Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایمنا»
2024-04-25@00:07:51 GMT

بهاران در شهر عروس زاگرس

تاریخ انتشار: ۱۵ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۰۳۸۵۴

بهاران در شهر عروس زاگرس

بهار فصل سفر و دل سپردن به طبیعت است و تمامی شهرهای ایران زیبایی های خاص خود را دارند پس می توانید با انتخاب درست بر روی نقشه به شهری سفر کنید که علاوه بر طبیعت سرسبز و چشمه سارهای آن از آثار تاریخی زیبا و زنده اش لذت ببرید.

به گزارش خبرنگار ایمنا از شهرستان دهاقان، در کنار تمامی سرسبزی ها و طبیعت زیبا و آثار تاریخی که در آن وجود دارد، طعم غذاهای کوفته سنگی، کاچی شیر و خال بی بی آن بی نظیر است شاید کمتر کسی باشد که گیوه و پاپوش دهاقان را ندیده و نشنیده باشد چراکه این دیار هنرمندان بسیاری دارد که شهره آفاق هستند همچنین سوغات آنکه بیسکوییت و سوهان و باقلوا است و شیرینی لذت سفرتان را دوچندان خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دهاقان در فاصله۹۰کیلومتری جنوب غربی استان اصفهان واقع شده که از شرق به شهرستان شهرضا، از غرب به شهرستان بروجن دراستان چهارمحال بختیاری، از شمال به شهرستان مبارکه و از جنوب به شهرستان سمیرم محدود می شود.

این شهرستان دارای دو شهر دهاقان و گلشن و ۱۳روستا است که جاذبه های گردشگری آن هر ساله گردشگران داخلی وخارجی زیادی را جذب می کند.

جاذبه های گردشگری:

اسب کهر در تاخت وتازبرج میلاد کره

روستای کره یکی از زیباترین روستای دهاقان از نظر جاذبه های گردشگری، وجود چشمه سارهای همیشه جاری و درختان تنومند است.

این روستا درفاصله ششکیلومتری شمال شهر واقع شده است، و در قدیم به صورت قلعه ای بوده است. بسیاری از کشاورزان روستاعلاقه خاصی به داشتن اسب کهر دارند.

همچنین این روستا دارای یک برج میلاد هست که توجه هر گردشگری رابه خود جلب کرده است.

در جنوب این روستا نیز مقبره بابا شیخ حسین و بی بی خاتون از فرزندان جابربن عبدالله قرار گرفته که مکانی برای زیارت وبیشه های وقف شده اش طبیعت لذت بخش برای تفریح است.

برگی از تاریخ فراموش شده در علی آباد گچی

روستای علی آبادگچی در فاصله ۱۲کیلومتری شرق شهر دهاقان واقع شده که امروز بیشتر گلخانه ها و مزارع کشاورزی نیز در آن پدید آمده است.

این روستا در زمان های گذشته منبع تولید گچ بوده و آثار تاریخی زیادی راهم داشته، اما از این آثار تنها نمایی از یک آسیاب ویران شده باقی مانده وحتی همین یادگار تاریخی هم به فراموشی رفته است.

هیجان سرسره بازی در ارتفاعات کوه شنلی

قله کوه شنلی با ارتفاع بیش از سه هزار متر از سطح دریا پوشیده از برف شده و منظره‌ای بسیار زیبا برای گذراندن یک روز با هیجان برای دوستداران زمستان به وجود آورده است. چشم انداز دامنه‌ها و دشت این کوه بسیار زیبا و فرح بخش است، هیجان سرسره بازی در این کوه آنقدر جذاب است که به عنوان یکی از نقاط پرتردد و شلوغ شهرستان محسوب می شود.

مقبره باباشیخ حسین و بی بی خاتون

بابا شیخ حسین انصاری وخواهرش بی بی خاتون از فرزندان جابرن عبداالله هستند.مقبره این دوبزرگوار در روستای کره واقع شده و تمام باغ ها و آب های نزدیک مقبره وقف این دوبزرگوار است.پخت کوفته برنجی و سمنو در نزدیکی ایام عید دراین مکان انجام می شود.

وجود آسیاب قدیمی قورقورک، چشمه سار ها و عبور آب رودخانه شور در کنار این بقعه متبرکه باعث شده گردشگران وتوریست خارجی را به خود جذب کند.

سوغات

گیوه یا پاپوش

از گیوه می توان به عنوان پاپوشی نام برد که قرن‌ها است عشایر ایرانی و هم‌چنین بسیاری از روستائیان نقاط کوهستانی و نواحی خشک کشورمان آن را بر هر نوع کفش دیگری ترجیح می‌دهند و از آن استفاده می‌کنند.

اغلب افراد پیدایش آن را به روزگارانی خیلی قدیمی‌تر از پیدایش سایر انواع پاپوش نسبت داده‌اند و همین امر باعث شده تا تولد گیوه با افسانه‌ها پیوند بخورد همچنان در اکثر منابع تولید اولین گیوه را به گیوه، پهلوان داستانی ایران (که به روایت فردوسی پسر گودرز و داماد رستم بوده است) نسبت داده‌اند.

