Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایکنا از استان مرکزی، محمد اسلامی، وزیر راه و شهرسازی امروز، ۱۳ فروردین در حاشیه سفر خود به استان به منظور بررسی وضعیت و خسارات ناشی از سیل در جمع خبرنگاران گفت: باید خداوند را شاکر باشیم که کریمانه درهای رحمت خود را به روی کور ما باز کرد و موجب شد که از خشکسالی و کمبود آب در سال جاری نجات پیدا کنیم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با ابراز تأسف و همدردی با کسانی که عزیزان خود را در جریان سیل از دست دادند تصریح کرد: به دلیل اینکه حجم بارش‌ها نسبت به دوره 50 ساله گذشته بالاترین میزان بوده و ثبت رکورد جدید بارش و سیلابی شدن رودخانه‌ها محسوب می‌شود، به طور کلی مهمترین کاری که باید انجام داد بازنگری در محفوظات مهندسی برای طراحی زیرساخت‌هاست که در دستور کار ما قرار گرفت.
اسلامی اظهار داشت: نکته اولیه اجرایی از نظر ما این بود که در این ایام ارتباط راه‌های مواصلاتی را برقرار کنیم، در طول حدود ۱۲ هزار کیلومتر از راه‌هایی که با رودخانه ها تلاقی داشتند یا از کنار آنها عبور می‌کردند در محورهای روستایی، فرعی، بزرگ‌راه‌ها، آزادراه‌ها و راه‌های شریانی با آسیب‌هایی از جنس فرونشست، آب‌شستگی، ریزش کوه بخصوص در منطقه زاگرس و البرز و رانش‌های زیاد مواجه بودیم.
وزیر راه و شهرسازی ادامه‌ داد: مجموعه خسارات برآورد شده ناشی از سیل در سطح زیرساخت‌ها بیش از یک‌هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان بوده است که این رقم غیر از هزینه ترمیم‌های اساسی و جایگزین است که باید انجام شود و این هزینه‌ها باید برآورد شود.
وی با بیان اینکه بنیاد مسکن برآوردها در حوزه مسکن را آغاز کرده است، افزود: برآورد ما این است که تعداد خانه‌هایی که در سراسر کشور از سیل آسیب دیده‌اند بیش از ۵۰ هزار واحد باشند که بخشی با تعمیر احیا می‌شود و بخشی تخریب شده و باید بازسازی شوند.
اسلامی اضافه کرد: خوشبختانه در دو جلسه هیات دولت در روزهای هفتم و دهم فروردین ماه دو مصوبه جامع و کامل برای کمک معیشت و جبران خسارات و ارائه تسهیلات در همه استان‌ها داشتیم که به همه نوع آسیب‌ها در حوزه‌های مسکن، زمین‌های کشاورزی و کسب و کارها تعلق می‌گیرد. همچنین مقرر شد که تنخواهی به استان‌هایی که در سیل آسیب دیدند تعلق گرفته و در اختیار استانداران قرار گیرد تا در موارد نیاز فوری هزینه کنند. بنیاد مسکن در استان‌هایی که بیشترین آسیب را دیده بودند پرداخت‌های علی‌الحساب بلاعوض را شروع کرده است و امید است از فاز تثبیت شرایط بعد از سیل عبور کنیم و بازسازی را آغاز کنیم.
وی بیان کرد: در استان مرکزی با مدیریت استاندار و هوشمندی ستاد بحران پیشگیری و پیش‌بینی‌ها خوب بوده و چند مسیر اصلی که آسیب‌دیده بود بازگشایی شد و در خصوص مابقی نیز منتظر فرو‌نشست آب هستند تا تردد را برقرار کنند.
اسلامی اضافه کرد: خوشبختانه در استان خسارات کمتری داشتیم و اعتماد مردم به هواشناسی و ستاد بحران نکته مهمی است. هواشناسی پیش‌بینی‌های خوبی انجام داد و اخطاریه‌ها بموقع صادر شد و انتظار این است که مردم به هشدارها بیشتر دقت و توجه کنند تا دچار آسیب نشوند.
وی افزود: هشدارهای اعلام شده کارساز بود و غافلگیری نداشتیم و اگر واقعه شیراز اتفاق نمی‌افتاد در هیچ یک از این سیل‌های مهیب مردم جان خود را از دست نداده‌اند مگر در چند حادثه و گرفتار شدن‌هایی که ناخواسته بوده است.
این مقام مسئول تأکید کرد: ما وظیفه خود می‌دانیم که قابلیت پیش‌بینی خود را تقویت و قابلیت پیشگیری را کامل کنیم. در این راستا مهم است که در شهرسازی ملاحظاتی داشته باشیم که حفاظ امن برای شهرها وجود داشته باشد و در حریم رودخانه‌ها اجازه ساخت و ساز داده نشود، این مسائل باید مدیریت شود تا شهرهای امنی داشته باشیم.
وی در خصوص سفر قبلی خود به استان و قول‌هایی که در سفر قبلی داده شد نیز گفت: استاندار و نمایندگان استان در مجلس مسائل مربوط به راه‌ها و زیرساخت‌های حمل و نقلی استان را پیگیری می‌کردند و همه دغدغه مشترکی داشتیم، بر این اساس کارگروه تخصصی تشکیل دادیم و موارد مرور شد و ما در هفته دوم اسفند کارهایی را که باید در استان انجام شود به استان ابلاغ کرده‌ایم و امید است هر آنچه ابلاغ شده اجرایی شود.
انتهای پیام

