Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-03-28@13:55:21 GMT

مرمت خانه تاریخی کاظم خان قوشچی در ارومیه ادامه دارد

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۳۹۱۰۹

مرمت خانه تاریخی کاظم خان قوشچی در ارومیه ادامه دارد

مدیر کل میراث فرهنگی صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: مرمت خانه تاریخی کاظم خان قوشچی ادامه دارد.

جلیل جباری در گفت و گو با خبرنگار ایسنا با اشاره به انتشار مطلبی در یکی از کانال های تلگرامی مبنی بر خیانت در مرمت خانه تاریخی کاظم خان قوشچی، گفت: این پروژه فعلا در دست پیمانکار بوده و اداره کل میراث فرهنگی استان تا پایان عملیات و رفع نواقص این پروژه را از پیمانکار تحویل نخواهد گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: اعتبار لازم برای مرمت این بنای تاریخی ۲۰۰ میلیون تومان بوده در حالی که در مطلب کانال تلگرامی قیمت ۴۰۰ میلیون تومان نوشته شده است.

جباری تصریح کرد: اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان‌غربی با تمام توان برای مرمت و رسیدگی به اماکن گردشگری، تاریخی و طبیعی استان تلاش می‌کند و در این مورد با هیچ فردی و نهادی مماشات نخواهد کرد.

به گزارش ایسنا، کاظم خان قوشچی به سال ۱۸۶۷ میلادی در روستای قوشچی از محال انزل ارومیه در خانواده‌ای کشاورز متولد شد. او مردی وطن خواه و ساده زیست بوده که در قصبه قوشچی قهوه خانه کوچکی داشت و نیز آشیق بود و از این طریق امرار معاش می‌نمود.

در دهه دوم قرن بیستم متجاوزین وابسته به قدرت‌های استعماری با کمک و راهنمایی روس و انگلیس و آمریکا و فرانسه در ارومیه، سلماس، خوی و آبادی های اطراف آنها، هزاران هزار از ساکنان مسلمان را قتل عام می کردند و جان کسی در امان نبود.

در این هنگام "کاظم خان قوشچی" از تبار قهرمانان تاریخی این سرزمین به همراهی یاران رزمنده خود پشت بر سنگ ها و صخره های سرزمین پدری تکیه داده و با آتش سلاح های خود در راه محافظت آنچه که برایشان عزیز و مقدس بود بدون هراس از هیچ خطری جنگید و پوزه متجاوزین به نوامیس مردم را به خاک مالیده و نقشه استعمارگران را نقش بر آب می کرد.

پس از ساقط شدن حکومت قاجاریه در ایران، استعمار غرب که در ایالت های مختلف ایران با مقاومت مردمی مواجه شده بود ابن بار با سلطنت نشاندن بازیچه ای به نام رضا خان قزاق توانست در اطراف و اکناف کشور نهضت های مردمی را موقتا خوابانیده و رهبران آنان را از سر راه بردارد.

در چنین شرایطی تحمل وجود کاظمخان و ادامه مقاومت دستجات مسلح و رزمنده وی به هیچ وجه برای رضاخان این نوکر حلقه به گوش استعمار ممکن نبود.

بنابراین ارتش رضاخانی با حداکثر امکانات نظامی خود همراه با بیشترین خدعه، شانتاژها و عملیات ضد تبلیغات، حلقه محاصره نیروهای کاظم خان را تنگ و تنگ تر کردند و سرانجام با کشته شدن اتفاقی کاظم خان با بمب دست ساز خود حماسه ای مقدس پایان یافت و تاریکی و حاکمیت ضد انسانی پهلوی بر اوضاع مسلط شد.

منزل تاریخی کاظم خان قوشچی یکی از بناهای تاریخی ارومیه در شهر قوشچی ارز توابع ارومیه مرکز آذربایجان غربی است که متعلق به زمان قاجار می‌باشد. این خانه بر اثر گذشت زمان دستخوش تخریب شده و فقط فضاهایی اندکی از این مجموعه باقی مانده بود که هم‌اکنون این بنای تاریخی با تأمین اعتبار مورد نیاز توسط میراث فرهنگی در دست مرمت است.

در عناصر معماری این بنا عمده‌ترین مصالح بکار رفته سنگ لاشه در پی‌ها و خشت خام و چینه گلی در دیوارها است،جداره بیرونی بنا نیز با اندود کاه گل و جداره فضاهای داخلی اتاق‌ها با اندود گچ پوشش داده شده‌ است که در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است.


انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: منطقه آذربایجان غربی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۳۹۱۰۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مسجد میرزا آقاجانی اسدآباد بنایی به قدمت تاریخ

ایسنا/همدان اسدآباد، یکی از شهرهای استان همدان و دارای پیشینه‌ تاریخی ارزشمندی است، این منطقه از ایران را می‌توان به‌عنوان یکی از مناطق گردشگری کشور معرفی کرد که با وجود جاذبه‌های طبیعی و تاریخی می‌تواند گزینه‌ای مناسب برای بازدید گردشگران و میهمانان نورزی به عنوان یکی از مقاصد گردشگری باشد.

این شهرستان دارای ۱۵۰ اثر تاریخی، فرهنگی و طبیعی بوده که تاکنون از این تعداد ۸۹ اثر ثبت فهرست آثار ملی کشور شده است.

مسجد میرزا آقاجانی واقع در محله میدان شهر اسدآباد یکی از آثار دیدنی تاریخی این شهر متعلق به دوره قاجار بوده که این بنای زیبا و تاریخی در سال ۸۷ ثبت فهرست آثار ملی کشور شده است.

