Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، با فرا رسیدن اولین روز از فصل بهار که از قدیم در اقصی نقاط جهان با نام نوروز باستان یاد می‌شود مردم در سراسر جهان چند روزی را هم به منظور تفریح و سیر و سفر به مناطق سر سبز و دارای بنا‌های تاریخی و امام زادگان می‌پردازند تا روح و جانشان، جانی دوباره گیرد و با انرژی و روحیه‌ای چند برابر سال نو را آغاز نمایند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

فصل بهار همزمان با رویش طبیعت فصل مناسبی برای گردش و تفریح و گذراندن تعطیلات نوروزی برای هر علاقمند و دوستدار به طبیعت بکر و جاذبه‌های گردشگری در اقصی نقاط ایران به خصوص شهرستان میامی استان سمنان است این شهرستان که از شمال به استان‌های گلستان و خراسان شمالی، از شرق به استان خراسان رضوی و از غرب به شهرستان شاهرود محدود شده بالغ بر ۵۰ هزار نفر جمعیت دارد .

شهرستان میامی از آثار تاریخی بسیاری برخودار است که از جمله می توان به کاروانسرای شاه عباسی، مسجد و حمام آقایان، موزه مردم شناسی، مدفن شهید شیخ حسن جوری رهبر نهضت سربداران در کلاته میرعلم روستای فیروز آباد (دهستان فرومد) و آرامگاه ابن یمین فرومدی شاعر قطعه سرای قرن هفتم که در کنار مسجد جامع باشکوه فرومد قرار گرفته است وهمچنین از مناطق گردشگری، چون منطقۀ نمونۀ گردشگری دشت شقایق و آفتابگردان، جنگل و آبشار نام نیک، جنگل دشت شاد و عباس آباد نام برد.

کاروانسرا‌های میامی نماد مهمان پذیر بودن مردم شهرستان میامی

قدمت شهرستان میامی و میهمان نوازی آن را می توان از احداث کاروانسرا‌های آن نشان گرفت .کاروان به معنای گروهی مسافر و سرا به معنای خانه است که در واقع سرایی برای کاروانیان خسته از سفر بوده و بعد از طی مسیری کویری می‌توانستند در این مأمن نفسی چاق کنند و دمی بیاسایند  و خستگی سفر از تن به در کنند و غذایی بخورند و باری دیگر راه خود را برای رسیدن به مقصد مورد نظر از سر گیرند؛ این شاه عباس یکم بود که تصمیم گرفت برای رونق بخشیدن به جاده ابریشم در کنار این جاده کاروان سرا یی بنا کند تا محیطی امن و استراحتگاهی برای حیوانات و انباری برای نگهداری کالا‌ها و استراحتگاهی برای کاروانیان باشد. کاروانسرای عباس آباد در ۷۵ کیلومتری شرق میامی، و در مرکز روستای عباس آباد واقع شده است. تاریخچۀ ساخت این کاروانسرا مربوط به دورۀ صفویه می‌باشد که در دورۀ قاجار مرمت اساسی شده است .

نمونه دیگر از کاروانسرا‌های موجود در شهرستان میامی کاروانسرای میاندشت است که متشکل از سه کاروانسرا که دوکاروانسرای آن مربوط به دوره صفوی و یکی دیگرمربوط به دوره قاجار و دارای سه باب انبار است بازدید نمائیداین مکان دارای استراحتگاهی برای کاروانیان و تجار بوده است .

اگر زائر حرم علی ابن موسی الرضا (ع) هستید خالی از لطف نیست که در مسیر سفرتان سری هم به مسجد جامع فرومد که آثار تاریخی معماری متعلق به دوران خوارزمشاهیان بوده بزنید که در روستای فرومد شهرستان میامی واقع شده است و از مهمترین مراکز فعالیت نهضت سر بداران بوده که حد فاصل مسیر شاهرود به سبزوار و ۱۶۵ کیلومتری شرق شاهرود واقع شده است .

اگرمی خواهید دل و جان و چشمان زیبایتان را مشاطه گری کنید و صورت را به خنک نسیم بهاری در سرسرای دشتی پر از گل دیار کالپوش لطافت بخشید ، سفر به دشت شقایق‌ها و گل‌های رنگارنگ وطبیعت بکرو دست نخورده بخش کالپوش را به نظاره بنشینید .

می توانید در فصل بهار به این دیار سفر کنید این منطقه در ۱۵۰ کیلومتری قسمت شما شرقی شهرستان شاهرود است که به دلیل هم مرز بودن با استان گلستان دارای آب و هوای نیمه مرطوب و معتدل و پوشش درختان پهن برگ، چون جنگل دشت شاد و گیاهان دارویی، چون گل گاو زبان، باریجه، کاکوتی و گونه‌های گیاهان متفاوت و میوه‌های وحشی، چون ازگیل (کندوس)، زال زالک (ولیک)، سیب درختی وحشی (تلخه سیب) می‌باشد.

