Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-03-28@10:19:15 GMT

اهداف هند در آزمایش موشک ضد ماهواره

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۰۹۶۰

اهداف هند در آزمایش موشک ضد ماهواره

دهلی نو-ایرنا-هند هفته گذشته با انهدام یک ماهواره فعال خود در مدار زمین با یک موشک به جمع چهار کشور دارنده تکنولوژی هدف قرار دادن ماهواره پیوست .

به گزارش ایرنا،پیش از این آمریکا، روسیه و چین از فناوری حمله موشکی به ماهواره برخوردار بودند.
تارنمای 'تایمز او ایندیا'، روز شنبه در گزارشی نوشت ، نارندرا مودی نخست وزیر هند پس از انجام موفقیت آمیز این آزمایش در یک پیام تلویزیونی گفت: هند با این اقدام به جمع باشگاه آمریکا، روسیه و چین به عنوان قدرت های دارای توانمندی هدف قرار دادن ماهواره پیوست.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


نخست وزیر هند افزود،دانشمندان ما موفق شدند یک ماهواره مدار نزدیک زمین را هدف قرار دهند. این مایه افتخار هند است.
بر اساس گزارش های منتشر شده، این ماهواره در ارتفاع 300 کیلومتری از مدار زمین قرار داشته است.
این اقدام دولت مودی درحالی صورت می گیرد که برخی از مخالفان حزب حاکم هند ،هدف قراردادن ماهواره توسط مودی را اقدامی سیاسی برای تحت تاثیر قراردادن انتخابات داخلی که هفته آینده آغاز می شود،دانستند.
مامتا بانرجی سروزیر ایالت بنگال غربی و یکی از مخالفان سر سخت حزب حاکم بهارتیا جانتا پارتی (بی جی پی) اعلام کرده است این آزمایش موشکی نقض قوانین انتخاباتی است و به این دلیل وی قصد دارد علیه مودی به کمیته انتخابات هند شکایت کند.

* واکنش کشورها
پاکستان در واکنش به این آزمایش هند اعلام کرد که دهلی نو نباید آغاز یک رقابت تسلیحاتی فضایی را ترغیب کند.
وزارت خارجه چین در واکنشی محتاطانه به آزمایش موشکی هند اعلام کرد: ما امیدواریم که همه کشورها صلح و ثبات را در فضا حفظ کنند.
روسیه و آمریکا واکنش آشکاری به این آزمایش موشکی هند انجام نداده اند. اما جیم بیردستاین رییس سازمان ناسا آمریکا هدف قرار دادن یک ماهواره توسط هند را اقدامی 'وحشتناک' توصیف کرده و اعلام کرد که تخریب این ماهواره بیش از 400 قطعه زباله را در مدار زمین پراکنده است که جان فضا نوردان در ایستگاه بین المللی فضایی را تهدید می کند.
شبکه خبری 'ایندیا تودی' اعلام کرد: هند در سال های طولانی بودجه برنامه های فضایی خود را تامین کرده است. این کشور به شرکت های خصوصی اجازه داده است تا با استفاده از موشک های سازمان تحقیقات هوا و فضای هند(ایسرو)، ماهواره های خود را به فضا ارسال کنند اما هند به دنبال اهداف بزرگ تری می باشد.
هند هم اکنون به چندین موفقیت بزرگ در عرصه فضا دست یافته است. این کشور چندین ماهواره تصویر برداری از زمین را به فضا پرتاب کرده است و یک فضا پیما را با موفقیت در مدار کره مریخ قرار داده است. هند معتقد است که پرتاب های این کشور در مقایسه با غرب بسیار ارزان تر است.
در ماه دسامبر سال گذشته، هند یک بودجه 1.43 میلیارد دلاری برای اولین ماموریت اعزام انسان به فضا اختصاص داد. این ماموریت قرار است در سال 2022 انجام شود.
هند قصد دارد به یک بازیگر مهم در صنعت جهانی تکنولوژی فضا تبدیل شود.
سازمان تحقیقات هوا و فضای هند(ایسرو) هفته گذشته با موفقیت یک ماهواره جاسوسی به همراه 28 ماهواره متعلق به کشور های خارجی را با استفاده از موشک بومی پی اس ال وی در مدار زمین قرار داد.
همچنین هند در روز های پایانی ماه ژانویه سال میلادی جاری ماهواره نظامی 'میکروست آر' را با استفاده از موشک بومی 'پی اس ال وی سی-44' در جو زمین قرار داد.
** اهمیت آزمایش موشکی هند
تارنمای 'ایندپندنت' در گزارشی نوشت: دستیابی هند به قابلیت هدف قرار دادن ماهواره می تواند عواقب جغرافیای و سیاسی در منطقه داشته باشد. اگرچه قراردادن یک ماهواره در مدار زمین عملیاتی پیچیده است اما منهدم کردن آن با استفاده از یک موشک به 'هدف قرار دادن یک گلوله با استفاده از گلوله دیگر' تشبیه شده است.
موفقیت هند در دستیابی به این تکنولوژی یک موفقیت برای ارتش و برنامه فضایی هند است اما موفقیت در اجرای دوباره این عملیات قدرت و توانایی واقعی هند را مشخص خواهد کرد.
به گفته کارشناسان دفاعی ،اگر کشوری بتواند ماهواره دشمن را نابود کند، این امر به معنی آسیب پذیر شدن ارتباطات حساس اطلاعاتی است. در صورت قطع ارتباط با ماهواره های ارتباطی، عملیات های نظامی دچار اخلال می شوند و مشکلات عمده ای در کشور مورد حمله ایجاد می شود.
کشور پاکستان که در همسایگی هند قرار دارد و ماه گذشته شاهد یک درگیری با جنگنده های هندی بوده است دارای ماهواره های مختلف در فضا است. این ماهواره ها با استفاده از موشک های چین و روسیه به فضا پرتاب شده اند.
اما چین که در سال 2018، بیش از 12 ماهواره را در فضا قرار داده است، دستیابی هند به تکنولوژی انهدام ماهواره را یک تهدید بزرگ تر علیه خود محسوب می کند.
چین در سال 2017 برای اولین بار از یک موشک بالستیک برای ماهواره های هواشناسی قدیمی در مدار 861 کیلومتری زمین استفاده کرد و روسیه نیز موشکی آزمایش کرد که می تواند برای هدف قرار دادن و انهدام یک ماهواره یا موشک بالستیک استفاده شود.
بر خلاف ادعاهای منتشر شده، چین هیچگاه یک ماهواره هند را هدف قرار نداده است.
آمریکا و روسیه نیز در سال های گذشته آزمایش های مشابهی انجام داده اند و ماهواره های خود را در فضا منهدم کرده اند.
آساق**267**1600

