Web Analytics Made Easy - Statcounter

فعال اصولگرا و نائب رئیس جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی به تشریح ناگفته‌های خود از همت جوانان ایرانی پس از ملی شدن صنعت نفت و بدعهدی آمریکایی‌ها سخن گفت.

به گزارش خبرنگار احزاب و تشکل‌های گروه سیاسی باشگاه خبرنگاران جوان، الهه قاسمی، نعیمه مونسی؛ روز تولدش با روز فرار شاه متقارن شده است، گویی از همان ابتدا قرار بود زندگیش با سیاست گره بخورد؛ شاید اگر خودش هم نمی‌خواست، تقدیر برای او اینگونه رقم خورده بود که مشق سیاست را در خانه ببینید و در بیرون از خانه آن را اجرایی کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سیاستمداری درس آموخته دارالفنون و یک تهرانی اصیل که از هشت سالگی و پیش از  جریان ملی شدن صنعت نفت، بدعهدی‌های غربی ها را به چشم خود دیه و ژن غرب ستیزی از همان کودکی در خون او رنگ دیگری به زندگیش بخشید.

دوازده ساله بود که کودتای بیست و هشتم مردادماه اتفاق افتاد و شاید بدعهدی آمریکایی از همان ابتدا برای او به اثبات رسید؛ مسئله‌ای که همچنان هم بر همان اعتقاد است و برجام را تکرار داستان تلخ اعتماد به آمریکایی‌ها می‌داند؛ موضوعی که بارها در فرمایشات دلسوزانه رهبر معظم انقلاب نیز مکررا تاکید شده است و ایشان از همان ابتدا بر خوش بین نبودن خود به مذاکره با غربی‌ها تاکید داشتند.

«کانال مالی اروپایی‌ها شوخی تلخی است که معنا ندارد»؛ این ترجیع بند کلام رهبری در  سخنرانی نوروزی امسال ایشان در حرم مطهر رضوی بود که شاید حجت را برای همگان  و به ویژه دلبستگان غرب تمام کرد و فصل الخطابی شد تا بر توان درونزای داخلی خود تکیه کرده و با همت خود کشورمان را بسازیم. 

چمران در تایید فرمایشات رهبری از ناگفته‌های خود در تلاش مهندسان ایرانی پس از ملی شدن صنعت نفت می‌گوید، زمانی که دشمنان پس از کوتاه شدن دستشان از طلای سیاه کشورمان، هجمه‌های بسیاری را انجام دادند تا بگویند بدون کمک آنان پالایشگاه نفت آبادان در تاریکی مطلق فرو برود اما مهندسان جوان و با غیرت ایرانی اجازه ندادند که پالایشگاه شبی را در خاموشی به صبح برساند.

در همین راستا بر آن شدیم تا گفت‌وگویی را با او درباره مسائل سیاسی روز داشتیم و او مانند همیشه با چهره‌ای خندان از سوالاتمان استقبال کرد. هرچند دوست داشتیم با او بیشتر به سخن بپردازیم اما  زمان کوتاه بود و قرار شد در گفت‌وگویی دیگر به بررسی فعالیت‌های سیاسی او در جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی و رایزنی‌های اصولگرایان در انتخابات مجلس آینده بپردازیم. متن این گفت‌وگو به شرح زیر است:

برجام تجربه تلخ تکرار اعتماد به آمریکایی‌ها بود/ مصدق بدعهدی آمریکایی‌ها را باور نداشت

باشگاه خبرنگاران جوان: برخی با دم زدن از مذاکره و کوتاه آمدن در مقابله با وعده‌های آمریکایی و اروپایی سعی دارند فضایی را ایجاد کنند که بگویند با حضور آنان شرایط بهتر می‌شود و اگر غربی‌ها نباشند نمی‌توانیم پیشرفت کنیم، با توجه به اینکه برجام نشان داد عملا وعده‌های آمریکایی‌ها پوچ و پوشالی است، به نظر شما راه پیشرفت کشور متکی بر چه اصولی خواهد بود؟

چمران: متاسفانه در برجام یک تجربه تلخ  تکرار شد. مصدق هم فکر نمی‌کرد که آمریکا اینگونه باشد. او به شدت ضد انگلیسی بود و در دیوان لاهه از ایران دفاع کرد و این دیوان به نفع کشورمان رای داد و نفت ملی شد.

مهندسان ایرانی پس از ملی شدن نفت نگذاشتند پالایشگاه آبادان خاموش شود

زمانی که انگلیسی‌ها از ایران و آبادان بیرون شدند؛ فکر‌ می‌کردند که آبادان در تاریکی مطلق فرو می‌رود و پالایشگاه می‌خوابد، اما خوشبختانه مهندسین جوان آن زمان نگذاشتند؛ آبادان حتی یک شب خاموشی را تجربه کند و کار خود را به خوبی انجام دادند.

ماهیت ناجوانمردانه آمریکا از زمان مصدق تاکنون تفاوتی نکرده است

آمریکا ناجوانمردانه خود را در زمان مصدق به خوبی نشان داد، همان کاری که امروز انجام داده است. عده‌ای به آمریکا دل بستند و او را کدخدا دانستند؛ حتی گاهی اوقات گفتند آب و باران وخشکسالی ما دست آمریکا هست و حتی به جای کدخدا آمریکا را خدا فرض کردند و تا این مرحله پیش رفتند اما دیدیم که آمریکا بدعهد است.

برخی میان اوباما و ترامپ تفاوت قائل شدند اما در حقیقت تفاوتی ندارند

در این شرایط عده‌ای فکر می‌کنند اوباما با ترامپ متفاوت است، اما واقعیت این است که هر دو این‌ها یکی هستند و یکی با زبان نرم‌تری عهدش را نقض و ظلم می‌کرد و یکی با وقاحت و پررویی وگرنه تحریم‌ها در زمان اوباما آغاز شد.

