Web Analytics Made Easy - Statcounter

آیت الله عباس کعبی، عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری، در گفت‌وگو با خبرنگار ایکنا درباره اهمیت روز 12 فروردین و تعبیر امام خمینی(ره) درباره این روز به عنوان روز «نخستین حکومت اللّه» گفت: انقلاب اسلامی در 22 بهمن 1357 نظام ستمشاهی و طاغوتی را سرنگون کرد و به دنبال آن با شکل‌گیری شورای انقلاب و دولت موقت و کمیته‌های انقلاب، تلاش برای تثبیت انقلاب اسلامی توسط امام و امت آغاز شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

منتها در مسیر تثبیت و استقرار نهادهای انقلابی و قانونی، امام(ره) تصمیم گرفتند در قالب یک همه‌پرسی، مردم به شکل حقوقی نظر بدهند که آیا شعارها‏یی که در جریان پیروزی انقلاب مانند «استقلال، آزادی، جمهوری اسلامی» سر می‌دادند را قبول دارند و واقعا خواهان استقرار نظام جمهوری اسلامی در ایران هستند یا خیر.

باور امام(ره) به نقش محوری اراده عمومی در تحقق حاکمیت اسلام

وی افزود: البته امام(ره) می‌توانستند از موضع رهبر انقلاب و براساس اعتماد ملت به ایشان و حکم شرع، همانگونه که شورای انقلاب را تشکیل دادند و دولت موقت را انتخاب کردند، نوع قانون اساسی را هم پیش‌بینی کنند و مرحله تثبیت انقلاب را سریع‌تر طی کنند. اما امام راحل براساس مبانی اسلام و فقه اهل بیت(ع) پذیرش ملت و نقش اراده عمومی را در تحقق حاکمیت اسلام محوری می‌دانستند لذا پیش‌بینی کرده بودند قبل از هر اقدامی باید در قالب یک همه‌پرسی از مردم نوع نظام را سؤال کنند.

آیت‌الله کعبی اظهار کرد: بعضی افراد از جمله رئیس دولت موقت بیان کرده بود که همه‌پرسی به صورت چندگزینه‌ای باشد و گزینه‌های دیگر نیز مانند جمهوری دموکراتیک اسلامی یا جمهوری دموکراتیک نیز در کنار جمهوری اسلامی مطرح شوند، اما امام(ره) فرمودند «جمهوری اسلامی؛ نه یک کلمه کم نه یک کلمه زیاد» و استدلال ایشان هم این بود که شعار و مطالبه جمهوری اسلامی در راهپیمایی‌های میلیونی ملت ایران منعکس شده بود.

12 فروردین 1358؛ تبدیل‌کننده مناسبات طاغوتی به مناسبات اسلامی

عضو هیئت رئیسه مجلس خبرگان رهبری ابراز کرد: به هر جهت همه‌پرسی در 10 و 11 فروردین 1358 برگزار شد و حدود 98.2 درصد مردم به جمهوری اسلامی رأی آری دادند و امام(ره) زمانی که نتیجه همه‌پرسی در 12 فروردین مشخص شد فرمودند «صبحگاه ۱۲ فروردین، که روز نخستین حکومت اللّه‏ است، از بزرگترین اعیاد مذهبی و ملی ماست».

وی افزود: در واقع بعد از اینکه مردم برپایه اراده عمومی، جمهوری اسلامی را برگزیدند و نظام جمهوری اسلامی براساس اراده مردم شکل گرفت، نهادهای جمهوری اسلامی از جمله مجلس خبرگان قانون اساسی موظف شدند قانون اساسی را برمبنای اسلام و مکتب اهل بیت(ع) تدوین و تصویب کنند. لذا امام راحل در واقع 12 فروردین را جشن بزرگ ملی و مذهبی اعلام کردند.

عضو جامعه مدرسین حوزه علمیه قم بیان کرد: به تعبیر من اگر 22 بهمن 1357 روز پیروزی سیاسی جمهوری اسلامی است 12 فروردین 1358 روز پیروزی حقوقی جمهوری اسلامی است و نقطه آغاز شکل‌گیری حاکمیت الله در جهان معاصر برپایه فقه اهل بیت(ع) تلقی می‌شود.

آیت‌الله کعبی تصریح کرد: 12 فروردین 1358 در حقیقت مناسبات طاغوتی را به مناسبات اسلامی برپایه فقه اهل بیت(ع) تبدیل کرد و مقدمه‌ تدوین قانون اساسی مترقی و پیشرفته جمهوری اسلامی شد.

گفت‌وگو از مهدی مخبری

انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: 12 فروردین همه پرسی جمهوری اسلامی امام خمینی حکومت الله آیت الله کعبی فقه اهل بیت ایکنا پیروزی حقوقی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۷۴۸۷۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دشمن غدار جمهوری اسلامی، فقر است؛ مسئولان مراقب باشند

غلامرضا بنی‌اسدی روزنامه‌نگار در یادداشتی برای روزنامه جمهوری اسلامی نوشت: مسئولانِ محترم باید همه همت خود را بگذارند برای ارتقای معیشت مردم. همانی را که در دولتِ سابق، خود به مطالبه آن قلم و حتی "قدم" می‌زدند. اولویت نخست را هم به این کار بدهند که بدانند سفره کوچک، پدر خانواده را کوچک می‌کند. این دولت و آن دولت هم ندارد. پدر که کوچک شد نمی‌تواند برای بزرگی و بزرگواری اهل خانه و خانواده‌اش کاری بکند چه رسد برای خانه بزرگتر که اسمش کشور است.

