Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-19@09:35:38 GMT

طبیعت آذربایجان غربی میزبان طبیعت گردان سیزده بِدر

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۸۹۳۱۰

طبیعت آذربایجان غربی میزبان طبیعت گردان سیزده بِدر

به گزارش ایرنا بارش های مستمر در روزهای گذشته، ساکنان و میهمانان نوروزی آذربایجان غربی را به طبیعت زیبا و سایر ظرفیت های گردشگری این استان راهی کرده است و به گفته مدیرکل میراث فرهنگی آذربایجان غربی از جاذبه های طبیعی این منطقه می توان به کاخ موزه باغچه جوق، جنگل های پردانان پیرانشهر، مارمیشو، آبشار سوله دوکل و سلوک ارومیه، تخت سلیمان تکاب، تالاب کانی برازان و غار سهولان مهاباد و آبشار شلماش سردشت اشاره کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جلیل جباری افزود: تفرجگاه های بسیاری در ارومیه وجود دارد که در ایام مختلف سال پذیرای مردم است و از جمله آنها می توان به حاشیه دریاچه پشت سد شهرچای، تفریحگاه های اطراف امامزاده های ارومیه، دره شهدا، کاظم داشی، تفریحگاه چی چست و تفرجگاه نازلو اشاره کرد.
وی بیان کرد: ارومیه به دلیل دارا بودن باغ ها و مزارع زیبا، میزبان بسیاری از هموطنان بوده و از جمله سایر نقاط دیدنی این شهرستان که در روز طبیعت پذیرای مهمانان است می توان به پارک های بزرگ ارومیه از جمله پارک جنگلی ارومیه، پارک ائللر باغی و پارک تخم مرغی اشاره کرد.

