Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری آریا»
2024-04-24@09:37:25 GMT

بانک ها گرفتار در بنگاهداري و اموال مازاد

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۱۶۲۵۰

بانک ها گرفتار در بنگاهداري و اموال مازاد

خبرگزاري آريا - تهران- ايرنا- نظام بانکي که بايد حلال مشکل بخش هاي مختلف اقتصادي کشور باشد، در سال هاي اخير به قدري در بنگاهداري و املاک داري گرفتار شده که از وظيفه اصلي خود بازمانده است؛ مشکلي که رهايي از آن جز با فروش اموال، املاک و سهام مازاد ميسر نمي شود.

به گزارش روز شنبه خبرنگار اقتصادي ايرنا، در سال هاي ابتدايي دولت تدبير و اميد (سال 93)، قانون رفع موانع توليد به تصويب مجلس رسيد که مواد 16 و 17 آن بانک ها را مکلف مي کرد ظرف سه سال اموال مازاد و سهام غيربانکي خود را تعيين تکليف کنند وگرنه بايد بابت نگهداري اين اموال سه درصد ماليات اضافه بپردازند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


در سال هاي پس از آن خروج بانک ها از بنگاهداري و واگذاري اموال مازاد همواره مورد تاييد دولتمردان بود به شکلي که در ابتداي دولت دوازدهم اين موضوع به سرفصل خواسته هاي رييس جمهوري از وزير امور اقتصادي و دارايي و بانک مرکزي تبديل شد.
با وجود همه تلاش هاي دولتمردان و سياستگذاران، خلاصي بانک ها از دارايي هاي منجمد، اموال مازاد و بنگاهداري سرعت لازم را نداشته و طبق گزارش تفريغ بودجه 1396 کل کشور تنها 35 درصد محقق شده است.
آنگونه که ديوان محاسبات کشور اعلام کرده، مجموع اموال و سهام غيربانکي مازاد بانک ها 65 هزار ميليارد تومان است؛ از اين رقم 29 هزار ميليارد تومان به اموال مازاد و 36 هزار ميليارد تومان به سهام غيربانکي در شرکت هاي وابسته اختصاص دارد.
با وجود الزام قانوني مبني بر اينکه در بازه زماني ابتداي ارديبهشت 94 تا ارديبهشت 97 بانک ها موظف بودند همه اين سهام و اموال را واگذار کنند، اما ديوان محاسبات مي گويد در اين مدت 13 هزار ميليارد تومان اموال مازاد و 10 هزار ميليارد تومان سهام به فروش رفته است يعني 45 درصد از اموال مازاد و 27 درصد از سهام غيربانکي از دايره دارايي هاي بانک ها خارج شده است.
** بنگاهداري بانک ها کمتر شد
اواخر اسفند ماه 97 معاونت امور بانک، بيمه و شرکت هاي دولتي وزارت امور اقتصادي و دارايي آخرين آمار واگذاري اموال و دارايي هاي بانک ها را منتشر کرد که نشان مي داد تنها در يکسال اخير 10 هزار ميليارد تومان از حجم بنگاهداري بانک ها کم شده است.
بر اين اساس، ميزان فروش دارايي هاي مازاد در بانک هاي ياد شده از ابتداي اجراي قانون (ارديبهشت ماه 1394) تا دي ماه 1396 بالغ بر 10 هزار ميليارد تومان و از دي ماه 1396 تا اواخر اسفند 97 حدود 10 هزار ميليارد تومان ديگر بوده است.
** چرا بانک ها بنگاهداري مي کنند؟
گرفتاري بانک ها در معضل بنگاهداري عوامل متعددي دارد که ريشه هاي آن به عدم بازپرداخت تسهيلات اعطايي توسط مشتريان و تملک دارايي آنها توسط بانک ها، رد ديون دولت و سرمايه گذاري به قصد انتفاع به تملک بانک ها بوده است.
مشکل اصلي اينکه مشتري نمي تواند تسهيلات اعطايي را در موعد خود بازپرداخت کند، اين است که يا بانک در ارزيابي توان اعتباري مشتري و توجيه پذيري طرح هاي ارايه شده درست عمل نکرده و يا تسهيلات گيرنده به هر دليلي از جمله شرايط اقتصادي در بازگرداندن پول تعلل کرده است. از اين رو بانک تضامين ارايه شده مشتري را با حکم دادگاه به تملک در مي آورد.
علاوه بر اين در دولت هاي نهم و دهم، بخشي از ديون دولت به بانک ها از طريق واگذاري سهام شرکت ها و بنگاه هاي دولتي به بانک ها تسويه مي شد و به اين ترتيب بسياري از کارخانه ها زيانده با مصوبه هيات دولت در تملک بانک هاي دولتي درآمدند که اين امر هم بر زيان بانک ها افزود و هم گرفتاري آنها را در بنگاههاي مشکل دار زياد کرد.
در هر حال نبايد از اين واقعيت گذشت که خروج از بنگاهداري بانک ها به سادگي امکان پذير نيست و مشکلات عديده اي همچون نبود خريدار در شرايط کنوني اقتصاد کشور با وجود برگزاري چندين نوبت مزايده، رکود بخش املاک و مستغلات، ساختار مالي نامناسب برخي از شرکت ها و مشکلات کارگري و ملاحظات مقامات محلي در اين کار دخيل است.
با اين همه، نبود اهتمام جدي همه بانک ها در واگذاري دارايي ها، نبود مقررات واضح و مشخص براي قيمت گذاري و نبود انعطاف لازم در شرايط واگذاري، روند واگذاري را با کندي مواجه کرده است.
** تلاش براي واگذاري همه اموال مازاد
«فرهاد دژپسند» وزير امور اقتصادي و دارايي وعده داده است که با تدوين برنامه يکساله براي بانک ها، به دنبال واگذاري 100درصدي اموال و دارايي هاي مازاد است.
وي اميدوار است در کنار برگزاري مزايده، از طريق عرضه در بازار سرمايه و بورس کالا، بتوان فروش بلوکي اين اموال را پيگيري کرد به طوري که 80 تا 100 درصد اموال بانک ها واگذار شود.
** تيغ ماليات بر گردن اموال مازاد
همانطور که در ماده 17 قانون رفع موانع توليد پيش بيني شده، اگر بانک ها در مدت زماني سه ساله تعيين شده نتوانند اموال مازاد خود را واگذار کنند، عايدي ناشي از اين اموال مازاد با نرخ 28 درصد مشمول ماليات مي شود؛ پس از آن هر سال سه واحد درصد به نرخ مذکور اضافه مي شود تا به 55 درصد برسد.
در اين رابطه وزارت اقتصاد اعلام کرده که سازمان امور مالياتي کشور براي اجراي اين ماده قانوني، نسبت به صدور برگ مطالبه مالياتي براي همه بانک هاي دولتي و خصوصي در ارتباط با عملکرد واگذاري دارايي هاي مازاد در سال 1395 به ميزان بالغ بر 90 هزار ميليارد ريال اقدام کرده است . بنابراين اگر بانک ها اهتمام کافي را در فرآيند واگذاري ها نداشته باشند، تيغ مالياتي در سال هاي بعدي تيزتر مي شود.
اقتصام*2025**9189
انتهاي پيام /*

