Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از همدان، مجموعه بازار همدان که در محدوده خيابان‌هاى باباطاهر، اکباتان و شهدا قرار دارد، عمدتاً به دورهٔ قاجاريه مربوط مى‌شود. اين بازار داراى ۳۰ راسته است و هر راسته به صنف و حرفه‌اى خاص تعلق دارد. از جمله بازار زرگرها، قصاب‌ها، مسگرها، قنادها و نظاير آن.
از مجموع راسته‌هاى موجود در بازار همدان به غير از راسته‌هاى مسجد جامع، قصاب‌ها، قنادها، نخودبريزها، حلبى‌سازها، صحاف‌خانه، کفش‌دوزها، حلاج‌خانه و سمسارها، بقيهٔ راسته بازارها بدون سقف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سقف تعدادى از راسته‌‌هاى مسقف، فلزى و جديد است و بازارهايى که فعلاً سقف ندارند در گذشته داراى سقف بوده‌اند.
در اين مجموعه حدود ۲۴ سرا وجود دارد که نمايانگر رونق اقتصادى همدان در دوره‌هاى گذشته است که به مرور زمان آسيب‌هايى ديده‌اند و بعضى از راسته‌ها هم صدماتى ديده‌‌اند. راسته‌هاى بازار همدان عبارت‌اند از: راسته بازار زرگرها، صندوق‌سازها، مسجد جامع، چلنگرها، قصاب‌ها، قنادها، مسگرها، شيشه‌فروش‌ها، قبله، پيامبر، نخودبريزها، حلبى‌سازها، صحاف‌خانه، علاقبندها، کفش‌دوزها، کفش‌دوزهاى بزرگ، موتاب‌‌خانه، فلسطين، حسين‌خانى، حاج‌فضل‌‌اللّه، گلشن، دباغخانه، آهک‌فروش‌ها، حلاج‌ها، سمسارخانه، شاه‌زاده حسين، کهنه‌فروش‌ها، کاه‌فروش‌ها و سرپل گذر.

بازارهاى قديمى استان همدان
براساس مدارک تاريخى، بازارها قدمتى ديرينه دارند و از دوران مادها بازارهاى بسيار مختلفى مانند بازار زرگرها، بازار بازرگانان، بازار پارچه‌فروشان وجود داشته است.
در مورد بازارهاى استان همدان اطلاعاتى در دست است که مشخص مى‌کند از همان ابتدا با توجه به حرفه‌ها و پيشه‌هاى گوناگون، راسته و بازارهاى مختلفى به وجود آمده است.
از آنجا که منطقهٔ‌ همدان و شهر قديمى آن در مسير کاروان‌هاى تجارى و حتى زيارتى بود، بازارها نيز از اهميت زيادى برخوردار شدند.
برخی شواهد نشان می‌دهد تا اواخر دوره قاجار بخش زیادی از داد و ستدهای ایران با غرب از طریق شهر همدان و سپس بغداد صورت می‌گرفته است.
در ابتدا این بازار کهن به دلیل تاخت و تازهای فراوان و سپس به سبب ساخت و سازهای ناسازگار با بافت تاریخی و تغییرات اقتصادی و اجتماعی، رونق تجاری گذشته را از دست داد.
این مجموعه زیبا با گذشت زمان همچنان پا برجا باقی مانده و دیدنی‌های بسیار برای دوستداران این سبک معماری دارد.
راسته‌های مسجد جامع، قبله و مسجد پیغمبر از دیگر راسته‌های بازار همدان هستند.
مسجد جامع همدان که از آثار دوران قاجاریه و حتی قبل‌تر از آن است در این مجموعه قرار دارد و یکی از زیباترین شبستان‌های مسقف (شبستان زمستانی) تاریخ معماری ایران را در خود جای داده است.
از بزرگترین سراهای بازار همدان، سرای گلشن است که سقف هشتی ورودی آن و تزیینات آجرکاری در بیرون و داخل بنا از جاذبه‌های تاریخی بازار است.
سرای گلشن با مساحت 3400 متر مربع با نقشه چهار ایوانی، در ضلع شرقی راسته صحافخانه قرار گرفته و دارای 70 حجره و مربوط به دوره قاجار است.
از سرای میرزا کاظم نیز می‌توان به عنوای یکی از زیباترین و سالم‌ترین سراهای موجود در بازار همدان نام برد.
این سرا با نقشه مربع شکل چهار ایوانی و مساحتی حدود 3000 متر مربع دارای 40 حجره در طبقه بالا و 45 حجره در طبقه پایین است که با تزیینات آجرکاری حصیری از دوره قاجاریه در بازار شهر همدان به جا مانده است.
هشتی فرش در مجموعه بازار قدیمی همدان، جنب سرای میرزا کاظم قرار گرفته و دارای گنبد آجری عظیم با تزیینات آجرکاری و از آثار دوران قاجار محسوب می‌شود.
سرای حسین‌خانی با مساحتی حدود 2200 متر مربع در شمال بازار اصلی همدان و در انتهای راسته حسین خانی قرار دارد.
این سرای زیبای عصر قاجاریه با تزیینات آجرکاری، دارای نقشه مستطیل شکل و 16 حجره در گرداگرد حیاط مرکزی است.
آبادترین سرای مجموعه بازار شهر همدان سرای گمرک است، که در سالهای اخیر بازسازی شده است.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا همدان بازار سرمایه راسته معماری گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۶۳۵۰۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

