Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-25@06:29:01 GMT

آشنايي با بيماري آديسون

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۵۴۷۸۵

آشنايي با بيماري آديسون

خبرگزاري آريا -

بيماري آديسون به نام نارسايي غده فوق کليه نيز خوانده مي‌شود
وقتي که غده فوق کليه به اندازه کافي هورمون توليد نکند، بيماري آديسون رخ مي دهد. در بيماري آديسون، مقدار کمي کورتيزول و آلدوسترون توليد مي‌شوند. بيماري آديسون به نام "نارسايي غده فوق کليه" نيز خوانده مي‌شود.
اين نوع از نارسايي آدرنال زماني ايجاد مي شود که غدد فوق کليوي به اندازه کافي هورمون کورتيزول توليد نمي کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اين کاهش در توليد هورمون، مي تواند به دليل مشکل در غده آدرنال يا همان بيماري آديسون (نارسايي اوليه آدرنال) و يا به دليل يک مشکل در سيگنال ارسالي مغز به غده آدرنال باشد.
اين نقص در سيگنال موجب مي شود آموزش غلط براي توليد کورتيزول به غدد فوق کليوي داده شده، که به نارسايي ثانويه آدرنال شناخته مي شود.

وقتي که غده فوق کليه به اندازه کافي هورمون توليد نکند، بيماري آديسون رخ مي دهد
علائم بيماري آديسون:
نشانه هاي بيماري آديسون و نارسايي ثانويه آدرنال ممکن است به آرامي توسعه و پيشرفت کنند. علايم شايع عبارتند از:
ضعف
خستگي
درد شکم
حالت تهوع
کاهش وزن
فشار خون پايين
پوست تيره (در مورد بيماري آديسون)
ولع مصرف نمک (در مورد بيماري آديسون)
سرگيجه به محض ايستادن
افسردگي
علل‌ بيماري آديسون:
علايم‌ به‌ علت‌ کاهش‌ سطح‌ هورمون‌هاي‌ شبيه‌ کورتيزون‌ ـ توليد شده‌ توسط‌ غدد فوق‌ کليوي‌ ايجاد مي‌شوند. البته‌ علت‌ نارسايي‌ غدد فوق‌ کليوي‌ معمولاً نامعلوم‌ است‌، ولي‌ پزشکان‌ معتقدند که‌ اين‌ بيماري‌ از نوع‌ بيماري‌هاي‌ خود ايمني‌ است‌.
البته‌ نارسايي‌ غدد فوق‌ کليوي‌ ممکن‌ است‌ به‌ دنبال‌ بيماري‌هاي‌ زير نيز ايجاد شود:
بيماري‌ سل‌، سرطان‌، بيماريهاي‌ غده هيپوفيز و ايدز
استفاده‌ از داروهاي‌ کورتيزوني‌ خوراکي‌ براي‌ ساير بيماري‌ها. در اين‌ حالت‌ نارسايي‌ وقتي‌ نمود مي‌يابد که‌ مصرف‌ اين‌ داروها قطع‌ شود، زيرا گاهي‌ فعاليت در زمان ابتلا به اين بيماري غدد فوق‌ کليوي‌ پس‌ از قطع‌ دارو به‌ حالت‌ اوليه‌ بر نمي‌گردد

نشانه هاي بيماري آديسون ممکن است به آرامي توسعه و پيشرفت کنند
انواع آديسون:
دو نوع بيماري آديسون وجود دارد:
- اگر غده فوق کليه به دليل وجود مشکل در خودش، به مقدار کافي هورمون توليد نکند، به نام "نارسايي اوليه غده فوق کليه" خوانده مي‌شود.
- اگر غده فوق کليه تحت تاثير ديگر مشکلات بدن به مقدار کافي هورمون توليد نکند، به نام "نارسايي ثانويه غده فوق کليه" خوانده مي‌شود.
اگر داراي علائم زير شديد حتما به پزشک مراجعه کنيد:
تيره شدن پوست
خستگي بيش از حد
کاهش وزن غير ارادي
مشکلات معدي روده اي مثل اسهال ، استفراغ و درد
سرگيجه و بيهوش شدن
ميل زياد به خوردن نمک
درد عضلاني يا درد مفصل

بيماري آديسون فشار خون و قند خون پايين مي آيد و پتاسيم خون بالا مي رود
بيماري آديسون در چه زماني به يک بحران تبديل مي شود؟
علائم بيماري آديسون ممکن است به آرامي بروز کرده و پيشرفت نمايد. گاهي اوقات يک بيماري يا پيشامد استرس زا موجب مي شود که علائم اين بيماري به طور ناگهاني بروز کند و يا به سرعت تشديد شود. نارسايي حاد غدد فوق کليوي يا بحران آديسوني، عارضه اي است که نيازمند توجه و پيگيري سريع پزشکي مي باشد، زيرا علائم آن مي تواند در هر فردي کشنده باشد.

