Web Analytics Made Easy - Statcounter

پارک جنگلی یاسوج یا پارک بزرگ کوهستان یاسوج مساحتی نزدیک به هزار هکتار دارد و بزرگ‌ترین پارک جنگلی در جنوب کشور محسوب می‌شود و طبیعت منحصر به فردی دارد.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛  یه نقل از صبح زاگرس؛ در سال ۱۳۴۱، که قانون ملی شدن جنگل‌ها و مراتع کشور تصویب شد، توجه به پوشش‌های سبز سرزمین‌مان بیشتر شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سه سال پس از تصویب قانون مذکور، در سال ۱۳۴۴ عکس‌های هوایی از سراسر کشور گرفته شد و جنگل‌ هزار هکتاری پای رشته کوه زاگرس بیشتر به چشم آمد.

 

پارک جنگلی یاسوج یا پارک بزرگ کوهستان یاسوج مساحتی نزدیک به هزار هکتار دارد و بزرگ‌ترین پارک جنگلی در جنوب کشور محسوب می‌شود. این پارک در شمال شرق شهر یاسوج، مرکز استان کهگیلویه و بویراحمد، واقع شده و بخشی از حوزه‌ی آبخیز رودخانه‌ بشار محسوب می‌شود. پارک روی شیبی است که نمای زیبایی از شهر را برای بازدیدکننده به ارمغان می‌آورد.

 

 

پوشش غالب پارک درختان بلوط ایرانی است که حدود ۷۶ درصد از پوشش گیاهی پارک را تشکیل می‌دهند. باقی بادام کوهی، ارزن، کیکم، بنه و ... هستند. در ارتفاعات بالا هم بوته‌زار و درختچه‌زار پوشش غالب است.

 

طبق مقایسه‌ی عکس‌های هوایی سال ۱۳۴۴ با عکس‌های ماهواره‌ای سال ۱۳۹۰، حدود ۶۰ درصد از اراضی پارک طی این مدت تغییری نکرده که نشانگر بکر ماندن پارک جنگلی است. در این مدت، مردم محلی برای چرای دام به منطقه می‌آمدند یا حتی برای تعلیف دام سرشاخه‌ها را قطع می‌کردند.

 

 

پارک جنگلی یاسوج پس از آبشار یاسوج مهم‌ترین و محبوب‌ترین جاذبه‌ی گردشگری منطقه است و طبیعت آن حتی مردم محلی را همچنان به سوی خود می‌کشاند. طی تحقیقی میدانی که در سال ۱۳۸۸ بین بازدیدکنندگان پارک انجام شد، حدود ۸۷ درصد از آنان گفتند حاضرند برای ورود به پارک جنگلی مبلغی هم بپردازند. سالانه حدود ۳۰۰ هزار نفر از پارک بازدید می‌کنند و ارزش تفریحی کل معادل حدود ۷۰۰ میلیون تومان در سال است.

 

منطقه دارای اقلیم مرطوب و سرد است و میانگین دمای سالانه روی ۱۵ درجه سانتی‌گراد می‌گردد. حداکثر دما در مردادماه ۳۵ درجه و حداقل دما در بهمن‌ماه ۳ درجه است. اگر خواستید دل به طبیعت یاسوج و پارک جنگلی‌اش بسپارید، بهترین زمان برای بازدید اوایل بهار است  

 

ادامه تصاویر از این پارک زیبا را در زیر مشاهده می کنید:

 

                    انتهای پیام/

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۳۹۸۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

چرا شغال‌های نزدیک تهران خوشحال و چندقلوزا شده اند؟

به گزارش خبرآنلاین به‌گفته متخصصان سازمان حفاظت محیط‌زیست، این شغال‌های سرحال، صرفا برای دسترسی به پسماند غذایی گردشگران به محیط‌زیست انسانی نزدیک شده‌اند در غیراین صورت در حیات‌وحش، هیچ حیوانی انسان را دوست خود نمی‌داند و به او نزدیک نمی‌شود.

