Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-04-23@08:51:08 GMT

خود تحقیری!

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۵۶۹۹۴

خود تحقیری!


یکی از صفات اجتماعی مذموم در جامعه کنونی ما، موضوع خود تحقیری است. شاهد هستیم که برخی حتی در کوچکترین حوادث و رویدادهای اجتماعی، مبادرت به تحقیر و مسخره کردن ایران و ایرانی می‌نمایند و چنین وا نمود می‌نمایند که آنچه در ایران است و مردم ایرانی دارند، جملگی مذموم و مورد شماتت است و آنچه خارجی‌ها دارند، ممدوح و پسندیده.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


کافی است در یک محفل دوستانه و یا خانوادگی و یا حتی در تاکسی قرار داشته باشید و سیل انتقادات و تمسخر از فرهنگ ایرانی‌ها و هویت ایرانی و عملکرد حکومت ایران و خلاصه هرچه ایرانی‌ها دارند را شاهد باشیم. اگر سیلی یا زلزله‌ای بیاید سیلی از خود تحقیری‌ها و تمجید خارجی‌ها به راه می‌افتد که ما چنین و چنان هستیم و اگر این سیل در فلان کشور بود، چه تدبیرهایی اندیشیده می‌شد!


فضاهای مجازی نیز در این تخریب هویت ایرانی بسیار فعالند! سیل ویرانگر برای نابودی هویت ملی و فرهنگی ما بسیار مخرب‌تر از سیل واقعی است. سیاه‌نمایی مفرط از فرهنگ ملی و فرهنگی به یک ژست روشنفکری تبدیل شده است. هر چه تخریب «ایرانی بودن» بیشتر باشد، نشانگر فهم و سواد و فرهنگ بیشتر است.


در خارج از کشور که اوضاع بسیار وخیم‌تر است. یک ایرانی تلاش وافری دارد که دیگران متوجه ایرانی بودن او نشوند! و ایرانی بودن نه تنها برای او یک افتخار نیست و به آن نمی‌بالد، بلکه از آن گریزان است.


این خطر، یعنی تخریب و تحقیر هویت ملی، بسیار دارای اهمیت است و باید فرهنگ سازی جدی در این خصوص انجام گیرد تا پدیده خود تحقیری و خودزنی فرهنگی متوقف شده و به عکس آن تبدیل شود ایرانی باید به هویت خود -به تاریخ-به فرهنگ خود و به ایرانی بودند خود افتخار نماید نه اینکه آن را تمسخر نموده و از آن گریزان باشد.


بررسی جامعه شناسانه و روان‌شناسی فرهنگی و تاریخی این پدیده، وظیفه صاحبان اندیشه و اساتید مربوطه است. و راهکار درمانی آن نیز به عهده صاحبنظران است؛ اما فضای کنونی فرهنگ کشور از یک بیماری مزمن رنج می‌برد و تا زمانی که «هویت ملی» تقویت نگردد بسیاری از تلاش‌های دیگران ناتمام خواهد ماند.


بیاد داشته باشیم فرهنگ ملی بسیاری از مردم کشورهای دیگر مانند هندی‌ها و ژاپنی‌ها و چینی‌ها مشحون از حس شدید به هویت ملی خودشان است و بسیاری از اندیشمندان، عامل موفقیت‌های اقتصادی این کشورها طی نیم قرن اخیر را در وجود فرهنگ بسیار قوی و چسبنده هویت ملی آن‌ها می‌دانند؛ به طوری که یک ژاپنی و هندی و آلمانی و چینی که پیشرفت‌های شگرف اقتصادی در نیم قرن اخیر داشته‌اند، همواره به ژاپنی بودن و هندی بودن خود افتخار می‌کردند.

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۶۹۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارتکاب قتل در روز دوم آزادی از زندان

تحقیقات پلیسی نشان می‌دهد قاتل مرد جوانی که جسدش در کنار خیابان رها شده بود، مرد سابقه‌داری است که دو روز قبل از زندان آزاد شده بود.

به گزارش مشرق، ۲۶ فروردین امسال، دو مرد موتورسوار در مقابل بیمارستانی در جنوب تهران توقف کرده و مردی را که زخمی شده بود همانجا رها کردند. رهگذران با مشاهده مرد زخمی رها شده در نزدیکی بیمارستان، به اورژانس خبر دادند.

بدین ترتیب مرد زخمی به بیمارستان منتقل شد اما لحظاتی بعد جانش را از دست داد.

گزارش این جنایت به بازپرس امیرحسین علیمردان اعلام شد و در تحقیقات اولیه بازپرس جنایی دستور شناسایی هویت مقتول و موتورسواران را صادر کرد.در بررسی شماره پلاک موتور سیکلت، هویت مالک موتور به نام شهاب شناسایی شد. در ادامه شهاب بازداشت شد و در تحقیقات گفت: بابک یکی از دوستانم است که مدت‌ها قبل به خاطر سرقت منزل به زندان افتاد. دو روز قبل از جنایت بابک آزاد شد، او روز جنایت با من تماس گرفت و از من خواست خودم را فوراً به او برسانم.

او ادامه داد: وقتی به نزد بابک رفتم با بدن نیمه‌جان مردی مواجه شدم. آنها با هم اختلاف داشتند و ظاهراً روز حادثه باهم درگیر شدند و بابک با چاقو او را زده است، من هم با کمک بابک او را به بیمارستان بردیم. من در قتل نقشی نداشتم.

با شناسایی هویت عامل جنایت، به دستور بازپرس شعبه دهم دادسرای امور جنایی پایتخت، تحقیقات برای بازداشت متهم ادامه دارد.

منبع: روزنامه ایران

دیگر خبرها

  • سخنگوی شورای شهر: باید به نمای خانه ها دقت بیشتری شود | معماری خیلی از ساختمان ها در شان شهر ایرانی اسلامی نیست
  • فال حافظ امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ با معنی و تفسیر
  • افشاگری علی ربیعی درباره هویت حامیان تعطیلی روز پنج شنبه به جای شنبه
  • تنها راه نجات جامعه توسعه فرهنگ همگرایی است
  • شهدای عرصه هویت ملی استان سیستان و بلوچستان
  • تاکید بر توجه به معماری اسلامی ایرانی در ساخت و سازهای جدید
  • رکن اصلی سبک زندگی ایرانی-اسلامی، معماری تمدن‌پایه است
  • ارتکاب قتل در روز دوم آزادی از زندان
  • نشست چیستی و چرایی فرهنگ و هویت عشایری در دهدشت برگزار شد
  • جمع‌آوری اطلاعات ۴۲ میلیون آدرس در کشور