Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «اکوفارس»
2024-04-16@09:23:58 GMT

سه بازار در دو تصویر

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۶۴۹۱

سه بازار در دو تصویر

روند کاهشی شیب تورم مسکن در ماه‌های پایانی سال گذشته، با دو حرکت از سمت تقاضا در ماه اسفند، متوقف شد به‌طوریکه بازار معاملات آپارتمان در تهران در آخرین ماه از سال ۹۷ اوج‌گیری مجدد تورم ملکی را تجربه کرد. گزارش «دنیای‌اقتصاد» از جزئیات معاملات خرید مسکن در تهران طی آخرین ماه از سال گذشته حاکی است: مطابق داده‌های سامانه رهگیری معاملات املاک، میانگین قیمت هر مترمربع واحد مسکونی در تهران در اسفند ۹۷ رقمی معادل ۸/ ۸ درصد نسبت به بهمن ۹۷ افزایش پیدا کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این میزان رشد قیمت مسکن در تهران به لحاظ بیشترین تورم ماهانه، از شهریور ماه به بعد، بی‌سابقه بوده است ضمن آنکه از مهر ماه دامنه رشد قیمت مسکن رو به کم شدن گذاشت و در دی ماه، تورم ماهانه به مرز صفر نزدیک شد اما در اسفند، مسیر تورم ملکی مجددا به سمت صعود، برگشت پیدا کرد. در حال‌حاضر میانگین قیمت واحدهای مسکونی در تهران با استناد به معاملات انجام شده در اسفند سال گذشته، متر‌مربعی ۱۰ میلیون و ۹۵۰ هزار تومان است. متوسط قیمت مسکن در اسفند ۹۷ رقمی معادل ۹۵ درصد نسبت به اسفند ۹۶ افزایش پیدا کرد که به معنای تورم نقطه‌ای نزدیک به ۱۰۰درصدی در اسفند سال گذشته است. بازار مسکن تهران در آخرین ماه از سال ۹۷ نه تنها از بابت تورم ملکی که به لحاظ رشد حجم معاملات خرید نیز وضعیت داغ و پرحرارتی را تجربه کرد.

حجم معاملات خرید آپارتمان در اسفند ماه ۳۵ درصد نسبت به بهمن ماه افزایش پیدا کرد و به نزدیک ۱۱ هزار واحد رسید. این حجم معاملات در مقایسه با اسفند سال ۹۶ حدود ۲درصد رشد نقطه‌ای داشته است. حجم ماهانه معاملات مسکن در تهران از شهریور تا بهمن ۹۷ همواره کمتر از ۱۰ هزار واحد بود اما در اسفند ماه فراتر رفت. اکنون بخشی از تورم ماهانه ۸/ ۸ درصدی در بازار مسکن تهران در ماه اسفند، ناشی از رشد بیش از ۳۰درصدی حجم معاملات در این فاصله زمانی بوده است.

کارنامه سال ۹۶ معاملات خرید آپارتمان در تهران با ثبت میانگین قیمت ۵ میلیون و ۶۳۰هزار تومان در اسفند همان سال کامل شد اما در سال ۹۷، آخرین میانگین ماهانه قیمت به ثبت رسیده در کارنامه این بازار، مرز ۱۱ میلیون تومان را نشان می‌دهد. متوسط ۱۲ ماهه قیمت مسکن در تهران در سال ۹۷ به مترمربعی ۸میلیون و ۲۳۰ هزار تومان رسیده که در مقایسه با متوسط ۱۲ ماهه مربوط به سال ۹۶ که ۴میلیون و ۸۳۰ هزار تومان بوده، رشد ۷۰ درصدی از خود نشان می‌دهد. بازار مسکن ۹۷ در شرایطی به پایان رسید که حجم کل معاملات خرید آپارتمان در پایتخت طی این سال ۳۱ درصد نسبت به سال پیش رونق یعنی سال ۹۶، کاهش پیدا کرد و به ۱۱۱ هزار فقره رسید. انتظار می‌رفت بعد از پیش‌رونق مسکن، نبض معاملات خرید در سال ۹۷ بیشتر شود اما عوامل بیرونی موثر بر رفتار بازار ملک مانع از پیشروی معاملات شد.

