Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری مهر، گروه استان‌ها - هیفاء پردل: تعطیلات نوروزی سال ۹۸ هم به پایان رسید و مسئولان اسکان و ستاد تسهیلات زائران استان قم تلاش بسیاری را داشتند تا مسافرانی که برای گذران تعطیلات خود شهر مقدس قم را انتخاب کردند با خاطرات خوبی این شهر مقدس را ترک کنند.

امسال برنامه‌های مناسبی را برای اسکان، ماندگاری بیشتر مسافران و زائران و هم‌چنین در کنار زیارت معنوی مسافران و مهمانان نوروزی بازدید از جاذبه‌های تاریخی، طبیعی و فرهنگی استان قم برنامه‌ریزی خوبی شد و مسافران نوروزی در کنار زیارت معنوی بارگاه حضرت معصومه (س) و دعا و نیایش و هم‌چنین زیارت معنوی مسجد مقدس جمکران از اماکنی مانند تالاب‌های قم، موزه‌ها، کارگاه‌های سوهان پزی و هم‌چنین موزه آستانه و مجموعه گنبد سبز و مناطق ییلاقی و طبیعی استان هم بازدید و با این جاذبه‌ها آشنا شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در تعطیلات نوروزی امسال شهر مقدس قم تنها یک شهر عبوری برای تردد چند ساعت محدود نبود بلکه مسافران از سراسر کشور برای گذراندن اوقاتی معنوی در کنار بازدید از جاذبه‌های کم‌تر دیده شده استان قم به سیاحت و گردشگری پرداختند و در مراکز مهم این استان اعم از هتل‌ها و مدارس و دیگر مکان‌هایی که برای اسکان در نظر گرفته شده بود تعطیلات نوروزی خود را پشت سر گذاشتند.

طبق آمار اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم، در تعطیلات نوروز تا پایان روز ۱۴ فروردین‌ماه ۷۸ هزار و ۷۸۷ مسافر نوروزی از آثار تاریخی و جاذبه‌های گردشگری دومین شهر مذهبی کشور بازدید کردند که تیمچه بزرگ و بازار قم طی این تعطیلات در رتبه نخست بازدیدها قرار دارد.

طی فعالیت اسکان انجام شده بیش از ۷۵۰ هزار مسافر در مراکز مختلف اقامتی شهر مقدس قم اسکان داده شدند و تاکنون ۹۵۷ بازدید نظارتی بر اماکن اقامتی استان در ایام نوروز صورت گرفته است تا مسافران نوروزی با خاطرات خوشی را اقامت در دومین شهر معنوی کشور به همراه داشته باشند.

رضایت مسافران نوروزی از نحوه اسکان در قم

یک مسافر اردبیلی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر که به همراه خانواده ۵ نفره خود به مدت ۵ روز در شهر قم اقامت داشته با اشاره به نحوه اسکان مناسب و انتخاب مراکز مطلوب و هم‌چنین نظارت بر نحوه اسکان تقدیر کرده و می‌گوید: برای نخستین باری است که برای اقامت چند روزه شهر مقدس قم را انتخاب کرده‌ام خانواده من هم از مهمان نوازی و اسکان مناسب تشکر می‌کنند در سال ۹۰ هم برای یک اقامت خیلی کوتاه به قم سفر کرده بودم.

بهرام دانشی می‌افزاید: تعطیلات خوبی در شهر قم را پشت سر گذاشتم و فکر نمی‌کردم شهر قم در کنار بارگاه کریمه اهل بیت (ع) جاذبه‌های تاریخی زیبایی داشته باشد خانواده من از موزه مردم شناسی و هم‌چنین یکی از تالاب‌های استان قم بازدید کردند.

تیمچه بازار جاذبه‌ای برای مسافران

یک مسافر تهرانی نیز بیان می‌کند: بعد از بازدید از شهر اصفهان اکنون دو روزی مهمان استان قم هستیم استان قم بوستان‌های زیبایی دارد برای من علاوه بر گذران ساعات معنوی در بارگاه حضرت معصومه (س) بازدید از بازار قدیمی قم و تیمچه بزرگ قم دل نشین بود و امیدوارم یک بار دیگر به همراه خانواده از این شهر معنوی بازدید کنم.

مرتضی آقایی می‌افزاید: قم شهری است که در آن جاذبه‌های ناشناخته‌ای وجود دارد هیچ آشنایی با معماری تیمچه بازار قم نداشتم برای من سبک معماری تاریخی این مکان دلپذیر بود در گذشته فکر می‌کردم تنها استان اصفهان و یزد آثار تاریخی دارند باید مسئولان بیشتر برای این جاذبه‌ها اطلاع رسانی کنند.

