Web Analytics Made Easy - Statcounter

جواد کریمی قدوسی گفت: بنا به گفته رهبری، اقدامات ضد ایرانی آمریکا و اروپا تازه شروع شده و جوسازی آنها علیه ایران در موضوعاتی همچون برنامه موشکی و حقوق بشر در راه است. در شرایط کنونی دولت‌های غربی نمی‌توانند در شورای امنیت قطعنامه‌ای علیه ایران به تصویب برسانند و اقدامات آنها به نتیجه نمی‌رسد.

جواد کریمی قدوسی نماینده مردم مشهد در مجلس شورای اسلامی در گفت و گو با خبرنگار «قدس آنلاین» درباره جوسازی دولت های اروپایی علیه برنامه موشکی ایران و طرح فعالیت های موشکی کشورمان در شورای امنیت، اظهار داشت: چنین اقداماتی از سوی اروپا و آمریکا علیه برنامه موشکی کشورمان پیش بینی می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اگر به اظهارات رهبری در روز اول فروردین سال گذشته مراجعه کنید، خواهید دید که ایشان فرمودند اقدامات ضد ایرانی آمریکا و اروپایی ها تازه شروع شده و جوسازی های آنها علیه ایران در موضوعاتی همچون برنامه موشکی و حقوق بشری در راه است و چنانچه شاهدید این موضوعات نیز به وقوع پیوست.

کریمی قدوسی ادامه داد: اروپایی ها دنباله رو اقدامات آمریکا و دولت ترامپ هستند. در حالیکه ترامپ رسما حکم صادر کرده و گفت آمریکا از برجام بیرون می رود، اروپایی ها هم در عمل همان رویه آنها را پیش گرفته اند. اروپایی ها به هیچ یک تعهدات برجامی خود عمل نکردند که این درواقع نشان دهنده خروج آنها از برجام است.

عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس افزود: اروپایی ها با دادن امتیاز ناچیز به ایران می خواهند به اهداف خود برسند. آنها مدعی اند که ایران می تواند صادرات محصولاتی همچون زعفران؛ پسته و فرش به اروپا را داشته باشد و در ازای آن سم و کود و محصولات پزشکی از اروپا بخرد، درحالیکه اروپایی ها بدلیل ترس از تحریم ها و مجازات آمریکا از همکاری با ایران در عرصه های مهم اقتصادی و بانکی خودداری می کنند.

وی تصریح کرد: غربی ها از سوی دیگر بحث حقوق بشر را درباره متهمان امنیتی که جاسوسی آنها اثبات شده مطرح می کنند، درحالیکه مستندات جاسوسی این متهمان موجود است. اروپایی ها برخلاف مدارک موجود، متهمان امنیتی را تبعه خود قرار داده و موج ضد ایرانی به راه می اندازند. گرچه ترامپ رئیس جمهور آمریکا درخواست خود درباره برنامه موشکی کشورمان را به شورای امنیت می کشاند اما ایران در هیچ کجای معاهده برجام تعهد  نداده که آزمایش موشکی نداشته باشد.

عضو فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس همچنین گفت: این حق ملت ایران است که برای توسعه و تقویت برنامه موشکی خود فعالیت کند و همچنین در عرصه های مختلف هسته ای حضور داشته باشد. در شرایط کنونی دولت های غربی نمی توانند در شورای امنیت علیه ایران قطعنامه ای به تصویب برسانند و جوسازی آنها در شورای امنیت به نتیجه نمی رسد، گرچه در شورای امنیت نیز کشورهایی همچون چین و روسیه با تصویب قطعنامه علیه کشورمان مخالفت می کنند.

انتهای پیام/

منبع: قدس آنلاین

کلیدواژه: برجام برنامه موشکی ایران شورای امنیت کریمی قدوسی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.qudsonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «قدس آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۳۶۲۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استوری جدید گروسی با تگ ایران

