Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه بین‌الملل باشگاه خبرنگاران جوان، پایگاه اینترنتی ­یورونیوز در مقاله‌ای با عنوان «چرا ترامپ همچنان اقدام عربستان سعودی را در نقض فاحش و ظالمانه حقوق بشر نادیده می‌گیرد؟» نوشت: در نگاه نخست دونالد ترامپ، رئیس‌جمهور آمریکا و محمد بن سلمان، ولیعهد جوان سعودی ظاهرا یک زوج ناهمگون و ناجور به نظر می‌رسند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ولی با دقت بیشتر در رفتار فاسدانه و اظهارات مملو از خودشیفتگی این دو، روشن می‌شود که هر دوی آنها، با یک زبان واحد سیاسی سخن می‌گویند. هر دوی آنها، غرق در ثروت و قدرت هستند و رابطه ویژه ترامپ با بن سلمان موجب شده است تا سعودی‌ها در نقض گسترده حقوق بشر و زندانی کردن فعالان حقوق زنان و قتل بیرحمانه جمال خاشقجی، روزنامه منتقد سعودی اینگونه بی محابا و گستاخانه وارد عمل شوند.

سرکوب مخالفان سیاسی و فعالان حقوق بشری در عربستان سعودی همانند قتل خاشقجی، چیز پوشیده و نهانی نیست. ماه مه گذشته یک ماه قبل از تصمیم بن سلمان برای برچیدن ممنوعیت رانندگی زنان، ده فعال زن سعودی بازداشت شدند. عفو بین الملل و شورای حقوق بشر سازمان ملل و همه ۲۸ دولت اتحادیه اروپا از بازداشت خودسرانه این افراد انتقاد کردند و آزادی فوری این زنان را خواستار شدند. سعودی‌ها در عوض به درخواست مستقیم کانادا برای آزادی این فعالان، با قطع روابط دیپلماتیک و اخراج سفیر کانادا واکنش نشان دادند.

با این همه ترامپ هیچ نگفت و سکوت اختیار کرد. ترامپ که شعار ملی گرایانه «نخست آمریکا» را سر می‌دهد، وقتی پای تعاملات وی با سعودی‌ها در میان می‌آید، امنیت آمریکایی‌ها و ارتقای حقوق بشر دیگر در اولویت‌های او قرار نمی‌گیرند. در عوض فقط «هنر معامله» برای ترامپ مهم می‌شود و ارزش‌های دموکراتیک و آزادی خواهانه برای رئیس‌جمهور آمریکا رنگ می‌بازند.

کاخ سفید حتی مهلت کنگره را برای ارائه گزارش درباره اینکه چه کسی مسئول قتل خاشقجی است به راحتی نادیده گرفت و ترامپ نام بن سلمان را از متن گزارش‌های نهاد‌های اطلاعاتی این کشور پاک کرد. حتی به نظر می‌رسد ترامپ عاشق رهبران خودکامه جهان است.

در هر صورت وقتی پای مسائل خاورمیانه به میان می‌آید، ارزش‌های دموکراتیک به راحتی زیر پای منافع سیاسی و مالی آمریکا لگدمال می‌شوند. هم اوباما و هم ترامپ با سعودی‌ها در راه اندازی کشتار جمعی در یمن و ارتکاب جنایات جنگی در این کشور همدست هستند. فقط فرق آن‌ها این است که ترامپ نمی‌تواند وانمود کند به ارزش‌های دموکراتیک اهمیت می‌دهد. در نهایت ما نمی‌توانیم انتظار داشته باشیم، ترامپ آزادی فعالان بازداشتی حقوق زنان را خواستار شود.