نقشه کلی مسجد میرزا آقاجانی شهر اسدآباد 

این مسجد مستطیل شکل بوده و شبستان قدیمی ستون‌دار آن در ضلع شمالی صحن قرار دارد و مدخل شبستان در ضلع خاوری با طاق جناغی است ضمن اینکه آجر و ملات گچ و گل از مصالح اصلی به‌کار برده شده در ساخت این بنای تاریخی به شمار می‌رود.

شبستان مسجد به ابعاد ۱۰.۶۵×۱۰.۵۷ متر دارای چهار فیلپای چهار ضلعی به ابعاد ۶۸×۷۰ سانتی‌متر بوده و روی این فیلپاها از چهار طرف چهار طاق و بر روی آنها در کل ۹ طاق ضربی بر پا داشته‌اند ضمن اینکه سه طاق ضلع شمالی مسجد در قرن اخیر بازسازی شده است.

در وسط ضلع جنوبی شبستان محرابی به ارتفاع ۱۸۷ سانتی‌متر و در دو طرف آن نیز دو طاق نما با همین ارتفاع قرار دارد، در فضای محراب نورگیر و در اضلاع دیگر شبستان، طاقنما، طاقچه و پنجره هایی تعبیه شده است.

در زمینه تاریخ ساخت مسجد، مدرک قطعی در دست نیست اما با توجه به انتساب مسجد به حاج میرزا آقاجان می‌توان گفت که در دوره سلطنت محمدشاه (۱۲۵۰-۱۲۶۴ هـ. ق) این بنا توسط میرزا الطیف مشهور به حاجی میرزا آقاجانی از سرشناسان به نام اسدآباد بنا شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد در گفت‌وگوبا ایسنا،  اظهار کرد: مسجد میرزا آقاجانی مربوط به دوره قاجاریه واقع در محله میدان شهر بوده که این اثر در تاریخ ۱۸ اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۵۱۶۵ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

کامران اکبری‌شایگان با بیان اینکه این مسجد از وضعیت مطلوبی برخوردار بوده و تمامی مرمت های آن‌ انجام شده و هنوز هم در این مسجد تاریخی قدیمی نماز جماعت و مراسم و برنامه‌های مختلف برگزار می‌شود، یادآور شد: علاقمندان و گردشگران می‌توانند در ایام تعطیلات نوروز  هم از این بنای تاریخی بازدید داشته باشند.

اکبری‌شایگان تصریح کرد: در سال ۸۶ در راستای مرمت این اثر تاریخی لایه‌برداری سطوح داخلی و خالی کردن بندها و تعویض آجرهای فرسوده و ساب و بندکشی و نیز بام‌سازی بنا انجام گرفته است.

وی با اشاره به مرمت‌های انجام شده در سال‌های ۸۷ و ۸۹ بیان کرد: انجام عملیات فضای داخلی و خارجی مسجد، انجام عملیات خاکبرداری کف مسجد برای سنگ‌کاری، کف‌سازی و لایه‌برداری سطوح سیمانی فضای بیرونی مسجد از اقدامات انجام شده در راستای مرمت این اثر در سال ۸۷ می‌توان برشمرد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان اسدآباد اضافه کرد: در سال ۸۹ نیز عملیات فضای داخلی و خارجی آبدارخانه مسجد و احداث کانال دفع رطوبت آبدارخانه مسجد به منظور مرمت اثر  انجام گرفته است.

وی خاطرنشان کرد: این اثر تاریخی مربوط به دوران قاجاریه با مصالحی چون آجرهای چهارگوش، گچ ملات گل و ماسه ایجاد شده که ضخامت دیوار آن در حدود ۱۰۰ سانتی‌متر است.

اکبری‌شایگان با بیان اینکه سال گذشته نیز ایزوگام لازم برای مرمت سقف مسجد به هیأت امنای این مسجد تحویل و سقف آن به طور کامل ایزوگام مجدد شد، افزود: تصمیم داریم تا در سال‌های آینده هم برای حفظ زیبایی فعلی این مسجد تاریخی نسبت به ساب کشی و بند کشی مجدد بنا اقدام کنیم.

به گزارش ایسنا، حمام گلستان، آب انبار صفوی، مسجد جامع شهر، کتیبه آقاجان‌بلاغی، موزه مردم‌شناسی، بنای یادبود سیدجمال، تالاب پیرسلمان، روستای گردشگری ملحمدره معروف به ماسوله غرب کشور، روستای گردشگری حبشی و پل شکسته خسروآباد از دیگر آثار تاریخی و طبیعی این شهرستان بوده که بازدید از هر یک از این آثار تاریخی و طبیعی خالی از لطف نیست.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • مسجد سید اصفهان مرمت می‌شود
  • اختصاص بودجه مرمت مسجد سید از سوی میراث فرهنگی و شهرداری اصفهان
  • ترمیم و نگهداری پل‌های تاریخی اصفهان با کمک شهرداری/ اختصاص بودجه برای مرمت مسجدسید
  • مرمت و نگهداری پل‌های تاریخی اصفهان با کمک شهرداری/ اختصاص بودجه برای مرمت مسجدسید
  • کشف آب‌انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت‌حیدریه + تصویر
  • آب انبار تاریخی دوران قاجاریه در تربت حیدریه کشف شد
  • بازدید بیش از ۳ میلیون نفر از اماکن تاریخی و میراث فرهنگی
  • مسجد میرزا آقاجانی اسدآباد بنایی به قدمت تاریخ
  • ادامه رکوردشکنی «حافظیه»
  • تخریب یک بنا در دزفول برای حفظ جان شهروندان