Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@07:50:07 GMT

چرا تعطیلات برای دانش‌آموزان کارآمد نیست

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۷۵۰۹۳

چرا تعطیلات برای دانش‌آموزان کارآمد نیست

تهران- ایرناپلاس-کارشناسان آموزشی معتقدند برنامه‌ریزی برای تعطیلاتی مانند عید بر عهده خود اولیا دانش‌آموزان است و از همین رو، نمی‌توان نسخه مشترکی برای همه دانش‌آموزان پیچید.

امسال سال دومی است که وزارت آموزش و پرورش توزیع پیک شادی در مدارس را به‌طور کامل ممنوع اعلام کرده و قرار شده داستان‌نویسی جایگزین پیک شادی شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

برخی از کارشناسان می‌گویند که از آنجا که ایام تعطیلات نوروز طولانی است، نباید اجازه داد که به‌واسطه این تعطیلات، دانش‌آموزان از فضای آموزشی فاصله بگیرند و به همین دلیل ارائه تکالیف نوروزی می‌تواند به آن‌ها کمک کند. البته نوع و حجم این تکالیف نباید به حدی باشد که دانش‌آموزان را در تمام عید نوروز مشغول خود کند و آن‌ها نتوانند از فرصت‌‌های دیگری مثل مسافرت و دید و بازدید که این تعطیلات به او می‌دهد، استفاده نکند. در این میان، برخی دیگر از کارشناسان معتقدند دانش‌آموزان نیازی به تکلیف در تعطیلات عید ندارند و باید از بودن در کنار خانواده خود لذت ببرند و بعد آن را در قالب خاطره، داستان یا عکس ثبت کنند. برخی دیگر هم می‌گویند که بهتر است والدین برای کودکانشان تصمیم بگیرند که چطور اوقات فراغت فرزندانشان را غنی کنند.

تکلیف عید باید برنامه‌ریزی‌شده و معقول باشد

محمدرضا نیک‌نژاد، کارشناس آموزش در گفت‌وگو با ایرناپلاس با اشاره به اینکه تکلیف برای دانش‌آموزان در ایام تعطیلات نوروز به سن و مقطع آموزشی آن‌ها بستگی دارد، می‌گوید: از آنجا که فرآیند آموزش باید یک فرآیند پیوسته باشد و اگر قرار باشد در یک مقطع همه چیز تعطیل شود، شاید در وظایف سنتی آموزش و پرورش که سوادآموزی است، یعنی همان خواندن، نوشتن و حساب کردن اختلال ایجاد شده و آسیب کوتاه‌مدت ایجاد شود که برای جبران آن باید معلم‌ها و دانش‌آموزان مدتی وقت بگذارند.

نیک‌نژاد ادامه می‌دهد به همین دلیل است که معتقدم این موضوع به مقطع آموزشی دانش‌آموز بستگی دارد. به نظر من مقطع دبستان تا دوره متوسطه اول آموزش و پرورش یا به عبارت دیگر مدرسه نباید دانش‌آموز را آزار دهد چون تجربه ثابت کرده است این موضوع می‌تواند باعث دل‌زدگی شود. شاید ارائه سؤالات هدفمند و هوشمندانه در قالب پیک شادی باعث شود تا فرآیند آموزش قطع نشود. البته این موضوع در آموزش‌‌های سنتی اتفاق می‌افتد و اگر بخواهیم جنبه‌های مدرن‌تر آموزش و پرورش که در چند سال اخیر هم باب شده است را مدنظر بگیریم، این تکالیف می‌تواند درباره نوشتن گزارشی از مسافرت در تعطیلات نوروز، خاطره‌نویسی یا کار پژوهشی مرتبط با نوروز باشد. به همین دلیل رویکرد ما در آموزش و زمینه‌ انتخاب هر کدام از این روش‌ها می‌تواند بسیار مهم باشد.

نیک‌نژاد با تأکید بر اینکه شکل معقولی باید در این تصمیم‌گیری وجود داشته باشد، ادامه می‌دهد: معتقدم باید مقطع دبستان بیشتر مدنظر قرار بگیرد، چرا که خانواده‌ها اغلب نگرانند و بیشتر در این دوره متمرکز می‌شوند و فرآیند آموزش در این سنین به مراتب حساس‌تر است. به نظر من همان داستان‌نویسی می‌تواند گزینه خوبی باشد.

