Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جماران»
2024-04-23@08:18:24 GMT

سیلاب، از رودخانه جراحی و زهره به کانون گردوغبار رفت

تاریخ انتشار: ۱۸ فروردین ۱۳۹۸ | کد خبر: ۲۳۳۴۰۵۲۰

سیلاب، از رودخانه جراحی و زهره به کانون گردوغبار رفت

حمیدرضا خدابخشی روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار ایرنا به مدیریت سیلاب در حوضه رودخانه زهره و جراحی اشاره کرد و افزود: سیلاب از طریق سیلاب‌برهای «دهملا»، «رامشیر» و «بحره» به کانون های گرد و غبار هدایت شده است.
وی اضافه کرد: سیلاب‌بر ساخته شده در حوضه زهره موسوم به کانال دهملا (کانال هندیجان) علاوه بر اینکه شهر هندیجان را از خطر سیلاب نجات داد، هم اکنون سیلابی با دبی 400 مترمکعب در ثانیه را به کانون گرد و غبار در جنوب شرق اهواز انتقال می دهد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


به گفته وی سیلاب در رودخانه زهره در حالی مدیریت شده که روی این رودخانه سدی ساخته نشده است.
خدابخشی همچنین گفت: کانال سیلاب‌بر رامشیر نیز سیلاب های حوضه جراحی را به کانون گرد وغبار در شرق اهواز منتقل کرده است.
وی با اشاره به فعال شدن سیلاب‌بر «بحره» در جنوب اهواز در سیلاب اخیر، بیان کرد: سیلاب‌بر «بحره» اکنون احیا شده و بخشی از حقابه تالاب شادگان از آب شیرینی که از آن منتقل می شود، تامین شده است.
خدابخشی با تاکید بر ضرورت حفظ مسیل بحره در سال های آینده، افزود: «بحره» سیلاب های کارون در اهواز را کنترل می کند و بازگشایی این سیلاب‌بر باعث برداشتن موانع شده است.
وی ادامه داد: پل جنگیه که اکنون دچار آبگرفتگی شده، در مسیر بحره و بدون رعایت اصول فنی ساخته شده بود.
خدابخشی اضافه کرد: اگر چه سیل امسال خسارت مادی برای ساکنان حاشیه رودخانه ها به دنبال داشته اما خبر خوب آن است که در خوزستان تاکنون تلفات جانی ناشی از سیل نداشتیم و این مساله بسیار حایز اهمیت است.
بر اساس مطالعات سازمان زمین شناسی، مساحت کانون های گرد و غبار در خوزستان 350 هزار هکتار است که با احتساب کانون های فرسایش بادی و بیابان ها به بیش از 500 هزار هکتار می رسد.
کانون ها در هفت منطقه دسته بندی شده که شامل 50 هزار هکتار در جنوب تالاب هورالعظیم، 28 هزار هکتار در شمال خرمشهر، 15 هزار هکتار در شرق اهواز، 112 هزار هکتار در جنوب و جنوب شرق اهواز، 86 هزار هکتار در بندر امام تا امیدیه، 31 هزار هکتار در ماهشهر و هندیجان و 18 هزار هکتار در شرق هندیجان کانون های گرد و غبار در خوزستان را تشکیل می دهند.
خروجی سد کرخه امروز یکشنبه به 2 هزار و 400 مترمکعب درثانیه و خروجی سد دز به یک هزار و 714 مترمکعب در ثانیه رسیده بود.
در پی طغیان رودخانه های کرخه و دز و افزایش خروجی از سدها، به ساکنان 182 روستا و 6 شهر خوزستان اخطار داده شده که منازل خود را تخلیه کنند.
به گفته رحمانی فضلی وزیر کشور 400 هزار نفر در خوزستان در معرض سیل هستند.
تاکنون تعدادی از روستاهای شوش، اهواز، شوشتر، کارون و حمیدیه به زیر آب رفته و شهرستان های دشت آزادگان، هویزه و باوی نیز در معرض سیلاب هستند.
9754/ 6037
انتهای پیام

منبع: جماران

کلیدواژه: 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 تالاب جراحی زمین زهره گرد و غبار 40 سالگی انقلاب بودجه 98 سیل 98 امام خمینی س سید مصطفی خمینی سید احمد خمینی سید حسن خمینی انقلاب اسلامی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.jamaran.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جماران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۰۵۲۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سیلاب هیرمند به گودزره انحراف پیدا کرد / تکرار بدعهدی‌ طالبان و وعده‌های نافرجام مسئولین

تصاویر ماهواره‌ای نشان می‌دهد که طالبان به مانند سال‌های گذشته سیلاب هیرمند را به بیابان گودزره انحراف داده است.

گروه استان‌ها خبرگزاری دانشجو، محمدحسین لک؛ روز‌های گذشته در پی سیلاب ایجاد شده در کشور افغانستان و حوضه آبریز هیرمند، سد کجکی که در فاصله ۷۰۰ کیلومتری ایران قرار دارد سرریز کرد.