منبع: ایکنا

کلیدواژه: خبرگزاری قرآن خبرگزاری بین المللی قرآن خبرگزاری ایکنا ایکنا مرکزی ایکنا وزیر راه محمد اسلامی سیل استان مرکزی اراک خسارت سیل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت iqna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایکنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۷۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی

محمدعلی ملک‌زاده در گفتگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: در بارش‌های اخیر به جز مواردی آب گرفتگی مورد جدی در بافت تاریخی رخ نداد چرا که با هماهنگی‌های قبلی و آمادگی ایجاد شده در داخل بافت تاریخی زمینه برای بروز مشکل برای بناهای تاریخی کاهش یافت.

وی با تشکر از اهالی محله‌های قدیمی به دنبال دریافت آموزش‌ها و اقدامات پیشگیرانه برای ورود آسیب به بافت تاریخی یزد، بیشترین آسیب از ناحیه بارندگی اخیر را متوجه زیرساخت‌های استان به ویژه راه‌ها و بخش کشاورزی عنوان کرد.

وی با اشاره به فعالیت ۴۹۰ تیم امدادی در نقاط مختلف استان یزد برای مدیریت بحران‌های احتمالی، اظهار کرد: در حال حاضر ۷ محور مواصلاتی استان شامل محورهای یزد- دربید، یزد- خضرآباد، اردکان – هامانه، بهاباد- بنستان، ده جمال- ببروئیه، مهریز- کنجکوه برای ایمنی جان مردم استان مسدود است.

مدیرکل مدیریت بحران اظهار کرد: بخش کشاورزی استان به ویژه قنوات نیز در این بارش‌ها با خسارت مواجه شده اند که ارزیابی این خسارت‌ها بعد از پایان بارش‌ها اعلام خواهد شد.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری یزد با تاکید بر اینکه همه دستگاه‌ها در حالت آماده باش قرار دارند، اعلام کرد: ۱۰ شهرستان از ۱۲ شهرستان استان درگیر سامانه رگباری بودند و بیشترین بارش‌ها و در نتیجه خسارت‌ها مربوط به شهرستان‌های یزد، تفت، اشکذر، زارچ، میبد، اردکان، مهریز و بهاباد بوده است و ابرکوه و خاتم و مروست کمترین مشکل را داشتند.

کد خبر 6087890

دیگر خبرها

  • خسارت میلیاردی آتش در مغازه لوازم‌خانگی
  • وحیدی: سفر رئیس‌جمهور به کشورهای همسایه و منطقه فرصت سرمایه‌گذاری فراهم می‌کند
  • بروز کمترین آسیب باران در بافت تاریخی یزد با همکاری جامعه محلی
  • آسیب بارندگی‌ها به ۷۰ واحد مسکونی در کاشان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی باران به بناهای تاریخی سیستان وبلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی به بنا‌های تاریخی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۱۸۴ میلیاردی بارندگی به بناهای تاریخی سیستان‌وبلوچستان
  • اجرای بزرگ‌ترین پروژه آبی سریلانکا توسط ایران/توسعه صادرات فنی و مهندسی در دستورکار
  • خسارت میلیاردی سیل به کشاورزان گراشی
  • خسارت میلیاردی سیل به بخش کشاورزی سیستان‌وبلوچستان