به اعتقاد او از آنجا که در مدارس ما بیشتر آموزش مهم است تا پرورش، چیزی که در جامعه ما جا افتاده این است که دانش‌آموزان باید به خواندن، نوشتن و حساب کردن مسلط باشند، اگر این داستان‌نویسی بتواند به دانش‌آموز کمک کند که ساختار جمله را بشناسد و املای کلمات را تمرین کند،‌ به این معنی است که این روش می‌تواند چندین روش از اهداف آموزشی را پوشش می‌دهد. البته نیک‌نژاد معتقد است این اتفاق نیازمند آن است که شرایط و زمینه‌های لازم وجود داشته باشد. به این معنی که اگر خانواده‌ها یا به عبارت دیگر والدین دانش‌آموزان سواد آن‌چنانی نداشته باشند و علاوه بر آن، علاقه‌ای هم به کتاب‌خوانی ندارند و نمی‌توانند به فرزندانشان کمک کنند. به همین دلیل او فکر می‌کند باید سرخط‌هایی از طرف معلم و مدرسه برای دانش‌آموز تعیین شود تا دانش‌آموزان را برای داستان‌نویسی و تهیه گزارش کمک کند. داستان می‌تواند به نحوی پیش برود که تمرین حساب در آن وجود داشته باشد. مثلاً خرید و فروش جنسی در نظر گرفته شود که دانش‌آموز در قالب آن ضرب و تقسیم و حل مسئله را تمرین کند. او باز هم تأکید می‌کند همه این‌ها نیاز به طرح و برنامه دارد.

آموزش و پرورش شتاب‌زده عمل کرده است

این کارشناس آموزشی می‌گوید: آموزش و پرورش با یک عمل شتاب‌زده خواسته این رویکرد را به نام خودش ثبت کند و این قضیه را در این مقطع کوتاه اجرا کند و بعد از آن شانه خالی می‌کند. در حالی که همه ما می‌دانیم وقتی موضوعی اهمیت فراوانی دارد باید راجع به آن کار پژوهشی انجام شود. بعد از آن نیاز به این دارد که به‌صورت پایلوت اجرا و بعد نتایج آن بررسی شود و دوباره بازبینی صورت گرفته و بعد مورد استفاده قرار گیرد. اما متأسفانه در آموزش و پرورش ما تصمیم‌ها بدون در نظر گرفتن این مسائل گرفته می‌شود. مثلاً یک ماه قبل از عید همه تصمیم می‌گیرند که پیک نوروز نباشد و آن را ممنوع می‌کنند. چنین رویکردی آشفتگی ایجاد می‌کند. بنابراین اگر به اهداف آموزشی توجه کنیم نیاز به طرح و برنامه‌های عمیق‌تری دارد .

پارسال همین موقع بود که رضوان حکیم زاده، معاون ابتدایی آموزش و پرورش با اعلام ممنوع شدن کامل پیک نوروزی و جایگزین شدن داستان‌نویسی به‌جای آن گفته بود که بعد از عید نوروز، هفت و نیم میلیون داستان خواهیم داشت. نیک‌نژاد در این باره می‌گوید که شاید هفت و نیم میلیون نوشته شده باشد، اما سؤال این است که آیا این داستان‌ها توسط معلم دانش‌آموزان بررسی شد؟ معلمی که 40 دانش‌آموز دارد چه انتظاری از او دارید که یکی‌یکی این داستان‌ها را بخواند و‌ آن‌ها را ارزیابی کند که آیا اهداف موردنظر به دست آمده است یا نه.

خانواده‌ها باید توجیه شوند

در این میان، مهدی بهلولی، آموزگار و کارشناس آموزشی در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید موضوعی که وجود دارد این است که اگر آموزش و پرورش بخواهد طرحی را اجرا کند خانواده باید توجیه شود که دانش‌آموز باید خودش این کار را انجام دهد. موضوعی که درباره طرح جدیدی داستان‌نویسی وجود دارد این است که خانواده‌ها توجیه نشده‌اند. اگر خانواده‌ها دعوت شوند و مسئولان مدرسه برای آن‌ها توضیح دهند که اهداف این طرح چیست و آن‌ها باید چه‌کار کنند و نقش آن‌ها چیست، چنین روشی مؤثر خواهد بود، در غیر این صورت این روش هم سرنوشت طرح‌های گذشته را خواهد داشت.

والدین باید برای فرزندانشان برنامه‌ریزی کنند

در این میان، حسن رحیمی مدیر دبستانی است که توانسته روش‌های جدید برای آموزش دانش‌آموزان ارائه کند و در این میان تکالیف متفاوتی برای دانش‌آموزان طراحی کنند. این طراحی متفاوت مربوط به تعطیلات عید نوروز هم می‌شود.

رحیمی در گفت‌وگو با ایرناپلاس می‌گوید دغدغه ما این نیست که دانش‌آموزان در عید نوروز چه تکالیفی داشته باشند، بلکه دغدغه ما این است که آن‌ها از فرصتی که عید نوروز به آن‌ها داده است استفاده کنند و از بودن در کنار خانواده خود لذت ببرند. به همین دلیل تقریباً بنای ما بر این نیست که بچه‌ها در عید تکلیفی داشته باشند مگر اینکه در حد ثبت خاطرات اتفاقات خوبی که برایشان افتاده، باشد. حتی آن‌ها می‌توانند این خاطرات را در قالب عکس ثبت کنند و با دوستانشان در کانالی که متعلق به مجموعه است به اشتراک بگذارند. خلاصه کلام این است که نباید عید را به کام دانش‌آموزان تلخ کنیم.

