Web Analytics Made Easy - Statcounter

ناسا قصد دارد تا اواخر ماه آوریل ۲۰۱۹ دو "زنبور فضایی رباتیک" را برای پیوستن به خدمه ایستگاه فضایی بین‌المللی برای کمک در انجام آزمایشات ویژه ارسال کند.

به گزارش ایسنا و به نقل از تک تایمز، زنبورها به عنوان یکی از پرمشغله‌ترین و سخت کوش‌ترین حیوانات روی کره زمین شناخته می‌شوند. بنابراین جای تعجب نیست که ناسا در مأموریت اخیر خود از آنها به عنوان دستیاران رباتیک تازه کار در فضا استفاده کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این ربات‌ها "زنبورهای فضایی"(Astrobees) نام دارند و اندازه زنبورهای رباتیک مذکور یک فوت مربع است و بنابر گفته‌ها این ربات‌ها می‌توانند در انجام کارهای روزمره و توسعه و آزمایش فناوری گرانش صفر به خدمه ایستگاه فضایی بین المللی کمک کنند.

به گفته ناسا، زنبورهای فضایی رباتیک می‌توانند بدون نظارت فضانورد وظایف خود را انجام دهند. بدین ترتیب با ورود این زنبورهای رباتیک به ایستگاه فضایی بین‌المللی، فضانوردان می‌توانند به راحتی برخی کارها را به آنها محول کنند و خود بر سایر وظایف مهم دیگر تمرکز کنند.

ناسا قصد دارد با نصب ماژول پیش رانش مغناطیسی بر روی این زنبورهای رباتیک از آنها برای تست فناوری پیش‌رانش مغناطیسی در محیط جاذبه صفر ایستگاه فضایی بین‌الملی استفاده کند. این نوع فناوری یک گام مهم در توسعه تلسکوپی که می‌تواند نشانه‌های زندگی در کهکشان‌های دور را تشخیص دهد، به شمار می‌رود.

زنبورهای یاد شده مجهز به چند دوربین، سنسور، صفحه نمایش لمسی، بلندگو و میکروفن هستند و هر زنبور رباتیک با بازوهای مکانیکی خود می‌تواند مجموعه‌ای از کارها را انجام دهد.

دانشمندان ناسا این زنبورهای فضایی رباتیک را در مرکز تحقیقات ایمز(Ames Research Center) در ایالت کالیفرنیا آمریکا توسعه داده اند.

هر ربات مکعبی شکل می‌تواند با پیش ران‌هایی پنکه‌ای در هر جهت پرواز کند. درون ربات‌های مذکور باتری‌هایی نیز تعبیه شده است و هر زمان که شارژ این باتری در حال اتمام باشد این زنبورهای رباتیک به صورت خودکار به یک نیروگاه متصل می‌شوند و شارژ می‌شوند.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: ايستگاه فضايي بين المللي زنبور رباتیک ناسا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۹۰۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی

ناسا در حال برنامه‌ریزی برای تعمیر کردن یک تلسکوپ پرتو ایکس در «ایستگاه فضایی بین‌المللی» است.

به نقل از ناسا، «کاوشگر ترکیب داخلی ستاره نوترونی» یا «نایسر» (NICER) قرار است طی یک پیاده‌روی فضایی در اواخر سال جاری تعمیر شود. این چهارمین رصدخانه علمی در مدار خواهد بود که از خدمات فضانوردان برخوردار می‌شود.

در ماه مه سال ۲۰۲۳، دانشمندان دریافتند که یک نشت نور در نایسر ایجاد شده است. نور خورشید ناخواسته به تلسکوپ وارد می‌شد و به آشکارساز‌های حساس آن می‌رسید. دانشمندان در حال انجام دادن اقدامات فوری برای کاهش تأثیر بر مشاهدات، درباره تعمیر تلسکوپ فکر کردند.

«زاون آرزومانیان» (Zaven Arzoumanian) سرپرست علمی نایسر در «مرکز پرواز فضایی گادرد» ناسا گفت: نور خورشید در توانایی نایسر برای جمع‌آوری کردن داده‌های پرتو ایکس در طول روز اختلال ایجاد می‌کند. رصد‌های شبانه بی‌تأثیر هستند و تلسکوپ همچنان به تولید علم باورنکردنی ادامه می‌دهد. از زمان آغاز ماموریت، صد‌ها مقاله از نایسر استفاده کرده‌اند. جلوگیری کردن از نشت نور به ما امکان می‌دهد تا به فعالیت‌های عادی شبانه‌روزی خود بازگردیم.