** معرفی تفرجگاه های طبیعی ارومیه
در بین شهروندان ارومیه ای پارک جنگلی شیخ تپه یکی از مهمترین مکان های گردشگری این شهرستان است؛ این پارک جنگلی در جنوب شرقی ارومیه و بر ارتفاعات مشرف به شهر و در مجاورت تپه باستانی شیخ تپه قرار دارد.
قدمت این تپه به دوره مادها و پیش از رواج دین زرتشت برمی گردد و در حال حاضر به خاطر ساخت و سازهای بی رویه از زیبایی های آن کاسته شده است.
چشمه آب معدنی کوه «زنبیل» نیز از مکان هایی است که پذیرای میهمانان در ایام نوروز و به ویژه روز طبیعت است؛ این چشمه با حوضچه ای زیبا و دایره ای شکل در نزدیکی دریاچه ارومیه قرار دارد.
چشمه آب گرم هفت آباد نیز از سایر مکان های دیدنی ارومیه است که در 45 کیلومتری شهر و در روستایی به نام هفت آباد قرار دارد؛ از جاذبه های این مکان می توان به دامنه های بسیار زیبای دور اطراف آن اشاره کرد.
یک کوه آتشفشان غیرفعال در اطراف این چشمه قرار دارد که زیبایی های این مکان را دو چندان کرده و این مکان بسیار گردشگرپذیر است و اکثر مسافران که به ارومیه می آیند به این منطقه سر می زنند.
چشمه آب گرم هفت آباد در روزهای گرم تابستان پذیرای مهمانان و گردشگرانی است که می خواهند خاطره خوبی از منطقه داشته باشند و در 45 کیلومتری ارومیه در بخش سیلوانا و محال مرگور در روستای هفت آباد واقع است.
از دیگر مکان های دیدنی ارومیه که گردشگران فراوانی را به خود جذب می کند می توان به آبشار سوله دوکل اشاره کرد؛ این آبشار که به دیزج هم معروف است یکی از بلندترین آبشارهای ایران به شمار می رود و منظره فوق العاده زیبایی دارد.
این آبشار در نوار مرزی ایران، عراق و ترکیه قرار گرفته و سرسبزی اطراف آن موجب شده است تا انواع گیاهان دارویی و کوهی خوراکی در منطقه رشد کنند؛ آبشار سوله دوکل در جنوب غربی ارومیه و در روستای دیزج از توابع زیوه واقع شده است.
یکی دیگر از پربازدیدترین مکان های دیدنی ارومیه دره شهداست که سالانه گردشگران زیادی از آن بازدید می کنند؛ این مکان وسیع جزو تفریحگاه های مهم ارومیه بوده و از محدودیت های ترافیکی در روز طبیعت برخوردار است.
از دلایل گردشگرپذیر بودن این مکان چشم‌ اندازهای طبیعی وسیع و چشمه‌‌ هایی است که در داخل باغ‌‌ ها و دره‌‌ ها جاری می شود؛ این دره در حدفاصل بین ارومیه و اشنویه واقع شده و فصل بهار و تابستان بهترین زمان بازدید از این منطقه و باغ ها و مناظر طبیعی زیبای آن است.
اطراف دریاچه مارمیشو از جمله مکان های دیگری به شمار می رود که در 2 دهه اخیر بازدیدکننده های داخلی و خارجی زیادی را به خود جذب کرده است.
این مکان که در 45 کیلومتری غرب ارومیه قرار گرفته بعد از کم آبی دریاچه ارومیه به نوعی جور این دریاچه را کشیده است؛ امروزه علاقه مندان به طبیعت به جای حضور در سواحل دریاچه ارومیه به اطراف دریاچه مارمیشو می روند.
طبیعت فوق العاده زیبا و کوهستانی از جاذبه های دریاچه مارمیشو بوده و لاله های واژگون و گیاهان کوهی خوراکی آن مشهور عام و خاص است.
روستای بند نیز به عنوان یکی از 57 روستای هدف گردشگری آذربایجان غربی محسوب می شود که به علت جاری بودن رودخانه شهرچای در آن از مناطق گردشگری این شهرستان در ایام سال و به ویژه در روز سیزده بدر است.
این روستا دارای رستوران های متعدد و باغ رستوران ها و کافی شاپ هاست و اکنون به علت استقبال مردم، در نزدیکی این روستا نمی توان مکانی برای اسکان پیدا کرد.
این روستا دارای خانه ها و باغ هایی در کنار رودخانه و نیز در دامنه کوه هاست که در بالادست آن می توان به تماشای سد بزرگ شهرچای که آب آشامیدنی مردم ارومیه در پشت آن ذخیره شده است، نشست.
این روزها به خاطر بارندگی های شدید بهاره و سیلابی شدن مسیل ها مسوولان اجازه استقرار مسافران و شهروندان را در کنار این رودخانه نمی دهند تا مبادا جان آنان در معرض آسیب قرار گیرد.
همچنین در بالادست روستای بند، محال سیلوانای ارومیه واقع شده که همیشه از آن به عنوان یکی از مناطق پاک ارومیه از نظر آب و هوایی یاد می شود و در ایام سال پذیرای مسافران و گردشگران است.
اغلب افراد علاقه مند به ماهیگیری در طول سال در این منطقه حضور می یابند و در دریاچه پشت سد شهرچای اقدام به ماهیگیری می کنند.
خود منطقه سیلوانا به عنوان یکی از 19 منطقه جهان که دارای اکسیژن خالص بوده به عنوان یکی از مناطق نمونه گردشگری آذربایجان غربی و ایران شناخته شده است.
وجود چشمه ها و دریاچه هایی که از آب شدن طبیعی برف ارتفاعات به وجود می آید، منطقه ای بکر و بسیار زیبا به وجود آورده است؛ از ویژگی های این منطقه تولید مرغوب ترین عسل طبیعی در ایران است که توسط زنبورداران این منطقه انجام می شود.
اطراف رودخانه باراندوز ارومیه واقع در محال باراندوز و 15 کیلومتری جاده ارومیه به اشنویه نیز از جمله مهمترین مکان های گردشگری در ایام بهار و تابستان است که در روز طبیعت خیل عظیمی از گردشگران و شهروندان ارومیه ای در حاشیه آن جمع می شوند.
این رودخانه از ارتفاعات مرزی ایران، ترکیه و عراق سرچشمه می گیرد و اراضی زراعی بیش از 100 روستا و آبادی را سیراب می کند؛ بر روی این رودخانه یک پل تاریخی متعلق به دوره قاجاری واقع شده است که اغلب پس زمینه عکس های افرادی است که روز 13 بدر خود را در این مکان سپری می کنند.
از سایر نقاط دیدنی و جذاب ارومیه که در سال ها گذشته پذیرای اغلب مهمانان نوروزی این شهرستان و به ویژه در روز طبیعت بوده می توان به سواحل دریاچه ارومیه و اطراف کاظم داشی اشاره کرد.
هر چند در 20 سال اخیر بخش های اعظمی از این دریاچه به دلایل مختلف از جمله حفر چاه های عمیق خشک شده است اما هنوز هم زیباست و علاقه مندان به طبیعت ترجیح می دهند تا نشستن در سواحل آن را از دست ندهند.
به گزارش ایرنا اکوتوریسم و طبیعت گردی مختص یک روز از سال نیست و علاقه مردم به طبیعت بیانگر وجود ظرفیت های فراوان سرمایه گذاری در زمینه بوم گردی است.
آذربایجان غربی با دارا بودن هزاران جاذبه گردشگری طبیعی و آثار تاریخی در صورت توسعه زیرساخت ها می تواند به استانی نمونه در زمینه اکوتوریسم تبدیل شود.
7125/3072/7129
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 آذربایجان غربی جاذبه های طبیعی دریاچه ارومیه دین مسافران 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۹۳۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واگذاری سهم دولت از اراضی محدوده شرکت تعاونی مسکن والدین شاهد ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، سید محسن حمزه‌لو اظهار کرد: طبق توافق انجام شده صدور پروانه ساختمانی برای قطعات تفکیکی اراضی موسوم به شهرک والدین شاهد بلامانع است.