بحران آديسوني، عارضه اي است که نيازمند توجه و پيگيري سريع پزشکي مي باشد
داروهاي مورد نياز براي بيماري آديسون:
درمان اين بيماران توسط هورمون درماني انجام مي شود. اين درمان ها شامل:
کورتيکواستروئيد خوراکي: شامل: هيدروکورتيزون، پردنيزون و يا استات کورتيزون
کورتيکواستروئيد تزريقي: اگر استفراغ مي کنيد، اين نوع درمان بهتر است.
آندروژن تعويضي: در زنان، براي درمان کمبود آندروژن، دهيدرواپيناداسترون تجويز مي شود. برخي مطالعات نشان داده اند که اين روش باعث بهبود رضايت و ميل جنسي مي شود.
دريافت مقدار زيادي نمک: در مواقع ورزش کردن، هنگامي که هوا گرم است و يا داراي درد معدي-روده اي و يا اسهال هستيد، مقدار زياد نمک تجويز مي شود. همينطور در مواقعي مثل جراحي، عفونت و استرس مصرف زياد نمک را تجويز مي کنند.
بحران آديسون: يک خطر جدي براي سلامتي مي باشد، چرا که فشار خون و قند خون پايين مي آيد و پتاسيم خون بالا مي رود. اين بحران را بايد درمان کرد. اين درمان شامل تزريق داخل وريدي هيدروکورتيزون، محلول سالين و شکر (دکستروز) مي باشد.
درمان با جايگزيني هورمونهاي آدرنال (معمولاً به صورت خوراکي) مي باشد. کمبود گلوکوکورتيکوئيدها با مصرف قرص خوراکي هيدروکورتيزون يا پردنيزولون جبران مي شود. براي کمبود آلدوسترون از فلودروکورتيزون (fludrocortisone) استفاده مي شود.اين بيماري براي تمام عمر گريبانگير بيمار خواهد بود ولي با درمان مناسب اغلب بيماران زندگي خوبي دارند.
گردآوري:بخش سلامت بيتوته


منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۴۷۸۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد

به گزارش خبرآنلاین، رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی با بیان اینکه در سال گذشته ۷۷ مورد تب کریمه کنگو در کشور شناسایی شده است، گفت: در سال جاری نیز تاکنون ۶ مورد بیمار در استان سیستان و بلوچستان داشته‌ایم که متاسفانه یک نفر از این مبتلایان فوت شده است.

«محمدرضا شیرزادی» رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی در گفت‌وگو با ایلنا درباره شیوع بیماری تب کریمه کنگو گفت: تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یک عفونت ویروسی است که از طریق گزش کنه بین دام‌ها گسترش می‌یابد، اما در دام‌ها علائم خاصی را ایجاد نمی‌کند تا دامدار متوجه شود که دام مبتلا به تب خونریزی دهنده کریمه کنگو است.

وی ادامه داد: ویروس تب خونریزی دهنده کریمه کنگو به مدت یک هفته در بدن دام می‌ماند و اگر در این مدت دام ذبح شده و قطعه قطعه شود، خطر انتقال این ویروس به کسی که این دام را ذبح کرده و یا گوشت تازه آن را قطعه قطعه کرده است وجود دارد. از سوی دیگر گزش کنه آلوده هم می‌تواند باعث انتقال بیماری به انسان شود.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر، وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: یک یا دو هفته بعد از انتقال ویروس علائم بیماری پدیدار می‌شود که معمولا هم با تب شدید همراه است. یک معضل بزرگ در بیماری تب خونریزی دهنده کریمه کنگو این است که اگر این بیماری در افراد به موقع تشخیص داده نشود و درمان نشوند به دنبال تب، بدن درد و سردرد علائم دیگری مانند خونریزی در فرد نیز ظاهر می‌شود و ممکن است دچار خونریزی از بینی، خونریزی زیر پوستی، استفراغ خونی، اسهال خونی و… شود و این خون آلوده ممکن است باعث انتقال بیماری به سایر افراد در تماس با او شود. بنابراین یکی دیگر از راه‌های مهم انتقال این بیماری انتقال از فرد مبتلا به افراد سالم است.اگر در بیمارستان احتیاطات خاص در مورد بیمار انجام نشود، خطر انتقال بیماری به کارکنان بیمارستان، پرستاران و پزشکان منتقل می‌شود.

وی ادامه داد: در سال ۱۴۰۲ نیز ۷۷ مورد مبتلا تشخیص داده شد و شش مورد منجر به فوت گردید. تاکنون نیز ۵ مورد مبتلا به تب خون‌ریزی‌دهنده کریمه کنگو را در استان سیستان و بلوچستان داشته‌ایم که یک مورد هم فوت شده است. این موارد به دنبال ذبح دام و قطعه قطعه کردن گوشت آن‌ها آلوده شده اند.

رئیس گروه بیماری‌های قابل انتقال از حیوان به انسان، مرکز مدیریت بیماری‌های واگیر تاکید کرد: ذبح دام در کشتارگاه مانع از گسترش بیماری در جامعه می‌شود.

۴۷۲۳۶

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898539

دیگر خبرها

  • دلیل اصلی و علت لق شدن دندان ها در بزرگسالی + درمان آن
  • این دو بیماری را به‌خاطر کلیه‌ها کنترل کنید
  • ایران روی کمربند سنگ کلیه
  • این دانه خون را تصفیه و سرفه را درمان می کند
  • همه چیز درباره انگ اجتماعی
  • برگزاری دوره آموزشی آشنایی بیماری‌های کرم ابریشم ویژه نوغانداران بخش بایگ شهرستان تربت حیدریه
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ فشارخون و دیابت دو عامل نارسایی کلیه
  • وضعیت شیوع بیماری‌های اورولوژی/ علت نارسایی کلیه
  • ابتلای ۶ نفر به تب کریمه کنگو در این استان/ یک نفر فوت شد
  • پرداخت ۱۸ میلیارد تومان برای بیماری‌های صعب‌العلاج در استان یزد