بسکوییت شکری و باقلوا:

از دیگر سوغاتی هایی که فراوان یافت می شود، بسکوییت های شکری و باقلوا است که مزه آنها هرگز از یاد نمی رود.

این دو سوغات که در کارگاه های قنادی شهریافت می شود،ترکیبی از آرد،جوانه گندم،شیره انگور و...هست که طرفدار بیشماری دارد و حتی گردشگرانی که از کشور های خارجی به بازار سرپوشیده قدیمی شهر می آیند،سراغ آنها را نیز می گیرند.

سوهان روستای قمبوان

این سوهان بیشتر در کارگاه های قنادی روستای قمبوان درست می شود، البته در روستای همگین ودزج نیز قبلا درست می شد،ولی  با گذشت زمان رفته رفته تعداد کارگاه ها کم شد وبی توجهی مسئولان،کارگاه هارا به تعطیلی کشاند.

سوهان قمبوان همانند سوهان قم هست وکارآفرینان توانسته اند گز سوهان دار را نیز به این ایده خود اضافه کنند.

غذاهای سنتی                          

کوفته سنگی

یکی از غذاهایی که از دیرباز تاکنون دردهاقان پخته می شود و مورد علاقه بسیاری از شهروندان بوده، کوفته سنگی است.

این غذای سنتی ترکیبی از گندم آسیاب شده، گوشت چرخ کرده، کشمش، پر زردآلو یا هلو و ادویه جات است که در آب جوش و روی تنورهای سنگی پخت می شود.

شیربلغور

بلغور یاهمان گندم و جو آسیاب شده را با شیر می جوشانند وبه شکل شیربرنج آن را می پزند، این غذاکه نوعی سوپ هست به عنوان پیش غذا میل می شود.

از بلغور گندم و جو سوپ های خوشمزه که در آن از پرزرد آلو یا هلو و یا سیب نیزتهیه می شود و در ایام زمستان و بهار نیز پیش غذای سر سفره دهاقانی هاست.

خال بی بی:

این غذا از ترکیب برگ درخت انگور، شیر و نمک به دست می آید.

بابودادن وچوشاندن این سه مواد غذایی، خال بی بی پخت می شود.

اگرچه رفته رفته این غذای سنتی نیز فراموش شده، اما بسیاری از زنان کشاورز هنوز در خانه هایشان به پخت وپز آن می پردازند.

کاچی شیر:

مواد لازم برای تهییه این غذا آرد، شیر، روغن و زردچوبه است و به این شکل پخت می شود آرد را پس از بودادن با روغن مخلوط کرده و تفت داده می شود و سپس زردچوبه و شیر به آن اضافه می کنیم، این غذا به عنوان یک نذری در بقاع مترکه نیز استفاده می شود.

منبع: ایمنا

کلیدواژه: جاذبه های گردشگری دهاقان غذای سنتی گشت و گذار نوروز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.imna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایمنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۳۸۵۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

اصلاح ۱۰۰ متر شبکه آبرسانی روستای یزدکان شهرستان خوی

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی،یداله سلطانی با بیان اینکه این اقدام با هدف جلوگیری از هدر رفت آب شرب در روستای یزدکان انجام شد، اظهار داشت: با توجه به فرسودگی شبکه آبرسانی، وجود انشعابات قدیمی و همچنین هدر رفت آب، عملیات اصلاح شبکه توزیع آب شرب این روستا در دستور کار قرار گرفت و با تلاش همکاران حوزه بهره‌برداری و توسعه آب شرکت با موفقیت انجام شد.

وی با اعلام اینکه عملیات اصلاح شبکه توزیع آب روستای یزدکان در سایز ۵۰ از جنس پلی اتیلن وبطول ۱۰۰ متر انجام شد، افزود: مردم نسبت به اخذ انشعاب اقدام و برای رعایت حقوق دیگر مشترکین از مصارف غیر ضروری خودداری کنند.

روستای یزدکان با ۷۷۹ خانوار و ۲ هزار و ۹۹۳ نفر جمعیت در بخش مرکزی شهرستان خوی واقع شده است.

دیگر خبرها

  • شکسته شدن سد خاکی روستای نوده شهرستان زیرکوه
  • تخلیه روستای نوده شهرستان زیرکوه
  • افتتاح خانه بهداشت روستای لوتک شهرستان هامون
  • اصلاح ۱۰۰ متر شبکه آبرسانی روستای یزدکان شهرستان خوی
  • برپایی نمایشگاه نقاشی بهاران در بهار در نیشابور
  • خودنمایی بخشی از جنگل‌های بلوط زاگرس در روستای مله پنجاب + فیلم
  • پسماند معضل استان‌های زاگرس نشین
  • داوری: در تولید بذر هیبرید خیار به رقم ۱۰ میلیون عدد در سال نزدیک شده‌ایم
  • صاعقه جان یک کشاورز را در هرسین گرفت
  • وعده صادق مبدأ امنیت شد