در عوض تنها می‌توانیم از گروه‌ها و نهاد‌های بین المللی بخواهیم تا به اعمال فشار و نظارت بر عربستان سعودی ادامه دهند. کشور‌های جهان باید مستقیما اقدامات سعودی‌ها را محکوم کنند و شرکت‌های بین المللی نیز باید تحریم سعودی‌ها را در دستور کار خود قرار دهند.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: دونالد ترامپ عربستان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۳۳۷۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد

سفیر ایران در عربستان سعودی در گفتگویی اعلام کرد که امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد. - اخبار بین الملل -

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری تسنیم، علیرضا عنایتی، سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان سعودی در گفتگو با شبکه العربیه اعلام کرد که امسال در موسم حج 90 هزار ایرانی عازم سرزمین‌ وحی خواهند شد.

سفیر ایران در ریاض درباره اعزام عمره گزاران ایرانی به عربستان تاکید کرد که این اقدام در چارچوب مراحل توافقی است که در ماه مارس میان وزرای خارجه دو کشور در پکن منعقد شد.

وی همچنین در این گفتگو بازگشت پروازهای مستقیم بین دو کشور و چندین پرواز عمره را از جمله مراحل اجرای این توافقنامه ذکر کرد.

عنایتی افزود که این پروازها به مدت 20 روز تا قبل از آغاز موسم حج ادامه خواهد داشت و تعداد کل عمره‌گزاران ایرانی تا آن زمان که پروازهای عمره پایان خواهد یافت به 6000 نفر خواهد رسید.

وی در خصوص حج‌گزاران ایرانی در موسم حج امسال نیز گفت: بر اساس توافق میان سازمان حج و زیارت ایران و وزیر امور اسلامی در عربستان سعودی 90 هزار شهروند ایرانی عازم حج امسال خواهند شد.

روز دوشنبه 3 اردیبهشت ماه پس از گذشت 9 سال وقفه، نخستین گروه عمره‌گزاران ایرانی با استقبال سفیر جمهوری اسلامی ایران در عربستان، سرکنسول کشورمان و مسئولان حج و عمره ایران و عربستان وارد مدینه منوره شدند.

علیرضا عنایتی سفیر کشورمان در ریاض طی اظهاراتی با ابراز خرسندی از ورود عمره‌گزاران ایرانی پس از یک توقف طولانی، تبادل سفرهای زیارتی را علاوه بر برکات معنوی و روحی، موجب نزدیکی بیشتر دو ملت و استحکام روابط دو کشور دانست.

سفیر کشورمان با اشاره به اشتیاق هموطنان ایرانی براى تشرف به زیارت خانه خدا، مسجد نبوی شریف و حرم مطهر رسول الله و ائمه بقیع علیهم السلام اضافه کرد: به‌لطف الهی و با تلاش‌های مستمر نهادهای ذی‌ربط این امر میسر گردید و به‌امید خداوند این مسیر بعد از حج تمتع با تلاش‌های سازمان‌های ذی‌ربط ادامه خواهد یافت.

عنایتی همچنین از مسئولان پادشاهی عربستان سعودی از جمله وزارت خارجه این کشور برای همکاری‌های مربوطه تشکر کرد.

استقبال سفارت از ورود اولین عمره‌گزاران ایرانی به مدینهآغاز عملیات حج عمره پس از وقفه 9 ساله

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • (ویدئو) ماجرای خواستگاری بازیگر معروف «نون خ» از دختر ترامپ
  • ملک سلمان، پادشاه عربستان بستری شد
  • پادشاه عربستان به بیمارستان رفت
  • کار پادشاه عربستان به بیمارستان کشید؟ | دلیل بستری شدن ملک سلمان
  • پادشاه عربستان بستری شد
  • ملک سلمان را به بیمارستان بردند
  • پادشاه سعودی به بیمارستان منتقل شد
  • سفیر ایران: امسال ۹۰ هزار ایرانی عازم حج خواهند شد
  • نئوم، بن‌سلمان را دست به دامن چینی‌ها کرد!
  • سرکنسول عربستان سعودی در مشهد تعیین شد + جزئیات