Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش اکوفارس به نقل از رویترز، عربستان سعودی قصد دارد در 2020 یک مزایده چند میلیارد دلاری برای ساخت دو راکتور برق هسته ای خود برگزار کند و در حال مذاکره با آمریکا و سایر عرضه کنندگان احتمالی در مورد این پروژه است . 
بزرگترین صادر کننده نفت جهان می خواهد ترکیب انرژی خود را متنوع و برق هسته ای را به آن اضافه کند تا نفت بیشتری برای صادرات داشته باشد، ولی آمریکا این طرح‌ها را به خاطر کاربرد های احتمالی نظامی دقیقاً بررسی می‌کند .

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 
عربستان سعودی که هدف معدنکاری اورانیوم را دارد اعلام کرد طرح هایش صلح آمیز هستند ولی بن سلمان، ولیعهد عربستان در 2018 گفت که اگر ایران سلاح هسته‌ای بسازد  عربستان هم خواهد ساخت . 
شرکت هایی از آمریکا، روسیه، کره جنوبی، چین و فرانسه در حال مذاکره با ریاض برای عرضه رآکتور هستند . 
یک منبع آشنا با این طرح ها گفت:« عربستان سعودی به برداشتن قدم های محکم در این راه ادامه می دهد، گرچه ممکن است قدم هایش آهسته تر از حد انتظار باشند» . 
مقامات عربستان قبلا گفته بودند هدف آنها انتخاب یک فروشنده در اواخر 2018 است که بعد به 2019 موکول شد. حالا می گویند این فروشنده در 2020 اعلام خواهد شد . 
 دو منبع آگاه گفتند دلیل روند کند این پروژه تا حدی مذاکره عربستان با تمام عرضه کنندگان احتمالی است، در صورتی که باید تعداد آنها را محدود کند . 
یک دلیل دیگر آهسته پیش رفتن این طرح‌ها، پیچیده شدن روابط با واشنگتن است. آمریکا پس از قتل جمال خاشقچی در کنسولگری عربستان در استانبول در ماه اکتبر ،ریاض را به باد انتقاد گرفت . 
ریاض مجبور است قراردادی در مورد کاربرد صلح آمیز تکنولوژی هسته ای با واشنگتن امضا کند تا اجازه انتقال تجهیزات و متخصصان هسته ای آمریکا را طبق قانون انرژی هسته‌ای این کشور داشته باشد. ریک پری، وزیر انرژی آمریکا هفته گذشته گفت مذاکراتی که در 2012 آغاز شده هنوز ادامه دارد . 
واشنگتن همچنان به دنبال متقاعد کردن ریاض برای امضای پروتکل الحاقی آژانس بین المللی انرژی هسته ای مبنی بر وجود ناظران اضافی برای تایید صلح‌آمیز بودن تکنولوژی هسته‌ای است. عربستان تا الان با این موضوع مخالفت کرده است . 
سرانجام این مذاکرات مشخص می کند آیا ریاض به یک قرارداد با شرکت‌های آمریکایی می رسد یا نه . 

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۴۷۸۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آخرین پیش‌بینی انیشتین هم ساخته شد: موتور هسته‌ای برای خودرو

 بیش از ۶۰ سال است که بشر با فناوری «گداخت هسته‌ای» به شکل بمب‌های هیدروژنی آشنا شده است؛ اما تازه طی چند سال اخیر است که دست‌یابی به فناوری صلح‌آمیز و اقتصادی گداخت هسته‌ای، در افق دید پژوهشگران پدیدار شده. در فناوری گداخت هسته‌ای، هسته‌های سبک ماده (مانند هیدروژن) به هم جوش می‌خورند و ضمن تشکیل هسته‌های سنگین‌تر (مانند هلیوم)، انرژی عظیمی را آزاد می‌کنند. این همان فرآیندی است که در دل خورشید و دیگر ستارگان اتفاق می‌افتد.

به گزارش خبرآنلاین، گداخت هسته‌ای برخلاف فناوری شکافت هسته‌ای که امروزه در نیروگاه‌های هسته‌ای برای تولید برق استفاده می‌شود، منبع پاک و تقریباً پایان‌ناپذیر انرژی را در اختیار ما قرار می‌دهد. این در حالی است که فناوری شکافت هسته‌ای آلایندگی‌های خطرناک و قابل‌توجهی دارد و با الگوهای زیست‌محیطی و انرژی‌های تجدیدپذیر، سازگار نیست.

سال ۱۹۲۹ (۱۳۰۸ شمسی) بود که «آلبرت اینشتین»، فیزیکدان معروف آلمانی-آمریکایی در مورد امکان ساخت یک «موتور پروتونی» مبتنی بر همجوشی هسته‌ای نظریه‌پردازی کرد؛ موتوری که می‌توانست فضاپیما را با سرعتی نزدیک به سرعت نور به پیش براند. ایده اینشتین آن بود که از دمای بالای همجوشی هسته‌ای برای پرتاب کردن جریانی از پروتون‌ها و ایجاد نیروی پیشرانش استفاده کنیم.