بررسی‌های «دنیای‌اقتصاد» از علت تغییر جهت شیب تورم مسکن در آخرین ماه از سال ۹۷ نشان می‌دهد: دو اتفاق متاثر از رفتار تقاضای مصرفی و سرمایه‌ای باعث شد شیب کاهشی تورم مسکن در جهت افزایشی، تغییر پیدا کند. تقاضای سرمایه‌ای در بازار خرید آپارتمان در ماه اسفند به دلیل «خلأ منوی جذاب در بازار پول» که بتواند جایگزین اوراق گواهی سپرده ۲۰ درصد شود، افزایش چشمگیری پیدا کرد. هفته‌های پایانی سال ۹۶ بانک‌ها با انتشار اوراق گواهی سپرده یکساله با نرخ سود ۲۰ درصد بخشی از نقدینگی را جذب کردند اما با سررسید شدن این اوراق در هفته‌های پایانی سال ۹۷ از آنجا که حتی تداوم نرخ سود ۲۰ درصد نیز به دلیل انتظارات تورمی و حتی تورم موجود از یک‌سو و نرخ بازدهی بالا در بازارها از سوی دیگر، نمی‌توانست جذابیت سپرده‌گذاری بانکی را تضمین کند، در نتیجه بخشی از سپرده‌گذاران، بازار رقیب را مناسب سرمایه‌گذاری تشخیص دادند و به خرید آپارتمان روآوردند. عمده بانک‌ها در هفته‌های پایانی سال گذشته در ازای تمدید حساب سپرده مربوط به اوراق ۲۰ درصد، نرخ سود حداکثر ۱۸ درصد را به مشتریان خود پیشنهاد کردند که از سوی برخی سپرده‌گذاران، این نرخ مناسب تشخیص داده نشد. تحقیقات میدانی از بازار مسکن، افزایش خریدهای سرمایه‌ای ملک مسکونی در ماه گذشته را تایید می‌کند.

در کنار تقاضای سرمایه‌ای، «ترس از گران‌تر شدن مسکن در سال ۹۷» باعث افزایش سرعت معاملات مصرفی آپارتمان در تهران طی ماه اسفند سال ۹۶ شد. فضای سیاسی، بی‌ثباتی در بازارهای مختلف توزیع کالا و مشاهده رشد ناگهانی قیمت و کمبود عرضه در بازارها طی هفته‌های پایانی سال گذشته به نوعی بر جو روانی حاکم بر بازار مسکن اثر منفی گذاشت و باعث شد خریداران مصرفی، خرید پیش از سال جدید را ترجیح دهند. آنچه در سال ۹۷ بر بازار مسکن شهر تهران گذشت را می‌توان به چهار فصل زمانی با شرایط متفاوت از هم تقسیم کرد. فصل اول تا اوایل تابستان ادامه داشت و در آن زمان، نبض خرید و فروشآپارتمان در وضعیت مناسب و بین پیش رونق و رونق قرار داشت. در این فصل، روند رشد قیمت مسکن اگر چه با شیب بالا در جریان بود اما شتاب زیاد نداشت. فصل دوم بازار مسکن تهران در سال ۹۷ از ابتدای تابستان شروع شد و تا ابتدای پاییز به طول انجامید. در این فصل، معاملات مسکن به شدت تحت تاثیر شوک‌های ارزی قرار گرفت. جو روانی بازار مسکن با تعقیب وقایع قیمتی در بازار دلار، معاملات را به سمت هیجان خرید، مانور سفته‌بازی و همچنین ثبت پی‌در‌پی جهش‌های قیمتی هدایت کرد.

اما در فصل سوم بازار مسکن ۹۷ که از مهر ماه تا نیمه‌های زمستان را در بر گرفت، شرایط در مقایسه با ماه‌های قبل، به شکل خفیف بهتر شد. منظور از بهتر شدن، «توقف روند بدتر شدن بازار» است. طی پاییز ۹۷، هیجان خرید هم از ناحیه تقاضای مصرفی و هم از ناحیه تقاضای سرمایه‌ای، بیشتر نشد و تا حدودی کاهش پیدا کرد. از طرفی، اگر چه قیمت مسکن در پاییز ماه به ماه افزایش پیدا کرد اما سرعت افزایش در مقایسه با نیمه اول سال ۹۷، به شکل محسوس، کاهش یافت و شیب تورم ماهانه مسکن، کاهشی شد.

