Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-25@02:05:05 GMT

به جای جوایز ادبی ریز و درشت، جلسات نقد شعر برگزار شود

تاریخ انتشار: ۱۳ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۲۸۹۴۹۴

به جای جوایز ادبی ریز و درشت، جلسات نقد شعر برگزار شود

تهران- ایرنا- شاعر، نویسنده و پژوهشگر ادبی معتقد است برگزاری جوایز مختلف در حوزه ادبیات موجب رونق شعر نمی‌شود و به جای آن باید جلسات آموزشی و محافل نقد برنامه ریزی شود.

به گزارش روز سه شنبه خبرنگار فرهنگی ایرنا هر ساله جوایز ادبی مختلفی از سوی نهادهای دولتی و غیردولتی در سطح ملی و با اهداف گوناگون؛ از جمله تشویق و معرفی شاعران خوب و جوان، رونق فروش کتاب های شعر، گسترش حوزه مخاطبان شعر و بهبود سطح فرهنگ عمومی با استفاده از ابزار شعر و نظایر آن برگزار می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


جشنواره شعر فجر، جایزه کتاب شعر خبرنگاران، جشنواره شعر و داستان انقلاب، جایزه شعر جم، جایزه شعر شاملو، جایزه شعر بهاران، جایزه شعر تجربه گرا و جایزه شعر جوان تنها بخشی از جوایزی است که به طور تخصصی در زمینه شعر برگزار می شود. اما آیا برگزاری این جایزه ها و جشنواره ها به اهداف خود از جمله رونق بازار کتاب های شعر منجر می شود یا خیر؟
اسماعیل امینی (متولد 1342) شاعر، نویسنده منتقد و استاد دانشگاه در گفت وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا در مورد برگزاری این رویدادهای ادبی از جمله جشنواره شعر فجر و جشنواره شعر و داستان انقلاب در سال 97 گفت: از جشنواره شعر و داستان انقلاب اطلاع چندانی ندارم. اما در جشنواره شعر فجر امسال داور بخش «دربارۀ‌ شعر» بودم. بنابراین نمی‌توانم جشنواره را بی‌طرفانه ارزیابی کنم.
امینی افزود: به نظر من رویدادهایی مانند جشنواره شعر فجر اگر با امکانات و فراگیری بیشتر برگزار شود مؤثرتر است. از جمله تعدد مراجع داوری و در نتیجه تعدد کتاب های برگزیده در هر رشته که موجب مشارکت گروه‌های مختلف فکری و صنفی در این رخداد ملی خواهد شد.

*جایزه های ادبی ریز و درشت راه به جایی نمی برد
وی در مورد اقداماتی که می تواند به بهبود وضعیت حوزه شعر در سال 98 کمک کند توضیح داد: به نظر من هزینه کردن برای جایزه‌های ریز و درشت ادبی و چاپ بی رویۀ کتاب شعر، راه به جایی نمی‌برد. به جای آن اگر برای گسترش جلسات آموزشی و محافل نقد شعر و دوره‌های علمی، برنامه ریزی شود رهاوردی ماندگار خواهیم داشت.
نویسنده کتاب «بوستان بی درخت» در مورد بهترین آثاری که در سال 97 در حوزه شعر و ادبیات خوانده اظهار داشت: من کتاب‌ها را بر اساس سال انتشار مطالعه نمی‌کنم. بنابراین کتاب‌های خوبی را که امسال مطالعه کردم نام می‌برم.

* کتاب های خوب به داوری امینی
وی با برشمردن برخی آثار خوبی که در سال جاری خوانده گفت: کتاب های «فن بدیع در زبان فارسی» (بررسی تاریخی - تحلیلی صنایع بدیعی از آغاز تا امروز) نوشته دکتر یحیی کاردگر از انتشارات تهران معاصر چاپ اول سال 96، دیگری کتاب «بوطیقا و سیاست در شاهنامه» تالیف دکتر محمود امید سالار و ترجمه فرهاد اصلانی و معصومه پورتقی از انتشارات سخن چاپ 96، همچنین کتاب «تاثیر ادبیات فارسی در ادبیات انگلیسی» نوشته دکتر حسن جوادی از انتشارات سمت در سال 97 از جمله این کتاب ها هستند.
نویسنده کتاب «نشر اکاذیب» ادامه داد: کتاب شعر «لحظه‌های بی ملاحظه» از مبین اردستانی چاپ شهرستان ادب در سال 97، کتاب «بانگ نی» از هوشنگ ابتهاج چاپ نشر کارنامه در سال 96، کتاب شعر «التیام» از سمانه کهربائیان چاپ 97 و مجموعه غزل های «لیلی آذر» از اعظم سعادتمند نیز از دیگر کتاب های خوبی بود که در سال جاری مطالعه کردم.