دشت شقایق‌های کالپوش

کالپوش به دلیل رویش گل‌های رنگارنگ در فصل زیبای بهار به خصوص در اردیبهشت به علت روش گل‌های شقایق مکانی زیبا با برای هر طبیعت دوستی است ویژگی‌های منحصر به فر این نقطه از شهرستان میامی استان سمنان موجب شد تا اهالی این روستا با همکاری دهیاری، بخشداری، فرمانداری و میراث فرهنگی جشنواره بومی، محلی و گردشگری شقایق‌ها را  همه ساله در اواخر اردیبهشت ماه که اوج رویش گل‌های شقایق است برپا کنند.

ابراهیم آباد سفلی روستای رستوران سنتی

از جمله روستا‌های زیبای شهرستان میامی روستای ابراهیم آباد سفلی است که در ۱۰ کیلومتری شرق میامی واقع شده است که منازل آن از مصالح بومی ساخته شده که از معماری خاصی برخوردار است .

تنوع غذایی در این روستا موجب شده است تا این روستا را به رستوران سنتی تبدیل کند که از جمله غذا‌های آن شامل آش ترش، شیره جوش، حسود، چلکوت، آش کما، قروتی اشاره کرد. این روستا بر خرابه‌های شهر تاریخی زیدر که از قدمتی بالغ بر ۵۰۰ سال در زمان صفویه (شیخ صفی الدین اردبیلی) برخوردار بود، بنا گردیده است .

از دیگر جاذبه های گردشگری‌ شهرستان میامی را میتوان به کاروانسرای میامی که متعلق به دوران صفوی است که در سال ۱۳۶۵ در فهرست آثار ملی ایران به ثبت رسیده است نام برد .

رضویان مسئول نمایندگی میراث فرهنگی شهرستان میامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، شهرستان میامی را شهرستان دیار کاروانسرا‌های تاریخی دانست و گفت: وجود تعداد ۱۰ کاروان سرای تاریخی در شهرستان میامی نشان از میهمان پذیر بودن و محل مراجع و حضور و بودن این شهرستان در تاریخ دارد. جدا از وجود جاذبه‌های طبیعی که در شهرستان وجود دارد نظیر دشت شقایق ها، دشت آفتابگردان، جاذبه هایی چون آبشار‌های گوناگون طبیعی در بخش کالپوش می توان برشمارد.

وی افزود: مناطق نمونه گردشگری و روستا‌های هدف گردشگری شهرستان از جمله روستای حسین آباد کالپوش، روستای نام نیک، روستای طلوبین، روستای عباس آباد، روستای هدف گردشگری نردین، روستای فرومد و روستای دشت شاد است.

مسئول میراث فرهنگی شهرستان میامی در ادامه ابراز داشت: سایر جاذبه‌های طبیعی شهرستان میامی از آن بهره‌مند است میتوان به غار سم نامنیک، کلوت‌های نمکی ری آبادو گنبد‌های نمکی ری آباد است که علاقمندان به بحث طبیعت گردی جاذبه‌های کوهی و بیابانی را اقناع کند.

حسنی کارشناس میراث فرهنگی شهرستان میامی در گفتگو با خبرنگار گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از سمنان ، با اشاره به ایام نوروز سال ۹۸ گفت: برنامه ریزی‌هایی با همکاری‌هایی دستگاه‌های ذیربط از جمله بخشداری‌ها، شهرداری و دهیاری هاو سایر دستگاه‌های اجرایی مرطبت برای پذیرایی از مسافران و زائران حرم رضوی صورت گرفته است که می‌توانند به برپایی غرفه‌های در نقاط مختلف شهر در قالب ارائه صنایع دستی سوغات و تولیدات محلی مردم می‌توانند در مسیر از آن بهره‌مند شوند اشاره کرد .

حسنی بیان داشت: جشنواره بازی محلی روستای هدف گردشگری فرومد که در ۴ فروردین برگزار می‌شود و اجرای برنامه‌های ایام نوروزگاهی را نقطه عطفی برای مسافرین دانست که در طول مسیر جاده از این مواهب بهرمند شوند .

وی افزود: اگر قصد سفر به میامی رو دارید زائرین و مسافرین می‌توانند از کاروانسرای تاریخی میاندشت به عنوان بزرگترین کاروانسرای ایران اشاره کرد که می‌توانند در طی مسیر از این بنا باز دید نمایند .

کارشناس میراث فرهنگی شهرستان میامی در پایان از علاقمندان به طبیعت خواست تا با توجه به نزدیکی بهار می‌توانند به دشت زیبای کالپوش سفر کنند و ایام خوشی را برای خود رقم بزنند .