تلاش‌های قبلی برای ساخت موتور همجوشی هسته‌ای به دلیل محدودیت‌های فناوری شکست خورده بود؛ بااین‌حال در دهه‌های اخیر، فناوری در بخش‌های مختلف شاهد چنان پیشرفت‌های عظیمی بوده که امروزه تلاش برای ساخت این موتور انقلابی را امکان‌پذیر می‌سازد.

یکی از اصلی‌ترین پیشرفت‌ها، توسعه مواد جدیدی است که دمای فوق‌العاده بالای درون راکتور همجوشی هسته‌ای را تحمل می‌کنند. امروزه آلیاژهای ویژه و سرامیک‌های پیشرفته‌ای برای در بر گرفتن پلاسمای فوق‌داغ لازم برای همجوشی ساخته شده‌اند.

عامل کلیدی دیگر، پیشرفت فیزیک‌دانان در درک فیزیک پلاسما و همجوشی هسته‌ای است. اکنون دانشمندان از مدل‌های محاسباتی بسیار دقیق‌تری برای شبیه‌سازی و کنترل واکنش‌های همجوشی بهره می‌برند که ظرفیت بیشتری را برای تثبیت و حفظ واکنش‌های لازم در اختیارشان قرار می‌دهد.

علاوه بر این، تکنیک‌های جدیدی برای مهار پلاسمای داغ با میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی به دست آمده‌اند. یکی از بزرگ‌ترین موانع توسعه فناوری همجوشی (گداخت هسته‌ای)، تماس پلاسمای داغ با دیواره رآکتور است که باعث خنک شدن پلاسما و توقف واکنش می‌شود؛ اما آهنرباهای ابررسانای جدید می‌توانند با ترکیب میدان‌های الکتریکی و مغناطیسی، مانع این پدیده شوند.

استارتاپ RocketStar که سال ۲۰۲۱ تأسیس شد، در حال توسعه موتور پیشرانشی بر پایه همجوشی هسته‌ای است. هدف آن، ساخت موشکی انقلابی است که از همجوشی هسته‌های هیدروژن برای تولید تکانه‌های ویژه بسیار بالا استفاده می‌کند.

طراحی راکت‌ستار بر اساس همجوشی پروتون‌ها (هسته هیدروژن) با استفاده از میدان مغناطیسی قیفی‌شکل است. پروتون‌ها به انتهای پهن قیف تزریق می‌شوند و حین نزدیک شدن به انتهای باریک قیف، فشرده می‌شوند تا به دما و چگالی بسیار بالایی برسند.

در این شرایط، همجوشی هسته‌ای اتفاق می‌افتد و مقادیر زیادی انرژی آزاد می‌شود که با سرعت بالا به جت پلاسما تبدیل می‌شود. با خروج جت پرانرژی پلاسما از انتهای موتور، موتور و دیگر سازه‌های متصل به آن در جهت مخالف به پیش رانده می‌شود.

مزیت این روش، آن است که سوخت همجوشی (هیدروژن) را می‌توان از آب سنگین تأمین کرد که ذخایر آن در آب‌های اقیانوس، عملاً پایان‌ناپذیر است و حتی در آینده نه‌چندان نزدیک می‌توان از آن در وسایل نقلیه نیز استفاده کرد.

موتور پروتونی نشان می‌دهد که با فناوری نوین می‌توان به حمل‌ونقل پایدار، سبز و فاقد آلودگی دست یافت؛ هرچند که فناوری‌های دیگری مانند پیل سوختی هم می‌توانند در این حوزه حرفی برای گفتن داشته باشند.

کانال عصر ایران در تلگرام

دیگر خبرها

  • تحولات اوکراین| استفاده آمریکا از کی‌یف برای اهداف نظامی
  • مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟ (فیلم)
  • مگا پروژه 22.5 میلیاردی متروی ریاض/ درهای عربستان به روی جهان باز می‌شود؟
  • آخرین پیش‌بینی اینشتین هم ساخته شد: موتور هسته‌ای خودرو!
  • ادعای یک کانال عبری: عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل کمک کرد
  • بهبود دیدگاه‌ها نسبت به ریاست جمهوری ترامپ در آمریکا
  • عربستان در مقابله با حمله ایران به اسرائیل نقش داشت
  • آخرین پیش‌بینی انیشتین هم ساخته شد: موتور هسته‌ای برای خودرو
  • ادعای کانال عبری درباره نقش عربستان در مقابله با عملیات ایران
  • چرا آمریکا معافیت تحریمی همکاری‌های هسته‌ای ایران و روسیه را تمدید نکرد؟