Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «باشگاه خبرنگاران»
2024-04-19@10:42:06 GMT

دختری با سریع‌ترین فکر دنیا

تاریخ انتشار: ۱۲ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۸۲۲۰۱

دختری با سریع‌ترین فکر دنیا

به گزارش گروه ورزش باشگاه خبرنگاران جوان، بزرگترین افتخار شطرنج تاریخ ایران توسط بانویی رقم خورد که شاید اگر سال گذشته همین موقع نام او را به زبان می‌آوردیم، کمتر کسی نامش را شنیده بود، اما او حالا در سال ۹۷ نفر اول ورزش بانوان ایران است و در شطرنج دنیا سری میان سر‌ها بلند کرده است.

سارا خادم الشریعه در رقابت‌های رپید و بلیتس قهرمانی جهان صاحب دو مدال نقره و در مجموع قهرمانی جهان صاحب دو مدال نقره شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

افتخاری که پیش از این هرگز نصیب هیچ شطرنج‌باز ایرانی نشده بود.

خادم الشریعه با یک طلا و دو نقره‌ای که به دست آورد، جایزه ۶۹ هزار دلاری را نیز صاحب شد. رقمی که به اشتباه در رسانه‌ها ۹۵ هزار دلار عنوان شد. پس از این افتخار، بیشتر از توجه به مسائل فنی و شایستگی‌های مثال زدنی سارا خادم الشریعه، مبلغ ارزی و ریالی جایزه او مورد توجه قرار گرفت.
خادم الشریعه در این رقابت‌ها بزرگان شطرنج جهان شامل قهرمانان سابق و فعلی جهان را شکست داد و عملکرد تاثیرگذاری از خود بر جای گذاشت. این استعداد ناب شطرنج کشورمان پیش از آغاز سال جدید که می‌تواند روز‌های درخشان دیگری را برایش ترسیم کرد، به چند سوال ما پاسخ داده است.

 قهرمانی در جهان بیشتر مورد توجه دیگران قرار گرفت یا آن جایزه چند ده هزار دلاری؟

من اندازه همان جایزه برای شطرنجم خرج کرده‌ام. این را نمی‌دانند شاید مسابقات مختلفی هست که باید در آن شرکت کنم، یا اینکه قصد دارم تا یکی، دو سال دیگر یک آکادمی شطرنج راه بیندازم. الان هم با این جایزه می‌خواهم باز هم برای شطرنج هزینه کنم. همیشه همین بوده و بیشتر از نتیجه‌ای که می‌گیرم مسائل دیگری توی چشم است.

 از چند سالگی شطرنج را شروع کردی؟

دوم دبستان بودم که یکی از دوستانم شطرنج بازی می‌کرد. من هم رشته‌های مختلفی از موسیقی و تنیس و ... را تجربه کردم، اما خیلی بی‌دقت بودم. مادرم به این نتیجه رسید که شطرنج می‌تواند به بالا رفتن تمرکزم کمک کند. زمانی که وارد این رشته شدم هیچ شناختی از آن نداشتم، اما رفته رفته از این رشته خوشم آمد. هنوز هم با آن دوستم، دوست هستم، اما او بعد از چند سال شطرنج را کنار گذاشت. خانواده‌ام هم کمکم کردند این رشته را به صورت حرفه‌ای دنبال کنم.

 مهمترین حامی در این راه چه کسی بود؟

مهمترین حامی‌های من پدر و مادرم بودند. هم از نظر مالی و هم معنوی اگر آن‌ها نبودند نمی‌توانستم به اینجا برسم.

 چقدر به آینده شطرنج امیدوار هستی و چقدر به این رشته ورزشی توجه می‌شود؟

۴ سال دیگر شطرنج وارد بازی‌های آسیایی می‌شود و شاید به واسطه اهمیت مسابقات برای مسئولان ما نیز شطرنج مهم شود. تعداد شطرنج بازان در جهان بسیار زیاد است و همه نسل‌ها در این رشته می‌مانند، چون بازنشستگی ندارد، اما حالا زمانی است که همه امیدوار هستند شطرنج ایران به جایگاه خوبی در سطح جهان برسد. فکر نمی‌کنم در سایر رشته‌ها چنین شرایطی برای ایران وجود داشته باشد. پتانسیل این رشته در بین نوجوانان دختر و پسر بسیار عالی است. در برخی رده‌های سنی بازیکنان ما در رتبه اول رده بندی جهان قرار دارند. به عنوان مثال علیرضا پیروزیان ۱۲ ساله هستند که امسال قهرمان ایران شدند و ایشان می‌توانند در شطرنج پیشرفت کنند. به نظرم حمایت از این ورزشکاران بسیار ضروری است، چون شطرنج رشته‌ای است که بیشتر خانواده‌ها از آن حمایت می‌کنند.

 سال ۹۷ در دنیای شطرنج چگونه برایت گذشت؟

پارسال اصلا سال خوبی از نظر شطرنجی نداشتم، ریتینگم تقریبا خیلی پایین رفته بود، ولی از تیر ماه تقریبا در هر مسابقه‌ای که شرکت کردم ریتینگ گرفتم و درجه‌های از دست رفته را جبران کردم. واقعا برایم خوشحال کننده است، داشتم کم کم از شطرنج ناامید می‌شدم. در حال حاضر هم جزو ۲۰ نفر اول رنکینگ جهانی هستم. این جزو اهداف بزرگم بود و خوشبختانه برایم اتفاق افتاد، اما حفظ و ارتقایش خیلی کار سختی است.