«کوریجان» بزرگترین و زیباترین پل تاریخی دوران صفویه

ایسنا/همدان یکی از آثار قدیمی و تاریخی کشور ایران به علت قدمت پل‌های تاریخی بوده که در نقاط مختلف کشورمان به چشم می‌خورند.

در معرفی پل ‌های تاریخی ایران باید بگوییم که نه تنها شاهکارهایی از معماری هستند بلکه تاریخ و فرهنگ ایران را نیز با خود به تصویر می‌کشند و زیبایی‌های معماری تا اهمیت اجتماعی، هر یک از این پل‌ها داستان خود را دارند و این آثار تاریخی به علت نوع ساخت، طراحی و معماری خاص خود، همچنان پابرجا مانده‌ و هنوز هم مورد استفاده‌ هستند.

سابقه ساخت پل‌ها در ایران به دوران هخامنشیان بازمی‌گردد که برای ارتباط دو شهر یا روستا بر روی رودخانه‌هایی خروشان یا دره‌هایی عظیم ساخته می‌شدند، اوج معماری ایران در پل‌سازی را می‌توانید در دوران صفویان ببینید که پل‌های بسیاری از آن دوران در سراسر ایران بر جای مانده است. شهرهای غربی ایران نیز از این امر مستثنی نبوده‌اند، به طوریکه در شهرستان کبودراهنگ پلی به نام «کوریجان» وجود دارد، این پل در روستایی به همین نام و بر روی رودخانه قره‌چای از دوران صفوی به یادگار مانده و ثبت فهرست آثار ملی کشور شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی شهرستان کبودراهنگ در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به پل تاریخی کوریجان اظهار کرد: پل تاریخی کوریجان یکی از بزرگترین و زیباترین پل‌های تاریخی مربوط به دوران صفویه در شهرستان کبودراهنگ بوده که این سازه و بنای تاریخی در تاریخ ۲۵ بهمن ۷۹ به شماره ۳۲۴۸ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.

مهدی غلامی با بیان اینکه این پل واقع در ۲۲ کیلومتری شمال همدان بر روی رودخانه قره‌چای احداث شده و چندین‌بار در سال‌های اخیر توسط میراث فرهنگی مرمت شده است، تصریح کرد: پل آجری کوریجان با پنج دهانه بزرگ و چهار دهانه کوچک مزین به قوس‌های جناغی از بناهای به جای مانده از دوران صفویه است که در دوران قاجار نیز  مورد مرمت قرار گرفته است.