غربی‌ها بعد از امضای برجام، بلافاصله شخصیت‌هایی را تحریم کردند و حتی یکی از وعده‌های خود را عملی نکردند. در حالی که ما به همه وعده‌های خود عمل کردیم و سانتریفیوژهای خود را خواباندیم و بتون ریختیم و چیزهایی را که باید تحویل می‌دادیم، را انجام دادیم اما آنها حتی یک وعده خود را هم انجام ندادند و همان تجربه‌ زمان مصدق تکرار شد.

قرار شد چرخ زندگی مردم و سانتریفیوژها باهم بچرخند اما چنین نشد

برخی از آنها کمک خواستند و گفتند با مذاکره یا بدون تعارف با سازش بتوانیم آب و نان و شغل مردم و سرمایه گذاری خارجی را افزایش دهیم و چرخ زندگی و چرخ سانتریفیوژها باهم بچرخد که دیدیم چنین نشد؛ عملا این تجربه تلخ تاریخ دوباره تکرار کردیم و همان ضربه را از همانجا خوردیم.

متاسفانه هنوز عده‌ای این تفکر را دارند که اگر ما می‌خواهیم این مسائل حل شود، باید سازش کنیم در حالی که قطعا و یقینا اگر سازش کنیم نه تنها مسائلمان حل نمی‌شود بلکه شرایط حادتر و سخت‌تری را بر ما حاکم خواهد کرد. آنها از ما گاو شیرده می‌خواهند و اگر ما مثل زمان شاه، یا بن سلمان و ابواره اینگونه شدیم، از ما می‌پذیرند.

درباره دولت عربستان شاهد بودیم که بی آبرویی برای او به وجود آمد و حتی در نشست سران در آرژانتین کسی حاضر نشد با او سلام و علیک بگوید و دست بدهد و این تازه جایگاهشان بین دولت‌هاست، در بین مردم روی زمین که هیچ جایگاهی نداشته و ندارند؛ در حالی که ما هیچ وقت حاضر نیستیم اقتدار و صلابت خود را از دست بدهیم.

ایران از نظر قدرت در خاورمیانه پشت مرزهای رژیم صهیونیستی رسیده است یعنی همان رژیم غاصبی که از نیل تا فرات می‌خواست بگیرد، امروز ما پشت مرزهایش هستیم و او مرزهای خود را در خطر می‌بیند و این شرایط ماست؛ اما اینکه در این شرایط عده‌ای دم از سازش بزنند با خوش‌بینی شرایط را بسنجند، نگاه آنها خوش باورانه و ساده انگارانه است و کسانی که دستی در سیاست دارند؛ باید بدانند منشا آن چیست.

اروپایی‌ها به جای انجام تعهداتشان در حال وقت کشی هستند 

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای عراقچی در اظهارات پیشین خود از ناامیدی به برجام و صفر شدن دستاوردهای آن خبر داده بودند، با توجه به این اظهارات ارزیابی شما از عملکرد دولت در عرصه سیاست خارجه چیست و چرا دولت تمام توان خود به اصطلاح تخم مرغ های خود را در برجام قرار داد؟

چمران: من به اشخاص کاری ندارم، اما مشخص شد در عرصه سیاست خارجی کار کردن با آمریکا به نتیجه نرسیده و با حالت توهین‎‌آمیزی نقض عهد کردند و برخی از آن‌ها مقابل دوربین‌ها کار‌های سخیف دیگری نیز انجام دادند.

اکنون اروپا در حال وقت کشی است و قرار بود ۱۳ آبان به نتیجه برسد درحالی که عموم مردم می‌گفتند چرا به اروپایی‌ها تا ۱۳ آبان فرصت دادند در حالی که آمریکایی‌ها تحریم‌های خود را قبل از آن شروع کرده بود. با اینکه زمان زیادی داشتند، اما بعد از ۱۳ آبان هم هیچ اتفاقی نیفتاد و در این شرایط هم هنوز اروپایی‌ها کاری نکردند و همه مایوسانه به آن‌ها فکر می‌کنند.

ضرورت اتکای به نیروی جوان داخلی برای بهبود رونق تولید در کشور

باشگاه خبرنگاران جوان: از منظر شما راهکاری که می‌توانیم به جای دلبستن به اروپایی‌ها در پیش رو داریم چیست؟

چمران: ما از ابتدا باید به نیروی خود به خصوص نیروی جوان داخلی تکیه کنیم و یا به صادرات تکیه کنیم، متاسفانه آنقدری که صادراتچی‌ها را آزار می‌دهیم، وارداتچی‌ها را آزار نمی‌دهیم یعنی اگر یک نفر بخواهد کالایی را صادر کند جانش به لب می‌رسد در حالی که بایستی همه کار آن‌ها را تحسین کنند. باید برای ساختن، تجدید حیات و رنسانس کارخانه‌ها و رونق تولید، ایجاد اشتغال کنیم و بیکاری را از بین ببریم و پول ملی را تقویت کنیم.

به جای اینکه وقت بگذاریم و با اروپایی‌ها مذاکره کنیم که از ما نفت بخرند و پول آن را چگونه به حساب ما بریزند؛ اصلا باید پرسید اروپایی‌ها مگر چقدر نفت ما را می‌خرند، جز اسپانیا و ایتالیا که ما بیشترین نفت خود را به شرق می‌فروشیم و آن را می‌توانیم با پول‌های خودمان مبادله کنیم. ما باید به نیروی جوان خود متکی باشیم؛ شاید عده‌ای بگویند شعار می‌دهند، اما باید به توصیه‌های واقع‌بینانه و عمیق و مطالعه شده‌ رهبری توجه کرد نه اینکه آن‌ها را بگوییم و در عمل کار دیگری انجام دهیم.