برای هر انسانی سلامت روح و جسم برایش دارای اهمیت است برمبنای غریزه انسانی در خصوص زیبا دوستی حتی اندک زمانی را هم برای فارق شدن از قیدو بند دنیایی چند روزی یا دقایقی را به سیرو سفر در دل طبیعت یا اماکن گردشگری و جاذبه‌های گردشگری به سر می‌برد اگر روح انسان افسرده و خموده باشد جسم آن هم در معرض تحلیل و خمودی و نابودی می‌رود.

رمز موفقیت هر انسانی در گرو داشتن روحیه‌ای عالی و سلامت جسمانی است که گردش در طبیعت و بازدید از جاذبه‌های طبیعی و تاریخی تاثیر مستقیم با سلامت روح و جان هر انسانی دارد، چقدر زیباست که در نگهداشت این طبیعت ناب و بی نظیر الهی کوشا باشیم .

گزارش از زهرا مجاور

انتهای پیام / م

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: نوروز 98 جاذبه گردشگری

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۲۹۹۳۱۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سومین جشنواره سمنوپزان نوروزگان روستای صح برگزار شد

fه گزارش روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان، مجتبی اکبرپورگفت: سومین جشنواره آئینی و مراسم سنتی سمنوپزان نوروزگان، با استقبال پرشور علاقه‌مندان و گردشگران و حضور مسئولان استانی و شهرستانی در روستای صح در منطقه تویه دروار شهرستان دامغان برگزار شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان بابیان اینکه رسومات کهن و دیرینه که ریشه در عقاید و باورهای مردمی دارد همواره موردتوجه افراد جامعه است و باگذشت زمان، در هرزمانی که برگزار شود جذابیت‌های خاص خود را دارد، افزود: هدف از برگزاری این جشنواره احیاء و حفظ آیین و سنن قدیمی، توسعه گردشگری و برند سازی گردشگری این منطقه، معرفی آداب‌ورسوم کهن، معرفی هویت اجتماعی و فرهنگی منطقه و افزایش شورونشاط اجتماعی است.

مجتبی اکبرپور ارج نهادن به فرهنگ غنی روستایی را از دیگر اهداف برگزاری این جشنواره سنتی عنوان کرد و گفت: برگزاری آیین‌های سنتی و کهن روستایی یکی از مهم‌ترین راهکارها برای معرفی قابلیت‌ها و جاذبه‌های گردشگری هر منطقه است که می‌تواند با جذب سرمایه‌گذار زمینه‌ساز توانمندی و پویایی اقتصاد روستاها شود.

او بابیان اینکه سمنوپزان در شهرستان دامغان در مناسبت‌های مختلف مذهبی با توسل به نام مبارک حضرت زهرا (س) اجرا می‌شود، افزود: در مراسم پخت سمنو که اغلب با مشارکت بانوان در روستای صح انجام می‌شود، در حین پخت سمنو با ذکر دعا، قرائت قرآن، احادیث، مداحی و حاجت طلبی سمنو را هم می‌زنند و این شور و حال معنوی تا زمان تقسیم سمنو ادامه دارد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی شهرستان دامغان گفت: برپایی نمایشگاه صنایع‌دستی و سوغات محلی و بازی‌های بومی و محلی، اجرای چوب بازی و موسیقی محلی، اجرای تئاتر طنز، استندآپ کمدی، مسابقه و برنامه‌های متنوع دیگر از دیگر برنامه‌های این جشنواره بود.

دهستان تویه دروار در بخش امیرآباد شهرستان دامغان واقع‌شده است و شامل روستاهای صح، دروار، تویه، دشت بو و دهخدا است.

46

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1895066

دیگر خبرها

  • اجرای تور کارگاه‌گردی صنایع‌دستی شهرستان کوار با گردشگران کشور لیتوانی
  • گردشگری بومی و نقش آن در شکوفایی اقتصاد مناطق
  • ثبت میمند به عنوان بهترین روستای گردشگری جهان باعث گسترش حضور گردشگران خواهد شد
  • آبشار زیبای آبریز دشمن‌زیاری پذیرای گردشگران
  • افزایش جذب گردشگر در گرو تأمین زیرساخت‌های مناسب
  • کاشان میزبان ۴۸۰ هزار گردشگر در تعطیلات عید فطر
  • سومین جشنواره سمنوپزان نوروزگان روستای صح برگزار شد
  • ‌اجرای تور کارگاه‌گردی صنایع‌دستی شهرستان کوار با گردشگران کشور لیتوانی
  • حضور بیش از یک میلیون گردشگر نوروزی در همدان/ ثبت ۱۲۴ هزار و ۵۲۸ نفر شب اقامت در استان
  • ورود نیم میلیون نفری مسافر نوروزی به بانه