Web Analytics Made Easy - Statcounter

محمود خدادوست، مدیرکل دفتر طب ایرانی وزات بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، در گفت‌وگو با ایکنا، به تشریح دستاوردهای طب سنتی در سال 97 پرداخت. وی تصریح کرد: در حوزه آموزش 2 واحد دانشگاهی برای 7 رشته علوم پزشکی دندانپزشکی داروسازی مامایی و پرستاری و توانبخشی تغذیه به کوریکلوم آموزشی اضافه شدند که دانشجویان باید به صورت اجباری این واحد را بگذرانند همچنین در سال ۹۷ با ایجاد گروه طب سنتی ایرانی در دانشگاه مجازی محتواهای مربوطه به آن تولید و در سایت دانشگاه مجازی اپلود شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


خدادوست بیان کرد: یک اتفاق دیگر که در سال ۹۷ رخ داد، ایجاد و مصوب شدن رشته کاردانی فرآورده‌های طبیعی و سنتی در شورای عالی برنامه‌ریزی بود تا پس از برنامه‌‌ریزی در دانشکده‌های طب ایرانی قابلیت جذب دانشجو و تدریس داشته باشد.
مشاور وزیر بهداشت بیان کرد: در حوزه درمان دوره‌های کوتاه مدت حرفه‌ای برای پزشکان عمومی طراحی شد و بر اساس آن تعداد زیادی از پزشکان در دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور آموزش دیدند. همچنین دوره‌هایی برای پرستاران و ماماها در برخی از دانشگاه‌های علوم‌پزشکی نیز برگزار و دفاتر طب ایرانی در بیش از 90 درصد دانشگاه‌های علوم پزشکی کشور ایجاد شد.
وی ادامه داد: همچنین محدوده فعالیت برای ارائه دهندگان خدمات طب سنتی تعیین شد که بر اساس این محدوده این افراد اجازه دارند به ارائه خدمات در این حوزه بپردازند. ضمن اینکه افراد فاقد مجوز نیز در حال ساماندهی هستند.
خدادوست بیان کرد: در حوزه پژوهش نیز مجموعه کارهایی بر روی فرآورده‌های طبیعی در حوزه کارآزمایی بالینی در دهه گذشته انجام شده بود، مقالات آن در ۵ جلد کتاب چاپ شد و تقریباً بالغ بر 2 هزار کارآزمایی بالینی در سامانه کارآزمایی بالینی وزارت بهداشت ثبت شد همچنین بالغ بر ۸۰۰ مقاله در حوزه طب ایرانی در مجلات بین المللی چاپ و امکان بازدید از آنها در سایت طب ایرانی وزارت بهداشت برای علاقه مندان میسر شد.
وی با بیان اینکه در حوزه بهداشت و پیشگیری محتواهایی در حوزه سبک زندگی با آموزه های طب ایرانی تولید شد و طب ایرانی در نظام مراقبت شبکه‌های بهداشت ایجاد شد گفت: اگرچه در نظام مراقبت بهداشتی شبکه‌های بهداشت هنوز خیلی توفیقات خوبی نداشته‌ایم اما محتواهای خوبی تولید شد و نگرانی‌های این حوزه نیز تا حدود زیادی برطرف شد.
خدادوست ادامه داد: با همکاری سازمان غذا و دارو اتفاقات خوبی افتاد در حوزه دارویی، فرآورده‌های طبیعی و گیاهان دارویی ایجاد شد، ضوابط بسته‌بندی و عرضه بهداشتی گیاهان دارویی تدوین و به داروخانه‌ها ابلاغ شد.
خدادوست ادامه داد: در راستای ماده ۷۲ قانون ششم توسعه سازمان غذا دارو مکلف بود فهرست داروهای طبیعی و سنتی را به فهرست دارویی کشور اضافه کند، خوشبختانه شورای بررسی و تدوین فهرست دارویی کشور با همکاری دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت تشکیل شد و اولین فهرست دارویی طبیعی و سنتی مورد تایید این شورا تدوین و ابلاغ شد.
