Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-04-19@22:44:45 GMT

چرا «غلامرضا تختی» بازنده اکران نوروز ٩٨ شد؟

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۳۷۲۲

چرا «غلامرضا تختی» بازنده اکران نوروز ٩٨ شد؟

تهران- ایرناپلاس- «غلامرضا تختی» اثر سینمایی است که این روزها بر پرده سینماهاست و از اسفندماه سال گذشته اکرانش آغاز شد. اما این اثرِ بهرام توکلی با وجود بودجه مناسب، سوژه جذاب و بهترین زمان اکران، تا امروز نتوانسته مخاطبان بسیاری را به سینماها بکشاند.

بعد از مدت‌ها انتظار، بالاخره فیلم غلامرضا تختی اسطوره کُشتی دنیا ساخته شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

ورزشکاری که برای ایرانیان همیشه محبوب و قابل ستایش بوده است. کارگردانان بسیاری بودند که تمایل به ساخت این اثر داشته‌اند که سرانجام بهرام توکلی موفق شد این فیلم سینمایی را از بیست و پنجم اسفندماهِ سال گذشته به پرده سینماها بیاورد. اثری که با اولین اکرانش در جشنواره سی و هفتم، با استقبال منتقدان روبه‌رو شد. اما با وجود اینکه این اثر سینمایی در بهترین زمان اکران سال، یعنی نوروز به پرده سینماها آمد، نتوانست به فروش بالایی دست پیدا کند و تاکنون تنها نزدیک به 800 میلیون تومان برای گیشه آورده داشته است. اما چرا چنین اثری با چنین ویژگی‌هایی در مقایسه با آثار حال حاضر سینما مثل «رحمان 1400» یا «متری شش و نیم» به فروش اندک رسیده است؟

**چرا مردم باید فیلم «غلامرضا تختی» را ببینند؟

جبار آذین، منتقد و مدرس سینما درباره دلایل کاهش فروش فیلم «غلامرضا تختی» و استقبال محدود مخاطبان سینما به این اثر سینمایی به خبرنگار ایرناپلاس گفت: پرسش شما را با پرسش دیگری در این ارتباط پاسخ می‌دهم. چرا مردم باید به تماشای فیلمی بروند که باورها، اعتقادها و شخصیت‌ ملی و تاریخی‌شان به سخره گرفته شده است؟ فیلم «غلامرضا تختی» ساخته بهرام توکلی، محصولی که با حمایت چندین میلیاردی بنیاد سینمایی فارابی هم ساخته شده است، به جای آنکه داستان، مضمون و محتوای اثر از میان توده‌های مردم و تاریخِ به اثبات رسیده مردمی گرفته شود، بر اساس اسنادِ ساواک‌ ساخته و موردِ پسند پهلوی قصه فیلم خود را شکل بخشیده است.

**تبدیل یک اسطوره به یک موجود گنه‌کار و قابل نکوهش

«در این قصه که به دور از واقعیت‌های باورپذیر جامعه است، قهرمان ملی کشورِ جهان یعنی پهلوان تختی به‌عنوان یک موجود گنه‌کار و قابل نکوهش مطرح شده است. به این معنا که تماشاگر با دیدن فیلمِ تختیِ فارابی‌ساخته، به جای تماشای زندگی اسطوره پهلوانیِ معاصر کشور با شخصیتی روبه‌رو می‌شود که به دلیل ضعف و زبونی و ذلت، تن به گناه کبیره خودکشی می‌زند. از دیدگاه دینی کسی که خودکشی می‌کند یک موجود گنه‌کار جهنمی تلقی شده که هم در جامعه مورد سرزنش قرار می‌گیرد و هم اینکه جایگاه مهم و درستی در فرهنگ پهلوانی ایرانیان ندارد. این تصویری است که فیلم «غلامرضا تختی» از جهان پهلوان تختی به تماشاگر ارائه می‌دهد.»