رضایت از برخورد مردم و بازاریان

یکی دیگر از مسافران نوروزی قم می‌گوید: مردم این شهر با فرهنگ هستند به همین خاطر است که توانستند با صبر و بردباری افراد غیر بومی که برای تحصیل و یا زندگی این شهر را انتخاب کنند تحمل و به طور مسالمت آمیز با آن‌ها زندگی کنند؛ مردم قم علاوه بر مذهبی بودند مهمان‌نواز هستند و راهنمایی خوبی برای ما داشتند.

آسیه ساجدی بیان می‌کند: برای خرید سوغاتی که به بازار شهر قم رفتیم بازاریان هم برخورد خوبی داشتند و بعضی بازاریان هم انصاف داشتند از سوهان قم خوشم می‌آید و از نزدیک کارخانه سوهان‌پزی را بازدید کردم.

۹۵۰ بازدید نظارتی شبانه روزی از مراکز اقامتی

مدیرکل اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم که در طول تعطیلات نوروزی بازدیدهایی از نحوه اسکان مسافران نوروزی داشته می‌گوید: از ابتدای فعالیت اسکان نوروزی تا پایان ۱۴ فروردین ماه سال امسال ۷۵۰ هزار و ۹۳۹ نفر در مراکز اقامتی شهر قم اسکان یافتند.

حمید یزدانی می‌افزاید: این مراکز شامل، هتل آپارتمان‌ها، هتل‌ها، مهمان‌پذیرها و خانه مسافر با همه ظرفیت‌های خود پذیرای مهمانان و زائران بود و در این مدت بیش از ۱۶۴ هزار نفر در اماکن اقامتی رسمی قم اسکان داشتند.

به گفته وی، ۲۷۳ هزار نفر در امامزادگان، سالن‌های ورزشی و کمپینگ‌های شهر و ۳۱۲ هزار نفر هم در مدارس اسکان یافتند با توجه به اسکان مطلوب و خدمت رسانی شایسته برای مسافرانی که شهر قم را برای تعطیلات نوروزی خود انتخاب کردند ۹۵۰ بازدید نظارتی شبانه روزی انجام شده است.

یزدانی بیان می‌کند: ۹۵۷ بازدید از اماکن اقامتی، دفاتر مسافرتی و مراکز موقت اقامتی از ابتدای اجرای طرح نوروزی صورت گرفته است تا پایان ۱۴ فروردین ۱۳۱ تذکر و ۵۷ اخطار کتبی به واحدهای مورد بازدید داده شده که ۲ واحد متخلف در این میان مشمول تعطیلی فعالیت خود شدند.

بازدید بیش از ۷۸ هزار مسافر نوروزی از آثار تاریخی قم

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان قم در ادامه با اشاره به تعداد بازدیدهای مسافران از جاذبه‌های نوروزی می‌گوید: تاکنون ۷۸ هزار و ۷۸۷ هزار مسافر نوروزی ایرانی و گردشگر خارجی از آثار تاریخی شهر مقدس قم بازدید کردند که تیمچه بزرگ و بازار قم در صدر این بازدیدها قرار دارد.

تاکنون ۷۸ هزار و ۷۸۷ هزار مسافر نوروزی ایرانی و گردشگر خارجی از آثار تاریخی قم بازدید کردند

یزدانی می‌افزاید: خانه تاریخی زند و موزه مردم شناسی د رتبه‌های دوم تا سوم بازدیدهای نوروزی قرار گرفته و مهمانان نوروزی از خانه تاریخی حضرت امام (ره) و گنجینه آثار مراجع، تپه‌های قلی درویش و کاروانسراهای تاریخی هم بازدید کردند.

استان قم دارای یک شهرستان قم، پنج بخش مرکزی، کهک، خلجستان، سلفچگان، جعفرآباد و ۱۰ دهستان و ۳۶۳ آبادی دارای سکنه است، تاکنون بیش از ۳۶۰ اثر تاریخی در این استان به ثبت رسیده است.

علاوه بر حرم مطهر حضرت معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران، قم دارای ۱۲ منطقه نمونه گردشگری شامل جمکران، خلجستان (نایه)، دیرگچین، دستجرد، طرلاب، کریمه (سایت عوارضی)، دره قاهان، پلنگ دره، روستای کرمجکان، حوض سلطان و طایقان است؛ همچنین بر اساس آمار منابع رسمی این استان سالانه میزبان ۲۵ میلیون زائر و گردشگر از اقصی نقاط کشور و جهان است.