این هم با تغییر رئیس جمهور، تغییر نسبت نمی‌پذیرد. فقر، توفنده‌ترین دشمن زندگی و ایمان است باز هم این جناح حاکم باشد یا آن جناح فرق نمی‌کند. اتفاقا کسانی که خود را نماد دین معرفی می‌کنند اگر کم بگذارند و یا حتی به‌رغم همه توان نتوانند کار را پیش ببرند، ایمان مردم بیشتر آسیب می‌بیند.

پس به صدای بلند باید هشدار داد مسئولان محترم دولت را که حواس‌شان را جمع و تلاش‌شان را افزون‌تر کنند در برابر دشمن غدار که فقر اسم دیگر آن است. بشنوند سخنِ حضرتِ آیت‌الله جوادی آملی را در دیدار مدیرعامل بانک ملی ایران و هیئت همراه را می‌خوانیم که به کلامِ نورانی امام علی (ع) هشدار می‌دهند: "مَا ضَرَبَ الله الْعُبَاد بِسُوطٍ اَوْجَعُ مِنَ الْفَقْرِ؛ هیچ تازیانه‌ای بدتر از فقر نیست. " این اصل اول؛ اصل دوم آن است که اگر کسی این تازیانه را خورد، از این طرف تازیانه به دوشش می‌خورد، از آن طرف دین از عقلش رخت برمی بندد. "

ایشان هشدار می‌دهند که، "حواستان جمع باشد. اگر کسی با دست خالی به منزل برود از خدای سبحان همان لحظه، تقاضای مرگ می‌کند؛ آبروریزی پیش زن و بچه قابل تحمل نیست. " ایشان حتی پاسخ آنانی که مدام "شعبِ‌ابی‌طالب" را به رخ می‌کشند تا به زعم خود مردم را به ضرورت مقاومت همیشگی توجه دهند را هم می‌دهند: در جریان شعب‌ابی‌طالب که مسلمانان، سه سال در محاصره بودند، پیغمبر امتحانش را پس داد، فرمود: "اللَّهُمَّ بَارِکْ لَنَا فِی الْخُبْزِ وَ لَا تُفَرِّقْ بَینَنَا وَ بَینَهُ فَلَوْ لَا الْخُبْزُ مَا صُمْنَا وَ لَا صَلَّینَا وَ لَا اَدَّینَا فَرَائِضَ رَبِّنَا عَزَّ وَ جَل؛ خدایا، بین ما و نان ما جدایی نیانداز! " دلیلش را هم کلام نبوی می‌دانند که اگر نان مردم قطع بشود و مردم در اقتصاد آسیب ببینند، سخن از دینداری باقی نخواهد ماند.

این مرجع حکیم، بر کار علمی و درس گرفتن از تجربه دیگران هم تاکید دارند که "چگونه می‌شود که قیمت یک نان را در چندین سال یک جا نگهداشت؟ " ایشان بر اختلاس و ربا هم می‌خروشند و متولیان امر را به ضرورت راه بستن بر این مفاسد می‌خوانند. حضرت آیت‌الله جوادی آملی، اساس و وظیفه همه مسئولین را حفظِ آبروی مملکت می‌دانند. این هم زمانی اتفاق می‌افتد که "کسی با دست خالی به خانه‌اش نرود. " وجود شرایطی چنین هم "به تولید وابسته است.

تولید هم سفارشی نیست. تولید نصیحت نیست، تولید خواهش نیست، تولید علم است و علم است و علم است و علم. " این مرجع تقلید، آنچه "شرطِ بلاغ" است را با مسئولان گفت. حالا این حضرات هستند که از این سخن باید "پند" گیرند. اصلا هم حق ندارند "ملال" گیرند. کسی چنین اختیاری به آنان نداده است. هرچه تا کنون ملال گرفتند و گرفتند و باعث افزایش ملال و تلخ کامی مردم شدند کافی است. باید پند گیرند و به کار بندند تا امور به سامان برسد.

دیگر خبرها

  • پیام تسلیت امام‌جمعه و استاندار کرمانشاه در پی درگذشت امام جمعه سابق جوانرود
  • جامعه المصطفی، بازوی صادرکننده گفتمان انقلاب است
  • سرفصل خدمات انقلاب اسلامی به معنویت و انسانیت اختصاص یابد
  • بررسی پرونده «صندوق پس انداز کارکنان راه آهن جمهوری اسلامی ایران» با ۷ هزار شاکی
  • جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی است
  • هر مدرسه علمیه، اردوگاه امام زمان(عج) است/ جامعة المصطفی، مولود مبارک انقلاب اسلامی
  • تنبیهِ متجاوز؛ از طوفان شن تا وعده صادق
  • دشمن غدار جمهوری اسلامی، فقر است؛ مسئولان مراقب باشند
  • وعده صادق اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود
  • «وعده صادق» اخلاقی‌ترین عملیات تاریخ نظامی جهان بود