**فیلمی که باورهای مردم را مورد تمسخر قرار داده

این منتقد در ادامه افزود: اینجاست که پرسش آغازین من مطرح می‌شود که چرا ملت باید به تماشای فیلمی بنشینند که قهرمانِ آن‌ها را از اوج به ذلت کشانده است. فیلمی که باورهای آن‌ها را مورد تمسخر قرار داده و عمدتاً به جای آنکه ایرانی‌پسند و معقول‌پسند باشد، پهلوی‌پسند شده است. دست‌اندرکاران این فیلم اگر می‌خواستند یک اثر تاریخی و اجتماعی درباره یک شخصیت ملی مورد تأیید جامعه بسازند باید بیش از هر چیز به پژوهش‌های تاریخی و اجتماعی مکفی دست می‌زدند. به عبارت دیگر، فداکارانه، صادقانه و محترمانه به ارائه زندگی جهان پهلوان تختی می‌پرداختند نه بر اساس تلقینات، تعلقات سیاسی و گرایش‌های تجاری خود به دوران پهلوی. این اتفاقات در فیلم نیفتاده است و به همین دلیل علی‌رغم آنکه از نظر هنری اثر چندان ضعیفی نیست، اما به دلیل محتوای غلط آن و همچنین بی‌احترامی به جامعه و بی‌آبرو کردن پهلوان دوست‌داشتنی کشور، مورد خشم مردم قرار گرفته است. مردم ترجیح می‌دهند که به تماشای فیلم‌های شبه‌کمدی روی پرده سینماها بنشینند که این اتفاق نشان دهنده انتقاد و اعتراض آن‌ها به فیلم تختیِ بر اساس اسناد ساواک‌ساخته و پهلوی‌پسند است.

**اثری که نه اجتماعی به‌صورت درست آن است و نه از نوع کمدی سالم بهره‌ای دارد

آذین در پاسخ به این پرسش که تا چه اندازه ژانر بیوگرافی و زندگی‌نامه‌ای این اثر در کاهش فروش فیلم تأثیر داشته است، خاطرنشان کرد: تجربه نشان داده است که تماشاگر چنانچه فیلم قابل احترام، خوش‌ساخت و بامحتوایی بر پرده سینما ببیند، بدون شک به تماشای آن خواهد رفت. اما فیلمی مثل «غلامرضا تختی» جدا از مضمون و محتوای ناپسند و نادرستی که دارد با ترکیب فیلم‎های نوروزی امسال چندان همخوان نیست. معمولاً برای اکران موسوم به طلاییِ نوروز فیلم‌های اجتماعی و کمدی مدنظر قرار می‌گیرد، اما این فیلم نه اجتماعی به‌صورت درست آن است و نه از نوع کمدی سالم بهره‌ای دارد. این اثر به فیلم‌های سینمایی ورزشی متعلق است و پیش‌تر هم در این زمینه فیلم‌های مختلفی ساخته شده و حتی از زمان پیدایش سینما در ایران عمده جذابیت فیلم‌های خانوادگی و اجتماعی و حتی پلیسی و جنایی مرتبط با ژانر ورزشی و اجتماعی بوده است.

**عدم استقبال ارتباطی به ژانر ندارد

«این فیلم هم می‌توانست در صورت داشتن جذابیت‌های خوب و محتوای وفادارانه به جامعه با استقبال مردم روبه‌رو شود. اما این اتفاق باز هم در این فیلم مشاهده نمی‌شود و عدم استقبال از آن چندان ربطی به ژانر ورزشی و اجتماعی آن ندارد. بزرگ‌ترین مشکل این فیلم دروغی است که بر مبنای این فیلم ساخته شده و مردم با نرفتن به سینما و ندیدن آن، به دروغ‌گویی این فیلم اعتراض کرده‎اند.»

گزارش از هنگامه ملکی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: فرهنگي فيلم غلامرضا تختي اكران نوروزي بهرام توكلي

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۳۷۲۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه «محفل» و «سال‌نو» شبکه سه در صدر توجه مردم/ افزایش ۲۵-۲۰ درصدی کاربران تلوبیون در ایام نوروز و ماه رمضان + فیلم

در نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه ملی سال ۱۴۰۳، ضمن اشاره به اینکه برنامه «محفل» با ۲۷.۹ درصد و «زندگی پس از زندگی» ۲۷.۱ درصد توجه مخاطبین سازمان صداوسیما بودند، بیان شد که میزان کاربران اپلیکیشن تلوبیون با رشد ۲۵-۲۰ درصدی روبرو شده است.

به گزارش خبرنگار گروه فرهنگ و هنر خبرگزاری دانشجو، نشست خبری گزارش برنامه‌های نوروز و رمضان رسانه ملی سال ۱۴۰۳ در روز سه شنبه ۲۸ فروردین‌ماه در سالن کوثر سازمان صداو سیما با حضور سلیم غفوری قائم مقام معاونت سیما، محسن شاکری نژاد رئیس مرکز تحقیقات صداوسیما، علی بخشی‌زاده معاون صدا، مجتبی کشوری مدیرکل اتاق وضعیت معاونت فضای مجازی سازمان صداوسیما و احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون برگزار شد.

