Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از زاهدان ، وجود ساحل مرجانی، ماسه ای، صخره‌ای وشنی در دریای عمان (سواحل مکران) محدوده آب‌های ساحلی چابهار و کنارک با قابلیت‌های زیست محیطی بالا، مزیت‌های زیادی در زمینه توسعه گردشگری دریایی در این منطقه دارد و مسافران نوروزی بیشترین بازدید‌ها را داشته اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در سواحل مکران محدوده چابهار و کنارک ساحل ماسه ای، صخره ای، مرجانی و شنی وجود دارد که در سواحل مرجانی آن انواع مختلف از مرجان‌ها نظیر مرجان‌های شاخ گوزنی، نرم، سیاه و مغزی زیست می‌کنند.


مرجان‌ها از اهمیت بالای زیست محیطی و اقتصادی برخوردار هستند و بسیاری از انواع ماهی‌ها در اطراف آن‌ها زندگی می‌کنند و به عنوان یکی از بزرگترین جاذبه‌های گردشگری محسوب می‌شوند.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری چابهار و کنارک به خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مرجان‌ها از جمله جاذبه‌های مهم گردشگری در سواحل مکران محسوب می‌شوند که بیشتر در سواحل خلیج چابهار در محدوده دریا کوچک، روستای ساحلی گوردیم نزدیک کهیر کنارک، روستای ساحلی پسابندر محدوده صخره‌ای جزیره شیطان و به صورت پراکنده در محدوده ساحلی گواتر تا زرآباد قابل مشاهده هستند.
عبدالحمید بلوچ زاده افزود: مرجان‌ها علاوه بر جذب گردشگر داخلی و خارجی به منظور تقویت اکوسیستم و حفظ زیست بوم این منطقه نقش مهمی دارند.
وی بیان کرد: سواحل دریا، وجود صخره ها، حرکت خرچنگ‌ها و زیست گونه‌های مختلف دریایی در چابهار و کنارک گردشگر پسند است و در طول شبانه روز جذابیت‌های خاصی برای گردشگران دارند.

وی ادامه داد: صخره‌های مرجانی به عنوان یکی از اصلی‌ترین منابع غذایی ماهیان آب‌های اقیانوسی، بستر سودمندی برای ماهیگیری صیادان است و به تقویت صنعت شیلات کمک شایانی می‌کند.

رئیس اداره حفاظت محیط زیست چابهار نیز اظهار داشت: مرجان‌ها به صورت پراکنده در خلیج و نوار ساحلی این بندر قابل مشاهده هستند.

شرفعلی حسینی افزود: خصوصیات بارز مناطق مرجانی تنوع زیستی بالاست، به طوری که از ۳۳ شاخه جانوری و گیاهی که در زیستگاه‌های دریایی یافت می‌شوند ۳۰ شاخه در مناطق مرجانی زندگی می‌کنند.وی با بیان اینکه مرجان‌ها ۲۵ درصد از تمام حیات را در خود حفظ می‌کنند، خاطرنشان کرد: مرجان‌ها علاوه بر قابلیت زیست محیطی و گردشگری قادر هستند از جزیره‌های کم ارتفاع در برابر خشم امواج و فرسایش دریا‌ها محافظت کنند.

وی بیان کرد: از مرجان‌ها برای تولید دارو‌های ضد سرطان و پیوند استخوان استفاده می‌شود و آبسنگ‌های مرجانی تولید سالانه ۱۲ هزار گرم در متر مربع را دارند.

وی با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد صید انواع ماهیان شیلاتی در مناطق مرجانی انجام می‌شود، خاطرنشان کرد: هر یک متر مربع مرجان از نظر اقتصادی بالای ۴۰ هزار دلار ارزش دارد.

وی گفت: مرجان‌ها به عنوان گونه‌های کمیاب دریایی مورد تهدید فعالیت‌های ناشی از رسوب گذاری کشاورزی و جنگل تراشی، پرغذایی (فاضلاب صنعتی و خانگی)، برخی روش‌های مخرب ماهیگیری (مثلاً انفجار) و لنگر اندازی شناور‌ها در خلیج چابهار قرار دارند.

انتهای پیام/گ

 ساحل مرجانی وماسه‌ای مزیت توسعه گردشگری دریایی درچابهار

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: گردشگری نوروز98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۸۷۳۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پاکسازی سواحل بندرترکمن به مناسبت روز زمین پاک

علی بیانی گفت: بمناسبت روز زمین پاک سواحل شهرستان ترکمن با حضور مسولین و کارکنان دستگا‌های اجرایی و سمن‌های فعال در حوزه محیط زیست، سواحل شرقی دریا خزر و خلیج گرگان از زباله پاکسازی شد.

بیانی افزود: هفته زمین پاک که از ۲ تا ۹ اردیبهشت نامگذاری شده برنامه‌های مختلفی از جمله زنگ زمین پاک در مدارس، کارگاه اموزشی یک ساعت با محیط بان برای دانش آموزان مقاطع ابتدایی و راهنمایی، نشست هم اندیشی با سمن‌های فعال شهرستان، پاکسازی روستا‌های چپاقلی و قرسو در نوار ساحلی خلیج گرگان در این هفته برنامه ریزی شده است.

او گفت: شهرستان بندرترکمن تنها شهرستانی است که خانه تشکل با ۱۰ سمن زیست محیطی و ۹۰۰ نفر عضو در حال فعالیت است.

باشگاه خبرنگاران جوان گلستان گرگان

دیگر خبرها

  • وزیر کشور: پلاژهای دولتی در سواحل باید مورد استفاده همه مردم قرار بگیرد
  • پلاژ‌های دولتی در سواحل باید مورد استفاده مردم قرار گیرد
  • بزرگترین میز نقاشی سیستان و بلوچستان در چابهار برگزار شد
  • لزوم اعلام رسمی تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی
  • پاکسازی سواحل بندرترکمن به مناسبت روز زمین پاک
  • ساحل شگفت انگیز «دَستیر»
  • ◄ تبدیل شدن بندر چند منظوره سیریک به مرز مجاز دریایی
  • نفس راحت لاک‌پشت سبز در ساحل تیاب میناب
  • خارج سازی مغرقه باری آبکوهی از سواحل جاسک
  • شنیده شدن صدای آرام امواج در سواحل مازندران