Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «افکارنيوز»
2024-04-24@23:33:58 GMT

شناسایی ۲۴۰۰ سازه‌ حادثه خیز

تاریخ انتشار: ۱۷ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۲۸۰۲۱

محمد حاج رسولی‌هابا تاکید بر ضرورت اصلاح این سازه‌ها افزود: شرایط این سازه‌ها با سیلاب‌های محاسبه شده تطبیق ندارد و حتما باید اصلاح شود.

وی با بیان اینکه طبق آمار به دست آمده از میزان بارش‌های کشور تاکنون ۲۸۰ میلی متر بارندگی ثبت شده است، گفت: این حجم از بارندگی نسبت به سال گذشته نشان دهنده ۲، ۸ برابر بارش‌ها در سال گذشته بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور میزان جریانات سطحی آب در کشور را ۴۵ میلیارد مترمکعب اعلام کرد و ادامه داد: درحالیکه حجم ورودی آب به سد‌های کشور در سال آبی گذشته ۲۶ میلیارد مترمکعب بوده میزان روان آب‌های فعلی کشور نسبت به مدت مشابه سال گذشته به معنای افزایش دو و نیم برابری ورودی آب به سد‌های کشور بوده است که ۵۰ درصد این میزان ورودی در نیمه دوم سال آبی یعنی در فروردین ماه اتفاق افتاده است.

حاج رسولی‌ها گفت: با مدیریت انجام شده در مخازن سد‌های کشور تاکنون ۲۸ میلیارد مترمکعب آب کنترل شده از سد‌ها رها شده است که این خروجی به دلیل رهاسازی براساس برنامه، تغذیه خوب آبخوان‌ها را به همراه داشته است.

وی با اشاره به اینکه سیلاب‌ها در نقاطی رخ داده که ما سد مخزنی بزرگ نداشتیم، افزود: آب مدیریت شده رهاشده از مخازن سد‌های کشور به سمت تالاب‌ها منتقل شده که این رویه سبب ایجاد شرایط مناسب در این مناطق شده است.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور با بیان اینکه خسارات زیادی ناشی از سیلاب در رودخانه‌های کشور رخ داده، گفت: سازه‌های مهندسی رودخانه‌ها براساس استاندارد‌های دوره بازگشت ۲۵ سال طراحی شده و حریم و بستر رودخانه بر این اساس مشخص می‌شود بنابراین عمده‌ترین علت بروز سیلاب‌ها در برخی نقاط به دلیل تجاوز به حریم رودخانه‌ها اتفاق افتاده است.

حاج رسولی‌ها افزود: طبق کارشناسی‌های انجام شده در دو جبهه بارندگی استان‌های خوزستان، ​ لرستان، کرمانشاه و گلستان جمع بندی نظرات نشان می‌دهد آخرین دوره بازگشت سیلاب در استان لرستان ۵۰۰ ساله و در خوزستان و گلستان ۲۰۰ ساله تعیین شده است.

وی گفت: طبق اعلام سازمان هواشناسی دو جبهه دیگر در تاریخ ۲۳ و ۲۴ فروردین و اوایل اردیبهشت ماه در کشور فعال خواهند شد که ما باید منتظر اخطار‌های سازمان هواشناسی باشیم.

مدیر عامل شرکت مدیریت منابع آب کشور افزود: مدیریت بیش از ۴۰ سد در کشور از یک و نیم تا دو ماه پیش از وقوع این سیلاب‌ها شروع شده و همچنان ادامه دارد.

منبع: افکارنيوز

کلیدواژه: تغذیه تجاوز هواشناسی سازمان هواشناسی تالاب تغذیه سازمان هواشناسی سیل صدا و سیما مدیر عامل شرکت شناسایی حادثه خیز

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.afkarnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «افکارنيوز» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۸۰۲۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

لایروبی ۴۲ کیلومتر رودخانه‌های استان قزوین برای پیشگیری از سیل

به گزارش خبرگزاری مهر، محمدرضا علیمی با اشاره به عملکرد مدیریت بحران استان قزوین در پیشگیری از سیلاب رودخانه‌ها تصریح کرد: استان قزوین دارای حدود ۲ هزار و ۷۵۰ کیلومتر رودخانه اصلی در ۲ حوضه آبریز رودخانه شور و دریای خزر در سطح ۶ شهرستان است.

وی افزود: در سال ۱۴۰۲ به منظور پیشگیری از سیل، نقاط حادثه‌خیز سیلاب استان شناسایی و مشکلات آن بررسی شد، همچنین اقدامات متعددی در راستای ساماندهی و لایروبی رودخانه‌ها و مسیل‌ها، پاکسازی دهانه پل‌ها و بازگشایی مسیرهای عبور سیلاب در سطح کلیه شهرستان‌های استان انجام شد.

