Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایکنا»
2024-03-28@22:58:12 GMT

توصیف مقام امام رضا(ع) در جشن نوروز بمبئی

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۵۶۲۰۹

توصیف مقام امام رضا(ع) در جشن نوروز بمبئی

به گزارش ایکنا به نقل از سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی؛ مراسم جشن نوروز به همت وابستگی فرهنگی ایران در بمبئی با حمایت اداره‌ کل همکاری‌های فرهنگی و امور ایرانیان خارج از کشور سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی در سالن اجتماعات مرکز علمی و فرهنگی روسیه برگزار شد و در آن سرپرست سرکنسولگری ایران و نیز محسن آشوری، رئیس خانه فرهنگ ایران در بمبئی، رئیس مرکز علمی و فرهنگی روسیه و تعداد زیادی از ایرانیان، پارسیان هند و علاقمندان به فرهنگ و هنر ایران‌زمین حضور داشتند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این مراسم با تلاوت آیاتی از کلام‌الله مجید آغاز و پس از آن سرود ملی سه کشور ایران، هند و روسیه نواخته شد. در ادامه صلوات خاصه حضرت امام رضا(ع) پخش شد و سپس کلیپی درباره جشن نوروز در ایران به نمایش درآمد.

سرپرست سرکنسولگری كشورمان نخستین سخنران این مراسم بود كه گفت: نوروز به معنای نوشدن و شکوفایی طبیعت است و این رسم ریشه در ایران باستان دارد و تاکنون نسل به نسل حفظ شده است و ما امروزه گرد هم آمده‌ایم تا سال جدید را با نشاط و صمیمیت آغاز کنیم.

در ادامه وی اشاره كرد که جشن نوروز نه تنها در ایران بلکه در کشورهای دیگر همچون افغانستان، هند، تاجیکستان، پاکستان و ... نیز برگزار می‌شود و نشان‌دهنده اشتراکات فرهنگی بی‌شمار میان این کشورهاست.

وی تأكید كرد: این جشن فرصتی خوبی را مهیا می‌کند تا مردمان این کشورها بتوانند در کنار هم گرد آیند و از این اشتراکات سخن گویند.

سپس محسن آشوری، مسئول خانه فرهنگ ایران در بمبئی با بیان سخنانی اظهار كرد: آغاز بهار و نوروز یک جشن فرهنگی است که یادآور امید، صلح و خوشبختی برای میلیون‌ها انسان در اقصی نقاط جهان است. همچنین نوروز بزرگداشت اعتدال، دوستی، روشنایی و زندگی است.

وی سپس با اشاره به برگزاری جشن نوروز در کشورهای مختلف گفت: در بیشتر کشورهای منطقه، جشن نوروز را به عنوان مظهر شکوفایی، تجدید حیات در نخستین روز سال هجری خورشیدی برگزار و از آن به عنوان یک سنت ایرانی اصیل مردمی تجلیل می‌کنند. هزار سال و اندی در کشورهای این منطقه آثار فراوانی در خصوص تاریخ و مردم‌شناسی منطقه به زبان‌های مختلف تألیف شده است و در بیشترین آثار تاریخی و مردم‌شناسی، ذکری از نوروز شده و یادآوری‌های بسیاری از تجلیل شکوهمند نوروز در این آثار وجود دارد.

وی ادامه داد: این امر نمایانگر آن است که نوروز به مثابه یک جشن ملی و اجتماعی، ریشه‌های عمیق و پایه‌های نیرومند و استوار در ملل و جوامع منطقه دارد و به همین دلیل در فرهنگ عامه و ادبیات زبان‌های کشورهای منطقه نوروز و مراسم آن همواره مورد توجه دانشمندان و شاعران بوده است و ده‌ها اثر مستقل، خاص درباره نوروز به رشته تحریر درآمده است.

در ادامه گروه موسیقی «سارایکا» (اعزامی از ایران) در بخش اول سه قطعه موسیقی محلی را که مختص به منطقه شمال شرق ایران است، اجرا کردند. شایان ذکر است؛ در قطعه اول سلام و توصیف مقام و منزلت حضرت ثامن الحجج(ع) به زبان شیرین محلی مردمان آن خطه بود. در قطعه سوم این گروه، رقص با چوب را که یکی از رسومات منطقه خراسان رضوی است اجرا کردند.

پس از اجرای نمایش، موسیقی کلاسیک هندی توسط ویویک جوشی اجرا شد. در این نوع موسیقی نوازنده با استفاده از ابزار و آلات موسیقی زمان گذشته چندین قطعه را اجرا کرد.

در ادامه بخش دوم موسیقی توسط گروه «سارایکا» اجرا شد که مورد توجه همگان قرار گرفت.

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا نوروز بمبئی امام رضا قرآن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۶۲۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید قائم مقام مدیر عامل بانک ملی ایران از شعبه فرودگاه امام(ره)

   امتداد-  نصرت اله شهبازی قائم مقام مدیر عامل بانک ملی ایران در بازدید از شعبه این بانک در فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره)گفت: با توجه به افزایش میزان سفرها در ایام تعطیل سال به خصوص تعطیلات نوروز که میزان سفرها افزایش پیدا می کند ،ضروری است تا روند ارائه خدمات شعبه بانک در فرودگاه بین المللی تقویت شود.

به گزارش پایگاه خبری امتداد ، شهبازی در این بازدید که حمیدرضا مختاریان عضو هیات عامل و معاون فناوری اطلاعات و شبکه ارتباطات و هادی محبوبی رئیس اداره امور شعب غرب تهران نیز حضور داشتند، با کارکنان این شعبه و مسافران گفت و گو کرد و  نحوه ارائه خدمات به مسافران فرودگاه بین المللی امام خمینی(ره) را مورد بررسی قرار داد.

وی تاکید کرد: ارائه خدمات الکترونیک از طریق  دستگاه هاى خودپرداز و پرداخت الکترونیک (Cashless) می تواند بخش مهمی از نیازهای مشتریان را مرتفع کند و برای اینکار باید اطلاع رسانی های لازم به مسافران صورت گیرد.

برچسب ها :

این مطلب بدون برچسب می باشد.

دیگر خبرها

  • ایده «محفل امام حسنی ها» برگرفته از فرمایشات مقام معظم رهبری است
  • نوروز به مثابه توسعه
  • ایرانیان مقیم پاکستان نوروز و نیمه ماه مبارک رمضان را جشن گرفتند
  • نوروز؛ مبنای جدید هنجار سازی در روابط بین الملل
  • بازدید قائم مقام مدیر عامل بانک ملی ایران از شعبه فرودگاه امام(ره)
  • برپایی ۱۰ ایستگاه مذهبی در کرمانشاه به مناسبت میلاد امام حسن(ع)
  • پخت و توزیع کیک ۳۰ متری در دهکده بهار ایران و قرآن منطقه ۱۵
  • امام خامنه‌ای: افغانستان از اصلی‌ترین مراکز فارسی است
  • وجود تنوع جاذبه‌های طبیعی، تاریخی، فرهنگی در اورامانات کرمانشاه
  • کلکسیونی از زیبایی‌ها را در اورامانات کرمانشاه ببینید