برنامه‌ریزی تعطیلات نیازمند هنر والدین است

او در پاسخ به اینکه تکالیف دانش‌آموزان در تعطیلات عید باید از چه جنسی باشد، می‌افزاید: ما به خانواده دانش‌آموزانمان می‌گوییم کودکان شما از اول سال تحصیلی با ما هستند و ما هیچ تکلیفی آموزشی روی دوش شما نگذاشته‌ایم تا در خانه شما را درگیر کند. ولی در مسائل مربوط به اوقات فراغت که تعطیلات عید هم جزو آن‌ها به‌حساب می‌آید، باید این هنر را داشته باشند که برای فرزندشان برنامه‌ریزی داشته باشند.

به گفته رحیمی این یک امر لازم است و پدر و مادر باید کنار هم بنشینند و یک برنامه برای فرزندشان به‌منظور غنی‌سازی اوقات فراغت تدارک ببینند. البته ما منظورمان این نیست که برای کل تعطیلات برنامه بریزند چون در روزها نخست اوقات کودکان خودبه‌خود به‌واسطه دید و بازدید غنی می‌شود. منظور ما این است که بین سه تا پنج روز را برنامه‌ریزی کنیم.

این مدیر مدرسه ادامه می‌دهد: بنابراین این قسمت به عهده خود اولیا گذاشته می‌شود و به همین دلیل ما نسخه مشترکی برای همه دانش‌آموزان نداریم. از نظر ما تعطیلات به درد دانش‌آموز نمی‌خورد مگر اینکه خود والدین برای آن‌ها برنامه‌ریزی کنند.

گزارش از الهام کاظمی

**اداره کل اخبار چندرسانه ای **ایرناپلاس**

منبع: ایرنا

کلیدواژه: اجتماعي تعطيلات دانش آموزان نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۷۵۰۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

امکان استفاده از تک‌ماده در ۴ امتحان نهایی

به گزارش همشهری آنلاین، محمود امانی طهرانی دبیرکل شورای عالی آموزش‌ و پرورش درباره امکان استفاده تک‌ماده در امتحانات نهایی دانش‌آموزان گفت: در گذشته اعلام شد که دانش‌آموزان در ۲ درس با امتحانات نهایی و ۲ درس با امتحانات غیرنهایی می‌توانند از تک‌ماده استفاده کنند.

وی افزود: پس از مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی و برگزاری امتحانات نهایی در ۳ سال دوره متوسطه دوم، استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی ممکن شد.

برنامه امتحانات نهایی خردادماه ۱۴۰۳ اعلام شد + جدول | ارائه نمونه سوالات به دانش‌آموزان از هفته آتی

امانی طهرانی متذکر شد: ضوابط استفاده از تک‌ماده در آیین‌نامه آموزش دوره دوم متوسطه مشخص شده است که ۲ درس از امتحانات نهایی و ۲ درس در امتحانات داخلی مدرسه بود، اما اکنون همه امتحانات از داخلی به نهایی تبدیل شده است و امکان استفاده از تک‌ماده برای ۴ درس امتحانات نهایی فراهم است.

دبیرکل شورای عالی آموزش و پرورش بیان کرد: بسیاری از مصوبات اخیر درباره ایجاد سابقه تحصیلی در جهت تسهیل مصوبه کنکوری شورای عالی انقلاب فرهنگی است.

اگر دانش‌آموزی حداکثر در ۴ عنوان درسی نمره ۷ و بیشتر کسب کند و معدل کل وی نیز حداقل ۱۰ باشد، فارغ‌التحصیل شناخته می‌شود.

کد خبر 845092 منبع: تسنیم برچسب‌ها وزارت آموزش و پرورش مدرسه و مدارس امتحان - امتحانات دانش آموز

دیگر خبرها

  • برگزاری جشنواره دختران آفتاب در شهرستان گچساران
  • بیش از ۵۰ درصد از دانش آموزان شیر دریافت می‌کنند
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در ۳ استان کشور
  • شرایط استفاده دانش آموزان از " تک ماده " امتحانات نهایی
  • دانش‌آموزان در ۴ درس می‌توانند «تک ماده» کنند
  • شرایط استفاده دانش‌آموزان از "تک‌ماده" امتحانات نهایی
  • آزمایشگاه سیار در اختیار دانش‌آموزان محروم
  • امکان استفاده از تک‌ماده در ۴ امتحان نهایی
  • راه‌اندازی مدارس سمپاد عشایری در سه استان کشور
  • جشن تکلیف دانش آموزان دختر خوانساری