Web Analytics Made Easy - Statcounter

یک کارشناس اقتصادی با اشاره به وضعیت کشور در حوزه اقتصاد گفت: وعده های روحانی از ابتدا تا کنون پوچ و توخالی بوده و ایجاد شغل با شعار امکان پذیر نیست؛ دولت باید آمار و ارقام اشتغال زایی را در دوران خود ارائه دهد.

عبدالمجید شیخی کارشناس اقتصادی در گفتگو با خبرنگار شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ در خصوص ارائه آمار اشتغال زایی توسط رئیس جمهور با توجه به بیکاری و رکود شدید اقتصادی اظهار داشت: روحانی به جای اینکه سالی یک میلیون شغل ایجاد کند، پنج سال است که 80 میلیون نفر را سرکار گذاشته است و جزء وعده های تو خالی و پوچ هیچ چیز تحویل مردم کشور نداده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با انتقاد از عملکرد اقتصادی دولت در بهبود معیشت مردم خاطر نشان کرد: دولت روحانی وضعیت اقتصادی را به جایی رساند که قدرت خرید مردم در این ۱۱ ماه گذشته بدون تردید به یک سوم کاهش یافته است، اما باز هم برای سال آینده وعده می دهد.

این کارشناس اقتصادی در ادامه افزود: همین چند وقت پیش روحانی در جلسه روئسای بانک ها در بانک مرکزی وعده داد که تورم سال آینده صفر می شود این در حالی است که با وجود چند برابر شدن قیمت ها این  هم یک وعده مشابه وعده های دیگر در ۵ سال گذشته است.

این استاد دانشگاه ضمن تأکید بر اینکه ایجاد شغل با شعار امکان پذیر نیست یادآوری کرد: کسی که ادعا دارد شغل ایجاد کرده است قطعاً باید بتواند جدولی به تفکیک مشاغل و نوع رشته ها و بنگاه ها و به تفکیک زمان و استان ها وشهرستانها تهیه و تنظیم و منتشر کند .

شیخی در ادامه افزود: معمولاً ایجاد شغل جدید با سرمایه گذاری جدید اتفاق می‌افتد و در شرایطی که سرمایه گذاری خارجی به  صفر رسیده و به دلیل تلاطم های اقتصادی سرمایه گذاری داخلی به حداقل ممکن رسیده چنین چیزی امکان پذیر نیست.

هزینه های جاری دولت در بودجه سال بعد 200 درصد افزایش پیدا کرده

این کارشناس مسائل اقتصادی ضمن بیان اینکه بودجه جاری سه برابر بودجه عمرانی بوده یادآوری کرد: در حال حاضر هم شرایط بدتر شده و با دست خودشان هزینه های جاری دولت را حداقل ۲۰۰ درصد افزایش داده اند؛ جرقه این تحولات هم افزایش نرخ ارز و کاهش ارزش پول ملی بود.

شیخی با بیان اینکه کاهش ارزش پول ملی نتیجه تدبیر دولت بود اذعان کرد: به خاطر افزایش ۱۰ درصدی درآمدهای ارزی خود در قبال تبدیل ارز به ریال، نرخ ارز را از ۳۸۰۰ تومان به ۴۲۰۰ تومان افزایش دادند و نتیجه آن کاهش 100 درصدی قدرت خرید مردم و افزایش نیم درصدی درآمدهای دولتی است؛ در حقیقت به خاطر افزایش نیم درصدی درآمدهای دولت تورم 100 درصدی را به مردم تحمیل کردند و این نه تنها تدبیر نیست بلکه بی تدبیری محض است.

وی یادآوری کرد: روحانی ادعاکرده یک میلیون شغل ایجاد کرده، همان طورکه گفتم جدولی ارائه دهد و تعداد افرادی را که برایشان شغل ایجاد کرده را با تفکیک زمان و بنگاه و مشاغل و تفکیک استان ها ثابت کند.

 

دو سوم نمایندگان مجلس بادمجان دور قاب چین دولت شده‌اند

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه مجلس هم به ارائه این امارها توسط رئیس جمهور واکنش نشان نمی دهد خاطر نشان کرد: دلیل همراهی مجلس با دولت این است که دو سوم نمایندگان مجلس به دولت نان قرض دادند و فقط یک سوم از افراد منتخب ملت در مجلس حقوق مردم را باور داشته و پیگیر مطالبات آنان هستند و دو سوم دیگر بله قربان گو و بادمجان دور قاب چین دولت هستند.

