Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-18@00:11:37 GMT

حدود چهار درصد کشاورزی سیل زده مازندران بیمه است

تاریخ انتشار: ۱۶ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۱۰۷۳۳

حدود چهار درصد کشاورزی سیل زده مازندران بیمه است

بارش شدید باران و برف که از 26 اسفند 97 در مازندران باریدن گرفت و تا دوم فروردین امسال ادامه داشت ، سبب طغیان رودخانه ها و جای شدن سیل و سیلاب طی دو مرحله در استان شد که بر اساس آخرین برآوردها 6 هزار میلیارد ریال به بخش های مختلف کشاورزی مازندران خسارت وارد کرد.
عزیرالله شهیدی فر روز جمعه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا توضیح داد : از این میزان خسارتی که به بخش کشاورزی استان وارد شد تنها 200 میلیارد ریال از سوی صندوق بیمه کشاورزی پرداخت می شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


وی با ابراز تاسف از این که تعداد زیادی از کشاورزان و باغداران مازندران تمایلی به بیمه کشت و کارشان ندارند ، گفت : در حالی که در مجموع 42 هزار بهره برداری کشاورزی استان مزرعه و محصولاتشان را تحت پوشش صندوق بیمه محصولات کشاورزی قرار داده اند ، در سیل و سیلاب اخیر به 25 هزار بهره بردار خسارت وارد شد.
مازندران در مجموع 450 هزار بهره بردار کشاورزی دارد .
شهیدی فر از آغاز پرداخت خسارت بخش کشاورزی به عرصه های بیمه شده خبر داد و افزود : بر اساس اعلام صندوق بیمه کشاورزی مازندران ، پرداخت خسارت 200 میلیارد ریالی از سوی این صندوق از 15 فروردین از کشاورزان بابلسری و جویباری شروع شده است.
رئیس سازمان جهاد کشاورزی مازندران با انتقاد از بی توجهی کشاورزان و باغداران استان نسبتب به بیمه ، گفت : به رغم وجود تجربه های تلخ ناشی از خسارت های عوامل طبیعی باد، سیلاب ، برف و یخبندان و خشکسالی ، اما همچنان پوشش بیمه ای تولیدات محصولات کشاورزی استان اندک است.
وی با بیان اینکه آگاهی کم کشاورزان و مشکلات تعهدات بیمه ای ،نقش بیمه محصولات کشاورزی استان را کم رنگ کرده است ، افزود : این در حالی است که دولت در بیمه مزرعه و محصولات کشاورزی حمایت های ویژه ای در حق سهم بیمه کشاورزان و پرداخت تشویقی ناشی از خسارت احتمالی حوادث طبیعی انجام می دهد.
این مسئول کشاورزی مازندران با بیان این نکته که مشکلات نبود بیمه محصولات کشاورزی سبب می شود تا بیشتر وقت مسئولان برای جبران خسارت ناشی از حوادث طبیعی گرفته شود ، گفت : اگر چه پرونده جبران خسارت ناشی از سیلاب در مراکز خدمات کشاورزی شهرستان های استان تشکیل شده است، اما اگر این زمین ها بیمه بود ، گرفتن غرامت ها سریع تر و بدون دغدغه صورت می گرفت.
شهیدی فر به توجه دولت بویژه شخص رئیس جمهوری نسبت به کمک های بلاعوض و تسهیلات کم بهره برای جبران خسارت ناشی از سیل به کشاورزان اشاره کرد و گفت : کمک های بلاعوض 20 تا 50 میلیون ریالی برای مزارع کشاورزی و باغات و حدود 5 تا 10میلیون ریالی برای دام سبک و سنگین تعیین شده است.
بر اساس آمار سازمان جهاد کشاورزی مازندران از 460 هزار هکتار از اراضی زراعی و باغی استان کمتر از هفت درصد زمین های مازندران تحت پوشش بیمه است.
سالانه از این اراضی حدود هفت میلیون تن محصولات کشاورزی از جمله برنج، مرکبات، گل گیاه ، انواع آبزیان و دام وطیور برداشت می شود.
6990/1654
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 برنج زمین سیل کشاورزی محصولات کشاورزی 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۰۷۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۸۰۵ هکتار از شالیزارهای مازندران بیمه شدند

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران گفت: ۸۰۵ هکتار از اراضی شالیزاری مازندران بیمه زراعت برنج شدند.

به گزارش خبرگزاری ایمنا از مازندران، غلامرضا رعیت‌پناه، امروز_دوشنبه بیست‌وهفتم فروردین _ در جمع خبرنگاران با اشاره به آخرین وضعیت برنج‌کاری این استان اظهار کرد: تاکنون ۱۶۳ هزار و ۱۵۰ هکتار از اراضی شالیزاری مازندران شخم و شیار شده است.

وی با بیان اینکه برای سال زراعی جاری ۱۴۰ هزار هکتار خزانه‌گیری شد، افزود: طبق پیش‌بینی امسال سطح ابلاغی برنج در اراضی زراعی مازندران ۲۱۵ هزار هکتار است.

مسئول تولیدات گیاهی جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به اینکه ۱۷۸ بانک نشا برنج در استان در حال فعالیت هستند، تصریح کرد: هم‌اکنون ۲۵۶ تن بذر برنج پر محصول و اصلاح شده محلی به کشاورزان شالیکار استان توزیع و مصرف شد.

رعیت‌پناه از بیمه زراعت برنج در ۸۰۵ هکتار از اراضی شالیزاری مازندران خبر داد و گفت: تاکنون ۱۳۱ نمونه آزمون خاک انجام شد.

مسؤول تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی مازندران با اشاره به ذخیره‌سازی آب سدها و آببندان‌های این استان خاطرنشان کرد: در حال حاضر میزان ذخیره آب سدهای استان ۲۳۷ میلیون متر مکعب و آببندان‌ها ۳۷۹ میلیون متر مکعب است.

کد خبر 744806

دیگر خبرها

  • تاخیر در رهاسازی آب و خسارت به محصولات کشاورزی + فیلم
  • دلیل تأخیر ارسال مرسولات پستی در ایام عید چه بود؟
  • نوسازی ناوگان مکانیزاسیون راه‌حلی مناسب برای تحقق خودکفایی محصولات استراتژیک
  • کارگاه آموزشی مددکاران ترویجی جنوب آذربایجان غربی در مهاباد
  • عضویت بیش از ۱۵۶ هزار نفر در صندوق بیمه کارورزی استان مرکزی
  • کشاورزان برای حمل محصولات حتماً از طریق شرکت‌های مجاز اقدام کنند
  • پیشگیری از سرمازدگی محصولات کشاورزی با ابتکار پژوهشگران کرمانی
  • خسارت بیش از ۴۵۰ میلیارد تومانی تگرگ و جاری شدن سیل به بخش کشاورزی بردسکن
  • خسارت تگرگ و جاری شدن سیل به بخش کشاورزی بردسکن
  • ۸۰۵ هکتار از شالیزارهای مازندران بیمه شدند