Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-16@23:16:28 GMT

روند کُند توسعه ورزش همگانی از طرح تا اجرا

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۵۴۸۶۸

روند کُند توسعه ورزش همگانی از طرح تا اجرا

تهران - ایرنا - با وجود توصیه های رهبر معظم انقلاب درباره توسعه ورزش همگانی و سلامت محور بودن آن، همچنان اجرای طرح های مرتبط با ورزش همگانی برای اقشار مختلف جامعه به کُندی صورت می پذیرد.

به گزارش روز شنبه ایرنا، فدراسیون ورزش همگانی از جمله نهادهایی است که مسئولیت های مهمی را در امر ترویج، فرهنگ سازی و نهادینه کردن ورزش در میان اقشار مختلف جامعه برعهده دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اهمیت این موضوع را همواره می توان در سخنان رهبر معظم انقلاب مشاهده کرد. ایشان راهبردهای توسعه ورزش همگانی و سلامت محور را در همگانی کردن ورزش بین اقشار مختلف مردم از طریق توجه به این مهم به عنوان موضوعی لازم برای کشور عنوان کرده اند.
رهبر معظم انقلاب همچنین پرداختن عموم مردم به ورزش، قراردادن این مهم در برنامه‌های روزانه زندگی افراد و توجه به ورزش قهرمانی به عنوان موتور محرک ورزش همگانی را از دیگر راهبردهای توسعه این مهم دانسته اند.
ایشان استفاده از ظرفیت های ورزش همگانی را در راستای تامین تحرک، شادابی و توانایی در میان نسل جوان، تامین سلامت جسمانی و روانی مردم، تربیت جسمی سالم، جهت پیشرفت در میدان های معنوی، تقویت نیروی اراده، آمادگی و حوصله کار، حل مشکلات اخلاقی جامعه و پیشگیری از افسردگی و دیگر بیماری‌ها عنوان کرده اند.
این راهبردها می توانند به فدراسیون ورزش همگانی کمک کند تا مسیر توسعه و رشد این ورزش را در کشور هموار سازند. اهمیت این موضوع سبب شد تا گفت وگویی با «علی مجدآرا» رئیس فدراسیون ورزش های همگانی داشته باشیم که متن کامل آن به شرح ذیل است:

ایرنا: راهکارهای فدراسیون ورزش همگانی در این یک سال برای تبدیل ورزش همگانی به فرهنگ عمومی چه بوده است؟
** در سال 97 دو کتاب طرح تحول و تعالی را تدوین کردیم که 14 طرح آن به همه استان ها ابلاغ شد و برای اجرای این مهم بیش از 150 میلیون تومان بودجه به هر یک از هیات ها اختصاص دادیم. در سال 98 هم این برنامه ادامه می یابد. همچنین با برنامه ریزی بلندمدت در جهت سند راهبردی توسعه ورزش همگانی، بیش از 1200 کلاس در این فدراسیون برگزار کردیم. به هر باشگاهی یک مربی فرستادیم و این گونه از نظر کارآفرینی و آموزش رتبه نخست را بدست آوردیم. همچنین فعالیت های بانوان را در این ورزش گسترش دادیم.

ایرنا: آمار حضور مردم در ورزش های همگانی در این یکسال چقدر بوده است؟
** در ماه های پایانی سال، آمار شرکت مردم در این ورزش، از 21 درصد به 32 درصد رسیده که این امر نشان دهنده علاقه بیشتر مردم به سلامت و ورزش کردن است.

ایرنا: با توجه به اینکه رهبر معظم انقلاب هر سال عنوان می کنند در سطح جامعه ورزش همگانی برای همه مردم جا نیافتاده است، به نظر می رسد که در این زمینه کاستی هایی دیده می شود، آیا فدراسیون راهکارهای نوینی را برای رفع این مشکلات در نظر گرفته است؟
** همواره توصیه های رهبر معظم انقلاب درباره ورزش همگانی متوجه همه مسئولان ورزش کشور است و تنها به فدراسیون ورزش همگانی اشاره نمی کنند. پنج سال پیش به حضور ایشان رفتیم و فرمودند که ورزش به طور همگانی نسبت به گذشته بهتر شده است اما باید بیشتر از این کار شود. بنابراین برمبنای فرمایشات و راهبردهای ایشان پیش بینی کردیم و توانستیم آمار مشارکت مردم را به 32 درصد برسانیم. امیداوریم در سال 1404 این مشارکت را به حداکثر برسانیم. البته بدنبال این هستیم تا استفاده از اتومبیل ها را کم کنیم و دوچرخه و امکانات دیگر را در اختیار عموم مردم قرار دهیم.