تلسکوپ نایسر در نزدیکی پنل‌های خورشیدی سمت راست داخلی ایستگاه قرار دارد. این رصدخانه علمی از آن جایگاه به آسمان نگاه می‌کند و داده‌هایی را درباره بسیاری از پدیده‌های کیهانی مانند پالس‌های منظم ساطع‌شده از ستاره‌های نوترونی و پژواک‌های نوری حاصل از سیاه‌چاله‌ها به دست می‌آورد. مشاهده کردن این اجرام به دانشمندان در پاسخ دادن به پرسش‌هایی پیرامون ماهیت و رفتار آنها کمک می‌کند و درک آنها را درباره ماده و گرانش افزایش می‌دهد. تلسکوپ نایسر در سال ۲۰۱۷، امکان استفاده کردن از ستاره‌های نوترونی تپنده در کهکشان را به عنوان چراغ‌های راهنما برای اکتشاف در اعماق فضا طی برنامه‌ای به نام «کاوشگر ایستگاه برای زمان بندی اشعه ایکس و فناوری ناوبری» (SEXTANT) نشان داد.

این تلسکوپ دارای ۵۶ دستگاه آلومینیومی متمرکزکننده پرتو ایکس است. هر متمرکزکننده دارای مجموعه‌ای از آینه‌های تو در تو است که برای منعکس کردن پرتو ایکس در یک آشکارساز طراحی شده‌اند. در قسمت جلوی دستگاه متمرکزکننده، یک فیلتر نازک به نام «سپر حرارتی» قرار دارد که جلوی ورود نور خورشید را می‌گیرد. روی متمرکزکننده، یک قطعه دایره‌ای توخالی از کامپوزیت کربن قرار دارد که شبیه به یک برش کیک پای است. این قطعه موسوم به سایبان، برای خنک نگه داشتن متمرکزکننده‌ها در برابر نور خورشید و محافظت از سپر‌های حرارتی ظریف طراحی شده است. پس از نشت نور، عکس‌ها چندین ناحیه کوچک آسیب‌دیده را در برخی از سپر‌ها نشان دادند، اما علت آن هنوز مشخص نیست.

«کیت جندرو» (Keith Gendreau) پژوهشگر ارشد پروژه نایسر در مرکز پرواز فضایی گادرد ناسا گفت: ما نایسر را برای خدمت‌رسانی به ماموریت‌ها طراحی نکردیم. این تلسکوپ به صورت رباتیک نصب شده است و ما آن را از زمین هدایت می‌کنیم. امکان تعمیر کردن تلسکوپ نایسر همیشه یک چالش هیجان‌انگیز بوده است. ما راه‌حل‌هایی از جمله پیاده‌روی فضایی و هدایت رباتیک را در نظر گرفتیم، اما درباره نحوه نصب قطعه‌ها با استفاده از آنچه در حال حاضر در تلسکوپ و جعبه‌ابزار ایستگاه فضایی وجود دارد، گیج شدیم.

پس از چندین ماه بررسی، پیاده‌روی فضایی به عنوان مسیر پیش رو انتخاب شد. «تلسکوپ فضایی هابل»، «ماموریت ماکزیمم خورشیدی» (SolarMax) و «طیف‌سنج مغناطیسی آلفا» (AMS) تنها رصدخانه‌های علمی دیگری هستند که توسط فضانوردان در مدار تعمیر شده‌اند.

منبع: ایسنا

باشگاه خبرنگاران جوان علمی پزشکی علوم فضایی و نجوم

دیگر خبرها

  • ۳۱  فروردین در دنیای علم چه خبر؟
  • برنامه‌ریزی ناسا برای تجدید قوای کاوشگر ستاره‌های نوترونی
  • چه فناوری‌های نوینی در صنعت کشاورزی به کار گرفته می‌شود؟
  • ناسا برخورد زباله‌های ایستگاه فضایی با خانه مردی در فلوریدا را تایید کرد
  • سقوط یک شی عجیب از فضا بر روی خانه‌ای در آمریکا
  • ناسا در مریخ با مشکلی بزرگ مواجه شد
  • سوییس به معاهده آرتمیس پیوست
  • زباله فضایی سقف خانه‌ای در ایالات‌متحده را سوراخ کرد
  • شیء عجیبی که از فضا بر سقف خانه‌ای فرود آمد/ عکس
  • برخورد زباله فضایی با خانه‌ای در فلوریدا