Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-19@03:23:06 GMT

شفافيت آراي نمايندگان؛ گامي در مسير حکمراني خوب

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۸۴۱۰۵

شفافيت آراي نمايندگان؛ گامي در مسير حکمراني خوب

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- شفافيت آراي نمايندگان، مسئوليت پذيري و پاسخگويي را محور آراي موافق، مخالف و ممتنع نمايندگان قرار داده و با ارتقاي نظارت شهروندان و افکار عمومي، زمينه ساز حکمراني خوب در فرآيند قانونگذاري است.

به گزارش خبرنگار سياسي ايرنا، هفدهم مرداد 1397 طرح «شفافيت آراي نمايندگان» با امضاي 29 تن از نمايندگان اصولگراي مجلس شوراي اسلامي تقديم هيات رئيسه مجلس شد؛ بنا به اظهارات نمايندگان شفاف شدن آرا از بهترين معيارهاي ارزيابي مردم از نمايندگان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


اين طرح که چهاردهم شهريور 97 مجلس شوراي اسلامي اعلام وصول شد و فوريت آن راي نياورد؛ با اين حال اين طرح بنابر اظهار نظر شماري از نمايندگان رونوشت طرحي است که پيش تر در آذرماه 96 از سوي جمعي از نمايندگان فراکسيون اميد، تقديم هيات رييسه مجلس شده بود که در نوبت بررسي قرار نگرفت.
نمايندگان دو جريان اصلي مجلس مواضع گاه متفاوت و گاه همساني نسبت به طرح شفافيت آرا نمايندگان داشته اند؛ برخي آن را يک ضرورت در دستگاه قانون گذاري کشور دانسته و برخي ديگر اين طرح را ابزاري براي بهره برداري هاي سياسي در خانه ملت عنوان مي کنند.نمايندگان عضو فراکسيون اميد نخست که پيشتر طرحي درزمينه شفافيت ارائه کرده بوند با اين طرح مخالفتهايي کردند با اين حال شماري از اعضاي اين فراکسيون همراه با طراحان ثاني(اصولگرايان و پايداري ها)، از نفس طرح دفاع کردند.
*از استقبال افکار عمومي تا مسئوليت پذيري آرا
رسانه اي شدن طرح شفافيت آراي نمايندگان، با استقبال مردم و افکار عمومي به ويژه در شبکه هاي اجتماعي روبرو شد. مسئوليت پذيري، پاسخگويي، شفافيت، نظارت، کارآمدي، مبارزه با فساد و ... از نتايج اين طرح است و به گفته کارشناسان منجر به بهبود کيفيت قوانين و ارتقاي جايگاه قانون گذاري کشور مي شود.
به گزارش ايرنا در فرايند قانون گذاري گاها طرح ها، لوايح و مواد و تبصره هايي با راي نمايندگان تبديل به قانون مي شوند که گاه به فاصله چند ماه يا يکي دوسال از گذشت آنها، مصوباتي خلاف آنها در مجلس شوراي اسلامي تصويب مي شود؛ موضوعي که در جريان بررسي طرح و لوايح همچون بررسي برخي بندهاي بودجه 98 و حتي پيشنهادهاي نمايندگان خلاف برنامه ششم توسعه رخ داد.
با اجراي شفافيت آراي نمايندگان، راي يک نماينده محدود به يک موافقت يا مخالفت نخواهد بود بلکه مسئوليت پذيري و پاسخگويي نماينده را در قبال راي ارائه شده به دنبال خواهد داشت؛ از همه مهم تر نظارت شهروندان و افکار عمومي بر فرآيند قانون گذاري موضوعيت بيشتري پيدا مي کند.
واقع امر اين است که کشور با چالش هاي مختلفي در حوزه هاي قانون گذاري، نظارت و اجرا روبرو بوده و همين مساله زمينه را براي بروز مسائلي نظير فساد، قانون گريزي، رانت و بسياري مسائل ديگر فراهم کرده است؛ اجرايي شدن شفايت آراي نمايندگان اين امکان را فراهم مي کند که در برابر به آرايي که نمايندگان ملت نسبت به طرح ها و لوايح در مجلس اتخاذ مي کنند، نه با مسامحه و بي تفاوتي که با کارشناسي و تعهد بيشتري نقش آفريني کنند.
* شفافيت يا سياسي کاري
طرح شفافيت آراي نمايندگان اگر چه هنوز تعيين تکليف نشده است، با اين حال در مظان سياسي کاري و سوگيري جناحي قرار گرفته است به طوري که برخي نمايندگان آن را ابزاري براي اعمال فشار از سوي مردم و همچنين موجب تضييع حق نماينده قلمداد مي کنند.
در همين زمينه «احمد مازني» نماينده مردم تهران و عضو فراکسيون اميد مجلس شوراي اسلامي و به عنوان يکي از موافقان اين طرح در گفت و گو با ايرنا گفت: دلايل برخي مخالفان اين طرح اين دغدغه بود که شفافيت، وسيله و ابزاري براي حذف رقيب قرار گيرد مثلا اگر پيشنهادي به عنوان طرح يا لايحه در مجلس مطرح باشد و يک جناح آن را خلاف باورها و اعتقادات خود مي داند و از طرفي نماينده اي بر اساس وظايف نمايندگي خود به آن راي مثبت دهد در اين شرايط ممکن است راي نمايندگان مبنايي براي رسيدگي به صلاحيت نماينده راي دهنده در دور بعدي نمايندگي مجلس شوراي اسلامي قرار گيرد.
وي افزود: عناصر و سازمان هايي که تصميم سازي مي کنند ممکن است از شفافيت استفاده ابزاري کنند؛ استدلال اين دسته از مخالفان به سبب اين که در گذشته اين موضوع تجربه شده تا حدودي پذيرفتني است؛ در واقع شماري از نمايندگان شماري از اصلاح طلب، اصولگرا و مستقل بر اين نظر هستند که اين طرح ذاتا درست است اما کلمه حقي است که از آن اراده باطل مي شود.
در همين زمينه «محمود صادقي» نماينده مردم تهران و عضو فراکسيون اميد در مجلس شوراي اسلامي در صفحه توييتر خود نوشت: ماده 6 قانون نظارت بر رفتار نمايندگان با ارجاع به اصل86 قانون اساسي و ماده 75 قانون آيين نامه داخلي مصونيت نمايندگان و غيرقابل تعقيب کيفري بودن آن ها به سبب آراء و اظهار نظرهاي آنها تاکيد کرده است.
«محمدرضا بادامچي» نماينده مردم تهران هم در زمان رد فوريت طرح شفافيت آرا نمايندگان در صفحه خود در توئيتر نوشت: مردم کارفرماي نمايندگان مجلس هستند و بايد از عملکرد وکلاي خود به صورت دقيق مطلع شوند؛ شفافيت آراي نمايندگان و نحوه مشارکت آنان در فرآيند تصويب لوايح و طرح ها، نکته عزيمت دموکراسي و ضرورت مغفول کشور ما است.
در هر صورت شفافيت آراي نمايندگان جدا از بحث و جدل ها و تعبيرها و تفسيرهايي که درباره آن ارائه شده، طرحي در راستاي تحقق حقوق و مطالبات مردم و نظارت شهروندان بر امر قانون گذاري است؛ اين طرح مسئوليت پذيري، پاسخگويي و تعهد محوري را بعنوان ضرورت يک راي مطرح نمايندگان را به پرهيز از مسامحه کاري سياسي و سوگيري هاي شخصي و جناحي درباره طرح ها و لوايح وا مي دارد هر چند دغدغه هاي مخالفان اين طرح هم قابل اعتناست و براي رفع اين دغدغه ها بايد فکري عاجل شود.
*سيام*3050*2021* 3063
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۴۱۰۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس

به گزارش خبرنگار خبرگزاری علم و فناوری آنا، جلسه‌ای با حضور استادان و دانشجویان دانشگاه آزاد اسلامی مشهد و نمایندگان منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی برگزار و دانشگاهیان مطالبات خود را از منتخبان مردم مشهد مطرح کردند.

محسن مرادی، رئیس دانشگاه آزاد اسلامی خراسان رضوی در این نشست با ارائه گزارشی مختصر از عملکرد این دانشگاه به بیان برخی از مسائل پیش روی دانشگاه آزاد اسلامی استان پرداخت و با تأکید بر ضررورت همراهی هر چه بیشتر نمایندگان مجلس شورای اسلامی با بدنه دانشگاهی، مسائلی از جمله مطالبات بیمه‌ای، مسائل پیرامون تأمین مسکن استادان، کارکنان و ضرورت رفع وجود تبعیض بین دانشگاه آزاد اسلامی و سایر دانشگاه‌های دولتی در زمینه جذب اعتبارات پژوهشی و آموزشی را مطرح کرد.

ضرورت توجه ویژه نمایندگان مجلس به ظرفیت‌های پژوهشی دانشگاه

منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز با اشاره به نقش مؤثر نهاد‌های پژوهشی و دانشگاهی در عرصه برطرف کردن مشکلات جامعه در حوزه‌های تخصصی گفت: در کنار مجموعه متمرکز پژوهشی مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی، نهاد‌های دانشگاهی و پژوهشی محلی نیز می‌توانند نقش مهم و مؤثری را ناظر به نگاه‌های سیاستگزارانه و تبدیل تولید علم به گزاره‌های علمی برای سیاستگزاری ایفا کنند از این رو، ضروری است نمایندگان مجلس برای تأمین پشتوانه‌های فکری در قانونگذاری با بدنه دانشگاهی ارتباط مؤثر و مداوم داشته باشند.

میثم ظهوریان‌ابوترابی از تشکیل کمیسیون‌های تخصصی محلی به‌عنوان راهکاری برای استفاده هر چه بهتر از ظرفیت دانشگاهی در حوزه سیاستگزاری نام برد و افزود: تلاش می‌کنیم این موضوع را تا حد ممکن مورد توجه قرار دهیم.