با این حال فصل چهارم بازار مسکن تهران در سال ۹۷ را می‌توان در فاصله زمانی بهمن تا پایان اسفند در نظر گرفت. بخش اصلی این مقطع زمانی، در اسفند رقم خورد. بازار معاملات مسکن در تهران، در آخرین ماه از سال ۹۷ اگر چه با رشد مثبت در تعداد واحدهای مسکونی فروخته شده، روبه‌رو شد اما به لحاظ حجم معاملات و همچنین شرایط بازار، همچنان در رکود باقی ماند. کارشناسان اقتصاد مسکن یکی از شروط اصلی رونق معاملات در سال جدید را ثبات نسبی قیمت عنوان می‌کنند. همچنین تقویت قدرت خرید مسکن برای تقاضای مصرفی نیز شرط اصلی دیگر برای تغییر فاز بازار است.

اطلاعات بیشتر از بازارها در همایش اردیبهشت

تصویر قابل پیش‌بینی از بازار مسکن ۹۸ قرار است در همایشی که نهم اردیبهشت توسط «دنیای اقتصاد» برگزار می‌شود، مورد بحث و بررسی قرار بگیرد. در همایش «چشم‌انداز اقتصاد ایران» که اردیبهشت سال جدید، ششمین دوره برگزاری را تجربه می‌کند، همچنین به آینده بازارهای ارز،‌ طلا و سکه، بورس، روند بازارهای جهانی و همچنین چشم‌انداز اوضاع اقتصادی کشور و اثر آن بر کسب‌ و کارها به همراه پیش‌بینی‌های مرتبط با اقتصاد کلان و تحولات سیاسی نیز پرداخته می‌شود.

در کنار ششمین همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۸، هشتمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید نیز در همان روز (نهم اردیبهشت) برگزار خواهد شد. در این روز، هشتمین همایش سیاست‌های پولی و چالش‌های بانکداری و تولید در نوبت صبح و همایش چشم‌انداز اقتصاد ایران در سال ۹۸ در نوبت عصر برگزار می‌شود. در همایشی که در نوبت صبح برگزار می‌شود تصمیم‌گیران ارشد همراه با اقتصاددانان و صاحب نظران از طیف‌های مختلف فکری به آسیب‌شناسی تکرار چالش‌ها در اقتصاد ایران خواهد پرداخت. همایش هشتم به دنبال پاسخ به این سوال است که عوامل ماندگاری چالش‌ها دراقتصاد ایران چیست و چرا حل نمی‌شود؟ متقاضیان حضور در این همایش برای کسب اطلاعات بیشتر در این خصوص می‌توانند به آدرس http://events.den.ir مراجعه کنند یا با شماره تلفن‌ ۸۷۷۶۲۳۵۰ (دبیرخانه همایش) تماس بگیرند.

 

 

      

منبع: اکوفارس

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ecofars.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «اکوفارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۶۴۹۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 پیش‌بینی بورس فردا ۲۶ فروردین ۱۴۰۳

در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران افت بیش از 53 هزار و 900 واحدی را دید (شاخص 2.38 درصدی افت کرد) تا نشان دهد آسمان بازار سرمایه نه تنها پاک نیست بلکه قرمز رنگ است.

به گزارش اکوایران، در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران ارزش بازار روی رقم 7 هزار و 655 همتی ایستاد و ارزش معاملات بازار نیز در محدوده 5 هزار و 900 میلیارد تومانی قرار گرفت و با همین ارزش معاملاتی پایین ارتفاع شاخص با افت بیش از 53 هزار واحدی همراه شد.

بازار روز جاری بازاری بود که روزدتر از هر بازار دیگر شایعه‌های شروع جنگ را جدی گرفت و با افت سنگین واکنش خود به اخبار سیاسی را نشان داد.

خودرو ، فلزات اساسی و بانک‌ها گروه‌هایی بودند که بیشترین ارزش معاملات را به خود دیدند البته که در سمت فروش و صف‌های فروش ایجاد شده!

در نقشه بازار نیز تنها نماد فزر به صف خرید نشسته بود و باقی نمادها رخ منفی را داشتند نماد زماهان نیز تک نمادی بود که در گروه محصولات کشاورزی رخ مثبتی را برای خود ثبت کرد.

