Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-20@00:22:14 GMT

شستشو فرش دستبافت، قالی‌شویی ایران مهر

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۳۰۰۲

شستشو فرش دستبافت، قالی‌شویی ایران مهر

فرش دستباف نمونه‌ای از هنر و تمدن مردمان ایران‌زمین بوده و بسیار برای ما حائز اهمیت است؛ بنابراین نحوه شستشو فرش دستباف نیز برای ما اهمیت به خصوصی دارد.

به گزارش ایسنا، بنابر اعلام قالی‌شویی ایران مهر، در زیر نگاهی به تاریخچه فرش دستباف می‌اندازیم.

تاریخچه فرش دستباف

هر کشور و ملت در دنیا، نمادی دارد و با آن نماد در جهان شناخته می‌شود.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

شاید برای شما سوال باشد نماد ایران چه چیز می‌تواند باشد؟ نماد ایران، فرش دستباف هست و همه دنیا ایران را به خاطر هنرنمایی زیبا روی فرش‌های دستباف می‌شناسند.

کارشناسان در سطح جهان، فرش دستباف ایرانی را منحصربه‌فردترین و زیباترین نوع آن می‌دانند.

باستان‌شناسان و تاریخ‌شناسان ایرانی، معتقدند که تاریخ بافت فرش در ایران، به دوره صفویه برمی‌گردد.

به عبارت دیگر قرن ۱۶ و ۱۷ آغاز شکوفایی دوران فرش‌بافی در ایران است.

در زیر نگاهی به تعدادی از فرش‌های دستباف قدیمی ایرانی می‌پردازیم:

فرش پازیریک

این فرش که در اصل به عنوان پوشش اسب به‌کار برده می‌شد، قدمتی بالغ بر ۲۵۰۰ سال دارد و در آن تصاویری همچون تخت جمشید و شاخ گوزن پهن به‌کاربرده شده است و کارشناسان معتقدند که مبدأ این فرش، کشور ایران بوده است.

نحوه شستشو فرش دستباف زیر، به علت قدیمی بودن و نبود امکانات با صابون و آب انجام می‌شد همان‌طور که می‌بینید بخشی از آن نیز، دچار پارگی شده است.

فرش بهارستان معروف به بهار خسرو

این فرش، همان فرش معروف بهارستان است که در شکست یزدگرد سوم آخرین پادشاه ساسانی، سپاهیان عرب آن را به غنیمت بردند. در مدت ۲۰۰ سالی که ایران تحت کنترل عرب‌ها بود، هنر قالی‌بافی دچار رکود شد و نتوانست آن پیشرفت دوره ساسانیان را داشته باشد. ولی این بدین معنی نیست که این حرفه به صورت کامل کنار گذاشته‌شده و به آن توجه‌ای نبوده؛ بلکه در گوشه و کنار این سرزمین با جریانی آرام، در حال انجام بوده است.

قالی اردبیل

قالی اردبیل، یکی از زیباترین و بی‌نظیرترین قالی‌هایی بود که در دوران صفویه بافته‌شده بود. تاروپود این قالی، از ابریشم بوده و پرزهای آن نیز از پشم بوده است.

قالی موج دریا

این قالی در موزه وین در اتریش نگه‌داری می‌شود و از لحاظ طراحی و بافت، به صورت کلی با بقیه قالی و فرش‌های ایرانی متفاوت است. به این صورت که در بالا و پایین آن تصاویر کشتی و دریا نوری به تصویر کشیده شده است.

طرح گلدانی

در این فرش‌ها، معمولاً طرح‌های اسلیمی و ترکه‌های گلدار و خطوط هندسی به شکل لوزی به‌وضوح قابل رؤیت است.