وی ادامه داد: با واگذاری سهم دولت از اراضی محدوده شرکت تعاونی مسکن والدین شاهد ارومیه مشکل ۳۲ ساله این تعاونی و تعداد هفت هزار خانوار از اعضای آن حل شد.

مدیرکل راه و شهرسازی آذربایجان‌غربی گفت: اراضی مورد نیاز خدماتی، بهداشتی، درمانی، ورزشی و درمانی تامین شده است.

حمزه‌لو اضافه کرد: رسیدن به استانداردهای شهرسازی و توسعه زیرساخت های لازم در اولویت راه و شهرسازی بوده و این امر با جدیت دنبال می‌شود.

دیگر خبرها

  • لزوم فرهنگ سازی مناسب برای مشارکت مردم در احیای دریاچه ارومیه
  • جلوه گری شکوفه‌های درختان در طبیعت شهر قطور + تصاویر
  • علاقه مردم آذربایجان به مرحوم حسنی بی حد و اندازه است
  • واگذاری سهم دولت از اراضی محدوده شرکت تعاونی مسکن والدین شاهد ارومیه
  • اقامه نماز جمعه ارومیه به امامت حجت الاسلام والمسلمین سیدمهدی قریشی
  • حل مشکل ۳۲ ساله مسکن شهرک شاهد ارومیه
  • کلنگ احداث سالن ورزشی سردار شهید زاهدی ارومیه به زمین‌زده شد
  • آخرین وضعیت دریاچه ارومیه |‌ ویدئو
  • بیش از هزار و ۲۰۰ حلقه چاه‌غیرمجاز در آذربایجان‌غربی مسدود شد
  • تكمیل زیرساخت‌های گردشگری ساحل دریاچه ارومیه