Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «آفتاب»
2024-04-25@12:39:33 GMT

12 دلیل برای دوش گرفتن با آب سرد

تاریخ انتشار: ۱۰ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۵۸۶۸۹

دوش آب سرد به تقویت فعالیت سیستم لنفاوی که وظیفه خروج مواد زائد از سلول ها را بر عهده دارد، کمک می کند. بر همین اساس، خطر ابتلا به عفونت ها کاهش می یابد. آفتاب‌‌نیوز :  استحمام با آب سرد در ابتدای صبح یا در انتهای روز برای افراد بسیاری چالش بر انگیز است زیرا به استفاده از آب گرم برای کسب آرامش بدن عادت کرده اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


دوش آب سرد می تواند فواید جالب توجهی را برای بدن انسان به همراه داشته و به روش های مختلف سلامت انسان را بهبود ببخشد که از آرامش ذهن تا بهبود شرایط پوست و کاهش چربی های اضافه بدن را در بر می گیرد.
کمک به کاهش وزناستفاده از دوش آب سرد می تواند به کاهش وزن اضافه بدن کمک کند. دوش آب سرد چربی قهوه ای در بدن را فعال می کند که برای گرم کردن بدن مورد استفاده قرار گرفته و می تواند به کاهش وزن کمک کند.
با افزایش فعالیت این چربی، کالری بیشتری برای گرم نگه داشتن بدن سوزانده می شود. نتایج یک پژوهش نشان داد که دمای سرد نسبت به دمای عادی می تواند چربی قهوه ای را 15 برابر بیشتر فعال کند.
بهبود شرایط سیستم ایمنیمطالعه ای که توسط دانشمندان انگلیسی انجام شد، نشان داد که استحمام با آب سرد به صورت منظم تسریع آهنگ متابولیک و افزایش تعداد گلبول های سفید که با بیماری ها مبارزه می کنند را به همراه دارد.
گردش خون بهتربهبود گردش خون به معنای سلامت کلی بهتر دستگاه قلبی عروقی است. یکی از فواید دوش آب سرد کمک به گردش خون بهتر است. استفاده از آب سرد برای دوش گرفتن افزایش جریان خون با هدف گرم نگه داشتن اندام های بدن را در پی دارد.
تخلیه سیستم لنفاویدوش آب سرد به تقویت فعالیت سیستم لنفاوی که وظیفه خروج مواد زائد از سلول ها را بر عهده دارد، کمک می کند. بر همین اساس، خطر ابتلا به عفونت ها کاهش می یابد.
بهبود انعطاف پذیری احساسینتایج یک مطالعه نشان داد که دوش آب سرد می تواند به توسعه یک سیستم عصبی که انعطاف پذیری بیشتری نسبت به استرس دارد، کمک کند. دوش آب سرد به عنوان عاملی برای شکل گیری یک استرس اکسیداتیو محدود و کوچک عمل می کند که این اقدام با گذشت زمان به مغز چگونگی آماده کردن خود برای مقابله با استرس را می آموزد.
کاهش استرسهمانگونه که مغز چگونگی مقابله با موقعیت های استرس‌زا را فرا می گیرد، دوش آب سرد می تواند به کاهش سطوح اسید اوریک و تقویت سطوح گلوتاتیون در خون کمک کند که می تواند به کاهش استرس کمک کند.
کاهش احتمال ابتلا به افسردگیدوش آب سرد می تواند علائم افسردگی را با تحریک بخشی در مغز که نورآدرنالین ترشح می کند، کاهش دهد. نور آدرنالین یک ماده شیمیایی موثر در کاهش افسردگی است،
افزایش سطوح تستوسترونبرای مردان، حتی مقدار اندکی گرما می تواند بر DNA، RNA، و سنتز پروتئین در بیضه ها تاثیرگذار باشد. نتایج یک مطالعه نشان داد که 15 دقیقه افزایش گرما در بیضه موش ها به کاهش چشمگیر در سطوح تستوسترون منجر شود، که می تواند چرایی معکوس شدن این اثر به واسطه دماهای سرد را توضیح دهد.  
بهبود باروریدوش آب سرد می تواند تعداد اسپرم ها را افزایش داده و باروری را بهبود ببخشد. به گفته پژوهشگران، این می تواند آثار حمام های داغ که به عنوان یک عامل ضد بارداری در نظر گرفته می شود را معکوس کند.
 طی یک مطالعه، مردانی که به مدت سه هفته یک روز در میان نیم ساعت را در حمام داغ سپری می کردند، با ناباروری برای شش ماه مواجه شدند.
ریکاوری سریع‌تر ماهیچه هامطالعه ای در سال 2009 نشان داد که حمام یخ پس از تمرینات ورزشی شدید، گردش خون را بهبود بخشیده و به دفع مقداری از اسید لاکتیک جمع شده در بدن کمک می کند که می تواند روند ریکاوری بدن را تسریع کند.
بهبود شرایط پوست و مودوش آب سرد نه تنها برای سلامت انسان را مفید است، بلکه می تواند ظاهر بهتری نیز به انسان ببخشد. آب سرد می تواند به کاهش خطر از دست دادن بیش از حد چربی های طبیعی پوست و مو کمک کند.
همچنین، آب سرد می تواند به ظاهر درخشان مو و تقویت پوست سر کمک کند.
بهبود کیفیت خوابیک حمام یخ 10 دقیقه ای می تواند کمک شایانی به خواب خوب شبانه شما کند. دوش آب سرد می تواند اثری آرامش بخش داشته باشد که به خواب رفتن راحت و تجربه خواب با کیفیت را ممکن می سازد.
منبع: عصر ایران

منبع: آفتاب

کلیدواژه: دوش آب سرد استحمام صبح

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۵۸۶۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۰ دقیقه‌ای دوش بگیرید؛ مضرات حمام طولانی چیست؟

اگر از خشکی پوست رنج می‌برید و به دنبال راهی برای جلوگیری از التهاب و تحریک پوست هستید، مدت زمان استحمام خود را به حداقل برسانید.