فرآیند بافت فرش

برای این‌که فرش بافته شود، باید یک سری از مراحل را طی کند تا به تولید برسد. در زیر نگاهی به این موارد می‌اندازیم:

۱- آماده‌سازی مواد اولیه که شامل نخ‌چله یا نخ پشمی می‌شود

۲- آماده کردن دار قالی و ابزار آن

۳- آماده‌سازی نقشه و طرح موردنظر

۴- چله‌کشیکه همان نصب نخ یا تارها بر روی دار قالیبافی می‌باشد

۵- بافت گلیم

۶- انجام عمل گره زدن بر روی تارها به وسیله خامه

۷- نقشه‌خوانی که همان انجام عمل گره زدن بر اساس خانه‌های رنگی نقشه می‌باشد

۸- انجام عمل پودکشی

۹- شیرازه پیچی کناره‌ها

۱۰- عمل کوبیدن رج‌ها و قیچی‌زدن سر، پرزهای اضافی

۱۱- رعایت در حین انجام کار برای جلوگیری از معایب احتمالی هنگام بافت

۱۲- پایین‌کشیکه همان در آوردن قالی و اتمام کار است

مراحل زیادی برای بافت فرش دستباف طی می‌شود؛ بنابراین باید ارزش این دارایی خود را بدانیم و در شستشو فرش دستباف خود، کوتاهی نکنیم.

شستشو فرش دستباف

فرش‌های دستباف برای ما اهمیت فراوان دارد و بسیار برایمان مهم است؛ بنابراین شستشو فرش دستباف نیز باید مهم جلوه داد و برای آن برنامه‌ریزی لازم و مدون انجام داد.

بایدها و نبایدهای شستشو فرش دستباف در منزل

رعایت اصول و قوانین اولیه شستشو فرش دستباف، باعث می‌شود که فرش کیفیت اولیه خود را از دست ندهد و رنگ آن نیز از بین نرود. غبارگیری اولین گام در شستشو فرش دستباف می‌باشد.

غبارگیری به دو صورت دستی و مکانیکی انجام می‌شود که دستی به روش تکان دادن فرش و کوبیدن آن با چوب است و سپس با جارو سطح آن را تمیز می‌کنند و مکانیکی که انجام در خانه مقدور نیست.

نکاتی در رابطه با شستشو فرش دستباف

۱- استفاده از زمین‌های سخت مانند موزاییکی و شیب‌دار مناسب‌تر است

۲- در شستشو فرش دستباف نباید از آب گرم استفاده کرد. همین طور آب باید با فشار معمولی نه خیلی زیاد استفاده کرد

۳- نباید در شستشو فرش دستباف از مواد قلیایی استفاده کرد زیرا به بافت آن آسیب می‌رساند

۴- از شوینده‌هایی مانند پودر و مایع فرش شویی استفاده کنیم

۵- این نکته را باید حتماً لحاظ کنیم که برای شستشو فرش دستباف، نباید از قبل شستشو آن را خیس کنیم مخصوصاً اگر فرش رنگ پس بدهد که رنگ‌ها به نواحی روشن منتقل می‌شوند

۶- فرش‌هایی که رنگ پس می‌دهند را با برس پلاستیکی تمیز کنیم

۷- پس از شستشو فرش دستباف، آن را با پارو و دستمال‌های حوله‌ای پاک کنیم و ساعاتی آن را مقابل نور آفتاب قرار دهیم تا علاوه بر خشک شدن، از انتقال رنگ به سایر نقاط جلوگیری کنیم

۸- برای شستشو فرش دستباف که رنگ پس نمی‌دهد هم همین روال کاری را انجام می‌دهیم

شستشو فرش دستباف در قالی‌شویی

شستشوی فرش از سال‌های گذشته در بین خانواده‌های ایرانی مرسوم بوده است. شستشو فرش دستباف باید به صورت اصولی و دقیق بوده و در طول کار شستشو به فرش صدمه‌ای وارد نشود و درعین‌حال از هرگونه کثیفی و لکه‌ای، تمیز شده باشد.

انتخاب روش صحیح شستشو فرش دستباف خیلی مهم است زیرا انتخاب یک روش اشتباه می‌تواند آسیب جبران‌ناپذیری به فرش وارد کند. با توجه به روش منحصربه‌فردی که در شستشو فرش دستباف مورد نیاز است، استفاده از ماشین‌آلات مکانیزه در شستشوی فرش دستبافت توصیه نمی‌شود و استفاده از روش‌های سنتی توسط مسئول خاص توصیه می‌شود. اوج کار و هنرنمایی یک قالی‌شویی، شستشو فرش دستباف به بهترین حالت و شکل ممکن است که با ثابت ماندن شرایط و کیفیت فرش، می‌توان به آن قالی‌شویی نمره قبولی داد.

شستشو فرش دستباف به دو دسته تقسیم می‌شود که دسته اول، فرش دستباف معمولی است که جنس آن از پشم و کرک است و دسته دوم فرش دستباف درجه یک است که جنس آن از گل ابریشم است.