محمد کرمی، رئیس اداره مدیریت حیات وحش استان تهران به همشهری می گوید بررسی‌ها نشان می‌دهد که شغال‌ها در پارک جنگلی لویزان دیده شده‌اند. با تغییر کاربری زمین‌های اطراف تهران از مناطق جنگلی و مراتع به زمین‌های کشاورزی، پارک‌های جنگلی و یا مناطق شهری، حضور حیات وحش در سکونتگاه‌های حاشیه‌ای معمول شده است. دیده شدن حیات وحش در پارک جنگلی لویزان که حدود 50سال عمر دارد امر طبیعی است ولی باید بدانیم که از سوی دیگر دیده شدن حیات وحش در نزدیکی انسان، نشان‌دهنده عدم‌مدیریت پسماند گردشگران در طبیعت است.

در هر آخر هفته طبیعت‌گردان حجم قابل توجهی از پسماند مرغ و گوشت را در طبیعت پارک‌های جنگلی مثل سرخه حصار و لویزان و... جا می‌گذارند. این درحالی است که برای حیات وحش دسترسی به غذای آسان اولویت است. وقتی پسماند انسانی مهیا باشد شغال‌ها و روباه‌ها و... دیگر به سراغ خرگوش و موش که شکار کردنش سخت‌تر است نمی‌روند. شغال‌ها شکارچی طبیعی ندارند یعنی عامل کنترل‌کننده این‌گونه دسترسی به غذاست. نه‌تنها شغال که سایر گونه‌ها در حیات وحش، وقتی غذا برایشان فراهم باشد همه توله‌هایشان را نگه می‌دارند و یا برخلاف معمول، چند قلوزایی در آنها افزایش می‌یابد. به‌طور مثال وقتی بارندگی در یک‌سال خوب باشد، علفخواران نیز چند بره به دنیا می‌آورند. درست مثل غذارسانی به سگ‌های بلاصاحب وقتی غذارسانی دستی صورت گیرد، مادر توان شیردهی به همه توله‌هایش را دارد در نتیجه جمعیت گونه به‌صورت تصاعدی افزایش می‌یابد.

ویژگی شغال‌ها

شغال طلایی تنها شغال بومی ایران است. شغال جانوری اجتماعی است و به‌صورت خانوادگی (نر و ماده و توله‌هایشان) زندگی می‌کنند. این جانور انطباق‌پذیری خوبی با شرایط مختلف دارد و از منابع غذایی متنوعی شامل میوه‌ها، جوندگان، پرندگان، حشرات و سم‌داران کوچک تغذیه می‌کند. جثه شغال شبیه گرگ ولی به‌مراتب کوچک‌تر از آن است. گوش‌ها، دست و پا و دو طرف بدن گندمگون، زیر بدن زرد زنجبیلی و یا تقریباً سفید است. رنگ شغال‌های جنوب ایران روشن‌تر از شغال‌های نواحی شمال است. قسمت انتهایی دم گاهی بریده به‌نظر می‌رسد و رنگ آن تیره‌تر است. در موقع دویدن معمولاً دم را پایین و بین پاها نگه می‌دارد. 23302 برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898133

دیگر خبرها

  • هدفگذاری ۸۰ طرح صنعتی بزرگ در استان قزوین
  • سنندج ،پایتخت دف جهان
  • یکی از بزرگ‌ترین خیابان‌های پایتخت پاکستان به نام «ایران» نام‌گذاری شد
  • دستگیری عوامل نزاع در پارک جنگلی سکوتپه
  • ماجرای پرسه‌زنی گرگ‌ها در تهرانپارس چه بود؟
  • فعالیت شبانه‌روزی در پروژه پارک آبی و آکواریوم
  • چرا شغال‌های نزدیک تهران خوشحال و چندقلوزا شده اند؟
  • پارک آبی شیراز، بزرگترین پارک آبی کشور
  • تحول حوزه گردشگری شیراز با اجرای سه پروژه تفریحی
  • بهترین مسیر‌های پیاده‌روی تهران کدام‌اند؟