Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا صدرا، عضو هیئت علمی دانشگاه تهران، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا، درباره مهمترین چالش‌های کشور در آغاز دهه پنجم گفت: مهمترین چالش کشور در این دهه، کارآمدسازی دولت و دولت‌سازی کارآمد است که مقدمه و نقطه آغاز و عزیمت کارآمدسازی ملی است.

ارتقای اثربخشی و بهره‌وری؛ زمینه‌ساز دست‌یابی به اهداف انقلاب در گام دوم

وی اظهار کرد: در این راستا باید بهره‌وری و اثربخشی را ارتقا داد تا به اهداف بلند انقلاب در گام دوم انقلاب دست یافت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

نظام جمهوری اسلامی کارامدی خود را نشان داده و انقلاب در زمانی که لیبرال دموکراسی، پایان تاریخ لقب گرفته بود به پیروزی رسید و الان فوکویاما پایان لیبرال دموکراسی را اعلام کرده است و از آن سو سوسیالیسم نیز فروپاشیده است و امروز امریکا نیز گرفتار ترامپیسم شده است.

صدرا بیان کرد: جمهوری اسلامی به لحاظ زیرساخت که همان اندیشه‌های مکتب اسلام و قرآن، مشی و سنت علوی، قانون اساسی، اندیشه‌ها و آرای امام(ره) و رهنمودهای مقام معظم رهبری است؛ دچار کمبودی نیست. اما مشکل در اجرا و عمل، ساختارهای قانون‌گذاری، اجرایی و اداری کشور بوده که با نارسایی، مشکل و ناسازگاری مواجه است. یعنی اقتصاد لیبرالی یا سوسیالیستی با ساختار اسلامی نمی‌خواند و زمانی که ساختار اجرایی نتواند این تناقضات را برطرف کند، این عوارض آسیب‌رسان می‌شود.

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران کارآمدی ساختاری و راهبردی را معضل و اشکال اصلی کشور دانست و گفت: در کنار این، اشکالاتی نیز در سیاست‌های فرهنگی، اقتصادی و اجتماعی وجود دارد و چون سیاست‌های کشور یکپارچه نیست و الگو به شکل درستی طراحی نشده در اجرای سیاست‌ها، افراط و تفریط شکل می‌گیرد و ناکارآمدی‌ها از این نقطه نشئت می‌گیرد.

آثار مثبت برخورداری از یک الگوی کلان و راهبردی

وی درباره آثار مثبت برخورداری از یک الگوی راهبردی و کلان گفت: وجود چنین الگویی موجب می‌شود که هر دولتی پله‌ بر روی پله دولت قبلی بگذارد و این منجر به پیشرفت و توسعه می‌شود. تا امروز به دلیل نبود چنین الگویی صرفاً برنامه‌های پنج ساله محور بوده که اجرای آن هم با عوض شدن هر دولتی با اختلال مواجه می‌شد، زیرا این برنامه‌ها با سلیقه و گرایش دولت‌ها اجرا می‌شد.

صدرا اظهار کرد: در چنین فضایی باید الگوسازی اسلامی ایرانی پیشرفت را مد نظر قرار داد که این امر منجر به تهیه یک پیش‌نویس و سند پایه الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت شد که رهبر معظم انقلاب حدود دو سال را برای تکمیل و اصلاح آن فرصت دادند و این سند پایین دستی قانون اساسی و بالادستی همه اسناد برنامه‌ای کشور است.

بیانیه گام دوم انقلاب و الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت؛ پشتوانه‌های اصلی پیشرفت پایدار

عضو هیئت علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه قانون اساسی مانند دار قالی است، گفت: وجود قانون اساسی لازم اما کافی نبود و لذا به یک نقشه فرش احتیاج داشتیم و سند الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت همین نقشه است. در کنار این‌ها بیانیه ‌گام دوم انقلاب نیز خطوط و اولویت‌های اصلی کشور در چهل سال دوم را مشخص کرده که این دو باید در قالب بسته‌های راهبردی در پیشانی برنامه‌ریزی دولت‌ها با هرنوع گرایش و تفکر سیاسی قرار گیرد.