ایرنا: چرا از مجموع 90 سند تحول، تنها 14 طرح را به استان ها ابلاغ کردید؟
** همه طرح ها را به استان ها ابلاغ کردیم اما اکنون 14 طرح برای همه استان ها عملی شده است. ولی استانها می توانند از همه این طرح ها با توجه به شرایط اقلیمی و موقعیت فرهنگی خویش بهره ببرند.

ایرنا: رئیس انجمن گردشگری ورزشی در مطلبی گفت که در طول سال های گذشته تلاش بسیاری برای تعامل با فدراسیون ها داشته است و حتی از کمیته ملی المپیک نیز در این زمینه کمک خواسته اما نه تنها فدراسیون ها بلکه این کمیته نیز این مهم را نادیده گرفته اند و در امر ترویج آن همکاری نکرده اند، شما به عنوان رئیس فدراسیون ورزش همگانی در این زمینه چه اقدامی کرده اید؟
** نمی دانم چرا رئیس انجمن گردشگری ورزشی این مطلب را گفته اما بیشترین فعالیت فدراسیون در گردشگری ورزشی است و در ایران نیز به تدریج گسترش می یابد. در 4 سال گذشته حجم بزرگی از گردشگری های مختلف ورزشی را در کشور شاهد بودیم. بیشترین برنامه ریزی فدراسیون بر گردشگری ورزشی است.

ایرنا: منظورم این است که تبانی از طرف فدراسیون های دیگر با انجمن گردشگری ورزشی برای درآمدزایی انجام نمی شود؟
** بله، این امر درست است. همان طور که می دانید ما یک کمیته همگانی در تمامی فدراسیون ها داریم تا این تبادل نظر صورت پذیرد تا همه رشته های همگانی را پوشش دهند اما آن طور که می خواهیم، فدراسیون ها عمل نکردند و بسیاری از مشکلات دیگر در این زمینه به وجود آمده است.
ایرنا: ورزش همگانی تا چه حد می تواند در کاهش ناهنجاری های اجتماعی و بد رفتار هایی که در محیط های ورزشی به ویژه در مسابقات فوتبال به وجود می آید، موثر باشد؟
** رهبر معظم انقلاب با بیان اینکه ورزش همگانی بسیاری از معضلات اجتماعی را دور می کند و یکی از نیازهای اساسی کشور است، راهبرد اصلی را در این زمینه ارائه کردند. با توجه به اینکه برنامه های حوزه سلامت نیز به ورزش بازمی گردد این فدراسیون می تواند با برنامه ریزی هدفمند در خانواده ها از بروز بسیاری از معضلات اجتماعی جلوگیری کند.

ایرنا: موانع و مشکلات طرح آموزش رایگان در مناطق محروم چیست؟
** این طرح در تمامی مناطق محروم رایگان است و اجرای آن موانع و مشکلاتی ندارد. زیرا فدراسیون از امکانات منطقه های پر بهره برای نقاط محروم استفاده می کند.

ایرنا: طرح ورزش از خردسالی تا سالمندی تا چه حد با موفقیت رو به رو شد؟
** موفقیت اجرای این طرح بسیار بالا بوده و تاکنون با 9 کشور در همایشی در کیش رایزنی کردیم. هدف از این همایش این بود که هر فردی در هر کجا بدون هیچ هزینه ای بتواند نیازهای حرکتی خود را از کودکی تا سالمندی پاسخ دهد که این مهم در قالب ورزش همگانی می گنجد. بنابراین این برنامه را با استفاده از تجربیات موفق در دنیا در همه استان های ایران اجرا کردیم. البته درصدد هستیم تا کتابی را از مطالعات تطبیقی از خردسالی تا سالمندی تهیه کنیم و موانع و مشکلات و توصیه های راهبردی را در این کتاب قرار دهیم.