در این میان زمان دومین حراج شمش طلا در سال جاری مشخص شد و هفدهمین جلسه حراج شمش طلای استاندارد فردا یکشنبه ۲۶ فروردین ۱۴۰۳، برگزار می‌شود. زمان جلسه حراج از ساعت ۱۲ الی ۱۶ است و وجه‌الضمان مبلغ سه میلیارد و ۵۰۰ میلیون ریال به ازای هر قطعه شمش طلای استاندارد است. متقاضی خرید می‌تواند تا ساعت ۲۴ امروز شنبه ۲۵ فروردین ماه مبلغ وجه‌الضمان را پرداخت کند.

خبر دیگری که دربین اهالی بازار سرمایه آن هم در روز سرخ بازار سرمایه دست به دست می شد خبر تعطیلی سفارت هلند در ایران بود.رسانه‌ها خبر دادند که سفارت هلند در تهران و همچنین کنسولگری هلند در اربیل به دلایل امنیتی تعطیل خواهند بود.

با افزایش گمانه زنی‌ها درباره پاسخ احتمالی ایران به رژیم اسرائیل، منابع خبری از فعل و انفعال‌های نظامی ایالات متحده و اسرائیل خبر داده است.

این موضوعات به همراه خبرهای دیگر از اظهارنظرهای متفاوت مسئولان و گزارش‌های رسانه‌های بین المللی در خصوص تنش بین ایران و اسرائیل باعث می‌شود که بازار به روزهای خوب و صعود فکر نکند اما به محض کاهش احتمالات درگیری نظامی، بازار سرمایه می‌تواند افت‌های اخیر را جبران کند که برای رسیدن به آن روزهای سختی را در پیش داریم.

در پایان بازار امروز بیش از 1700 میلیارد تومان پول از بازار بورس تهران خارج شد تا دومین روز خروج سنگین پول از بازار بورس تهران ثبت شود. بازار در روز 18 فروردین ماه بود که بیش از یک هزار میلیارد تومان خروج پول حقیقی‌ها ثبت کرده است و امروز این خروج برای دومین بار در سال جاری تکرار شد.

بررسی تکنیکالی شاخص کل بورس اوراق بهادار تهران  

در جریان معاملات روز جاری در بازار بورس اوراق بهادار تهران شاخص کل بورس با افت بیش از 53 هزار واحدی (افت 2.38 درصدی) را برای خود ثبت کرد و بازار در شوک بالا گرفتن تنش میان ایران و اسرائیل به پیشواز منفی‌ها رفت تا فرش قرمز خروج پول از بازار سرمایه پهن شود.

از منظر تکنیکالی وجود چند کندل در بازار کمی نگران کننده است چرا که بازار نشان داده است که با مشاهده این مدل کندل‌ها (افت‌های سنگین) کار برای برگشت شاخص سخت خواهد شد.

این در حالی است که نماد فارس و تعداد دیگری از نمادهای شاخص ساز حمایت شدند تا از افت بیشتر شاخص جلوگیری شود و ریزش بازار چندانن به چشم نیاید اما واقعیت این است که آسمان بازار سرمایه از سرخی بیش از حد به سیاهی می‌زند.

سایر اخبار چرا مو‌های بدن زنان کمتر از مردان است؛ آیا زنان مردان پشمالو را بیشتر می‌پسندند؟ مغز آلبرت انیشتین از مغز یک نئاندرتال کوچک‌تر بود! آیا انسان‌های اولیه عاشق می‌شدند؟ آنها چگونه همسر خود را انتخاب می‌کردند؟ قدیمی‌ترین راز تاریخ فاش شد؛ اول مرغ بود یا تخم‌مرغ؟!

دیگر خبرها

  • افزایش ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی
  • رشد ۴ برابری معاملات برق در بورس انرژی
  • نرخ خرید بازار مسکن تهران؛ خانه در هاشم آباد متری ۵۰ میلیون تومان
  • روز سبز بورس تهران
  • جو مثبت در بازار سهام؛ حدود ۵۰۰ نماد بورسی صف خرید شدند
  • فوبیای وام مسکن
  • هیجان و فروش حقیقی‌ها در بورس/ خرید حقوقی به۱۸۰۰ میلیاردتومان رسید
  • هیجان و فروش حقیقی‌ها در بورس/خرید حقوقی به۱۸۰۰ میلیاردتومان رسید
  • نرخ خرید در بازار مسکن تهران؛ مسکن در این منطقه۴۰ میلیون تومان!
  •  پیش‌بینی بورس فردا ۲۶ فروردین ۱۴۰۳