  رافائل گروسی که به نیویورک سفر کرده، در جمع خبرنگاران توضیح داد: بازرسان ما در ایران روز گذشته از سوی دولت این کشور مطلع شدند که تمام مراکز هسته‌ای که ما هر روز بازرسی می‌کنیم، بنا به دلایل امنیتی تعطیل است. این مراکز امروز برای ادامه بازرسی‌ها باز شدند اما من تصمیم گرفتم بازرسان ما تا زمانی که اوضاع آرام نشود، بازنگردند؛ بنابراین ما کار خود را از فردا از سر می‌گیریم. وی با بیان این‌که تنش‌های اخیر تاثیری بر فعالیت‌های آژانس نداشته، افزود: ما در ایران هستیم و به کارمان ادامه می‌دهیم. مدیرکل آژانس بین‌المللی انرژی اتمی در پاسخ به پرسشی درباره تحولات جدید در برنامه هسته‌ای ایران، برخی ادعاهای سیاسی را تکرار کرد و گفت: ایران از ذخایر اورانیوم غنی‌شده در سطح بسیار بالایی برخوردار است اما این به‌ خودی‌ خود به این معنا نیست که ایران دارای سلاح اتمی است. وی افزود: تا جایی که به آژانس مربوط است (البته باید هنگام اظهارنظرهای عمومی محتاط باشیم) ما هیچ‌گونه اطلاعات یا نشانه‌ای مبنی بر این‌که ایران از برنامه ساخت سلاح اتمی برخوردار است، نداریم. در عین حال ما به طرف ایرانی گفته‌ایم که این سطح از ذخایر مواد اتمی که به لحاظ فنی نزدیک به ساخت سلاح هسته‌ای است، در سطح جهانی پرسش‌برانگیز است و به همین خاطر از آنها خواسته‌ایم که به‌طور کامل با ما همکاری کنند. 
گروسی ابراز امیدواری کرد ظرف چند هفته آینده راهی تهران شود و اوضاع را روی ریل قرار دهد. گفتنی است ایران دو سال پس از خروج یکجانبه آمریکا از برجام و تعلل طرف‌های اروپایی در عمل به تعهدات‌شان در این توافق، گام‌هایی را تحت نظارت آژانس برای کاهش تعهداتش برداشت تا توازن در اجرای این توافق را برقرار کند. جمهوری اسلامی ایران همواره تاکید کرده که تدابیر صورت‌گرفته برگشت‌پذیر بوده و هر زمان که سایر طرف‌ها به‌طور کامل به تعهدات ‌خود عمل کنند، ایران نیز متقابلا رفتار خواهد کرد. ایران پس از امضای برجام در سال ۱۳۹۴ با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه، به‌عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر، تعهدات خود را بدون عیب و نقص اجرا کرد و این مسأله در ۱۶ گزارش آژانس بین‌المللی انرژی اتمی مورد تایید قرار گرفت اما پس از ورود دونالد ترامپ به کاخ سفید، تحریم‌هایی که به واسطه برجام رفع شده بود، با تصمیم یکجانبه وی برای خروج از این توافق در ۱۸ اردیبهشت ۱۳۹۷(۸ می ‌۲۰۱۸) بازگردانده شد. جمهوری اسلامی ایران سال ۲۰۱۸ سازوکار حل اختلاف را در چارچوب کمیسیون مشترک برجام در سطح وزیران امور خارجه اعضای باقیمانده در این توافق فعال کرد. در نتیجه این نشست، طرف‌های عضو برجام با صدور بیانیه‌ای، ۱۱ تعهد را برای جبران خسارت‌های اقتصادی ناشی از اقدام یکجانبه آمریکا مطرح کردند اما اجرای نامتوازن این توافق از یک طرف و فشارهای ناشی از اعمال و تشدید تحریم‌های یکجانبه آمریکا از طرف دیگر، باعث شد تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام، شورای‌ عالی امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران تصمیماتی در راستای متوقف‌کردن گام‌به‌گام اجرای اقدامات داوطلبانه تعهدات هسته‌ای با اعطای فرصت‌های ۶۰روزه به دیپلماسی اتخاذ کند. ایران تا یک سال پس از خروج آمریکا از برجام به تمام تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند، فرصت دهد که برای تحقق این وعده تلاش کنند اما با توجه به این‌که کشورهای اروپایی به وعده‌های‌شان عمل نکرده‌اند، ایران نیز در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش داد. دولت دموکرات جو بایدن پس از روی کار آمدن در ژانویه ۲۰۲۱، اقدام یکجانبه دولت سابق این کشور را برای خروج از توافق ایران و گروه ۵+۱ محکوم کرد اما همچنان سیاست‌های فشار حداکثری دولت دونالد ترامپ را در پیش گرفته است. در واقع، تجربه نشان داده که کاخ سفید با وجود ادعای دیپلماسی، اراده لازم را برای تصمیم‌گیری در زمینه بازگشت به برجام و جبران سیاست شکست‌خورده دولت ترامپ، رئیس‌جمهور سابق آمریکا علیه ایران ندارد. مذاکرات برای ازسرگیری اجرای برجام در هشت دور با حضور نمایندگان گروه ۴+۱، اتحادیه اروپا و ایران در وین برگزار شد. هیات آمریکایی نیز به‌صورت غیرمستقیم در گفت‌‌وگوها حاضر بود اما نتیجه مذاکرات به‌دلیل عواملی همچون تناقض در رفتار، تعلل در تصمیم‌گیری، زیاده‌خواهی و طرح درخواست‌های جدید از سوی آمریکا معطل ماند. ایران به‌عنوان کشوری مسئولیت‌پذیر همواره اعلام کرده که برای عقد توافقی پایدار و قابل اتکا که تحریم‌ها را به نحوی تضمین‌شده رفع کند و موضوعی به‌عنوان اهرم فشار جهت استفاده علیه ایران در آینده باقی نماند، آمادگی دارد.

دیگر خبرها

  • استوری جدید گروسی با تگ ایران
  • مشاور امنیت ملی آمریکا: تحریم‌های جدیدی علیه ایران اعمال می‌کنیم
  • واشنگتن تحریم‌های جدید علیه ایران وضع می‌کند
  • تحریم‌های جدید آمریکا علیه برنامه موشکی و پهپادی ایران
  • کیش و مات سیاسی پس از شوک موشکی
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج ترامپ از برجام است
  • کربی: آمریکا به دنبال جنگ با ایران نیست
  • آمریکا : شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است
  • کاخ سفید: شرایط فعلی منطقه، نتیجه عملکرد ترامپ با برجام است
  • کربی: شرایط فعلی منطقه، نتیجه خروج دولت ترامپ از برجام است