وی بیان کرد: نهاد‌های آموزشی غیردولتی مانند دانشگاه آزاد اسلامی به دلیل محدودیت‌های دولت در عرصه تأمین نیاز‌های آموزشی به وجود آمده و در حقیقت برخی از بار‌های به زمین مانده دولت را برداشته‌اند؛ بنابراین نباید دولت با نگاه رقیب به آنها نگاه کرده و این نگرش باید تغییر کند.

منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس با تأکید بر ضرورت ایجاد تغییرات در زمینه تعیین حقوق و دستمزد در قانون خدمات کشوری درباره ضرورت توجه به موضوع عفاف و حجاب در جامعه عنوان کرد: این موضوع از جمله مسائل هویتی است که باید مورد توجه قرار داشته باشد. مصوبه حجاب و عفاف مصوب مجلس که در مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان در رفت و برگشت بوده نیز به نسبت قوانین گذشته، قانون پخته‌تری است که بخش‌های مختلف در آن مورد توجه قرار گرفت.

ضرورت توجه به دو کلیدواژه «تحول» و «وحدت»

دیگر منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس شورای اسلامی نیز با بیان اینکه فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی باید نصب العین نمایندگان مجلس دوازدهم قرار بگیرد، عنوان کرد: سال‌هاست در کلام رهبر انقلاب اسلامی، موضوع اصولگرایی و اصلاح طلبی مطرح نمی‌شود و مهم، انقلاب اسلامی و پیشرفت کشور بوده، ایشان دو کلیدواژه جدی دارند که باید مورد توجه قرار بگیرد و این کلیدواژه‌ها «تحول» و «وحدت» است.

احسان عظیمی‌راد توضیح داد: دانشگاه آزاد اسلامی در کشور دچار برخورد دوگانه سیاسی است که نقات قوت آن را به حاشیه برده؛ بنابراین مورد کم توجهی وزارت علوم نیز قرار گرفته از این رو، برقراری عدالت در این زمینه باید مورد توجه مجلس شورای اسلامی نیز قرار بگیرد. نظارت بر اجرای قوانین از مهمترین وظایف نمایندگان مجلس بوده و این موضوع باید در مجلس دوازدهم به صورت جدی مورد توجه نمایندگان باشد تا آیین نامه‌های وضع شده در وزارتخانه ها، مانع از اجرای قوانین نشود.

وی از تشکیل ۲۰ کارگروه تخصصی در مشهد خبر داد که قرار است با حضور متخصصان در حوزه‌های مختلف به نمایندگان مجلس کمک کنند. همچنین نمایندگان نیز با تشکیل مجلس دوازدهم، در کنار برقراری ارتباط مداوم با بدنه مردمی، جلسات ثابت را با جوامع نخبگانی دانشگاهی برگزار خواهند کرد تا نگاه تخصصی بتواند برای رفع مسائل و مشکلات اجتماعی مورد توجه قرار بگیرد.

دیگر منتخب مردم مشهد و کلات در مجلس بر مطالبه مردمی از نمایندگان مشهد و کلات برای استفاده هر چه بیشتر از ظرفیت‌های شهرستان کلات تأکید کرد.

به گزارش آنا، اعتقاد نمایندگان به این که مجلس باید در رأس امور قرار داشته باشد، توجه نمایندگان به مأموریت اصلی خود یعنی تقنین و نظارت بر اجرای قوانین، حضور فعال نمایندگان در کمیسیون‌های تخصصی که تحصیلات دانشگاهی آنها در آن زمینه بوده، حضور فعالانه نمایندگان در مجلس، استفاده از ابزار‌های قانونی مانند سوال و استیضاح در موارد ضروری و بدون رعایت تعارفات با افراد، توجه به این که آثار فعالیت نمایندگاه در سال‌های پس از پایان دوران نمایندگی آنها نیز در جامعه باقی می‌ماند، حمایت نمایندگان از جامعه دانشگاهیان، توجه به قوانین و مسائلی از جمله موضوع عفاف و حجاب، تلاش برای تحقق شعار سال، حمایت از تولیدکنندگان، توجه به مسائل و مشکلات زنان شاغل و ... از جمله مواردی بود که در این جلسه به آن اشاره شد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • مطالبات دانشگاهیان دانشگاه آزاد مشهد از منتخبان مردم در مجلس
  • نماینده مجلس: کاش رئیسی، بلوچ بود
  • اقدام ضدایرانی مجلس نمایندگان آمریکا در پی پاسخ موشکی به اسرائیل
  • تصویب چند لایحه ضد ایرانی در مجلس نمایندگان آمریکا
  • قطعنامه‌ ضد ایرانی مجلس نمایندگان آمریکا
  • اقدام ضدایرانی مجلس نمایندگان آمریکا
  • تصویب چند لایحه علیه ایران در مجلس نمایندگان آمریکا
  • مسئولان به جای صندلی «مداخله‌جویی» روی صندلی «حکمرانی» بنشینند
  • مجلس جدید قوانینی را وضع کند که تحولات اقتصادی را به دنبال داشته باشد
  • موافقت مجلس با کلیات طرح اصلاح قانون مجازات اسلامی