حمایت، سرمایه‌گذاری و رونق تولید داخلی با کمک گرفتن از جوانان محقق می‌شود

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه در شرایط پسابرجامی قرار داریم، دولت  و مردم با توجه به شعار سال در مقابله با این تحریم‌ها چه اقداماتی را باید انجام دهند؟

چمران: توسعه صادرات، راه اندازی تولید، کمک به تولید و بیرون کشیدن بانک‌ها از بنگاه‌داری و رفتن به سمت حمایت از تولید و سرمایه گذاری تولیدی و کمک گرفتن از نیروی جوان از جمله اموری است که باید بر آنان متمرکز شویم.

نباید فقط به غرب نگاه کنیم، باید به همه دنیا نگاه کرد، اما می‌بینیم وقتی آن‌ها از انگلیس به ایران می‌آیند به خاطر کار اقتصادی نمی‌آیند بلکه به خاطر این می‌آیند که جاسوس خود را آزاد کند این اتفاق نه یکبار بلکه برای بار دوم اتفاق افتاده و هر دفعه یک بی‌حرمتی را برای ایران به وجود آوردند؛ بنابراین راه ما روشن است این راه روشن را باید با جرات و شهامت طی کنیم.

کار سختی نیست و قطعا می‌توانیم موفق شویم. به فرموده رهبر ما به خوبی می‌توانیم تحریم‌ها را بشکنیم و از عهده آن‌ها بر بیاییم و پیروز شویم به شرط آنکه هر کدام به خوبی وظایف خود را انجام دهیم.

گلایه چمران از عدم بازشماری آرا در پنجمین دوره انتخابات شورای شهر تهران

باشگاه خبرنگاران جوان: کمی به واکاوی عملکرد اصلاح‌طلبان در مدیریت شهری بپردازیم، از نتیجه اعتراضتان به نتیجه انتخابات شورای شهر چه خبر؟ به نتیجه‌ای رسیدید؟ چرا اصلاح‌طلبان از بازشماری آرای ماخوذه هراس داشتند؟

چمران: من اعتقادم را می‌گویند افرادی که در فرمانداری و مجلس بودند با ما دوست بودند و احساس صمیمیت می‌کردند اما من قطعاً و یقیناً به آرایی که اعلام شد، اعتقاد نداشتم و حتی یک صندوق رای را که ما نشان کردیم این صندوق رأی در مسجدی در بلوار ابوذر بود که در آن مسجد ۹۰ درصد افراد به ما رای داده بودند. یعنی نفر دوم لیست ما که آقای کاشانی بود در این صندوق بیشتر از۴۰۰ رای داشت و رای نفر آخر گروه ما ۳۰۰ رای بود، اما من رای من صفر بود.

وقتی ما یک لیست را دادیم و من سرلیست بودم چگونه می‌شود که رای من صفر باشد و بقیه ۴۰۰ یا حداقل ۳۰۰ رای داشته باشند. من به امام جماعت مسجد گفتم یعنی تو هم به من رای ندادید. در زمان رضاخان، مدرس در انتخاباتی یک دانه رای هم نداشت و گفته بود چگونه می‌شود؟ من که خودم به خودم رای داده ام پس یک دانه رای باید باشد. امام جماعت مسجد به من گفت: قطعاً همه افراد به تو رای دادیم چراکه من در این مسجد حضور و صحبت کرده بودم و ستاد و تبلیغات داشتیم و منطقه‌ای بود که نیرو‌های بیشتری داشتیم.

من به مسئولان گفتم که همان یک صندوق را باز کنید و اگر باز نکنید نامردید و آن‌ها پذیرفتند که نامردند و صندوق را باز نکردند. پیگیری هم معنی نداشت و ما برای اینکه شرایط نامتعادلی پیش نیاید خود را کنار کشیدیم و می‌دانستند ما تا جایی مقاومت می‌کنیم و بعد از آن کنار می‌کشیم. البته من این را نمی‌گویم که اگر آن صندوق باز می‌شد، من یا بقیه افراد رای می‌آوردیم، ولی معتقدم اختلاف آنقدر‌ها هم نبود.

اعتقاد داشتم اصلاح‌طلبان اجازه نمی‌دهند محسن هاشمی از شورا خارج شود

باشگاه خبرنگاران جوان: یکی از مسائل مهمی که در اینجا وجود دارد هراس آنان از ورود شما به شورای شهر پنجم است که به این دلیل حتی نام محسن هاشمی را نیز از میان گزینه‌های نهایی شهرداری حذف کردند، اصلاح‌طلبانی که مدعی زنده باد مخالف من هستند چرا در عمل چنین رویه‌ای از خود نشان می‌دهند؟

چمران: من نمی‌خواهم این موضوع را باز کنم. به من می‌گفتند آیا به شورا خواهی رفت یا نه و من معتقد بودم قطعاً این دوستان نمی‌گذارند کسی از شورا خارج شود و برای همین وقت و انرژی خود را هم نمی‌گذاشتم که چه کنم و فکر هم نمی‌کردم، چون می‌دانستم چنین کاری را عملی نمی‌کنند. اینکه چرا و به چه دلیل به نظر من روشن است نمی‌خواهم بیشتر بگویم. این سیاست و روش آن‌ها بود و اینکه درون و نهان آن‌ها چگونه بود نمی‌دانم و نمی‌توانم چیزی بگویم.

