Web Analytics Made Easy - Statcounter

با حمیدرضا عاطفی، معاون خانه موسیقی، از معبر ترانه‌سرایی در موسیقی ایران و تاثیر آن بر روند شکل‌گیری سلیقه موسیقیایی مردم، در آخرین روزهای سال به گفت و گو نشستیم و او درباره علل بوجود آمدن این تغییر وضعیت به خبرنگار برنا گفت: خیلی از مسائل در بوجود آمدن یک وضعیت فرهنگی در یک جامعه  دخیل هستند.  موسیقی هم از این موضوع مستثنی نیست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عاطفی در پاسخ به این سوال که در حال حاضر ترانه‌سرایی در ایران و بخصوص در موسیقی چه جایگاهی دارد گفت: ترانه‌سرایی در موسیقی جایگاه ویژه و بالایی در موسیقی بخصوص موسیقی ایرانی دارد چراکه موسیقی شاکله و اساس و بنیان موسیقی ایرانی بر پایه کلام است و در نتیجه ترانه سرایی بخش مهمی از موسیقی ایرانی را تشکیل می‌دهد. کما اینکه در این حوزه ترانه سرایانی بزرگی  چون رهی معیری، نواب صفا، بیژن ترقی، رهی معیری را داریم که می بینیم چقدر نامدار و ماندگار در تاریخ موسیقی اصیل ایران هستند.

عاطفی در مقایسه ترانه سرایی و جایگاه آن در دو حوزه موسیقی فعلی ایرانی و پاپ  گفت: باید بگویم در موسیقی پاپ استفاده از ترانه هایی با سطح نازل و سخیف و شرم آوری دارد  اجرا و پخش می شود چراکه از عبارات و کلماتی استفاده می شود که اصلا آدم رغبت به شنیدن موسیقی با این عبارات را نمی کند و در مقایسه، موسیقی سنتی وضعیت بهتری نسبت به آن دارد البته اگر ممیزی ها و دانلودها و سیاست گذاری‌ها اجازه بدهند. 

این موسیقی شناس پاسخ این سوال را که چرا مردم می پذیرند که شنونده این نوع از موسیقی با اشعار سطحی باشند گفت: ذائقه مردم نه تنها در زمینه موسیقی بلکه در همه مسائل و مولفه های مختلف اجتماعی تحت تاثیر آموزه های خود قرار می گیرد و سلیقه های مختلف را می توان به روش های مختلف در مردم تغییر داد بدون توجه به پایه و اساس درست ایجاد آن چیز. وقتی که صدا و سیمای ما موسیقی خوب و فاخر و جدی و هنری پخش نمی کند و تنها بسنده به انتقال موسیقی نازل و غیر حرفه ای می کند خب سلیقه مردم به این سمت و سو گرایش پیدا می کند و گوش موسیقی مردم عادت به شنیدن آن سطح از موسیقی می کند. 

عاطفی با تاکید بر اینکه رسانه عامل مهمی در جهش دادن به افکار مردم است افزود: صدا و سیما به عنوان تنها رسانه ملی نقش مهمی در شکل دادن به میزان فرهنگ و سواد افراد دارد.

این پژوهشگر موسیقی در بیان پاسخ به انتخاب نوع موسیقی و پخش آن از رسانه ملی با توجه به وجود اشعار مختلف از ترانه سرایان نامدار و غیر  در ساخته های موسیقی امروز گفت: خب انتخاب نوع موسیقی در رسانه ما کاملا سلیقه ای و بر اساس فاکتورها و سیاست گذاریهای مختلف و نوع ارتباطات تهیه کنندگان و برنامه گزارها با فضای مجازی و خوانندگان انجام می شود.

وی گفت: این باید بیشتر آسیب شناسی شده و باید که مسئولین پاسخ‌گو باشند که چرا این رویه را پیش گرفتند؟ چرا از کارشناسان خبره و مبرز این حوزه استفاده نمی کنند و چرا به این میراث و فرهنگ شنیداری ما توجه نمی کنند؟ اینها مسائلی است که باید به آن توجه شود.