صدرا با اشاره به تأثیر نبود چنین نقشه راهی در اقدامات و رفتارهای پاندولی و زیگزاگی طی چهل سال گذشته، گفت: این امر باعث می‌شد ظرفیت‌ها به نحو مطلوبی شکوفا نشود و مشکلات اقتصادی مانند تورم، بیکاری، رکود تورمی و ... نه تنها حل نشود بلکه انباشته شود. امروز همه نخبگان و مسئولان کشور به این نتیجه رسیده‌اند که به خاطر فقدان یک برنامه جامع و همه‌جانبه‌ دچار یک سری نوسانات و نابسامانی‌ها شده‌ایم و لذا نیازمند داشتن الگویی کلان، جامع و بلندمدت هستیم که البته رعایت اجرای آن نیز باید به شدت مورد نظارت قرار گیرد.

دولت‌سازی و تمدن‌سازی اسلامی با حرکت به سمت اجرای الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت

وی ابراز کرد: با نهایی شدن الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت و شروع به اجرای آن در آغاز قرن پانزدهم، می‌توان به سمت کارآمدسازی ملی از طریق دولت‌سازی کارآمد حرکت کرد و از این راه شرایط تمدن‌سازی نوین اسلامی را فراهم کرد و بر چالش‌های کلان و بنیانی پیش روی کشور غلبه کرد.

عضو هیئت علمی دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران با اشاره به تأکید مؤکد رهبر معظم انقلاب بر استفاده از ظرفیت علمی، توانمندی مدیریتی، نشاط و امید جوانان برای ادامه این مسیر، گفت: مسئولان باید از این ظرفیت بالقوه جوانان در عرصه‌های علمی، سیاسی، اقتصادی و فرهنگی استفاده کنند تا قدرت خلاقیت و نبوغ جوانان در کنار تعهد و روحیه جهادی و انقلابی آنان به مسیر حرکت انقلاب در گام دوم، شتاب و سرعت بیشتری بخشد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: الگوی اسلامی ایرانی پیشرفت بیانیه گام دوم انقلاب الگوی راهبردی تمدن سازی ایکنا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۴۹۶۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ورود ماشین‌ های ایرانی به آذربایجان محدود شد/​ مرزهای مسافری هنوز بسته است

تین نیوز

به گفته عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان در شرایطی که جنگ روسیه و اوکراین محموله های تجاری بیشتری را به گمرکات ایران در مرزهای آستارا و بیله سوار کشانده کشور آذربایجان شمار ماشین هایی که می توانند روزانه از این مرزها عبور کنند را به ۱۵۰ دستگاه کاهش داده است.

به گزارش تین نیوز به نقل از ایلنا، بهروز پورسلیمان، عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان در تشریح آخرین وضعیت تجارت دو کشور گفت: صادرات ایران به آذربایجان روند رو به رشدی را طی می کند و در مسیر طبیعی خود برقرار است. 

وی درباره طولانی بودن صف کامیون ها در گمرکات آستارا و بیله سوار توضیح داد: این چالش ریشه در دو علت دارد؛ یک دلیل برآمده از آنست که جنگ روسیه و اوکراین به ناامنی مسیرهای تجاری در این کشورها انجامیده و سبب شده محموله های تجاری که پیش از جنگ از مسیر این کشورها حمل می شد، به سمت جنوب ایران سوق پیدا کند تا از بندرعباس به ایران وارد شود و پس از آن از طریق گمرکات ایران به مقاصد مختلف از جمله آذربایجان برود. 