شورای شهر تهران با شعارهای خوبی آمد اما در عمل موجب رکود در شهر شدند

باشگاه خبرنگاران جوان: آقای چمران به نظر شما مدیریت شهری جدید تهران را به حال خود رها نکرده است؟ عملا شاهد هستیم که در این مدتی که این افراد بر سرکار آمدند یک پروژه عمرانی هم افتتاح نشده است و بیشتر درگیر انتخاب شهردار و شهربازی بوده‌اند تا اینکه به مسائل شهری بپردازند؟

چمران: شورای شهر با شعار‌های خوب آمدند، شعار‌هایی که شورا و شهردار و حتی  وزارت راه و شهرسازی از قبل می‌دادند متاسفانه سبب رکود بیشتر و توقف بیشتر ساختمان‌سازی شد. البته منظورم ساختمان سازی به عنوان سوداگری نیست منظورم سرمایه گذاری ساختمان است که متوقف شد و یکی از دلایل رکود اقتصادی کشور همین رکود ساختمان سازی بود چرا که در ساختمان حدود ۲ هزار آیتم وجود دارد و همه این‌ها دو هزار شغل می‌شود.

وقتی ساختمان‌سازی بخوابد، کارخانه‌ها متوقف می‌شوند و به رکود اقتصادی دامن می‌زنند که زد. هم شهر تهران خوابید و هم درآمد‌ها کاسته شد و شورای شهر نتوانست پروژه‌ها را ادامه دهد.  ۹۲ درصد خط ۶ مترو تمام شده بود این خط ۲۴ کیلومتر است و قرار بود باقی مانده آن تا شهریور پیارسال تمام شود که نشد.

امیدوارم هم شهردار جدید که من از نزدیک ایشان را می‌شناسم این کار را انجام دهند، واقعاً آرزو می‌کنم و از ته قلب امیدوارم که انجام شود برای این که به نفع مردم است و ما می‌خواهیم به نفع مردم کاری انجام شود. هر کسی این کار را انجام دهد برای ما فرقی نمی‌کند. خودمان هم که بودیم چه توانسته و چه نتوانسته باشیم کاری انجام دهیم، مردم باید قضاوت کنند.

کار، ایده و انگیزه ما از ورود به شورای شهر و تلاشمان بر این بود که بتوانیم کاری انجام دهیم و هر روز صبح تا نیمه‌های شب دنبال انجام کار بودیم تا پروژه‌ها اجرا شود و مسائل اجتماعی و عمرانی حل شود. کسانی که تهران ۱۲ سال قبل را دیده بودند امروز به این تفاوت واقف هستند. وزیر قبلی امور خارجه انگلیس به ایران آمده بود و گفته بود من فکر می‌کردم که باید وارد دهکوره‌ای شوم، اما اکنون دیدم این شهر از لندن تمیزتر است. کار زیاد شد، اما این شورا نتوانست آن کار‌ها را با همان سرعت انجام دهد.

شورای شهر نباید با نگرش سیاسی به مسائل شهری بپردازد

باشگاه خبرنگاران جوان: در جریان پروژه‌های شهری مانند مترو و یا برگزاری نمایشگاه در مصلی شاهد بودیم که در زمان حضور شما هر روز انتقادات در همه جا بلند بود که چرا اقدامی نمی‌شود، اما عملا در این دوره شاهد هستیم که نه تنها کاری انجام نمی‌شود بلکه صدایی هم از هیچ کس بلند نمی‌شود و هیچ فردی نسبت به این مساله اعتراضی هم ندارد؟

چمران: شورا نباید سیاسی باشد که شما نگاه کنید موقعی که ما در شورا بودیم و طرح‌ها  می‌آمد، چه بسا طرحی را من می‌آوردند و دوستان آن طرفی به آن رأی می‌دادند و دوستان خودم به آن منفی رنگ می‌دادند یعنی نگرش سیاسی وجود نداشت می‌خواستند بدانند واقعیت چیست و چه چیزی می‌تواند به نتیجه بهتری برسد، اما وقتی جناح‌بندی می‌شود به اصطلاح چالش‌ها و کشمکش‌های درونی جناحی شروع می‌شود متاسفانه به اینجا هم کشیده می‌شود که مردم آرزو می‌کنند این آخرین انتخاب شهردار در این دوره بوده باشد و دیگر انتخاب شهردار مسئله نباشد که ایشان بتوانند کار کنند.

مطمئنم کسی ۶ ماهه نمی‌تواند کاری انجام دهد اگر آن زمان کار‌های خوبی انجام شد به خاطر تداوم مدیریت جهادی و قوی بود که سبب شکوفایی شهر شد هرچند شهر هنوز کار‌های بسیاری لازم دارد و عقب ماندگی زیاد دارد و باید برای آن تلاش زیادی کرد توقف بی‌معنی است نمی‌خواهم بگویم شهر به اوج رسیده است و کار دیگری نیست، اما نسبت به قبل تحول به وجود آمده است.

از ابتدا قرار نبود آخوندی شهردار تهران شود

باشگاه خبرنگاران جوان: ارزیابی شما از ضعف و ناکارآمدی مدیریت شهری جدید در انتخاب شهردار چیست؟ ما شاهد هستیم که در قحط الرجال اصلاح‌طلبان در نهایت دست به دامان آخوندی می‌شوند که در دوران وزراتش هیچ اقدامی انجام نداده است؟

چمران: تفکری که دنبال خط و خطوط سیاسی می‌گردد به اینجا می‌رسد البته من از ابتدا معتقد بودم آخوندی را شهردار نمی‌کنند و به او رای نمی‌دهند اسم او را آوردند و با آن حالت که از همه طرف شروع به زدن و غر و انتقاد کردند شد و همه احساس ناراحتی کردند و وقتی روز رای گیری شد به فرد دیگری رای دادندو همگی آخیش گفتند و پذیرفتند که شخص دیگری شهردار شود این یک سیاستی بود که عملیاتی شد که بتواند آن کسی که می‌خواهند شهردار کنند شهردار شود و از اسم فرد دیگری استفاده کردند تا به اینجا برسند.

