Web Analytics Made Easy - Statcounter

مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز گفت: متاسفانه ماهی های قرمز می توانند تخم ماهیای قزل آلای خال قرمز را بخورند و جمعیت این گونه از آبزیان را تحت تاثیر قرار دهند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز در توصیه هایی به مناسبت 13 بدر و حضور مسافران نوروزی و شهروندان استان در دامان طبیعت، به خبرنگار تیتریک، گفت: از عموم خواستاریم ماهی های قرمز را در رودخانه رهاسازی نکنند و پیشنهاد ما حوضچه های داخل پارک و منابع آبی که به رودخانه ختم نمی شود خواهد بود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

فردین حکیمی با اشاره به اینکه اگر ماهی های قرمز در منابع آبی طبیعی رها سازی شوند خسارات جبران ناپذیری به گونه های بومی رودخانه وارد می کنند، افزود: هر گونه ای که غیر بومی است اگر به زیستگاهی طبیعی وارد شود قطعا آن گونه ها را مورد آسیب قرار خواهد داد.    وی اظهار داشت: متاسفانه ماهی های قرمز می توانند تخم ماهیای قزل آلای خال قرمز را بخورند و جمعیت این گونه از آبزیان را تحت تاثیر قرار دهند و البته این مهم شامل گونه های دیگر نیز می شود زیرا گونه ای سنجاب درختی در ولیان ساوجبلاغ رها سازی شده و با توجه به اینکه بومی البرز نیز باغ ها را مورد آسیب قرار داده است.    حکیمی با اشاره به اینکه بسیاری از باغداران منطقه مذکور از رها سازی سنجاب به واسطه آسیب به باغات گردو و فندق ناراضی هستند، تصریح کرد: ما حق نداریم گونه ای که غیر بومی یک منطقه است به زیستگاه طبیعی دیگری معرفی کنیم.    وی گفت: توزیع کیسه های زباله در 3 محور ساوجبلاغ، طالقان و جاده چالوس در حال توزیع است تا در روز طبیعت شاهد آسیب های زیست محیطی نباشیم، البته در ایام نوروز قریب به 5 هزار کیسه زباله بین مسافران توزیع شده است.    مدیر کل حفاظت محیط زیست البرز در خاتمه توصیه های محیط زیستی 13 فروردین را به شرح ذیل اعلام کرد:    به #بى_زباله شدن طبیعت کمک کنیم و در هر کجا زباله دیدیم، پاکسازى کنیم و پاکی را به دامان طبیعت بر گردانیم.   به درختان و سرشاخه ها آسیب نرسانیم.   از آلوده کردن آب های سطحی خودداری کنیم.   مراقب گیاهان جوان زیر پای خود باشیم و زیرانداز یا سفره را در مکان هایی پهن کنیم که پوشش گیاهی کمتری داشته باشد.   صدای پخش کننده های صوتی را در طبیعت بلند نکنیم. این کار آرامش حیات وحش را به هم می زند.   در صورت نیازبه آتش، در مکانی دور از پوشش گیاهی آتش روشن کرده و در پایان، آن را به طور کامل با خاک و آب خاموش کنیم.   از نوشتن یادگاری روی سنگ ها و دیوار پناهگاه ها و درخت ها خودداری کنیم.   در صورت مواجه شدن با هرگونه حریق در جنگل نسبت به خاموش کردن آن اقدام و با آتش نشانی، محیط زیست و منابع طبیعی تماس بگیریم.   ماهی های قرمز را در زیستگاه‌ های طبیعی و رودخانه ها رها نکنیم.    از شکار و صید حیات وحش و حمل هرگونه سلاح شکاری اکیدا خودداری کنیم و در صورت مشاهده هر گونه تخلف، مراتب را به سامانه ١٥٤٠ گزارش دهیم.   طبیعت  را همان گونه ترک کنیم که گویی هرگز به آنجا نرفته ایم.   از نزدیک شدن به آشیانه حیات وحش به ویژه پرندگان خودداری نماییم.    

 
 
انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۷۹۱۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عوامل محیط زیستی، دلیل ۲۵ درصد مرگ و میر‌ها

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما مرکز یزد، وحید جعفری افزود: یکی از معظلات امروز جامعه تولید و دفع غیر بهداشتی پسماندهاست و با توجه به اینکه در زندگی روزمره مصرف زیادی داریم متاسفانه سرانه تولید زباله در کشور بالاست.

وی ادامه داد: افراد جامعه کمتر به مباحثی مانند استفاده مجدد و بازیافت و دفع غیربهداشتی پسماند‌ها فکر می‌کنند و یا پسماند‌ها در طبیعت رها می‌شود که موجب آلودگی محیط زیست می‌شود.

جعفری تصریح کرد: یکی از معظلات امروز جامعه استفاده بیش از حد پلاستیک در فروشگاه‌ها و نانوایی‌ها و سوپری‌ها و.. است و همه ما بدون فکر کردن به عواقب و مضرات آن از پلاستیک استفاده می‌کنیم.

وی بیان داشت: در حال حاضر بحث میکروپلاستیک‌ها موضوع داغی در حوزه سلامت است و به دلیل اینکه وارد چرخه زندگی ما می‌شوند بر سلامت تاثیر گذاشته و باید بیشتر مواظبت و دقت کنیم.

مدیر شبکه بهداشت و درمان مهریز هم با اشاره به اینکه همه ما باید رفتار مسئولانه نسبت به محیط زیست اطرافمان داشته باشیم، گفت: سعی کنیم کمتر زباله تولید کنیم و در مصرف کمتر پلاستیک دقت داشته باشیم.

دکتر مختاری بیان داشت: در خرید میوه حتی الامکان به جای پلاستیک از سبد و در خرید نان به جای پلاستیک از کیسه‌های پارچه‌ای استفاده کنیم تا از از آلودگی نان جلوگیری و همچنین در مصرف پلاستیک صرفه جویی شود.

وی ادامه داد: در هنگام مراجعه به طبیعت، کیسه زباله همراه داشته باشیم و نسبت به جمع آوری زباله در طبیعت اقدام کنیم.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • پویش بزمان زیبا با طبیعت بدون زباله اجرا شد
  • حاشیه رودخانه جاجرود پاک‌سازی شد/ حال رودخانه خوب نیست
  • لطفا طبیعت را جارو نکنید!
  • پاکسازی ۹۱۲ هکتار از اراضی خراسان رضوی با مشارکت مردم
  • پاکسازی حاشیه سد مهاباد به مناسبت روز جهانی زمین پاک
  • عوامل محیط زیستی، دلیل ۲۵ درصد مرگ و میر‌ها
  • پاکسازی محیط زیست از زباله در سربیشه
  • بازگشایی پاسگاه محیط بانی دریاچه تار/ ورود گردشگران و طبیعت‌گردان به منطقه ممنوع است
  • حضور آفرود سواران در عرصه های منابع طبیعی ممنوع می باشد
  • هوای زمین را داشته باشیم