وی با اشاره به قرار گرفتن این پل بر روی رودخانه قره‌چای ادامه داد: این رودخانه آخرین‌بار در سال ۹۸ بر اثر بارندگی‌های شدید جاری شد اما پس از آن سال به علت کاهش بارندگی‌ها و خشکسالی‌های متوالی خشک شده بود که خوشبختانه پس از پنج سال دوباره این رودخانه جان تازه‌ای به خود گرفته و آب در این رودخانه جاری فصلی جاری شده و جاری شدن آب در زیر این پل تاریخی زیبایی دوچندانی به این سازه فاخر داده است.

غلامی خاطرنشان کرد: یک کیلومتر بعد از پل تاریخی کوریجان حوضچه‌های تغذیه مصنوعی توسط اداره منابع آب شهرستان احداث شده و آب جاری رودخانه فصلی قره‌چای  پس از عبور از پل تاریخی داخل حوضچه‌های این تغذیه مصنوعی سرازیر شده و توسط این حوضچه‌ها نسبت به تقویت سفره‌های زیرزمینی اقدام می‌شود.

وی با بیان اینکه هنوز هم روستائیان و کشاورزان اطراف از این پل تردد دارند، تصریح کرد: حمل‌ونقل ادوات سنگین یکی از جمله تهدیدات و خطرات برای تخریب این پل محسوب می‌شود که در همین رابطه تردد ادوات سنگین و ماشین‌های سنگین از روی این پل دارای محدودیت است.

غلامی با اشاره به اینکه در همین رابطه در سال‌های اخیر این امر را در فضای مجازی اطلاع‌رسانی کرده‌ایم، افزود: خوشبختانه این اطلاع‌رسانی‌ها از نقش مؤثری در فرهنگ‌سازی برای حفظ و مراقبت از  این اثر تاریخی توسط مردم برخوردار بوده است.

مدیر منابع آب شهرستان کبودراهنک هم در گفت‌وگو با ایسنا، با  اشاره به تغذیه مصنوعی واقع در یک کیلومتری پل تاریخی کوریجان اظهار کرد: در این منطقه دارای ۱۱ حوضچه هستیم که در سال‌هایی که بارش زیاد باشد، آب از سد آبگینه و صالح‌آباد سریز می‌کند و این حوضچه‌ها آبگیری می‌شوند.

هادی خضریان با بیان اینکه در حال حاضر وضعیت آبگیری این حوضچه‌ها حالت معمولی دارد و معمولاً حوضچه‌های آخر برای نشت آب خالی هستند، خاطرنشان کرد: سال گذشته سه تا چهار حوضچه تغذیه مصنوعی آبگیری شده بود و امسال نیز آبگیری این حوضچه‌ها حالت معمولی دارد.

مدیر منابع آب شهرستان کبودراهنک در پایان یادآور شد: در حال حاضر با توجه به بارش‌های اخیر آب در رودخانه فصلی قره‌چای در زیر پل تاریخی کوریجان جاری شده است.

به گزارش ایسنا، با توجه به قدمت این اثر تاریخی زیبا حفظ و نگهداری از این شاهکار معماری ایرانی در پل‌سازی ضروری بوده و در این ارتباط برای جلوگیری از آسیب به این پل تاریخی به علت برخی از ترددهای احتمالی ادوات سنگین توجه ویژه به ساخت و احداث پل‌های دیگر برای تردد به نظر نیاز است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • نگاهی به تاریخ جهان در مجموعه نمایشی «هیس هیچی نیست»
  • نتا S واگن ؛ یکی از زیباترین خودروهای چینی به بازار می آید (+تصاویر)
  • کاهش افق طرح جامع شهر بوکان به تایید و تصویب نهایی رسید
  • تصاویر| مسجد سلطانی سمنان
  • آرامش در بازار همدان
  • حضور عادل فردوسی پور در مراسم ختم همسر زنوزی؛ گزارش تصویری
  • راهنمای جامع طراحی داخلی به کمک شرکت معماری
  • «کوریجان» بزرگترین و زیباترین پل تاریخی دوران صفویه
  • کتاب مهندسی «مرجع جامع کنترل»، در سیستم حمل و نقل چاپ و راهی بازار نشر شد
  • اعزام ۱۲۰۰ همدانی به حج تمتع