Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@23:30:11 GMT

در تالار مولوی چه خبر است؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۱۹۱۱۰

در تالار مولوی چه خبر است؟

اجراهای سال 98 با نمایش «زایش» در تالار مولوی آغاز شد.

به گزارش ایسنا به نقل از روابط عمومی مرکز تئاتر مولوی، نمایش «زایش» به نویسندگی و کارگردانی امیر مهدی غرشی، از روز پنج شنبه 15 فروردین ماه در ساعت 19 در سالن کوچک مرکز تئاتر مولوی به صحنه رفته است.

 نمایشنامه‌ی این اثر، برگزیده پنجمین جشنواره نمایشنامه خوانی مرکز تئاتر مولوی و کاندید بهترین نمایشنامه از هجدهمین جشنواره تئاتر دانشگاهی بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این نمایش محمدرضا آبادی و مصطفی عطری به ایفای نقش می پردازند و هانیه مهدی خانی (منشی صحنه)، علی داوودی (طراح صحنه و نور)، سعید حمیدیان (دستیار و برنامه ریز)، محمد هداوند (گرافیست)، مهران عشریه (روابط عمومی)، ندا کاوندی (تبلیغات مجازی) و افرا شهباززاده (عکاس) نیز در این نمایش به همکاری می پردازند.

علاقه‌مندان برای دیدن نمایش «زایش» که تا 2 اردیبهشت ماه هر روز –به جز شنبه ها- در ساعت 19 به صحنه می‌رود، می‌توانند به مرکز تئاتر مولوی دانشگاه تهران به آدرس خیابان انقلاب، خیابان ۱۶ آذر، جنب باشگاه دانشجویان، مرکز تئاتر مولوی مراجعه کنند.

انتهای پیام 

منبع: ایسنا

کلیدواژه: تالار مولوی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۱۹۱۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوشتن «بیژن و منیژه» ۳ سال طول کشید/ چاهی برای تولد دوباره

شکرخدا گودرزی نویسنده و کارگردان تئاتر که قصد دارد در جدیدترین تجربه خود نمایش «بیژن و منیژه» را به صورت تئاتری موزیکال در پردیس تئاتر شهرزاد روی صحنه ببرد، درباره تمرکز خود روی شاهنامه فردوسی و تبدیل قصه‌های مختلف آن به نمایشنامه، به خبرنگار مهر گفت: رابطه من و شاهنامه از سال‌ها پیش شکل گرفته است. در این سال‌ها قصه‌های مختلفی نظیر «بهرام چوبینه»، «روز سیاوش»، «رستم و اسفندیار» و «فرزند یک خنیاگر» را از شاهنامه فردوسی گرفته و تبدیل به نمایشنامه کردم.

وی یادآور شد: قصه «بیژن و منیژه» مدت‌ها در ذهن من بود. سال‌ها پیش وقتی شهرو خردمند به ایران سفر کرده بود این قصه را برای او می‌خواندم. خردمند به من می گفت که این خوانش از شاهنامه برایش جالب است. مدت‌ها با این قصه کلنجار رفتم. برخی پژوهشگران می‌گویند فردوسی حتی پیش از سرایش شاهنامه فردوسی این قصه را نوشته بود. روایت‌هایی هم هست مبنی بر این‌که خنیاگران این قصه را برای فردوسی گفته‌اند حتی در متون اشکانی هم داستان «بیژن و منیژه» را داریم. این قصه پر از نیرنگ و جنگ و فرهنگ است؛ قصه‌ای کامل که هم عاشقانه، هم پهلوانی و هم خردمندانه است. فردوسی تشبیهات عجیب و زیبایی در این قصه دارد.

گودرزی درباره ویژگی‌های قصه «بیژن و منیژه» توضیح داد: ویژگی مهمی که این قصه دارد این است که فردوسی در این قصه زنی را روایت می‌کند که هم دارای فرهنگ است و هم دانش، سواد کتابی و خرد. او در عین حال یک هنرمند هم است. این ویژگی‌ها وقتی جالب است که به این توجه کنیم ۱۲۰۰ سال قدمت برای این شخصیت در نظر گرفته شده است.

این کارگردان تئاتر درباره دغدغه به صحنه‌بردن قصه «بیژن و منیژه» تاکید کرد: ما در شرایطی زندگی می‌کنیم که به نوعی کم‌تر از عشق می شنویم و جامعه بیشتر درگیر خشونت است. این قصه به زیبایی به عشق می‌پردازد.

وی ادامه داد: مهم‌ترین نکته دراماتیک قصه «بیژن و منیژه»، چاه بیژن است که گویی چاه جوانی همراه با غرور و نادانی است که بیژن باید به درون آن برود تا تولدی مجدد داشته باشد.

گودرزی در پایان درباره مدت‌زمان نگارش نمایشنامه «بیژن و منیژه»، اظهار کرد: نگارش این نمایشنامه حدود ۳ سال طول کشید زیرا باید پژوهش و نکات مختلف را جمع‌آوری می‌کردم تا مشخص شود قصه «بیژن و منیژه» را چگونه باید روایت کنم.

نمایش موزیکال «بیژن و منیژه» با حضور هنرمندان موسیقی و تئاتر پس از ۹ ماه تمرین آماده اجرا می‌شود و داستان بیژن سردار جوان ایرانی است که به مقابله و جنگ با شورشیان و طغیانگران می‌رود ولی در این مسیر دلباخته منیژه می‌شود که دختری تورانی است.

این نمایش از اوایل اردیبهشت در پردیس تئاتر شهرزاد به صحنه خواهد رفت.

کد خبر 6063049 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • پیش‌فروش بلیت‌ نمایش «توقف اتانازی» آغاز شد
  • نوشتن «بیژن و منیژه» ۳ سال طول کشید/ چاهی برای تولد دوباره
  • مروری بر ۷ دهه حضور علی نصیریان در دنیای نمایش | از خاک حاصلخیز صحنه سنگلج
  • خاطراتی از «بلبل» شدن فردوس کاویانی و چند ماجرای دیگر
  • قدردانی از هنرمندانی که چراغ تئاتر را روشن نگه داشته‌اند
  • پسر کارگردانی نمایشنامه پدرش را بر عهده گرفت
  • «آن‌ها دروغ می‌گویند» در پردیس تئاتر شهرزاد
  • نمایشِ بهرام افشاری ۲ میلیاردی شد
  • استقبال مخاطبان از «چه کسی جوجه‌تیغی را کشت»
  • نمایشِ بهرام افشاری قبل از آغاز، ۲ میلیاردی شد!