دوش‌های کوتاه ممکن است آنطور که باید و شاید در نگاه شما قدرت تمیزکنندگی نداشته باشند، اما در مقابل این نکته را هم در نظر داشته باشید که دوش‌های طولانی‌تر می‌توانند پوست شما را کم‌آب کنند. افزون بر تعیین مدت زمان مناسب برای حمام، باید دمای آب را نیز در نظر بگیرید.

دوش گرفتن چقدر باید طول بکشد؟

بر اساس گزارش مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌های امریکا (CDC)، میانگین زمان دوش گرفتن ۸ دقیقه است و اگر بیش از ۱۵ دقیقه زیر دوش می‌مانید، باید به فکر تغییر روتین حمام خود باشید.

پوست نیز مانند اندام‌های داخلی بدن به آب نیاز دارد و به گفته متخصصان پوست، حداکثر زمان توصیه‌شده برای دوش گرفتن حدود ۵ تا ۱۰ دقیقه است؛ در واقع این زمان برای پاکسازی و آبرسانی پوست کافی است.

طبق استانداردهای پزشکی و علمی، اگر پوست خشکی دارید یا به اگزما دچار هستید، دوش‌های کوتاه‌تر با آب ولرم به شما توصیه می‌شود. علاوه بر این، اجتناب از دوش آب گرم در فصول سرد بسیار مهم است، زیرا گرما می‌تواند به سطح پوست آسیب برساند و می‌تواند منجر به التهاب و افزایش علائم اگزما شود.

معایب دوش‌های طولانی

هدف از دوش گرفتن، آبرسانی و تمیز کردن پوست است، اما بد نیست بدانید دوش آب گرم برای مدت طولانی، چربی‌های طبیعی پوست را از بین می‌برد، منافذ پوست را باز می‌کند و اجازه می‌دهد رطوبت از آن خارج شود؛ که مجموعه‌ی این عوامل در درازمدت سبب خشکی شدید پوست می‌شوند.

برای حفظ رطوبت، معمولاً استفاده از مرطوب‌کننده و لوسیون بدن بعد از دوش گرفتن توصیه می‌شود زیرا باعث می‌شود رطوبت در پوست بماند و از آن خارج نشود.

معایب دوش‌های کوتاه

دوش‌های کوتاه نیز به نوبه خود مشکلاتی را ایجاد می‌کنند؛ به طور کلی می‌توان گفت که یکی از مهم‌ترین ایراداتی که به دوش‌های کوتاه‌مدت وارد است، این است که شاید به طور کامل پوست را تمیز نکنند. اگر پوست به درستی تمیز نشود، ممکن است باعث عفونت‌های پوستی شود.

با استناد به شواهد و داده‌های موجود، همه ما یک‌سری باکتری‌ها و ارگانیسم‌های طبیعی داریم که روی پوست زندگی می‌کنند و ما از این مورد با عنوان «فلور طبیعی» پوست یاد می‌کنیم.

فلور طبیعی از پوست ما در برابر آسیب‌ها و صدمات محافظت می‌کند. اگر این تعادل در اثر استحمام زیاد و طولانی به سمت رشد بیش از حد فلور طبیعی متمایل شود، ممکن است خطر عفونت پوست افزایش یابد و اگر کوتاه و کم حمام کنیم، این فلور به سمت ناسالم بودن میل می‌کند و بوی بدی را روی بدن به جا می‌گذارد.

نحوه صحیح دوش گرفتن

روند استحمام به اندازه دفعات و مدت‌زمان آن اهمیت دارد. راه‌های زیادی برای حمام کردن وجود دارد، اما ساده‌ترین و ملایم‌ترین راه استفاده از دست‌هایتان است. مراحل یک دوش اصولی عبارتند از:

بدن را با آب گرم (نه داغ) خیس کنید. از صابون یا شامپوی بدن استفاده کنید و با کفِ دستان خود بدنتان را بشویید. پس از آن به سراغ شست‌وشوی موها بروید.

سعی کنید به‌گونه‌ای زمان‌بندی کنید که این کارها را در طول مدت ۱۰ دقیقه الی یک ربع انجام دهید. در آخر و پس از خروج از حمام، با حوله بدنتان را کامل خشک کنید و بعد از خشک شدن از کرم‌های مرطوب‌کننده استفاده کنید؛ با این کار از بروز خشکی و احساس کشیدگی در پوست جلوگیری می‌کنید.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • ببینید | ابتکار جالب یک کارگر برای گرفتن انگشتر رهبر انقلاب
  • فیلم| ابتکار جالب یک کارگر برای گرفتن انگشتر رهبر معظم انقلاب!
  • سلفی گرفتن میکل آرتتا با هواداران ایتالیایی آرسنال پس از برتری 5-0 مقابل چلسی / فیلم
  • ضرورت توسعه نان فیبردار با هدف کاهش ابتلا به سرطان
  • ۱۰ دقیقه‌ای دوش بگیرید؛ مضرات حمام طولانی چیست؟
  • یاد گرفتن زبان انگلیسی باید در چه سنی انجام شود؟
  • چگونه خطر ضعف حافظه را کاهش دهیم؟
  • آتش گرفتن قطار حین حرکت در کانادا + فیلم
  • آتش گرفتن قطار در کانادا
  • گرفتن تعهد از ملی پوشان کشتی تا انتظار برای پاسخ یک خطی آقای مدیر کل