منبع: خبرگزاری آریا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۶۲۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

منتظر این مالیات‌های جدید باشید/ این دارایی‌ها را بفروشید باید مالیات بدهید

به گزارش خبرگزاری خبرانلاین، با تصویب نمایندگان مجلس شورای اسلامی یک ماده به‌عنوان ماده (۴۶) ذیل فصل اول باب سوم قانون مالیات‌های مستقیم به شرح زیر الحاق شد. بر اساس این ماده کلیه اشخاص غیرتجاری انتقال‌دهنده «عین» یا «حق‌واگذاری محل» در خصوص انتقال دارایی‌های زیر مشمول مالیات بر عایدی سرمایه هستند.

به این ترتیب املاک با انواع کاربری و حق واگذاری محل، انواع خودروی سواری دارای شماره انتظامی (پلاک) شخصی، انواع طلا، نقره، پلاتین و مسکوکات آنها و جواهرآلات و انواع ارز مشمول پرداخت مالیات بر عایدی سرمایه شدند.

مشروج این مصوبه را اینجا بخوانید.

223223

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید. کد خبر 1898850

دیگر خبرها

  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • دست رد سوئیس به استفاده از سود اموال مصادره شده روسیه
  • منتظر این مالیات‌های جدید باشید/ این دارایی‌ها را بفروشید باید مالیات بدهید
  • واگذاری املاک مازاد وزارت کار
  • مصوبه مجلس درباره اموال مشمول مالیات بر عایدی
  • مصوبه مجلس درباره اموال مشمول مالیات برعایدی سرمایه
  • جزییات واگذاری سرخآبی‌ها از زبان وزیر اقتصاد و دارایی
  • تمرکز جدی بر اجرای طرح مولدسازی اموال مازاد دولت و مصوبات سفر رئیس جمهور
  • ثبت رکوردهای مهم بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری/عملکرد بانک ملی به الگویی برای سایر بانک‌های کشور تبدیل شود
  • ثبت رکوردهای مهم بانک ملی ایران در خروج از بنگاهداری