پورسلیمان افزود: این اتفاق در سال های گذشته به افزایش شمار ماشین هایی انجامیده که از مرزهای ایران تردد می کنند؛ در چنین شرایطی کشور آذربایجان شمار ماشین هایی که عبور آنها از مرز بیله سوار ممکن است را به میانگین ۱۵۰ دستگاه در روز کاهش داده و این ایراد را به ایران می گیرد که در گمرک بیله سوار دستگاه ایکس ری وجود ندارد؛ این در حالیست که در گمرک آستارا دستگاه ایکس ری مستقر است اما مشکل کندی تردد ماشین ها در این گمرک هم وجود دارد. 

نائب رئیس اتاق بازرگانی اردبیل اظهار کرد: گفتنی است که این کندی در چند سال گذشته در تردد ماشین های ایرانی از گمرکات به وجود آمده و در سال های پیشین با چنین پدیده ای روبه رو نبوده ایم و شمار ماشین هایی که روزانه تنها از مرز بیله سوار عبور می کردند به ۲۵۰ دستگاه هم می رسید. 

وی خاطرنشان کرد: این انبوهی ماشین هایی که منتظر عبور از مرز هستند گاه به بروز تخلفات و ناهنجاری هایی می انجامد که تجارت را از این مرزها سخت و هزینه بر می کند و هر چند راهکارهایی برای کاهش صف ها مانند سامانه ای کردن ترددها به دست مسئولان ایرانی اجرا شده اما باز هم در هر دو مرز بیله سوار و آستارا تخلفات حذف نشده و سرعت عبور ماشین های چندان افزایش نداشته است. 

امید به گشایش سفارت آذربایجان در ایران داریم 

پورسلیمان در ادامه گفت وگو نسبت به بهبود رابطه سیاسی ایران و جمهوری آذربایجان در سال جاری اظهار امیدواری کرد و گفت: امیدواریم سفارت این کشور در ایران در سال جاری بازگشایی شود، مراودات هیات های تجاری ایران با آذربایجان افزایش یابد و روابط تجاری ایران و آذربایجان به روزهای اوج برگردد. 

وی یادآور شد: از بهمن سال ۱۴۰۱ به دلیل حمله فردی مسلح به سفارت جمهوری آذربایجان در تهران و کشته شدن رئیس گروه حفاظت سفارتخانه و زخمی شدن افرادی دیگر این کشور، سطح روابط خود را از سفارتخانه به کنسولگری کاهش داد.

عضو هیات رئیسه اتاق مشترک بازرگانی ایران و آذربایجان همچنین اظهار کرد: مرز مسافری دو کشور نیز از زمان وقوع جنگ قره باغ تاکنون بسته است؛ پیش از بسته شدن مرزها روزانه به طور میانگین ۲۵۰۰ نفر بین دو کشور رفت و آمد می کردند و این امر به ارتقای معیشت ساکنان شهرهای مرزی می انجامید؛ در نهایت امیدواریم با مذاکرات صورت گرفته این گره ها باز شود.

آخرین اخبار حمل و نقل را در پربیننده ترین شبکه خبری این حوزه بخوانید

دیگر خبرها

  • افتتاح طرح برق‌آبی اومااویا در سریلانکا / رئیسی: ایران در حال اجرای طرح‌های بزرگ در ۲۰ کشور است
  • پیشرفت ۷۰ درصدی عملیات اجرایی آبرسانی به مجتمع ۱۶ روستایی دیم قشلاق شهرستان ماکو
  • پروژه‌های بزرگ برق‌ آبی را در۲۰ کشور اجرایی می‌کنیم | انتقال دانش ایرانی به سریلانکا
  • حجاب؛ قدرت زن ایرانی
  • ورود ماشین‌ های ایرانی به آذربایجان محدود شد/​ مرزهای مسافری هنوز بسته است
  • حفظ ثبات و امنیت پایدار ، لازمه تحقق اهداف اقتصادی
  • لزوم حفظ ثبات و امنیت پایدار به‌عنوان لازمه تحقق اهداف اقتصادی
  • دهقانی: زیست‌بوم دانش‌بنیان حامی سپاه درمسیر پیشرفت و اقتدار
  • ارتقای روابط راهبردی با همسایه سبز
  • بهره مندی ۱۳ روستای نایین از آب شرب پایدار