Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار ایلنا، استان‌های غربی کشور طی روزهای گذشته با بارندگی و به تبع آن سیل روبه‌رو شدند که این سیل نه تنها جریان زندگی را به مخاطره انداخت بلکه میراث فرهنگی این استان‌ها را نیز با آسیب روبه رو ساخت.

علیرضا ایزدی (مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی) با اشاره به بارش سنگین برف و بارش‌های مداوم باران درخصوص آخرین وضعیت میراث فرهنگی استان گفت: یکی از خانه‌های تاریخی تخریب شد اما در کل در بازار و بخشی از ابنیه نیز با نم و روطوبت در بخش‌های فوقانی روبه‌رو هستیم و مکاتباتی برای تخصیص اعتبار انجام داده‌ایم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گفته او، حدود ۵ میلیارد تومان به میراث فرهنگی استان مرکزی خسارت وارد شده و با توجه به آنکه فقط بخشی از یک خانه تاریخی تخریب شده و حال سایر بناهای تارخی استان خوب است، نیاز است تا تمهیدات لازم برای حفاظت از این بناها انجام شود. در عین حال وضعیت موزه‌های استان نیز مطلوب است و آسیب ندیده‌اند.

مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان مرکزی یادآور شد: زیرساخت‌های گردشگری نیز حدود ۳ میلیارد تومان خسارت دیده‌اند اما کارگاه‌های صنایع دستی آسیب ندیده‌اند.

میراث استان ایلام زیر آب

عبدالمالک شنبه‌زاده (مدیر اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان ایلام) نیز درخصوص آخرین وضعیت میراث فرهنگی این استان گفت: با توجه به آنکه استان ایلام طی دو مرحله با سیل روبه‌رو شد، می‌توان گفت در نخستین مرحله رویارویی با سیل، شاهد بروز آسیب‌هایی در حدود ۱۵ درصد به میراث فرهنگی بودیم. البته این آسیب‌ها در مرحله بعد بیشتر شد و در نهایت می‌توان گفت برآورد خسارت‌های وارده به میراث فرهنگی ایلام درحدود ۸ میلیارد تومان است.

به گفته او، تعداد زیادی از امامزاده‌ها در استان ایلام دچار آسیب شده‌اند و در این میان پل‌ها و قلعه سام و قلعه پوراشرف نیز از آسیب در امان نمانده‌اند. همچنین بخش‌هایی از شهر تاریخی سیمره، پل گاومیشان در شهرستان دره‌شهر و قلعه شاخ در دهلران خسارت دیده‌اند.

شنبه‌زاده یادآور شد: از آنجایی که تپه باستانی سیمره در نزدیکی رودخانه قرار دارد با سیلابی شدن این منطقه، دچار آسیب شد. حتا برخی از تپه‌های باستانی استان که تعداد آنها به ۱۲ تپه می‌رسد، به طور کامل زیر آب رفتند و آسیب جدی دیدند. برخی لایه‌ها به طور کامل شسته شده‌اند، همچنین شیارهایی وسط تپه ایجاد شد که باعث شده بود لایه‌های باستانی از بین بروند و دچار آسیب‌دیدگی شوند.

منبع: ایلنا

کلیدواژه: بارش باران سیل سیل ایلام میراث فرهنگی استان مرکزی سیل نوروز 98 سیل در استان مرکزی سیل در غرب کشور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.ilna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایلنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۲۹۳۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت ملی ۲۵ اثر تاریخی استان اردبیل

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای مرکز اردبیل، حسن محمدی ادیب اظهار کرد: حوزه میراث فرهنگی حوزه‌ای دقیق و مهم است و اقدامات در این حوزه به عنوان عاملی برای حفط مواریث تاریخی و انتقال آنها به نسل‌های بعدی است و علاوه بر عملکرد‌های یاد شده، در سال گذشته در یک بنای تاریخی نیز به ثبت جهانی رسیده است.
وی افزود: در سال گذشته با توجه به ثبت پرونده کاروانسرا‌های ایرانی در فهرست آثار جهانی، کاروانسرای سنگی صائین نیر به عنوان دومین اثر استان پس از مجموعه جهانی شیخ صفی‌الدین اردبیلی در فهرست آثار جهانی قرار گرفت که فرصت مناسبی برای حفاظت از این اثر مهم تاریخی و جذب گردشگران داخلی و بین‌المللی است.
مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل گفت: پارسال از ۲۵ اثر استان که در فهرست آثار ملی به ثبت رسید هشت اثر غیرمنقول، هشت اثر منقول، ۶ اثر ناملموس و سه اثر طبیعی بودند و مجموعه تاریخی جمعه مسجد اردبیل نیز به عنوان سومین پایگاه ملی میراث فرهنگی استان در سال ۱۴۰۲ به ثبت رسید و فعالیت خود را آغاز کرد.
معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی استان اردبیل نیز درباره کاوش‌های باستان‌شناسی و مرمت بنا‌های تاریخی استان گفت: در سال ۱۴۰۲ در پنج محوطه تاریخی استان، کاوش و مطالعات باستان‌شناسی انجام یافت که کاوش باستان‌شناسی در تپه بریس نمین، تپه قلعه کورائیم نیر، گورستان اولتان قالاسی مغان و تاتار تپه روح کندی بیله‌سوار و بررسی باستان‌شناسی در بخش مرکزی شهرستان بیله‌سوار از آن جمله بود.
علیرضا دباغ عبداللهی افزود: با همکاری صندوق توسعه و احیای بنا‌های تاریخی بهره‌برداری چهار بنای تاریخی استان در سال ۱۴۰۲ به بخش خصوصی واگذار شد و باقی بنا‌های تاریخی نیز مطالعه شده و آماده واگذاری در سال ۱۴۰۳ است.
وی اضافه کرد: اقدام مهم دیگر معاونت میراث فرهنگی که به صورت مستمر انجام می‌شود مرمت و ساماندهی بنا‌های تاریخی استان است و در این راستا نیز کارگاه مرمت ۳۵ بنای تاریخی استان در سال ۱۴۰۲ فعال بوده است.

دیگر خبرها

  • آسیب‌شناسی حوزه جمعیت در استان مرکزی آغاز شده است
  • خسارت هزار و ۵۰۰ میلیارد تومانی سیل اخیر به استان
  • تقدیر از استادکاران و مرمتگران/آسیب شناسی نشانه ضعف نیست
  • بارندگی شدید به تأسیسات جنوب استان بوشهر خسارت زد
  • ثبت ملی ۲۵ اثر تاریخی استان اردبیل
  • خسارت ۱۵۰۰ میلیارد تومانی بارندگی به زیرساخت‌های کهگیلویه و بویراحمد
  • خسارت بیش از ۴۵۰ میلیارد تومانی تگرگ و جاری شدن سیل به بخش کشاورزی بردسکن
  • تأمین مالی ۳۵۰ هزار میلیارد تومانی با استفاده از ابزارهای نوین
  • نگهداری سلاح در محیط خانواده به یک معضل تبدیل شده است
  • قلعه نادری قشم در معرض نابودی/ میراث فرهنگی کجاست!+ عکس