Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-25@06:47:09 GMT

گذر از تاریخ در روستاهای هدف گردشگری ورامین

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۷۶۳۳۴

گذر از تاریخ در روستاهای هدف گردشگری ورامین

به گزارش ایرنا، روستای خاوه از توابع بخش جوادآباد، در 25 کیلومتری جنوب شرق بخش مرکزی ورامین و در حاشیه محور قم – گرمسار واقع شده است.
ورودی این روستا، یکی از منحصر به فرد ترین خیابان های درختی در روستاهای شهرستان های استان تهران است و درختان در هم تنیده زبان گنجشک به طول 2 کیلومتر ، صحنه ای زیبا پیش روی افراد ترسیم می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


امامزاده علی، بی بی زبیده، نقاره خانه، دو حمام قدیمی، آب انبار، قلعه و تپه باستانی، آسیاب آبی، حسینیه احمدی ها، خانه احمدی ها، خیابان درختی و مدرسه تاریخی روستای خاوه از جمله آثار منحصر به فردی است که می تواند مورد توجه گردشگران نوروزی قرار گیرد .
بقعه سید سلطان محمود خاوه ای یکی از آثار تاریخی مهم این روستاست که همه ساله پذیرای تعداد زیادی از مسافران نوروزی است .
سبک معماری این بقعه شباهت بسیاری از بقاع روستاهای مجاور خود را دارد و با گنبدی کم خیز با شیب ملایم با رنگ سبز و با مهارتی خاص ساخته شده است .
این اثر مهم تاریخی یکم مهر سال 82 به شماره 10324 به ثبت آثار ملی رسیده است .
قلعه باستانی خاوه نیز یکی از قلعه های دیدنی ورامین است که با ارتفاع 12 متر و وسعتی در حدود نیم هکتار متعلق به دوره صفویه و یا زندیه است .
حمام قدیمی خاوه یکی دیگر از آثار تاریخی این روستاست که با وجود قدمت بسیارو قرار گرفتن در فاصله 2 و نیم متری از سطح زمین از زیبایی و صلابت منحصر به فردی برخوردار است.
مدخل آن رو به شمال واقعه شده و متشکل از رختکن، آب انبار، حوضچه، پاشور، خلوتخانه، خزانه ، تیون و گرمخانه است.
این حمام که متعلق به اوایل دوره قاجاریه است از آجر و ساروج ساخته شده است .
بقعه امامزاده علی که نسب وی به امام موسی ابن جعفر(ع) می رسد در جنوب روستای خاوه واقع شده است .
ایوان این بقعه به ابعاد 5 در 3 و نیم متر رو به شمال واقع شده و گنبد آن دو پله ای و ارتفاع آن از سطح زمین 7 متر است و با خشت خام و بدون هیچ گونه تزئینی احداث شده است .
اتاق حرم به ابعاد 4 و نیم در 4 و نیم توسط دیواره هایی با قطر یک متر احداث شده و در مجاورت آن دو اتاق قرار دارد که به عنوان محل اسکان مسافران از آن استفاده می شده است .
این اثر تاریخی 12 اسفند 81 به شماره 7671 به ثبت آثار ملی رسیده است .
آب انبار روستای خاوه بدون کتیبه و با استفاده از 20 پله به زیر زمین منتقل می شود و آب شرب روستائیان را تأمین می کرد.
این آب انبار که متعلق به دوره قاجاریه است تا چند سال پیش نیز مورد استفاده روستائیان قرار می گرفت .
مصالح به کار برده شده در ساخت این آب انبار آجر، ساروج و ملات است.
خاوه از یک خانه بوم گردی با امکان اقامت شبانه و یک مرکز اسکان مسافران نوروزی نیز برخوردار است.
**روستای حصار حسن بیک
روستای حصار حسن بیک در فاصله 18 کیلومتری جنوب بخش مرکزی ورامین در مسیر شهر جوادآباد به روستای خاوه واقع شده است.
نام این روستا از حسن بیک اروملو که یکی از سرداران شاه عباس بود گرفته شده است، وی در مسیر حرکت به سمت شمال از ورامین عبور کرد و در طول مسیر، به روستای آبادی رسید که از اراضی کشاورزی حاصلخیزی برخوردار بود.
حسن بیک اروملو در این روستا قلعه ای برای خود ساخت و در آن ساکن شد که این قلعه هم اکنون نیز در روستا وجود دارد.
بر اساس اسناد تاریخی، حسن بیک اروملو بانی ساخت پل خواجو اصفهان است.
این روستا از آثار منحصر به فرد تاریخی همچون دو تپه باستانی، مسجد قدیمی، آب انبار، کاروانسرا، و خانه اربابی با بادگیرهای قدیمی برخوردار است.
** روستای احمدآباد وسط (کوزه گرها)
روستای احمدآباد وسط، یکی از روستاهای بخش مرکزی ورامین است که به دلیل فعالیت چندین کارگاه سفال و کوزه گره، به احمدآباد کوزه گرها معروف است.
این روستا در 8 کیلومتری جنوب جاده اصلی تهران – ورامین واقع شده و به دلیل برخورداری از خاک مرغوب، فعالیت سفالگری در آن رونق دارد، آثاری که به گفته بسیاری از کارشناسان در رده تولیدات لاله جین همدان است.
این روستای هدف گردشگری از تعداد زیادی آثار تاریخی نظیر امامزاده سید حسین، قلعه زمزم، قبرستان قدیمی، مسجد قدیمی، تپه قلعه و منگل رودخانه اشاره کرد .
بقعه مرقد امام زاده سید حسین رو به شمال قرار گرفته و گنبد رفیع آن که بر روی ساختمای چهاردیواری واقع شده و قبر در اتاقی بدون تزئینات درون صندوقچه ای چوبی قدیمی قرار دارد .
اهالی روستا از کرامات و معجزات این امام زاده بسیار تعریف کرده اند و همواره برای راز و نیاز به این مکان مراجعه می کنند .
قلعه زمزم به شکل مربع و به ابعاد 70 متر در 70 متر با دیواره هایی به عرض 3 متر در وسط روستای احمد آباد کوزه گران قرار گرفته است .
ارتقاع دیواره ها به بیش از 3 متر می رسیده ولی فرسایش این دیواره ها از ارتقاع آن کاسته است .
در وسط این قلعه چشمه ای با آب بسیار گوارا بوده که تا چند سال قبل نیز جاری بوده ولی برداشت های صورت گرفته از سفره های زیر زمین آن را خشکاند.
** روستای حصار گلی
روستای حصار گلی، یکی از روستاهای قدیمی شهرستان ورامین است که در 10 کیلومتری جنوب محور قم – گرمسار واقع شده است که به دلیل برخورداری از رشته قنات های چند هزار ساله، از اهمیت ویژه ای برخوردار است.
روستای حصار گلی، ورودی کویر مرکزی محسوب می شود که بیش از 3 هزار هکتار اراضی زیر کشت پسته دارد.
قنات ها در گذشته سلاح های ایرانیان برای مقابله با کم آبی بودند و مدیریت منابع آبی کشور با احداث قنات صورت می پذیرفت.
رشته قنات های حصار گلی از ارزش و اهمیت ویژه ای در کشاورزی شهرستان برخوردار بوده اند از این رو در فهرست آثار تاریخی کشور به ثبت رسیده اند.
در حال حاضر 34 دهانه قنات در روستای حصار گلی وجود دارد.
آب‌انبار حصار گلی، یکی دیگر از آثار تاریخی روستا است که مربوط به دوره قاجار یه‌است.
این اثر در تاریخ 12 بهمن 1381 با شمارهٔ ثبت 7438 به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.
روستای حصار گلی محل احداث بزرگترین دهکده گل و گیاه استان تهران است و هم اکنون صدها هکتار گلخانه تولید گل و گیاه و صیفی جات در آن مستقر است.
ورامین با 300 هزار نفر جمعیت در 35 کیلومتری جنوب شرق تهران واقع شده است.
تهرام/7254//1348
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 اسکان مسافران نوروزی زیبایی گردشگران نوروزی گردشگری مدرسه 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۷۶۳۳۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برق تمام روستاهای سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد

