Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جهان نيوز»
2024-04-24@05:15:58 GMT

۷ اتفاق مهم مجلس در سال ۹۷

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۵۶۵۰۷

۷ اتفاق مهم مجلس در سال ۹۷

به گزارش جهان نيوز، مجلس دهم در سالی که گذشت شاهد وقایع و تصمیمات مهمی بود که در گزارش زیر به آن اشاره شده است:

۱- اولین نشست سران قوا در سال ۹۷ در مجلس
 
اولین نشست مشترک قوای سه‌گانه عصر روز (یکشنبه، دوم اردیبهشت) به میزبانی مجلس در صحن پارلمان برگزار شد و در این نشست، ابتدا نمایندگان سه فراکسیون مجلس (امید، مستقلان ولایی و نمایندگان ولایی)، هر کدام به مدت ۱۵ دقیقه سخنرانی کرده و سپس معاونین رؤسای قوا (اسحاق جهانگیری، مسعود پزشکیان و حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای) در فرصتی ۱۰ دقیقه‌ای درباره مسائل و مشکلات کشور سخنرانی کردند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


 
همچنین رؤسای قوای سه‌گانه نیز در فرصتی ۱۵ دقیقه‌ای درباره مسائل جاری کشور سخنرانی کردند.
 
لاریجانی پس از این نشست در جمع خبرنگاران گفت که در این جلسه مسائل حساس و مهم مردم مورد بحث قرار گرفت و درباره سازوکارهایی برای رفع مشکلات هم بحث شد تا برای پیگیری امور شود.
 
حجت السلام حسن روحانی رئیس‌جمهور نیز پس از این جلسه اعلام کرد: نیازهای ارزی مردم تأمین می‌شود.
 
۲- آتش زدن برجام در صحن علنی مجلس
 
تعدادی از نمایندگان مجلس در ابتدای جلسه علنی روز چهارشنبه (۱ اردیبهشت قوه مقننه پس از اقدام رئیس‌جمهور آمریکا مبنی بر خروج این کشور از برجام، این توافق‌نامه را در صحن علنی پارلمان آتش زدند.
 
پس از به آتش کشیده شدن برجام شعار مرگ بر آمریکا در صحن علنی مجلس از سوی نمایندگان طنین انداز شد و سپس نمایندگان مجلس پرچم آمریکا را نیز در صحن علنی به آتش کشیدند.برخی از نمایندگان در صحن علنی اعلام کردند چون دولت بدعهد آمریکا، فاقد هویت است ما برجام را آتش زدیم.
 
۳- انتخاب اعضای هیئت‌رئیسه مجلس دهم برای سال سوم
 
نمایندگان مجلس در جلسه علنی روز چهارشنبه ۹ خرداد قوه مقننه، اعضای هیئت رئیسه پارلمان برای سال سوم مجلس دهم را به مدت یک‌ سال انتخاب کردند.
 
در رای‌گیریهای انجام‌شده علی لاریجانی با ۱۴۷ رأی از مجموع ۲۷۹ رأی ماخوذه به‌عنوان رئیس مجلس دهم برای سال سوم انتخاب شد. در این بین محمدرضا عارف کاندیدای اصلاح‌طلبان با ۱۲۳ رأی موفق به تصدی این پست نشد.
 
براساس این گزارش مسعود پزشکیان با ۱۵۷ رأی و علی مطهری با ۱۴۳ رأی از مجموع ۲۷۹ رأی به‌عنوان نواب رئیس اول و دوم مجلس دهم در سال سوم انتخاب شدند.
 
از میان کاندیداهای دبیری هیئت‌رئیسه برای اجلاسیه سوم مجلس دهم و از مجموع ۲۷۸ رأی مأخوذه، محمد علی وکیلی با ۱۳۴ رأی، علی‌اصغر یوسف نژاد با ۱۲۹ رأی، امیرحسین قاضی زاده هاشمی با ۱۲۹ رای، علیرضا رحیمی با ۱۰۴ رأی، احمدامیرآبادی فراهانی با ۹۸ و اکبررنجبرزاده با ۹۵ رأی به‌عنوان دبیران هئیت‌رئیسه پارلمان دهم برای سال سوم انتخاب شدند.
 
همچنین نمایندگان، محمد آشوری تازیانی را با ۸۹ رأی، بهروز نعمتی را با ۹۵ رأی و اسدالله عباسی را با ۹۵ رأی از مجموع ۲۴۱ رأی مأخوذه به‌عنوان ناظران هیئت‌رئیسه مجلس در سال سوم انتخاب کردند.
 
۴- ماجرای سفر ۷ نماینده مجلس به جام جهانی
 
در اوایل خرداد ماه سال گذشته خبری درباره سفر ۷ نماینده مجلس به جام جهانی در رسانه‌ها منتشر شد، قرار بر این بود تا غلامرضا کاتب نماینده گرمسار، پروانه سلحشوری نماینده تهران، محمدعلی وکیلی نماینده تهران، محمداسماعیل سعیدی نماینده تبریز، رحیم زارع نماینده آباده، همایون یوسفی نماینده اهواز و علی اصغر یوسف‌نژاد نماینده ساری از سوی مجلس برای تماشای بازی‌های تیم ملی به روسیه بروند که با ایجاد حواشی‌های در این زمینه، نمایندگان مذکور از رفتن به این سفر انصراف دادند.
 