مدرن‌ترین دستگاه‌های روز دنیا برای قالی‌شویی

یکی از دستگاه‌های مدرن در زمینه شستشو قالی، دستگاه ارتعاشی می‌باشد. این دستگاه قدرتمند سرعت عمل را بسیار بالا می‌برد؛ به صورتی که در هر دقیقه یک فرش آن هم به صورت کاملاً اتوماتیک و بدون استفاده از دست، آماده می‌کند.

یکی دیگر از دستگاه‌های مدرن در زمینه قالی‌شویی، دستگاه ریلی است که با اندازه‌ای نسبتاً بزرگ، فرش‌ها را می‌شوید.

آبگیر لوله‌ای، دستگاه بعدی در زمینه مدرن‌ترین دستگاه‌ها می‌باشد که با سرعت مثال‌زدنی، آب مانده و مایع‌های شوینده در فرش را می‌گیرد.

قالی‌شویی ایران مهر

قالی‌شویی ایران مهر در سال ۱۳۳۱ تأسیس شده و اولین قالی‌شویی در تهران بوده و توانسته‌ایم تاکنون خدمات عالی و امکانات خوب را با کیفیت بسیار عالی به همشهریان عزیز تهرانی و شهری ارائه دهیم.

قالی‌شویی ایران مهر، یک قالی‌شویی تمام اتوماتیک است؛ و در حال حاضر با فضای استثنایی که شامل ساختمان اداری، محوطه باز، سه سالن جهت شستشو مجهز به گرم خانه گازی، سالن بسته‌بندی (کاور) و تسویه خانه‌ها است.

همچنین قالی‌شویی ایران مهر خدماتی همچون شستشو قالی دستبافت و ماشینی – رفوگری – چرم دوزی- شیرازه دوزی- لکه‌گیری- مبل شویی – رنگ برداری – و … را ارائه می‌دهد.

در حال حاضر این مجموعه با دارا بود یک‌صد و سی شش نفر پرسنل و نیز ۱۷۰ هزار مشترک در مناطق گوناگون تهران بزرگ آماده هر نوع خدمت‌رسانی است.

قالی‌شویی ایران مهر دارای پروانه معتبر و لوح تقدیر از ریاست محترم صنف قالی‌شویی شهرری است؛ که در سایت می‌توانید مشاهده کنید.

قالی‌شویی ایران مهر تخفیف ویژه عیدانه ای بابت سال جدید در نظر دارد و به کسانی که سفارش خود را از طریق سایت ایران مهر ثبت کنند، ۱۰ درصد تخفیف ارائه می‌دهد. علاقه‌مندان برای کسب اطلاعات بیشتر می‌توانند به آدرس سایت: www. carpetiranmehr.ir مراجعه کنند.

انتهای رپرتاژ خبری

منبع: ایسنا

کلیدواژه: فرش دستبافت قالیشویی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۳۰۰۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ایران این پیغام را برای اسرائیل ارسال کرد

بازدید 13 دیوید هرست سردبیر میدل ایست آی درباره ماهیت حمله موشکی و پهپادی ایران به اسرائیل گفت: «ایران پیام بزرگی به اسرائیل ارسال کرد... ایرانیان اعلام کردند که چه از ما خوشتان بیاید و چه بدتان بیاید ما همیشه اینجا خواهیم ماند...» تحلیل این روزنامه نگار شناخته شده را با زیرنویس فارسی می‌بینید.

دیگر خبرها

  • آخرین روز مسابقات ربوکاپ آزاد ایران
  • پدر گلاب ایران درگذشت
  • بمب خنده در ایران ترکید
  • ایران این پیغام را برای اسرائیل ارسال کرد
  • تصاویر| رژه روز ارتش در سراسر ایران
  • واکنش معنادار تحلیلگر ترکیه‌ای ازنبوغ ایرانی مقابل هیاهوی اسرائیل
  • پل طبیعت هم رنگ پرچم ایران می‌شود
  • از الزام به "مرده‌شویی" تا "ساخت آهنگ"/ مجازات تکمیلی و جایگزین حبس هم باید باضابطه باشد
  • مستندی درباره پدر موشکی ایران
  • ویترین تسنیم شماره ۶۴۶