علیمی اظهار کرد: در همین راستا و به منظور شناسایی تصرفات در بستر و حریم رودخانه‌ها به صورت مستمر پایش صورت گرفت و به منظور رفع تصرفات، گروه گشت و بازرسی تشکیل و برای متخلفان اخطاریه صادر شد، همچنین پیگیری طرح شکایت در مراجع قضائی و در نهایت اخذ احکام و یا دستورات قضائی جهت رفع تصرفات در این زمینه صورت گرفت.

وی بیان کرد: با همکاری شرکت آب منطقه‌ای و سایر دستگاه‌ها از جمله اداره کل راهداری، بنیاد مسکن انقلاب اسلامی، فرمانداری‌ها شهرداری‌ها و دهیاری‌ها لایروبی رودخانه‌ها و پاکسازی پل‌ها در ۴۲ کیلومتر از رودخانه‌های استان صورت گرفت.

مدیرکل مدیریت بحران استانداری قزوین اظهار کرد: انجام پروژه‌های آبخیزداری در بالادست رودخانه‌ها و پروژه‌های مهندسی رودخانه شامل دیواره‌سازی رودخانه‌ها، سازه‌های کنترل سیلاب رودخانه در سطح شهرستان‌ها، لایروبی رودخانه‌های شهر قزوین، لایروبی رودخانه‌های مرکز شهرستان‌ها، کنترل سیلاب روستاهای نوآباد و شهید آباد آوج، دیواره سازی رودخانه‌های الموت در روستاهای هرانک و کشکدست، بازگشایی مسیر رودخانه مالی‌آباد آبیک، لایروبی رودخانه‌های الموت و انجام مطالعات رودخانه‌ها از دیگر اقدامات صورت گرفته در این حوزه است.

وی افزود :۷۱ مورد بازید مشترک جهت شناسایی، پایش و بازبینی نقاط حادثه‌خیز و سازه‌های تقاطعی رودخانه‌ها، ۱۸ مورد بازید به منظور کنترل مکان‌های دفع و تخلیه پسماند، معرفی افراد خاطی در حوزه تخلیه زباله و نخاله به محیط زیست به صورت مستمر، برگزاری جلسات توجیهی برای دهیاران و شهرداران نیز از در این راستا انجام گرفته است.

علیمی یادآور شد: در سال ۱۴۰۰ لایروبی رودخانه‌ها در ۲۶ کیلومتر اجرا شده بود که این میزان در سال ۱۴۰۱ به ۲۴ کیلومتر و در سال گذشته به ۴۲ کیلومتر رسیده است، در نتیجه این اقدامات میزان تلفات ناشی از سیل در سال ۱۴۰۲ به عدد صفر رسیده است.

وی در ادامه با اشاره به مقادیر بارش سال زراعی استان قزوین، تصریح کرد: میزان بارش سال زراعی استان در سال ۱۴۰۱ تا ۱۴۰۲، ۱۷۰ میلی لیتر است که این میزان تا پایان ۲۴ فروردین ماه سال جاری به ۱۸۰.۱ میلی متر رسیده است، در این میان شهرستان آوج با میزان ۲۲۹.۳ میلی لیتر بیشترین میزان بارش و شهرستان تاکستان با میزان بارش ۱۴۱.۲ میلی‌لیتر کمترین بارش را به خود اختصاص داده است.

کد خبر 6087045

دیگر خبرها

  • نجات کودک بازیگوش در سازه آسانسور در شیراز
  • جلوی ورود سیلاب به شهر راور گرفته شد
  • لایروبی ۴۲ کیلومتر رودخانه‌های استان قزوین برای پیشگیری از سیل
  • لزوم اصلاح سازه‌های تقاطعی فاقد آبگذری در سمنان
  • ۲۰۷ میلیون مترمکعب سیلاب‌های شمال کرمان مدیریت شد
  • بارش‌های جنوب کشور در تابستان هم ادامه خواهد داشت
  • میزان صادرات زنجان در سال جاری ۶۵۸ میلیون دلار هدفگذاری شد
  • برای مقابله با وقوع سیلاب‌ها راهی جز آبخیزداری و آبخوان‌داری وجود ندارد
  • آب، زلزله و سازه‌های ناایمن بحران‌های اصلی کشور
  • هزینه‌های نظامی در جهان به بالاترین میزان خود در ۱۵ سال گذشته رسید