باشگاه خبرنگاران جوان: آیا این استدلال درست است که بگوییم به نوعی با کاندید شدن آخوندی سرپوشی بر ناکارآمدی‌هایشان در دوران وزارت گذاشته می‌شود؟

چمران: شاید خود ایشان داشته من نمی‌دانم کسی که شهردار می‌شود باید شهردار هم کار کند اتفاقاً اگر شهردار کار نکند بیشتر نمود پیدا می‌کند تا وزیر مسکن چرا که وزیر مسکن کا‌های دارد که با کار‌های شهرداری که کاملاً تخصصی است و متفاوت است معاون خدمات شهری اگر بخوابد و آشغال شهر را پر میکند مشکلات فرهنگی هم داریم مثلا ما سه برابر متوسط جهانی در تهران زباله تولید می‌کنیم و نقاطی در شهر تهران وجود دارد که روزی ۳ بار زباله جمع می‌شود در حالی که در لندن هفته‌ای دوبار جمع می‌شود ما حداقل در هر روز یک بار بعضی جا‌ها دوبار و ۳ بار زباله جمع می‌کنیم و این اسراف است خدمات شهری باید تکان بخورد طرفی که در یک سال و نیم داشتیم هنوز خود را بروز نداده است هنوز سرعت اولیه در شهر داری باعث شده به شهر برگردد، اما اگر دو سه سال دیگر این روند باشد و حرکت جدی نشود نتیجه منفی آن بروز پیدا می‌کند یعنی آسفالته خراب می‌شود پول‌ها آسیب می‌بیند درختان نابود می‌شود بودجه ما آسیب میبیند ما که اکنون هم دیده است ما صددرصد مخالف تراکم فروشی بودیم وقتی به شورای شهر آمد این اولین کار ما این بود که طرح جامع تهران را تهیه کنیم از سال ۴۹ تهران طرح جامع نداشت سال ۸۹ تا ۸۵ طرح جامع تهران را تمام کردیم و طرح تفصیلی آن را نوشتیم و اکنون کسی نمی‌تواند خلاف کند و خلاف طرح تفصیلی تراکم فروشی کنند و این عملی نیست و اگر انجام دهد متخلف است و باید سازمان بازرسی و بازرس شهرداری آن را محاکمه کند باید درآمد‌های صحیح و سالم و درست از شهر داشته باشند یعنی از کسانی که در شهر درآمد دارند و از کسانی که از منافع و منابع شهری بهره‌مندی خوبی پیدا می‌کنند، همه این هزینه‌ها به گردن مردم شهر است کسانی که بیشتر استفاده می‌کنند باید بیشتر بپردازند بنابراین با این روش‌ها باید دنبال کسب درآمد بروند تا بتوانند پروژه‌های شهری را انجام دهد.

شهرداری یک جایگاه سیاسی نیست ممکن است یک شخصیت سیاسی در آنجا قرار بگیرد، اما نباید سیاسی کار کند و دنبال مسائل سیاسی باشد شهرداری یک کار تخصصی است که باید به فردی بسپارند که بتواند شهر را اداره کند و با مدیریت توانمند و قوی آن را دنبال کند اگر بخواهد دنبال تو توزیع پست و مقام باشد که از گروه‌های خود افرادی بیاورند که متاسفانه اینگونه شد بسیاری از افرادی که در شهرداری توانمند بودند به عنوان نمونه معاون عمرانی و معاون ترافیک داری آقای حسینی شخصیت سیاسی نبودند بلکه شخصیت علمی بودند استاد دانشگاه بودند و هنوز هم هستند و یک آدم اجرایی بودند که از پل بزرگراه صدر را مدیریت و تونل نیایش را مدیریت کردند و بزرگراه امام علی و پل‌های دیگر را اجرایی کردند و حتی معاون اجتماعی شهرداری تهران فردی سیاسی نبودند و ایده‌ای ایشان را از نظر سیاسی در جناح دیگری می‌دانستند و با او مخالفت می‌کردند چرا که شخصی از جناح دیگریست گذاشتند، ولی ایشان کار می‌کردند ومسائل محله شهید هرندی را مدیریت کردند درست است که بخشی از آن مسائل دوباره برگشته است، اما ریشه آن کنده شده است و آن استخر او پارک‌ها و مشکلات را توانستند حل کند با این که وظیفه اصلی شهرداری و شورا نبود الان هم این دوستان جدید همین را می‌گویند که این مسائل به آن‌ها مربوط نیست.

مثلاً می‌گویند هیئت‌های مذهبی، مساجد، حسینیه‌ها به ما چه ربطی دارد در حالیکه ما این‌ها را مسائل شهری می‌دانستیم و به عنوان فرهنگ شهر روی آن‌ها حساب می‌کردیم. علاوه بر پروژه‌های اجتماعی که به شدت دنبال می‌کردیم یعنی سعی بر این نبود که کار‌های تخصصی به دست افرادی سپرده شود که حتما باید در آن جناح سیاسی باشند و یا فعال سیاسی باشد و آن جا را مونوپل خود کنند این مونوپل کردن و همه را اخراج کردن و همه را کنار گذاشتن و از این گروه به آن گروه آوردن، آسیب می‌رساند و اکنون هم در شورا آسیب رسانده و هم در شهرداری آسیب می‌رساند. انشاالله که دیگر اتفاق نمی‌افتد.