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سياسي هند آزمايش موشكي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۰۹۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران در حوزه ارتباطات از رتبه ۸۱ به ۷۵ دست یافت/ لایحه امنیت کاربران در دست بررسی است

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات گفت: بر اساس آخرین اعلام اتحادیه بین‌المللی مخابرات، ایران در حوزه ارتباطات از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ رسید.

به گزارش خبرگزاری ایمنا، عیسی زارع‌پور روز چهارشنبه - هشتم فروردین - در حاشیه جلسه هیئت دولت اظهار کرد: بر اساس آخرین اعلام اتحادیه بین‌ المللی مخابرات در حوزه توسعه ارتباطات در بین ۱۷۰ کشور از رتبه ۸۱ به رتبه ۷۵ دست یافتیم و شش پله ارتقا یافته‌ ایم، شاخص‌هایی که مورد بررسی قرار می‌گیرد شامل فراگیری ارتباطات، کیفیت و میزان استفاده مردم از زیر ساخت‌ها است.

وی افزود: در دو سال گذشته بیش از ۷ هزار روستای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت متصل شده و بیش از ۹۵ درصد روستاهای بالای ۲۰ خانوار به اینترنت دست یافته‌اند و این روند ادامه دارد.

وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات عنوان کرد: لایحه امنیت کاربران در کمیسیون حقوقی - قضائی دولت بررسی می‌شود و مراحل پایانی خود را طی می‌کند و قسمت‌هایی از لایحه به علت بخش‌های قضائی نیازمند تأیید قوه قضائیه بود که نامه‌ ای به رئیس قوه قضائیه ارسال شد تا نظر آنها برای این بخش‌ها کسب شود.

وی اظهار داشت: از برنامه‌هایی که وزارت ارتباطات برای سال ۱۴۰۳ در نظر گرفته این است که حضور بخش خصوصی در صنعت فضایی تسهیل شود، همچنین در سال ۱۴۰۲ بزرگترین قرارداد تاریخ صنعت فضایی را برای ساخت منظومه شهید سلیمانی منعقد کردیم.

زارع پور خاطرنشان کرد: ۲ ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب است و به زودی کار آنها انجام می‌شود. تصاویر و داده‌های این دو ماهواره را پیش خرید کردیم و کل کار توسط شرکت‌های دانش بنیان انجام شده است. بنا داریم حداکثر استفاده را از ظرفیت شرکت‌های دانش بنیان داشته باشیم.

منبع: ایرنا

کد خبر 739646

دیگر خبرها

  • آنچه که درباره اینترنت ماهواره‌ای نمی‌دانید
  • آیا Starship به انتقال انسان به مریخ موفق خواهد شد؟
  • شبکه ماهواره‌ای اینترنشنال در آستانه تعطیلی
  • چین ماهواره Yunhai-۳-۰۲ را با موفقیت به فضا پرتاب کرد
  • دو ماهواره بخش خصوصی آماده پرتاب هستند
  • چین با موفقیت یک ماهواره جدید پرتاب کرد
  • ایران در حوزه ارتباطات از رتبه ۸۱ به ۷۵ دست یافت/ لایحه امنیت کاربران در دست بررسی است
  • موشک جدید و مخوف کیم‌جونگ‌اون!/ عکس
  • ۲۳ ماهواره به خوشه استارلینک در مدار زمین اضافه شد
  • ماهواره ارتباطی چین وارد مدار ماه شد