شیخی با بیان اینکه عمده بیکاران را اقشار تحصیلکرده  تشکیل می دهند اذعان داشت: نکته جالب این است که عمده مشاغلی که در کشور هست مشاغل واسطه ای در حوزه توزیع بوده و چون بخش توزیع ما بیمار است، عمدتا این افراد بیکار در لابه لای درزهای خشت‌های اشتغال جا گرفته اند و از ارزش افزوده کل سهم بری می کنند.

وی در ادامه افزود: علت زیاد بودن مشاغل واسطه ای و زائد در بخش توزیع این است که هیچگونه کنترل و نظارتی در بخش توزیع وجود ندارد، همچنین ضابطه ای برای تنظیم ایمن و مقدار در بازار نیست به همین جهت حاشیه‌های سود در بخش توزیع گاهی به هزار درصد هم می‌رسد. به عبارت دیگر یک دلال با یک تلفن کالایی را یک تومان می خرد و گاهی به قیمت هزار تومان می‌فروشد.

این کارشناس مسائل اقتصادی با بیان اینکه نظارتی بر روی کارهای دلالی نیست یادآوری کرد: هیچکس نمی تواند جلوی کار دلالان را بگیرد و تغییر قیمت های ناگهانی هم کار دلالان است؛ این حاشیه های سود هنگفت بی حساب، در واقع مأمن خوبی برای تجمع  افرادی است که مقداری حیله اقتصادی بلد هستند و این مشاغل مشاغل سرکاری هستند و جز بیکاری پنهان حساب می شود.

این استاد دانشگاه در پاسخ به عملکرد شورای عالی اشتغال در طول مدیریت روحانی هم گفت: تمام حرفای روحانی از روز اول تا کنون وعده های پوچ بوده و اولین وعده آن که وعده بهبود معیشت در 100روز بود را می توان نمونه کاملی برای سایر وعده ها دانست.

شیخی در پایان با تأکید بر اینکه آمار اشتغال را باید به صورت استقرائی داد نه به صورت کلان تصریح کرد:  اگر اشتغالی ایجاد شده است باید یک جدول و یا نموداری از این میزان اشتغال وجود داشته باشد و البته اقتصاددانان بهتر می دانند که این شعار عملیاتی نشده و نه تنها 5 میلیون شغل ایجاد نشده بلکه تا حد زیادی بسیاری از افراد شغل خود را از دست داده اند.

 

انتهای پیام/ط

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۰۸۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

انتقاد دیوان محاسبات از افزایش نامتعارف هزینه برخی دستگاه‌ها

بررسی جداول بودجه سال ۱۴۰۳ نشان می‌دهد سازمان برنامه و بودجه، هزینه برخی دستگاه‌ها را به طور نامتعارف افزایش داده است. - اخبار سیاسی -

به گزارش گروه پارلمانی خبرگزاری تسنیم، به نقل از اداره کل روابط عمومی و‌ امور بین‌الملل دیوان محاسبات کشور، بررسی جداول بودجه سال 1403 نشان می‌دهد هزینه وزارت امور اقتصادی و دارایی بیش از 217 درصد و سازمان اداری و استخدامی 150 درصد نسبت به سال گذشته افزایش یافته است.

این در حالیست که وزارت آموزش و ‌پرورش 20 درصد و وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دانشگاه های وابسته و تابعه آن 16.8 درصد افزایش هزینه داشته‌اند.

دیوان محاسبات کشور بر لزوم اقدام اصلاحی برای رفع تبعیض در این حوزه تاکید دارد.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • اسلحه واجب‌تر از نان شب؛ رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی
  • رکوردشکنی هزینه‌های تسلیحاتی در سطج جهانی
  • پیش بینی دولتمرد حسن روحانی از وضعیت اقتصادی؛ سال سختی پیش‌رو است
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا /
  • بودجه نظامی ایران در سال ۲۰۲۳؛ چهارم در خاورمیانه و بیست و ششم در دنیا
  • اظهارات معاون رئیسی درباره تعطیلات آخر هفته، بودجه ۱۴۰۳ و لوایح بررسی نشده در مجلس یازدهم
  • راز‌های ناگفته از تورم منفی ۱۰ درصدی افغانستان
  • افزایش بودجه نظامی کشورهای اروپایی به بالاترین رقم از زمان جنگ سرد
  • انتقاد دیوان محاسبات از افزایش نامتعارف هزینه برخی دستگاه‌ها
  • مقایسه هزینه‌های نظامی آمریکا، چین و روسیه