* انتخاب کتاب بر اساس علاقه مندی نه به تبعیت از موج‌های خبری
نویسنده کتاب «تبسم صبح» در مورد پیشنهاد برای مطالعه نوروزی علاقه مندان شعر کدام گفت: علاوه بر کتاب‌هایی که نام بردم، به نظرم انتخاب و خواندن کتاب باید براساس نگاه جست و جوگر علاقه مند به مطالعه و آموختن باشد نه به تبعیت از موج‌های خبری و مُدهای رایج.
وی افزود: هر چند وقت یک بار هیولای تبلیغات و تجارت فرهنگی یک نفر را به شهرت کاذب می‌رساند و مؤلف پرفروش و شاعر پرفروش درست می‌کند و سودش را می‌برد و اصلاً کاری به کار کیفیت آثار آن چهره‌های برساخته ندارد.

* دو کتاب در راه انتشار
این شاعر و استاد دانشگاه در مورد اثر یا آثار در دست تالیف یا چاپ خود گفت: کتابی در دست چاپ دارم به نام «طنز با کلاس» که نقیضه‌ای است طنزآمیز از کتاب مشهور نصاب‌الصبیان اثر ابونصر فراهی، این کتاب شامل منظومه‌هایی است آموزشی که در مکتب‌خانه‌های قدیم تدریس می‌شده است.
وی افزود: کتابی دیگر نیز به نام «جلسۀ طنز» که مجموعه‌ای است از مباحث آموزشی و تحلیلی به زبان ساده دربارۀ خواندن و نوشتن و تحلیل طنز منظوم و منثور در دست چاپ دارم.
فراهنگ* 9157* 9053

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي فرهنگ و ادب شعر معاصر اسماعيل اميني

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۸۹۴۹۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بروزرسانی قوانین اسکار ۲۰۲۵؛ از اهدای جایزه بهترین موسیقی فیلم به ۳ آهنگساز تا تغییر نام برخی از جوایز

شورای برگزاری آکادمی اسکار قوانین جدید جوایز و مقررات کمپین را برای مراسم اسکار ۹۷ که در ۲ مارس برگزار می‌شود، تصویب کرد.

به گزارش گروه فرهنگی خبرگزاری دانشجو، تغییرات قابل توجهی در دسته امتیازات اصلی اسکار ایجاد شده است. حالا حداکثر ۳ آهنگساز به شرط آنکه سهم قابل توجهی در موسیقی فیلم داشته باشند، می‌توانند تندیس اسکار را دریافت کنند.


قوانین قبلی آهنگسازان را ملزم می‌کرد که کارشان را به صورت گروهی (یک باند یا اکیپ) به آکادمی ارسال کنند. براساس آن قانون جان باتیست، ترنت رزنور و آتیکوس راس برندگان اسکار موسیقی انیمیشن (روح) در سال ۲۰۲۰ فقط یک تندیس دریافت کردند.


قوانین جدید اسکار فهرست نهایی نامزد‌های دریافت جایزه اسکار را از ۱۵ عنوان به ۲۰ عنوان رسانده است؛ فهرست نهایی نامزد‌های دریافت جایزه اسکار در اواخر دسامبر و قبل از شروع دوره رای‌گیری رسمی در میان نامزدها، اعلام می‌شود.


دوره رای‌گیری رسمی در میان نامزد‌ها در ژانویه شروع می‌شود.


آکادمی اسکار از این به بعد دیگر سالن‌های درایو _ این (ماشین‌رو) را برای پخش فیلم‌های اسکار مناسب نمی‌داند؛ در سال ۲۰۲۰ و پس از همه‌گیری ویروس کرونا تصمیم گرفته شده بود که فیلم‌های اسکار به صورت موقتی در سالن‌های درایو _ این پخش شوند، زیرا سینما‌های سرپوشیده بسته شده بودند. آکادمی اسکار در همان سال به پلتفرم‌های پخش جهانی و وی ا دی‌ها اجازه داده بود که فیلم‌های اسکار را پخش کنند.