در این نشست، سلیم غفوری پیرامون تعداد هر نوع از برنامه‌های ماه مبارک رمضان اشاره کرد: ما در این ماه ۱۰ برنامه ویژه افطار، ۹ برنامه سحر، ۱۵ برنامه ترتیل خوانی در شبکه‌های مختلف، ۱۵ برنامه مناجات‌خوانی و حدود ۵۰ ویژه برنامه مرتبط با ماه مبارک رمضان داشتیم.

وی افزود: براساس تفکیک ساختار، ۵۰ درصد برنامه‌های ماه رمضان، گفتگو محور، ۱۴ درصد مسابقه، ۲۴ درصد نماوا و کلیپ، ۷ درصد برنامه‌های گزارشی و حدود ۵/۳ درصد هم پویانمایی بوده است.

غفوری ضمن بیان اینکه برای نوروز نیز برنامه‌های متنوعی تدارک دیده شده بود، اظهار کرد: شبکه یک برنامه «ایران دوست داشتنی» را داشت. شبکه دو برنامه «هموطن» و «شصتادیا» را داشت. شبکه سه برنامه‌های «معرکه»، «پانتولیگ» و «مردان آهنین» را داشت. شبکه نسیم نیز برنامه «مهمانی» را داشت.

قائم مقام معاونت سیما خاطرنشان کرد: شبکه نسیم برنامه «برمودا» و «بگو بخند» را نیز پخش کرد. از سویی امسال شبکه چهار سیما برنامه تازه‌ای به نام «سرزمین شعر» داشت که مورد استقبال هم قرار گرفت.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

در ادامه، محسن شاکری‌نژاد رئیس مرکز تحقیقات صدا و سیما، طی سخنانی گفت: طبق اعلام سازمان صداوسیما، «محفل» با ۲۷.۹ درصد و «زندگی پس از زندگی» ۲۷.۱ درصد توجه مخاطبین سازمان صداوسیما بودند. سال گذشته زندگی پس از زندگی پرمخاطب‌ترین برنامه افطار با ۲۶ درصد مخاطب بود و محفل نسبت به سال قبل رشد داشته است.

احمد خورشیدی مدیرعامل تلوبیون نیز در این نشست، به سه شبکه پر بیننده در مقطع ۲۴ ساعت پایان سال اشاره کرد: طبق آمار تلوبیون در ۲۴ ساعت منتهی به سال، ۱۱۲ هزار و ۵۴۶ آی پی منحصر بفرد در لحظه سال تحویل شبکه سه را تماشا می‌کردند. بیش از ۴۰ هزار آی‌پی مخاطب شبکه یک بودند و بیش از ۳۰ هزار آی‌پی شبکه دو را تماشا می‌کردند.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

وی همچنین اظهار داشت: کاربران تلوبیون در ایام ماه مبارک رمضان و عید نوروز با اینترنت رایگان خانگی مخابرات، تلوبیون را تماشا می‌کردند.

مدیرعامل تلوبیون ادامه داد: همچنین رشد بسیار خوبی در میزان استفاده از تلوبیون در «بیگ اسکیرین» یا صفحه بزرگ در این ایام به دلیل امکان اینترنت رایگان، ایجاد شد.

خورشیدی خاطرنشان کرد: پیش از این نیز تلوبیون بیشترین نصب اندروید تی وی را در میان تمام اپلیکیشن‌ها داشت. این میزان مصرف حدود ۲۵-۲۰ درصد افزایش داشته است.

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

دیگر خبرها

  • برنامه مدون برای استانداردسازی اماکن گردشگری
  • شمس آذر بازنده سرافراز
  • ارایه خدمات مناسب به مسافران نوروزی و کاهش ۴۴ درصدی تصادفات شهر تهران
  • فعالیت هزارو ۵۷۲ گروه جهادی در نوروز و رمضان ۱۴۰۳
  • کاهش بیش از ۳۰ درصدی سرقت در ایام نوروز در قزوین
  • پایان فصل پنجم نون خ مشخص شد
  • حامیان رژیم صهیونیستی روی اسب بازنده شرط‌بندی نکنند
  • موافقت با اشتغال ۶۹ زندانی در مراغه
  • حمله ایران به اسراییل تیتر اصلی رسانه‌های جهان شد
  • برنامه «محفل» و «سال‌نو» شبکه سه در صدر توجه مردم/ افزایش ۲۵-۲۰ درصدی کاربران تلوبیون در ایام نوروز و ماه رمضان + فیلم