عاطفی من باب حمایت‌های لازم از ترانه سرایان و اعتبار بخشیدن به این هنرمندان درحوزه فرهنگ گفت: حمایت در اصل باید از طرف دولت باشد، منتهی اینکه حمایت چه سمت و سویی داشته باشد مهم است، همین صداوسیما می تواند بسترهای مناسبی را برای شناساندن هر نوع از هنر به جامعه را ایجاد کند و حامی خوبی برای معرفی ترانه سرایان باشد، مثلا به جای برنامه های مختلفی که این همه ستاره، هشتک، ستاره، مربع راه اندازی کرده است می تواند هیات داوران معتبری از شاعران و کارشناسان متخصص حوزه شعر در یک برنامه چالشی جمع و با ایجاد یک فضای رقابتی بهترین ها را شناسایی و با حمایت های لازم موجب رشد و ترقی و ایجاد انگیزه در آنها شود.

وی افزود: دولت با حمایت های لازم و ایجاد روابط مناسب از طریق وزارت ارشاد و ... می تواند پل ارتباطی مناسبی بین شاعران خوانندگان و برنامه گذاران ایجادکند تا در یک فضای موسیقایی آثار ماندگاری را تولید و ارائه کنند.

عاطفی از وجود ممیزی های مجوز شعر در اتاق موسیقی وزارت ارشاد گفت و افزود: می دانید که در دفتر موسیقی وزارت ارشاد ما، نود درصد از زمان صرف نظارت بر کلام و شعر می شود. یعنی موسیقی آنچنان ممیزی و یا سانسوری ندارد و بیشتر با شعر و کلام کار دارد. اما خب همچنان ترانه ها اجرا، کنسرت ها برگزار و مردم هم بی اطلاع از وضعیت راه موسیقی هستند و نمی دانیم چه پیش خواهد آمد. 

حمیدرضا عاطفی در پایان گفت: من به همه مردم عزیز و به شما و همکاران رسانه ای شما سال نو را تبریک عرض می کنم و آرزو می کنم در سال جدید مثل همیشه به وظایف و رسالت خودتان که اعتلای فرهنگ و هنر است موفق باشید و شما هم به سهم خودتان از آثار هنری جدی و فاخر حمایت کنید.

خبرنگار: مژگان رسولی

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: جامعه رسانه صدا و سیما معاون موسیقی نوروز 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۶۲۰۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تمامی مسلمانان جهان باید همانند ایران جانانه در مقابل استکبار بایستند

ماموستا عباس احمدی در گفت‌وگو با خبرنگار حوزه استان‌های خبرگزاری تقریب، با تبریک حرکت جانانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی و رزمندگان اسلام در موشک‌باران کردن اسرائیل غاصب که دل مسلمانان را شاد کردند اظهار داشت: هر چند دین اسلام مخالف آدم‌کشی است اما به این دلیل که اسرائیل غاصب و کودک‌کش باعث قتل‌عام شدن کودکان و زنان و مردان مسلمانان غزه شده است، شایسته بود که از ناحیه مسلمانان دنیای اسلام به آنها پاسخ کوبنده داده شود.

وی تصریح کرد: امروز ایران اسلامی در بین تمام کشورهای اسلامی دل همه را شاد کرد و به صورت جانانه به اسرائیل پاسخ گفت که جای تقدیر و تحسین دارد و بی‌تردید به چنین رزمندگانی که به دفاع از مظلومان فلسطین و غزه، صهیونیست‌ها را مرعوب کرده و آنها را موشک باران کردند به خود می‌بالیم.

امام جمعه بوکان در ادامه با محکومیت جنایات صهیونیست‌ها و اسرائیل غاصب خاطرنشان کرد: از تمام مسلمانان جهان تقاضا می‌شود همانند ایران جانانه در مقابل استکبار و غاصبان و ظالمان بایستند که بی‌شک خداوند با مظلومان است و ظالمان را نابود و شر آنها را از سر مسلمانان برمی‌دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • نقش چادر‌های عشایری در کاهش تصادفات جاده‌ای
  • هوش مصنوعی در همدلی با انسان پیشرفت کرده است
  • تست شخصیت شناسی: با انتخاب یک سگ ببینید که چه زخم عاطفی مانع شادی شما می‌شود
  • فروش ۴ میلیاردی نمایش بهرام افشاری در هفته اول اجرا
  • (ویدئو) الحمدلله، تکه کلام پسر رونالدو!
  • دف‌نواز سنندجی: مسئولان حمایت از دف‌نوازی را دریغ نکنند
  • آیا موسیقی درمانی برای همه مردم مناسب است؟
  • رشیدی: بازی با شمس آذر همانند شمشیر دو لبه است/ امیدوارم استقلال دیگر مصدوم ندهد
  • تمامی مسلمانان جهان باید همانند ایران جانانه در مقابل استکبار بایستند
  • لزوم حمایت از شاعران جوان/زادگاهم مرا شاعر کرد