به گزارش خبرگزاری مهر، محمد رئیسی صبح دوشنبه در بازدید از مناطق سیل زده سیستان و بلوچستان اظهار کرد: عملیات برق رسانی به آخرین روستای گوردیم کنارک انجام شد و با توجه به از دست رفتن مسیر زمینی روستای گوردیم، برق رسانی به این روستا از طریق مسیر آبی و با طی مسافت حدود ۲ ساعت انجام که با این حساب برق تمامی روستاها پایدار شد.

وی با اشاره به خسارت بیش از ۹۵۰ میلیارد ریالی سیلاب و بارش سنگین بیش از ۴۰۰ میلی‌متری به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان، افزود: ۴۶۶ اصله پایه شبکه فشار متوسط و ضعیف و ۲۲ دستگاه ترانسفورماتور از جمله حجم خسارت وارد شده ناشی از شرایط جوی به شبکه توزیع برق سیستان و بلوچستان است.

مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق سیستان و بلوچستان گفت: از مجموع ۴۴۵ روستای مناطق سیل زده که دچار خاموشی شده بودند، برق همه روستاها هم اینک پایدار شده است.

کد خبر 6085131

دیگر خبرها

  • روزی به نام سنه / از قدمت شهر سنندج چه می‌دانید؟
  • برگزاری جشنواره سماق درآینده نزدیک باحضور گردشگران داخلی وخارجی
  • سراب هنام الشتر؛ چشمه‌ای در دل یک خانه تاریخی
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • حفظ اصالت و هویت روستاهای هدف گردشگری در قوچان
  • نق‌نق‌‌نویسی داستان اجتماعی نیست
  • ۷۰ اثر موزه شوش مرمت شد
  • استفاده از هنرمندان برای معرفی تاریخ در مناطق کم‌برخوردار
  • برق تمام روستاهای سیل زده سیستان و بلوچستان وصل شد
  • اصفهک، روستایی کویری که در مسیر جهانی شدن است