر تعطیلات رسمی هست، باید این طرح به کل کشور تسری داده شود وگرنه تعطیل کردن بخشی از کشور بیهوده و خارج از اهداف در نظر گرفته شده است. لذا در این بین با دو چالش اساسی روبرو هستیم؛ یکی تعیین روز تعطیلی و دیگری مسئله بانکها و برخی مراکز ارائه خدمات است.

ما اگر دنبال یک راهکار برای حفظ منافع ملی هستیم، بهتراست این موضوع همراه با منطق باشد. در کنار توجه به نشاط خانواده ها، بخش اقتصادی کشور هم از مهم ترین اولویت هاست.

و لذا تقویت مراودات اقتصادی و سیاسی با سایر کشورها، یعنی تصمیم درست برای همگام سازی ساعات کار با جهان است. ولو اینکه نام روز از پنجشنبه به شنبه تغییر می کند. در کنار این مسائل، اگر مجلس به جمع بندی کلی رسید که چه روزی به عنوان تعطیل رسمی اعلام شود، بانکها و سایر مراکز هم باید شامل این مصوبه باشند.

چراکه ایجاد تبعیض در جامعه و همچنین محرومیت عده ای از حق قانونی عادلانه نیست. لذا مستحضرید که بخش مهمی از امورات بانکها غیرحضوری شده و بسترهای لازم برای ارائه خدمات بانکی تحت وب برقرار است و لزومی ندارد در بانکها را در روز تعطیلات رسمی باز کنیم.

در واقع علنا با این کار، فرصتی برای مردم ایجاد می کنیم تا در روز تعطیل به امورات بانکی و سایر فعالیت های خود مشغول شده و از تفریح که جزو اولویت های اصلی این طرح است محروم شوند. در کنار آن، کارمندان بانک و سایر مراکزی که دارای فرزند نوزاد هستند، به دلیل تعطیلی مهدکودک ها سرگردان خواهند شد.

افزایش مصرف انرژی، ایجاد ترافیک و آلودگی هوا هم از این منظر قابل توجه است. لذا بر این اساس، تصمیمات عجولانه، غیرکارشناسی و عدم شفافیت در بیان این مسئله که چرا شنبه نه، و چرا قرار است این تعطیلات همه گیر و رسمی نباشد، عملنا دردی را دوا نمی کند. امیدواریم نمایندگان مردم در مجلس شورای اسلامی، در تصمیماتشان مشورت آحاد جامعه را مد نظر قرار داده و تصمیم شایسته ای اتخاذ نمایند.

 

دیگر خبرها

  • استان بوشهر آماده توسعه روابط با تاجیکستان است
  • تعطیلی پنجشنبه به جای شنبه تقویت تحریم اقتصادی است
  • امسال رشد اقتصادی روسیه سریع‌تر از کشور‌های پیشرفته خواهد بود
  • صادرات نفت روسیه با وجود تحریم رکورد زد
  • توسعه درآمدها و خنثی سازی تحریم های فروش نفت و گاز با پیگیری دیپلماسی فعال انرژی محقق شد
  • کاهش مالیات در کنار مشوق های مالیاتی باعث رقابت‌پذیری تولید و افزایش سرمایه گذاری خواهد شد
  • نخستین شهرک تخصصی پخش کالا در همدان ایجاد می‌شود
  • تحریم ها باعث قطع وابستگی‌های کشور به بیگانگان شد
  • رقابت‌پذیری کالاهای ایرانی در بازارهای بین المللی با نانو پوشش ها
  • گره‌گشایی ۱۶ بنگاه اقتصادی در کارگروه تسهیل فارس