وی ادامه داد: برای تدوین چک لیست‌های نظارتی در عطاری‌ها و نیز بنا شد سازمان غذا دارو و معاونت درمان معاونت بهداشت و دفتر طب ایرانی این چک لیست را آماده کنند که این امر میسر شد و به زودی ابلاغ می‌شود تا بتوانیم در عطاری‌ها که به ارائه مفردات و گیاهان دارویی می‌پردازند و در حوزه سلامت می‌کنند نظارت کنیم البته با آیین‌نامه بسته‌بندی داروها که فراهم شده و به زودی ابلاغ می‌شود بستر خیلی خوبی برای عطاری‌ها و سلامت‌کده‌های طب سنتی فراهم می‌شود تا گیاهان دارویی به صورت بسته‌بندی در سلامتکده‌ها فراهم و با استانداردهای بالا امکان دسترسی مردم به گیاهان دارویی فراهم شود.
مدیرکل دفتر طب ایرانی وزارت بهداشت با تأکید بر لزوم پوشش بیمه خدمات طب ایرانی اظهار کرد: در سال 97 برای بیمه ویزیت خدمات طب سنتی تلاش زیادی صورت گرفت و علیرغم اینکه شورای عالی بیمه با هماهنگی سازمان‌های بیمه‌گر به تلاش زیادی را انجام دادند اما به دلیل مشکلات اعتباری سازمان‌های بیمه گر متاسفانه هنوز نتوانستیم از شورای عالی بیمه مجوز تحت پوشش رفتن حداقل ویزیت‌ها را داشته باشیم. امیدواریم در اولین فرصت این مشکل مرتفع شده و مستندات مورد نیاز هم به شورای بیمه تحویل شده و این وعده داده شده است که ویزیت تحت پوشش بیمه برود.
وی در ادامه به موانع و مشکلات طب سنتی در سال 97 پرداخت و بیان کرد و گفت: از مشکلات جدی که همچنان امسال هم وجود داشت عدم هماهنگی معاونت‌های مختلف وزارت بهداشت و دانشگاه‌های علوم پزشکی برای توسعه منطقی و ضابطه‌مند طب ایرانی بود چرا که برخی از معاونت‌ها دارای یکسری شوراهای قانونی بوده و ضوابط خاص خود را دارند و طبیعتاً اگر طب سنتی بخواهد در این شوراها مجوزهای لازم را بگیرد ممکن است با یک سری از چالش‌ها مواجه شود لذا ما از مدت‌ها قبل پیشنهاد دادیم که برای توسعه طب ایرانی لازم است یک شورای هماهنگی در امور دانشگاه‌ها تشکیل و تحت نظارت معاونت درمان دانشگاه باشد تا دارای اتوریته و قدرت اجرایی در دانشگاه باشد و موانع را که در برخی از معاونت‌ها وجود دارد با یک همراهی حل کند.
وی یادآور شد: ناهماهنگی‌ها همچنان یکی از نگرانی‌های ما در حوزه طب ایرانی است اگر نتوانیم به خواست مردم در حوزه طب ایرانی جواب دهیم، افراد سودجو و فاقد صلاحیت علمی و پزشکی وارد این حوزه می‌شوند کما اینکه در حال حاضر نیز مؤسسات غیرمجاز در این حوزه فعالیت می‌کنند و درست یا غلط به این نیاز مردم پاسخ می‌دهند.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: ایکنا اجتماعی سلامت طب ایرانی وزارت بهداشت

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۷۵۱۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لزوم نقش آفرینی طلاب در تقویت قدرت اندیشه جامعه


به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، آیت‌الله محمدرضا ناصری در دیدار معاون امور طلاب حوزه علمیه کشور و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری با تاکید بر اینکه باید طلاب اثرگذار برای جامعه در حوزه‌های علمیه تربیت شود، اظهار کرد: باید قدرت تفکر و اندیشه را در تمامی مراکز آموزشی از مدارس گرفته تا دانشگاه‌ها و حوزه‌های علمیه تقویت کنیم. 