۵- مخالفت نمایندگان مجلس با تفکیک وزارت صنعت و معدن
 
نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی روز یکشنبه ،۷ مرداد پارلمان و در جریان بررسی فوریت طرح تفکیک وزارت صنعت، معدن و تجارت با دو فوریت و یک فوریت این طرح با اکثریت آراء، مخالفت کردند.
 
نمایندگان مجلس همچنین با رد لایحه یک فوریتی "اصلاح بخشی از ساختار دولت"، با اکثریت آراء، موافقت کردند که این لایحه از دستورکار مجلس خارج شود.
 
طبق لایحه اصلاح‌بخشی از ساختار دولت، دولت قصد داشت وزارتخانه‌های صنعت، معدن و تجارت، ورزش و جوانان و تعاون، کار و رفاه اجتماعی را از هم تفکیک کند که با مخالفت نمایندگان مجلس همراه شد.
 
۶- نمایندگان مجلس شورای اسلامی از پاسخ‌های روحانی قانع نشدند
 
حجت‌السلام حسن روحانی رئیس‌جمهور روز سه‌شنبه ۶ شهریور سال گذشته برای پاسخ به سوال نمایندگان که در ۵ محور تدوین شده بود حضور یافت.سؤال از رئیس‌جمهور به امضای ۸۰ نماینده رسیده بود.
 
نمایندگان پس از توضیحات رئیس‌جمهور از پاسخ‌های وی درباره عدم توفیق دولت در کنترل قاچاق کالا، استمرار تحریم‌های بانکی با گذشت بیش از دو سال وعلیرغم اجرای همه تعهدات برجامی، عدم توفیق دولت در کاهش بیکاری، علت رکود اقتصادی شدید چندین ساله و علت افزایش شتابان ارزهای خارجی و کاهش شدید ارزش پول ملی قانع نشدند.
 
۷- اصلاح‌طلبان طرح عدم‌کفایت "حسن روحانی" را کلید زدند
 
در اوایل تیرماه سال گذشته جلال محمودزاده عضو فراکسیون امید مجلس از کلید خوردن طرح استیضاح (عدم کفایت) رئیس‌جمهور خبر داد.
 
این طرح که در ابتدای جمع‌آوری امضاء، ۱۲ نماینده آن را امضاء کرده بودند تاکنون مسکوت مانده است.
 
منبع: تسنیم

منبع: جهان نيوز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jahannews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جهان نيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۶۵۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درخواست از قالیباف برای ارائه گزارش ارزی مجلس و دولت

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به نشست مشترک مجلس و دولت درباره موضوعات ارزی گفت: رئیس مجلس گزارش این جلسه را در نشست علنی ارائه دهد. - اخبار سیاسی -

به گزارش خبرنگار پارلمانی خبرگزاری تسنیم، محمدرضا پورابراهیمی رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی در جلسه علنی امروز (یکشنبه دوم اردیبهشت‌ماه) قوه مقننه ضمن تشکر از رئیس مجلس برای پیگیری وضعیت بازار ارز و طلا، گفت: در همین راستا به جهت افزایش تفاهم و بهبود عملکرد، جلسات مهمی در این باره در حال برگزاری است و نشست مشترک نمایندگان مجلس و مسئولان دولتی تشکیل شده است.

وی همچنین در این جلسه از رئیس مجلس خواست که گزارش نشست مشترک مجلس و دلوت درباره وضعیت ارز را در جلسه علنی به نمایندگان ارائه دهد.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس اضافه کرد: پیگیری‌های مستمر در این باره ادامه دارد و امیدواریم بتوانیم با اصلاح و تغییر سیاست‌های ارزی بانک مرکزی شاهد کاهش التهابات در بازار ارز باشیم و بتوانیم از وضعیت کنونی خارج شویم.

انتهای‌پیام/

دیگر خبرها

  • ایرادات شورای نگهبان به طرح مالیات بر سوداگری رفع شد
  • تلاش ناکام نمایندگان تندرو مجلس برای بررسی محرمانه یک طرح دیگر /۱۳۷ رای مخالف در مقابل ۴۷ رای موافق!
  • انتقادات تند ذوالنوری از قالیباف در صحن مجلس /قدرت باید به نمایندگان برگردد
  • مجلس باید «نماینده‌محور» باشد نه رییس‎‌محور
  • پنج اخطار برای یک مجلس
  • باید بسترهای مشارکت مردم در امر رونق اقتصاد و جهش تولید را فراهم آوریم/ از بازدید نماینده‌های مجلس از زندان‌ها استقبال می‌کنیم
  • ماجرای ۵ اخطار رهبری به مجلس انقلابی | نماینده‌ای داشتیم که به «مهسا امینی» فقط فحش نمی‌داد!
  • نماینده‌ای داشتیم که به مهسا امینی فقط فحش نمی‌داد
  • درخواست از قالیباف برای ارائه گزارش ارزی مجلس و دولت
  • تعداد نمایندگان مجلس افزایش پیدا می‌کند؟