باشگاه خبرنگاران جوان: ارزیابی شما از انجام پروژه‌های عمرانی در شهر تهران چیست؟

چمران:در واقع سرعت اولیه بوده یا چرخ لنگر‌ی بوده که می‌چرخیده است و تا بخواهد از چرخش باز ایستد مدت زمانی طول می‌کشد یعنی به سرعت نمی‌ایستد بالاخره کند و کندتر می‌شود تا روزی بایستد. بله من حتی از نظر درآمد‌ها و درآمد‌هایی که می‌گرفتیم بخشی نقدی بوده و بخشی غیر نقدی بوده است که درآمد‌های غیر نقدی تا دو سه سال آینده بوده و این درآمد‌های غیر نقدی اکنون در حال وصول شدن است و دوستان می‌گویند حدود ۸۰ درصد بودجه محقق شده است و من می‌گویم اگر این مقدار محقق شده چرا پروژه‌های عمرانی شما خوابیده است بایستی کار پروژه‌های عمرانی جلو برود چرا که اگر ۷۰ تا ۸۰ درصد بودجه محقق شود رقم بسیار بالایی است و نباید پروژه‌ای بخوابد انتظار داریم که با برنامه‌ریزی درست و با چیدن افراد توانمند شهر دوباره به تحرک بیفتد.

باشگاه خبرنگاران جوان: عملا به خاطر دارم در انتهای شورای شهر چهارم با وجود اینکه شورا از جناح‌های مختلف تشکیل شده بود، اما تسویه حساب با دولت به مرحله خوبی رسیده بود، به نظر می‌رسد هزینه حضور آقای نجفی در هیات دولت فراموش شدن بدهی دولت به شهرداری بود که در جریان شهرداری‌های بعدی نیز گویا این مساله چندان اهمیتی برای آنان ندارد

چمران: ما خیلی تلاش کردیم که هم بدهی‌های شهرداری پرداخت شود و هم طلب‌های شهرداری دریافت شود طلب‌ها را از موقعی که از مجلس‌های قبل هم بوده درخواست می‌کردیم یادم می‌آید زمانی ۴۰۰ میلیارد تومان شد و بعد به بیش از ۴ هزار میلیارد تومان رسید. ما با رئیس جمهور صحبت کردیم و نامه نوشتیم که این طلب‌ها را از دولت می‌خواهیم و این پول‌ها را دولت باید بپردازد ایشان هم به معاون اول خود انتقال دادند و ما با ایشان ملاقات و نشست داشتیم و حتی سه نفر از اعضای شورا را انتخاب کردیم که این کار را پیگیری کنند این افراد آقای تقی پور سرخ رو و دوستی بودند که مخلوطی از جناح‌های مختلف بودند تا پیگیری کنند و انجام شود و به دفتر کار به وزیر دارایی کشید و، اما اون ایشان که فکر می‌کنم دکتر اکرمی نام داشت و به حسابرسی انتقال دادند و شهردار هم حسابرس گذاشت و نشستند و جلسه گذاشتند و به این مقام رسیدند و هر دو طرف قبول کردند ما به جز ایستاده بودیم که می‌گفتیم یا پول نقد دهید که می‌گفتند نداریم گفتیم بیا‌یید تهاتر کنیم و به جای آن برای مسکن شهری زمین دهی یا سهام کارخانه دهید یا سهمی دیگری و چیزی بدهید که شهرداری بتواند آن را به منابع مالی خود تبدیل کنند و برای کار‌های عمرانی صرف کنند و در این موضوع زیاد جلو رفتیم. منتهی باید در بودجه مجلس آینده به تصویب می‌رسید که دوره ما تمام شد و البته در آن سال‌های قبل ما مقداری در بودجه‌ها فشار آوردیم که دولت باید پول شهرداری‌ها را بپردازند حدود هزار یا ۶۰۰ میلیارد تومان به شهرداری‌ها اختصاص داده شد که مقداری از آن پرداخت شد و بعدا به خاطر کمبود مالی در بودجه‌های جدید پیش‌بینی نشد و امسال هم پیش بینی نشده و من فکر نمی‌کنم چیزی از این موضوع دستشان را بگیرد البته من خودم فکر می‌کردم وقتی این دوستان بیایند از آنجایی که با دولت از نظر فکری هم جهت هستند لااقل بتواند پول‌ها و طلب‌ها را بگیرند حالا پول ما هیچی می‌توانند فاینانس‌ها را باز کنند. فاینانس‌هایی که باید واگن بخریم چراکه ما حداقل هزار واگن برای مترو هم داریم. روزی ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر سفر با مترو انجام می‌شود؛ خط و ریل و ایستگاه هست، اما واگن نداریم. اگر واگن به این خط بیاید این سه میلیون سفر به ۶ میلیون می‌رسد و اگر فاصله قطار‌ها که اکنون در ۶ دقیقه است به سه دقیقه بر سر میزان مسافرت‌ها دو برابر میشود یعنی ترافیک نصف و یا بیشتر از آن کم می‌شود و آلودگی هوا کم میشود و راه‌های آن مشخص است فرایند هم با چی باز نشد که این کار‌ها انجام شود اگرچه قول آن را داده بودند، اما کاری انجام نشده یک بحث دیگر فروش اوراق قرضه است که عملی نشده است و در بانک مانده است و نتوانستند از آن استفاده کنند در حالی که در زمان ما از خانه از فروش اوراق قرضه استفاده می‌کردیم با اینکه مشکلاتی با همه دولت‌ها داشتیم.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه دولت فعلی با حمایت اصلاح طلبان سر کار آمده است و اینکه الان دولت فعلی ناکارآمد است، اصلاح طلبان قصد دارند خود از دولت جدا کنند و سرمایه اجتماعی خود را برای انتخابات بعدی حفظ کنند، ارزیابی شما از این مسئله چیست؟