وی با بیان اینکه طلاب خود باید در این زمینه نقش آفرین باشند، افزود: طلاب باید با اثرگذاری در مدارس در قالب طرح‌های مختلف، قدرت تدین، اندیشه و تفکر را در دانش آموزان تقویت کنند. 


آیت الله ناصری با اشاره به اینکه تولید علم، دغدغه رهبر معظم انقلاب است، عنوان کرد: اینکه مونتاژ کاری انجام شود، تولید علم اتفاق نمی‌افتد بلکه تولید علم، ساخت محصول از صفر تا صد با تفکر و اندیشه و استفاده از ابزار‌های داخلی است. 


نماینده ولی فقیه در استان یزد با بیان اینکه اگر دانش آموز و دانشجوی ما متفکر و خلاق بار بیاید، در آینده مدیرانی خلاق خواهیم داشت، یادآور شد: مدیری که در سیستم آموزشی سطحی نگرانه رشد کرده باشد، در دوران مدیریت خود با کوچکترین تلاطمی دچار بحران می‌شود و قدرت تصمیم گیری برای عبور از مشکلات ندارد. 


وی تصریح کرد: سیستم آموزشی که سطحی نگری را در کودکان ما نهادینه کرده، آنها را به جایی نمی‌رساند و همه از دانش آموزان و دانشجویان گرفته تا طلاب باید آموزش‌های عمقی ببینند. 


آیت الله ناصری تاکید کرد: القاء تفکر، تدین و تعقل از مواردی است که طلاب باید در آن پیشتاز باشند و در این زمینه با دغدغه پیش بروند. 


وی اظهار کرد: اگر افراد جامعه تفکر و تعقل و تدین نداشته باشند، قدرت تشخیص حق از باطل را نخواهند داشت و در این صورت دشمن می‌تواند به هر شکلی که می‌خواهد بر کشور تسلط پیدا کند و با دروغ پردازی‌های خود، به اهدافش دست پیدا کند. 


امام جمعه یزد بر لزوم کار جدی در دانشگاه فرهنگیان تاکید کرد و گفت: طلاب باید به این دانشگاه ورود کنند، زیرا دانشجویان این دانشگاه، معلمان جامعه هستند و اگر آموزش آنها صحیح باشد، آنگاه می‌توانند شاگردانی تربیت کنند که به واقع آینده ساز این کشور باشند. 


حجت الاسلام رفیعی، معاون امور طلاب حوزه علمیه کشور و نماینده مردم خوزستان در مجلس خبرگان رهبری نیز در این دیدار به بیان آماری از طلاب متاهل، وضعیت سربازی طلاب، شرکت طلاب در جشنواره‌های ورزشی و فرهنگی، جذب طلاب در ارگان‌ها و ... پرداخت.

دیگر خبرها

  • کسب رتبه چهارم ایران در تولید علم طب سنتی در جهان
  • حجامت بیمه شد
  • خدمات «فصد و حجامت» بیمه شد
  • ثبت ۱۲ فرآورده دارویی و ۵۰ تجهیز پزشکی شرکت‌های ایرانی در کنیا
  • خدمات فصد و حجامت بیمه شد
  • ضرورت تدوین شاخص‌های حکمرانی در حوزه دارو و مکمل
  • تهیه بیش از ۳۰۰ دارو از ۱۲۰۰ گیاه دارویی در کشور/ ارسال ۳۵۰ قلم داروی طبیعی به کمیسیون قیمت
  • تدوین سند ملی گیاهان دارویی و طب ایرانی
  • لزوم نقش آفرینی طلاب در تقویت قدرت اندیشه جامعه
  • تولید و تجاری‌سازی ۱۷ محصول از گیاهان دارویی توسط یک شرکت فناور