براساس قوانین جدید اسکار یک فیلم برای آنکه به عنوان بهترین فیلم اسکار شناخته شود، باید طبق شرایطی که برای اکران فیلم‌ها در سال ۲۰۲۳ اعلام شد، اکران و پخش شده باشد. یعنی فیلمی به عنوان بهترین فیلم اسکار انتخاب و معرفی خواهد شد که در مرحله مقدماتی به مدت یک هفته در یکی از ۶ بازار ایالات متحده آمریکا اکران شده و سپس در ۴۵ روز متوالی و غیر متوالی در ۱۰ بازار از ۵۰ بازار برتر ایالات متحده آمریکا به نمایش گذاشته شده باشد.


فیلم‌هایی که طبق برنامه‌ریزی‌ها پس از تاریخ ۱۰ ژانویه ۲۰۲۵ اکران می‌شوند، باید برنامه‌های اکرانشان توسط آکادمی اسکار تائید شود و تا ۲۴ ژانویه ۲۰۲۵ اکرانشان تکمیل شود.


علاوه بر این تولیدکنندگان فیلم‌هایی که می‌خواهند جایزه بهترین فیلم اسکار را دریافت کنند، باید فرم ورود به استاندارد‌های نمایندگی را به آکادمی ارسال کنند، زیرا اثرشان باید حداقل ۲ مورد از ۴ استاندارد‌های تعریف شده را داشته باشد. همچنین به تولیدکنندگان فیلم‌ها توصیه می‌شود که قبل از فرارسیدن تاریخ اولین نمایش مقدماتی فیلم‌هایشان برای دریافت گواهینامه علامت پی جی‌ای درخواست دهند.


در دسته فیلمنامه، ارسال فیلمنامه نهایی برای بررسی نسخه اصلی یا اقتباسی الزامی است.


فیلم‌های پویانمایی که برای دریافت جایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی واجد شرایط باشند، می‌توانند انیمیشن بلند در نظر گرفته شوند.


شرایط تعیین شده برای فیلم‌های واجد شرایط برای دریافت جایزه بهترین فیلم بلند بین‌المللی از ۱ نوامبر ۲۰۲۳ تا ۳۰ سپتامبر ۲۰۲۴ به روزرسانی شد.


تغییراتی هم در جوایز فرمانداران ایجاد شده است مثلا جایزه یادبود ایروینگ جی. تالبرگ که به تهیه‌کنندگان خلاقی که به صورت مستمر کار‌های با کیفیت انجام می‌دهند، داده می‌شد، همان تندیس اسکار خواهد بود. این جایزه تا به امروز به شکل نیم‌تنه سنتی تالبرگ بود؛ آخرین دریافت‌کنندگان جایزه تالبرگ کاتلین کندی و فرانک مارشال در سال ۲۰۱۸ بودند.


تعریف جایزه بشر دوستانه ژان هرشولت نیز به این صورت اصلاح شده است که (به فردی در صنعت سینما داده می‌شود که از طریق تلاش‌های بشردوستانه برای ارتقای رفاه انسانی و کمک به اصلاح نابرابری‌ها، اعتباری را برای صنعت سینما به ارمغان آورده باشد.)


در نهایت ۲ جایزه از جوایز علمی و فنی تغییر نام دادند: جایزه گوردون‌ای ساویر حالا (جایزه یک عمر دستاورد علمی و فناوری) است. جایزه جان آ. بونر هم به (جایزه خدمات علمی و فنی) تغییر نام داده است.


یک فیلم برای بررسی در آکادمی اسکار باید از ۱ ژانویه تا ۳۱ دسامبر ۲۰۲۴ اکران شود.

دیگر خبرها

  • مراسم تقدیر از دست اندرکاران جشنواره جایزه ملی ثریا برگزار شد
  • بروزرسانی قوانین اسکار ۲۰۲۵؛ از اهدای جایزه بهترین موسیقی فیلم به ۳ آهنگساز تا تغییر نام برخی از جوایز
  • نخستین دوره جایزه داستان و بازآفرینی فراخوان داد
  • جزئیات جایزه ملی داستان و بازآفرینی اعلام شد/ معرفی اصفهان به عنوان پایگاه روایتگری ادبی
  • قوانین جوایز اسکار تغییر کرد
  • کتاب شعر جشنواره نفس پاک منتشر می‌شود
  • قوانین اسکار تغییر کرد
  • تغییر در قوانین جوایز اسکار
  • جایزه آمریکایی که با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد
  • آزادی بیان به سبک غرب / جایزه آمریکایی که با حمایت نویسندگان از مردم غزه لغو شد