چمران:این‌ها روش‌های سیاسی است و آدم‌های سیاسی این کار‌ها را دنبال می‌کنند حالا چقدر درست به چه قدر غلط بستگی به بینش و اصول اعتقاداتی دارند که آن‌ها معتقد هستند و باید دنبال آن برویم ما در مورد اقتصاد ارز سکه و طلا به خاطر عدم پیش‌بینی و برنامه‌ریزی مسئولین این بود که این مسئولیت را برعهده داشتند اگر زودتر می‌گفتند فرق می‌کرد مسلم همه می‌گفتند در بازار آزاد دبی فلان اتفاق در حال افتادن است و قرار است فلان مشکل ایجاد شود یا اینکه می‌گفتند ساختمان سازی خوابیده است یعنی این سرمایه‌های سرگردان و در گردش دست ملت به سمت جای دیگری میرود و این ۱۶۰۰ میلیاردی که در گردش دست مردم است هرجا برود آنجا را خراب می‌کنند اگر به سمت ارز به درود اگر به سمت سکه برود آنجا را خراب می‌کند همانطوریکه رهبری فرمودند: فقط آن کسانی که چند هزار سکه خریده اند مسئول نیستند بلکه آن‌هایی که آن چند هزار سکه را فروختند مسئولند و باید پاسخگو باشند، اما چرا این کار را نکردند نمی‌شود که بیایند بگویند از شش ماه قبل که بازار و سکه ارز اتفاق می‌افتد و مشکلاتی پیش می‌آید آن‌ها بگویند مهم نیست و ناگهان تصمیمم قطعی بگیرد که آن هم اشتباه و غلط باشد مثل همان ارز ۴۲۰۰ تومانی که بعد دیدند عملی نیست در حالیکه این همه اقتصاددان داریم اینکه بخواهند از روحانی عبور کنند و بگویند مشکلات فعلی به ما مربوط نیست بی انصافی است و مردم می‌فهمند که خود آن‌ها ایشان را روی کار آوردند و رای دادند و حمایت کردند و بیده دارند باید به جای این کار‌ها کنار روحانی به ایسلند این نه تنها بلکه همه مردم بایستند تا مشکلات حل شود و البته به شرطی که دولت هم برای حل مشکلات قدمی بردارد.

باشگاه خبرنگاران جوان: از فعالیت‌های اصولگرایان برای بهبود وضعیت اقتصادی و معیشتی مردم بگویید؟ جمنا چه برنامه‌هایی را برای انتخابات سال آینده مجلس و انتخابات ۱۴۰۰ در دستور کار خود دارد؟

چمران: جبهه مردمی نیرو‌های انقلاب کار‌های ساختاری و زیربنایی خود را دنبال می‌کنند و چه در تهران و چه در استان‌ها آن‌ها را دنبال می‌کند و به جا‌های خوبی رسیده است و امید داریم به جا‌های بهتری برسد، اما اکنون مطرح کردن بحث انتخابات زود است.

باشگاه خبرنگاران جوان: با توجه به اینکه احزاب سیاسی باید در مسائل مختلف، رویه پویایی را داشته باشند، اما در عمل از احزاب اصولگرا آن چنان فعالیت پررنگی دیده نمی‌شود علت این مساله چیست؟

چمران: زمان انتخابات شور و هیجان و نشست وجود دارد، اما قاعدتاً همیشه اینگونه نیست این افراد مومن مسئولیت ندارند بنابراین، چون مسئولیت ندارند و جایی نمی‌روند و جایی جز سخنرانی و کار‌های علمی انجام نمی‌دهند کمتر از آن‌ها صحبت می‌شود و به همین شما فکر می‌کنید که خبری نیست اگر به کانال‌های مواجه شود حتی کانال‌های خبری استان‌ها می‌بینید که اتفاقات زیادی افتاده است مثلاً همین خوزستان در موضوع تپه نیشکر هفت تپه چند بیانیه دادند و همکاری کردند برای حل مشکلات کارگران و متاسفانه زیاد منعکس نشد بلکه از نظر تبلیغی می‌توان گفت که ضعیف کار شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان: ما شاهد بودیم که دیدار‌های مکرری را اقای روحانی با اصلاح‌طلبان داشتند، اما این مسئله درباره اصولگرایان اتفاق نیفتاد، چرا اصولگرایان پیگیر انتقال نظرات خود به روحانی نیستید و اگر پیگیری شده است، چرا دیداری انجام نشده است؟

چمران: برای دیدار با ایشان در خاصی نداشتیم آنچه که بود به صورت نامه و مستدل بیان شد حتی در مورد ارز از ماه‌ها قبل به طرق مختلف بیان شد و فرستاده شد و کسانی که در مباحث اقتصادی بودند بیان کردند، ولی متأسفانه آنگونه که شایسته بود استفاده نشد و نتیجه منفی آن را دیدیم چراکه ما برای خودمان و کشورمان می‌سوزد، ولی می‌بینیم که می‌توانیم به گونه‌ای کار شود که شود، اما کار به دست کسانی سپرده می‌شود که بعد از مسئولین دادگاه‌ها آن‌ها را فرا می‌خواند ممنوع الخروج می‌شوند یا اشتباهات دیگر مرتکب می‌شوند مثل رئیس بانک مرکزی ما نامه نزدیم و درخواستی صورت نگرفته است.

باشگاه خبرنگاران جوان: از شورای عالی استان‌ها چه خبر؟

چمران: دیگر در شورای عالی استان‌ها نیست و طبق قانون سه ماه پس از شورا آن را تحویل دادند که اکنون می‌دانم آقای الویری انتخاب شدند و من همچنان در دانشگاه تهران حضور دارند با تشکر از صبر و تحمل شما که خستگی من را تحمل کردید.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: چمران شورای شهر شهرداری اخبار سیاسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۰۸۷۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟

چند سالی است که از مطرح شدن موضوع تولید گوشی ایرانی می‌گذرد و پیش از آن تنها یک شرکت به‌عنوان تولیدکننده محدود گوشی شناخته می‌شد؛ تولیدکننده‌ای که البته به‌زعم برخی از کارشناسان این حوزه، بیش‌تر مونتاژ کننده قطعات وارداتی گوشی بوده تا این که بخواهند صفر تا صد گوشی را در داخل کشور تولید کند.