۳۵ واحد هتل، ۲۷ واحد هتل آپارتمان، ۵۵ واحد مهمانپذیر، ۱۷۰ خانه مسافر و ۹۷ واحد مجتمع بین راهی و پذیرایی با ظرفیت ۱۰ هزار تخت اقامتی و پذیرایی در قم به مسافران و زائران کریمه اهل بیت (ع) خدمت رسانی می‌کنند.

کد خبر 4582403

منبع: مهر

کلیدواژه: قم حمید یزدانی اسکان نوروزی نوروز 98

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۸۱۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استفاده از تمامی ظرفیتها برای میزبانی از بزرگترین پیاده روی جهان


به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای خراسان جنوبی،طالبی در ستاد اربعین حسینی استان گفت: همه ما نسبت به همایش بزرگ اربعین نه فقط یک تکلیف اداری بلکه به عنوان وظیفه فردی و اجتماعی مسئول هستیم  و باید مصوبات ستاد اربعین به نحو شایسته پیگیری و اجرا شود.

وی با اشاره به اینکه همایش اربعین حسینی فرصت بسیار خوب، مهم و مناسب برای نشان دادن اتحاد مردم جهان نه تنها مسلمانان بلکه همه آزادی‌خواهان به دنیا، صهیونیست‌ها و تکفیری‌ها است افزود: بایستی حمایت و تامین زمینه زیارت راحت برای زائران فراهم شود. 

اهتمام مدیران دستگاه های اجرایی برای کمک به هر چه باشکوه برگزار کردن پیاده روی اربعین، فراهم شدن مناسب  جابه جایی زائران، پیگیری و هماهنگی  حمل ونقل ریلی از طبس به مرز مهران ،تامین و ذخیره سازی اقلام مورد نیاز زائران از سوی سازمان جهاد کشاورزی،برگزاری جلسات منظم  از سوی کمیته‌های  ستاد اربعین، پیگیری و احداث ۱۲۰ چشمه بهداشتی و حمام در سایت کاظمین، تامین هدایای تشویقی برای کامیون‌داران، برنامه‌ریزی و انجام اقدامات تبلیغی و فرهنگی قبل، حین و بعد از اربعین، تسهیل در صدور گذرنامه زائران و همکاری ویژه دستگاه‌های انتظامی و امنیتی برای رصد منطقه و پیشگیری لازم برای تهدیدات امنیتی از دیگر مصوبات این جلسه بود.

رئیس ستاد توسعه و بازسازی عتبات عالیات خراسان جنوبی نیز در این ستاد با بیان اینکه با کمبود کامیون برای بار موکب‌ها مواجه‌ایم افزود:  ۱۵۵ دستگاه تریلی بار موکب‌ها را به صورت رایگان جابه‌جا می‌کنند و انتظار می‌رود مشکلات حداقلی رانندگان رفع شود.

جوینده افزود:  امسال حداقل ۴۰ دستگاه اتوبوس برای اعزام هزار و ۸۰۰ نفر زائر در استان نیاز است و همچنین چهار دستگاه کامیون یخچال دار برای حمل گوشت و یک دستگاه برای حمل دارو باید تامین شود.

وی با اشاره به اینکه  از ۲۰ مرداد امسال خدمت رسانی به زائران آغاز می‌شود و به مدت ۱۶ روز ادامه دارد گفت: تمامی کمیته‌های ذیل ستاد اربعین باید همکاری لازم را داشته باشند.

دیگر خبرها

  • آئین شکرانه خدمت زائران نوروزی حضرت رضا (ع) 
  • بیش از ۱۲ میلیون مسافر به خراسان رضوی سفر کردند
  • برگزاری مراسم شکرانه خدمت قرارگاه عملیاتی زائران نوروزی مشهد
  • جابه جایی بیش از ۲۱ هزار مسافر در راه آهن زاگرس
  • بازدید از آثار تاریخی زنجان به مناسبت روز جهانی بناها رایگان است
  • بنا‌های تاریخی قوت گردشگری گیلان است
  • افزایش ۲۰ درصدی میزان بازدید گردشگران از آثار تاریخی سلطانیه
  • افزایش ۳۲ درصدی اعزام زائران عتبات نسبت به سال گذشته
  • استفاده از تمامی ظرفیتها برای میزبانی از بزرگترین پیاده روی جهان
  • اعلام آمار بازدید از نمایشگاه نوروزی موزه هنرهای معاصر تهران