ایرنا: در برخی از برنامه های پیاده روی، مردم را با اتومبیل تا محل آغاز این ورزش می برید، به نظر شما این امر با نفس ورزش همگانی منافات ندارد؟
** فدراسیون مردم را با اتومبیل تا محل پیاده روی می برد. حتی بسیاری از آنها از شهرستان ها و روستاهای اطراف مجبور هستند با اتومبیل بیایند اما پس از آن 5 کیلومتر را پیاده روی می کنند. منظور این فدراسیون از برنامه پیاده روی، طی کردن مسافت طولانی با پای پیاده تا محل آغاز این برنامه نیست.

ایرنا: مردم ایران اکنون تنها برای دریافت جایزه به پیاده روی می آیند. فکر نمی کنید که باید طرح جدیدی را برای تغییر انگیزه آنان ارائه دهید؟
** اگر بگوییم مردم برای دریافت خودرو یا دوچرخه به این برنامه ها می آیند، صحیح نیست. والدین همواره برای تشویق فرزندان خود جایزه ای را به آموزگاران می دادند. ابتدا باید فرنگ سازی صورت پذیرد که این امر پروسه ای طولانی دارد. اول باید مردم را از راهی که بسیار دوست دارند وارد این ورزش کنیم تا پس از مدتی ورزش را جزو لاینفک زندگی خود بدانند.

ایرنا: به هنگام آلودگی هوا فدراسیون ورزش همگانی نباید هشدار یا بیانیه ای به ورزشکاران بدهد؟
** وقتی که صدا و سیما در برنامه ای اعلام می کند سالمندان در این هوای آلوده بیرون نیایند، در واقع هشدار اصلی را انجام داده است. فدراسیون نمی تواند به مردم بگوید ورزش نکنند، شاید فردی بخواهد در منزل به این مهم بپردازد. برنامه ای را به مدارس و مکان های مختلف ارائه کردیم که آنها در بخشنامه ای در هوای آلوده ورزش نمی کنند.

ایرنا: اولین برنامه فدراسیون در سال جدید چیست؟
** اولین برنامه ادامه اجرای طرح تحول و تعالی از کودکی تا سالمندی است و می خواهیم این امر در تمام خانواده ها نهادینه شود.
ورزشی**9128**9129

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ورزش ورزش همگاني فدراسيون ورزش همگاني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۴۸۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استقبال از جام صفوی در اردبیل افزایش یافته است

ایسنا/اردبیل مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل گفت: روسای فدارسیون‌های ورزشی با مشاهده اراده مسئولان و متولیان ورزش استان برای برگزاری هرچه باشکوهتر جام صفوی برای شرکت در این جام ابراز علاقه کرده‌اند به طوری که هم اکنون هشت فدراسیون مختلف ورزشی برای حضور اعلام آمادگی کرده‌اند.

محمدعلی پهناور، ۲۶ فروردین اظهار کرد: تثبیت جام صفوی و برگزاری سالانه آن در اردبیل دستاوردهای زیادی برای منطقه در حوزه‌های اجتماعی، فرهنگی، گردشگری ورزشی و اقتصادی خواهد داشت.

وی با بیان اینکه استان اردبیل داری استعدادها و ظرفیت‌های بسیار خوبی در حوزه ورزش است، اظهار کرد: برگزاری چنین رویدادی علاوه بر کمک و بستر سازی برای کشف و شکوفایی استعدادهای ورزشی باعث رشد و توسعه ورزش استان خواهد شد و ورزش جزو اولویت‌های اصلی تمامی مسئولان قرار خواهد گرفت.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل با اشاره به اینکه جام صفوی یک رویداد ملی و بین‌المللی است، بیان کرد: جام صفوی باید نسبت به جام‌های دیگر متفاوت و بیانگر ارزش‌های هویتی و فکری استان باشد و برای همین همه باید تلاش کنند با برگزاری باشکوه آن میزبان شایسته ای برای شرکت کنندگان باشیم.

وی با اشاره به نقش ورزش در کاهش ناهنجاری‌های اجتماعی، اضافه کرد: بدون شک با برگزاری جام صفوی شاهد کاهش ناهنجاری های اجتماعی و افزایش شور و نشاط مردم به ویژه نوجوانان و جوانان در جامعه خواهیم بود.

به دنبال کارهای ماندگار برای ورزش استان هستیم

پهناور ادامه داد: برگزاری مسابقاتی در این سطح کار آسان و ساده‌ای نیست و حتما مشکلاتی را به همراه خواهد داشت اما برای ادای دین به مردم به ویژه نوجوانان، جوانان و علاقمندان به ورزش به دنبال کارهای نمایشی و زودگذر نرفتیم و سعی کردیم اقدامات ماندگاری انجام دهیم.