به گزارش ایسنا، درباره مزیت تولید گوشی داخلی گفته شده که با تولید گوشی باکیفیت ایرانی با قیمت مناسب، به قدرت خرید مردم، تحول دیجیتال و اشتغال کمک خواهد شد. اگرچه ویژگی‌ها و خدماتی که برای گوشی داخلی در نظر گرفته شده، هنوز اعلام نشده، اما استفاده از سیستم عامل بومی ظاهرا یکی از این ویژگی‌ها است.

اگرچه تولید گوشی ایرانی مورد توجه دولت‌های گذشته قرار دارد، اما دولت سیزدهم اهتمام ویژه‌ای نسبت به این موضوع نشان داده چراکه همزمان با آغاز به کار این دولت، وزیر ارتباطات درباره برنامه برای تولید موبایل ایرانی اعلام کرد که ظرفیت‌های خوبی برای تولید موبایل در کشور وجود دارد، اما باید بازار آن در کشور ایجاد شود و مردم به این موبایل‌ها اطمینان کنند.

بر این اساس اعلام شد که در ابتدا ممکن است نواقصی وجود داشته باشد که باید به این مسئله توجه کرد، همچنین در ساخت گوشی‌های ایرانی از ظرفیت جوانان که سبب اشتغال‌زایی می‌شود، استفاده خواهد شد؛ علاوه بر آن در مردم و جامعه خود باوری ایجاد می‌کند و نسبت به گوشی‌های خارجی ارزان‌تر است.

در نهایت پس از طرح اولیه تابستان سال گذشته - مدیرعامل منطقه ویژه اقتصادی و فرودگاه بین المللی پیام- اعلام کرد تولید گوشی تلفن همراه یکی از پروژه‌های است که از دولت گذشته آغاز شده، ۱۳ شرکت خصوصی برای احداث خط تولید خود در این منطقه به آن‌ها مراجعه کردند که از این تعداد دو مجموعه به بهره‌برداری رسیده‌اند و پیش‌بینی آن‌ها این است که تا پایان سال ۱۴۰۲ حداقل یک میلیون گوشی تولید شود که یک سوم آن گوشی هوشمند و باقی به صورت دکمه‌ای خواهد بود.

طبق گفته وزیر ارتباطات، حوزه تبدیل موبایل حوزه مشترک وزارت ارتباطات و وزارت صمت است که مسئولیت اصلی آن برعهده وزارت صمت بوده بنابراین برنامه‌ریزی مشترکی انجام و کمک می‌شود به شرکت‌هایی که می‌توانند گوشی تولید کنند و زیرساخت‌های لازم را در اختیارشان قرار می‌گیرد.

موضوعی که وی در اظهارات اخیر خود در یکی از رسانه‌ها به آن اشاره کرد و گفت: از شرکت‌های مختلف در منطقه ویژه اقتصادی پیام حمایت کردیم و با واگذاری زمین و تسهیلات، زیرساختی را فراهم کردیم تا مقدمات برای تولید گوشی فراهم شود.

او تأکید کرد که در این حوزه ظرفیت خوبی وجود دارد و جوانان ما از جوانان دیگر کشور‌ها کمتر نیستند و اگر مردم و مسئولان به محصول ایرانی اعتماد کنند، می‌توانیم هم نیاز خودمان را برطرف کنیم و هم به سمت صادرات گام برداریم.

زارع‌پور با بیان اینکه بازار گوشی همراه بازار بسیار بزرگی است، یادآور شد که اکنون سالیانه بیش از سه میلیارد دلار صرف واردات ۱۰ تا ۱۴ میلیون دستگاه گوشی می‌شود، اما این امکان برای ما وجود دارد که بتوانیم تولیداتی در این بخش داشته باشیم.

وزیر ارتباطات تأکید کرد: البته لازم است که این تولیدات در فضای رقابتی انجام شود تا محصول بهتر و متناسب با سلیقه مردم تولید و عرضه شود. اگر برنامه‌ریزی خوبی در این زمینه انجام شود حتماً می‌توانیم با گوشی‌های خارجی نیز رقابت کنیم البته هنوز در ابتدای راه هستیم.

البته حمایت دولت فقط به موارد گفته شده محدود نمی‌شود و در بخش دوم لایحه بودجه امسال دولت ۵۰۰ میلیارد تومان اعتبار برای حمایت از تولید گوشی‌های هوشمند داخلی در نظر گرفته است.

دیگر خبرها

  • بانک ها جلوی اختلاس ها را بگیرند/ضرورت رونق اقتصاد و تولید
  • ضرورت بهبود عملکرد تعاونی ها برای مشارکت تولید
  • تولید پایدار سوخت در پالایشگاه تهران با تنوع‌بخشی به سبد محصولات 
  • وزارتخانه‌های اقتصادی جذب ایده فناورانه را در دستور کار قرار دهند
  • محبوبیت ایران در افکار عمومی جهان و ضرورت بازدارندگی داخلی و خارجی
  • تأکید رئیس جمهور بر مبارزه با قاچاق و رونق تولید
  • تولید گوشی ایرانی به کجا رسید؟
  • سمنان مهد ظرفیت‌ها است/ تلاش برای رونق تولید
  • امنیت در سرمایه گذاری باعث رونق تولید می‌شود
  • 5 طراحی نوآورانه کشوهای گوشه آشپزخانه: بهبود دسترسی و بهره‌وری از فضا