 سقف آرزوهایت در شطرنج کجاست؟ آیا دوست داشتی در المپیک بودی تا آنجا شانس کسب مدال را امتحان کنی؟

آرزو دارم که قهرمان بانوان جهان و جزو ۱۰ نفر برتر جهان باشم. قطعا دوست دارم شطرنج جایی در المپیک داشته باشد، اما همین که قرار است به بازی‌های آسیایی برگردیم اتفاق خیلی خوبی است. در حال حاضر که می‌خواهم جزو ۱۰ نفر اول جهان شوم. اگر در دو مسابقه دیگر همینگونه نتیجه بگیرم خیلی راحت در بین ۱۰ نفر اول جهان قرار خواهم گرفت، هرچند که کار سختی است.

 برنامه‌های بعدی شما چیست؟ آیا در قهرمانی بانوان آسیای امسال نیز حضور می‌یابید؟

بله، در حقیقت اولین مسابقه‌ای که در آینده در آن شرکت می‌کنم مسابقات قهرمانی انفرادی قاره آسیاست که آرزو دارم بتوانم نتایج مورد انتظارم را در آن کسب کنم. همچنین امیدوارم در تابستان در چند مسابقه آزاد بین‌المللی نیز شرکت کنم که امیدوارم در این مسیر از حمایت جدی فدراسیون شطرنج برخوردار شوم.

 

منبع: کیهان ورزشی
انتهای پیام/

 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: اخبار ورزشی فدراسیون شطرنج

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۲۲۰۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار و قدرت به جهانیان بود

به گزارش خبرنگار مهر، محمدطیب صحرایی روز چهارشنبه در مراسم رژه نیروهای مسلح به مناسبت روز ارتش جمهوری اسلامی ایران که با حضور فرماندهان نظامی و انتظامی و جمعی از مسئولان استانی در پادگان شهید سروران کرمانشاه برگزار شد، اظهار کرد: در ۱۰۰ سال اخیر تفاوت‌های چشمگیری در زندگی بشر به وجود آمده است.

وی با اشاره به یکی از تفاوت‌های مهم و بزرگ در زندگی امروز بشر، افزود: این تفاوت، پیچیده‌تر شدن و تغییر سریع و روز افزون زندگی انسان‌ها در همه ابعاد مختلف است.

استاندار کرمانشاه ادامه داد: یکی از این ابعاد دسترسی به انواع ابزارهای مختلف از جمله رسانه است که مستکبرین جهان با سو استفاده از این ابزار، بازنمایی متفاوتی از تجاوزات، ظلم‌ها و زورگویی‌های خود را به نمایش می‌گذارند و جای غاصب و صاحب حق را عوض می‌کنند.

صحرایی اضافه کرد: با استفاده از رسانه و ابزارهای تبلیغاتی یک رژیم غاصب کودک‌کش خودش را صاحب سرزمینی معرفی می‌کند که تا قبل از ۷۰ سال گذشته علاوه بر اینکه هیچ آثاری از حضور این رژیم در آن سرزمین وجود ندارد بلکه موجودیتی نیز در دنیا نداشته است و مردم جهان بواسطه سو استفاده از ابزارهای تبلیغاتی، با دروغ‌های رنگین و ظلم‌های پنهان مواجه شده‌اند.

وی در ادامه سخنانش به عملیات وعده صادق و پاسخ مقتدرانه سپاه پاسداران انقلاب اسلامی به رژیم غاصب صهیونیستی برای حمله به کنسولگری جمهوری اسلامی ایران در سوریه اشاره کرد و گفت: ایرانی که تا یک قرن پیش جایی در تحولات جهانی نداشت اما در این عملیات یک قدرت نوظهور را به جهان معرفی کرد.

استاندار کرمانشاه با تاکید بر اینکه ۲۵ فروردین سال جاری جهان شاهد رویش یک ابر قدرت الهی نوظهور در تاریخ تمدن بشریت بود، افزود: امروز دیر باورترین ناظران دنیا اگر با انصاف باشند بر قدرت ایران اسلامی گواهی خواهند داد.

صحرایی تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران اگر به واسطه تلاش‌ها، مجاهدت‌ها و رشادت‌های فرزندان خود قوی و مقتدر نمی‌بود دشمنی که کنسولگریش را مورد حمله قرار داده بود یقیناً هیچ حد و مرزی را برای حمله به شهرهای آن نمی‌شناخت و باید امروز منتظر بمباران‌های سهمگینش در اقصی نقاط مختلف ایران می‌بودیم.

به گفته وی، به واسطه اقتدار و توان نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران و عزم راسخ مردم مؤمن این سرزمین هیچ قدرتی در دنیا جسارت تجاوز به آب و خاک ایران را ندارد و شاهد پیروزی‌های مقتدرانه و روزافزون جبهه حق علیه باطل هستیم.

کد خبر 6081347

دیگر خبرها

  • چرا سعودی‌ها بازیگردان بازار نفت جهان هستند؟/ سه «بزرگترین» نفتیِ دنیا در عربستان
  • عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا را بشناسید
  • عجیب‌ترین اسکناس‌های دنیا کدام هستند؟؛ رونمایی از نخستین اسکناس طلایی جهان
  • عملیات «وعده صادق» نمایش اقتدار و قدرت به جهانیان بود
  • صنعت اسباب بازی، مسئله جدی دانشگاه‌های جهان
  • بیشترین شعاع انفجار متعلق به کدام بمب است؟! شعاع انفجار انواع بمب‌های معروف دنیا را ببینید + ویدئو
  • پیام اقتدار ایران به تمام دنیا مخابره شده
  • اسرائیل شاهد از بین رفتن سریع اعتبار خود در سراسر جهان است
  • تکذیب خبر مرگ دختر جوان در وزرا / پشت پرده خبر مرگ دختری در طرح نور چه بود؟
  • تنیس روی میز قهرمانی جهان| نوشاد عالمیان بازی برده را به نفر ۱۹ دنیا باخت