وی با تقدیر از حمایت های نماینده ولی فقیه در استان و امام جمعه اردبیل، استاندار و دیگر مسئولان استان گفت: امیدواریم تمامی دلسوزان کمک کنند تا با هویت سازی، ثبیت و برندسازی، این جام برای همیشه به میزبانی استان برگزار شود.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل گفت: روسای فدارسیون‌های ورزشی با مشاهده اراده مسئولان و متولیان ورزش استان برای برگزاری هرچه باشکوهتر جام صفوی برای شرکت در این جام ابراز علاقه کرده‌اند به طوری که هم اکنون هشت فدراسیون مختلف ورزشی برای حضور در این جام اعلام آمادگی کرده اند.

پهناور با اشاره به ظرفیت‌های ورزش استان اظهار کرد: استان اردبیل دارای ظرفیت‌های انسانی قابل توجهی در بخش ورزش قهرمانی بوده و ورزشکاران این استان تاکنون گردن‌آویزهای رنگارنگ زیادی در رقابت‌های ملی و بین‌المللی کسب کرده اند،اما از نظر میزبانی مسابقه‌های ورزشی در سطح‌های منطقه‌ای، استان اردبیل ملی و بین‌المللی فرصت چندانی نداشته است.

وی اظهار کرد: جام صفوی با هدف برطرف کردن این کاستی و فرصت‌سازی برای ورزش استان در جریان آخرین سفر وزیر ورزش و جوانان به اردبیل رونمایی شد و با مذاکره‌ها و رایزنی‌های استاندار و مدیران ورزش استان شرایط برای برگزاری مسابقات در رشته‌های مختلف ورزشی به میزبانی اردبیل فراهم شده است.

پهناور بیان کرد: در همین راستا در اسفند ماه سال گذشته استاندار و متولیان ورزش استان با روسای چهار فدراسیون فوتبال، کشتی، وزنه برداری و بسکتبال در تهران نشستی برگزار و موافقت آنها برای برگزاری مسابقات در قالب جام صفوی در اردبیل اخذ شد.

مدیرکل ورزش و جوانان استان اردبیل اضافه کرد: به دنبال آن استقبال برای حضور رشته‌های ورزشی در جام صفوی افزایش یافت به طوری که امروز هشت رشته ورزشی شامل کشتی، فوتسال، وزنه برداری، بسکتبال، شمشیربازی، مینی گلف، اسب سواری (سوارکاری نمایشی) و دارت اعلام آمادگی کرده و نامزد برگزاری مسابقات در این جام هستند.

پهناور ادامه داد: برگزاری برخی مسابقات در برخی از رشته‌ها از جمله کشتی فرنگی نوجوانان به صورت ملی قطعی شده و در حال بررسی نحوه برگزاری سایر رشته های ورزشی هستیم.

وی با اشاره به برخی از شرایط برگزاری جام صفوی، گفت: با هدف افزایش سطح کیفی مسابقات تلاش می‌کنیم جام صفوی یکی از مراحل انتخابی تیم ملی باشد.

این مقام مسئول تامین منابع مالی و امضای تفاهمنامه روسای فدراسیون‌های ورزشی با استاندار اردبیل و ثبت در تقویم فدراسیون در سال اول برگزاری و تلاش برای بین‌المللی کردن و ثبت در تقویم جهانی در سال‌های بعد را از دیگر شرایط برگزاری این جام عنوان کرد.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازگشت پویش دوشنبه‌های ورزشی کارگران به کارخانه‌ها
  • هاشمی: از میزبانی هندبال ایران حمایت می‌کنیم
  • بررسی روند راه‌اندازی موزه ورزش در ارومیه
  • دادرسی الکترونیک در حوزه‌های قضایی زنجان توسعه می‌یابد
  • سرانجام دهکده ورزشی در پایتخت چه شد؟
  • لزوم توسعه فضای شهری بیجار/رفع مشکلات مردم نیازمند توجه
  • توسعه مسائل علمی و اقتصادی در گرو توجه ویژه به مقوله ورزش است
  • استقبال از جام صفوی در اردبیل افزایش یافته است
  • آغاز طرح ورزش ‌و مردم در خوزستان
  • تاریخ انتخابات فدراسیون انجمن‌های ورزش‌های رزمی مشخص شد