بیشتر بخوانید:

سد کجکی در افغانستان سرریز کرد / زمانی مناسب برای پیگیری حق‌آبه ایران از رودخانه هیرمند


پس از این اتفاق پیشبینی‌هایی برای سرنوشت این آب مطرح شد که یکی از قویترین این سناریو‌ها انحراف مجدد آب هیرمند در پشت بند انحرافی کمالخان به بیابان گودزره بود، زیرا این اتفاق در سال‌های پیش نیز افتاده بود و بیش از ۲ میلیارد متر مکعب آب از طریق کانال‌های انحرافی بند کمالخان در سال‌های ۱۴۰۰، ۱۴۰۱ و ۱۴۰۲ به بیابان بی آب و علف گودزره منحرف شده بود.

با تکرار سناریو سال‌های قبل و با توجه به بالا بودن میزان بارش امسال نسبت به سال نرمال، نگرانی‌هایی مبنی بر تکرار انحراف آب به گودزره وجود داشت که با توجه به تصاویر ماهواره‌ای بدعهدی طالبان مجددا صورت گرفت و مقادیر زیادی از آب رودخانه هیرمند به جای رسیدن به خاک ایران وارد بیابان بی آب و علف شد.

بند کمالخان که برخی به اشتباه آن را سد مخزنی می‌دانند قابلیت ذخیره تنها ۵۰ میلیون مترمکعب آب دارد، اما در واقعیت بند انحرافی آن توانایی انحراف بیش از ۲ میلیارد مترمکعب آب از رودخانه هیرمند پیش از سرریز سد مخزنی را دارد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی



تصاویر ماهواره‌ای نیز گواه می‌دهد که حجم آب رودخانه هیرمند پیش از رسیدن به سد کمالخان بسیار بیشتر از آب پس از سد است و با نگاهی به اطراف سازه سد کمالخان متوجه مسیر‌هایی برای انحراف به بیابان گودزره می‌شویم.

 


مسئولین کشور در سال‌های اخیر خبر‌هایی نسبت به تعامل و دیپلماسی با طرف افغانستانی درباره مسئله حق آبه هیرمند و عدم انحراف آب داده‌اند به عنوان مثال علیرضا مرحمتی، معاون امنیتی استاندار سیستان و بلوچستان در شهریور سال گذشته با اشاره به مذاکرات با طالبان برای رهاسازی آب رودخانه هیرمند گفت: اراده‌ طالبان بر این است که آبان ماه آب را رها کنند و پاییز ان شاء الله خبر خوبی به مردم داده می‌شود؛ بند کمالخان هوشمندانه ساخته شده بود و اگر آب کمالخان از سطح بند بالا امد به سمت گودزره برود، در دولت‌های قبل افغانستان مشکل را حل نکرد.

بیشتر بخوانید:

طالبان بند کمالخان را اصلاح کرده است / آب هیرمند در آبان‌ماه رهاسازی می‌شود!

علی سلاجقه، رئیس سازمان محیط زیست نیز در حاشیه جلسه هیات دولت ۹ اسفند ۱۴۰۲ گفت: درخصوص هیرمند هنوز اتفاقی خاصی نیفتاده است و مرتب جلسات توسط وزرات نیرو برگزار می‌شود، ولی حقابه محیط زیست را تفکیک کردیم و به نفر دوم طالبان اعلام شده است که حقابه محیط زیست باید از توافق ایران و افغانستان جدا شود منتظر هستیم کارگروه آن‌ها به ایران بیایند و موضوع را بررسی کنند.

علی اکبر محرابیان، وزیر نیرو در مرداد ۱۴۰۱ در رسانه ملی با اشاره به توافق با طالبان مبنی بر تحقق حق آبه ایران از رود هیرمند توضیح داد: سازه ای اجرا شده که باعث می شود آب بند کمال خان به سمت گودزره که یک منطقه لم یزرع است برود در طول یکی دو سال اخیر با اجرای این سد ما شاهد این بودیم که حق آبه جمهوری اسلامی آزاد نشود مهمترین توافقمان این بود که طرف افغانی پذیرفت که دیگر از این به بعد هیچ آبی به سمت گودزره منحرف نشود و آب از بند کمال خان در مسیر طبیعی خودش به سمت جمهوری اسلامی وارد بشود.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی


این سه مورد تنها گوشه‌ای از وعده‌ها و اظهارات مسئولین کشور ایران در قبال انحراف آب هیرمند است و علی رغم تلاش مسئولین برای به وجود آوردن فضای دیپلماسی با افغانستان و وعده‌های دولت طالبان، داستان حق آبه هیرمند نسبت به سال‌های گذشته تغییری پیدا نکرده است.

اتفاقات چند سال اخیر در انحراف آب هیرمند و تحقق پیدا نکردن حق آبه ایران نشان می‌دهد که طالبان از قدرت ژئوپلتیک و بالادست بودن خود در رودخانه هیرمند جهت فشار سیاسی به ایران استفاده می‌کند و این مسئله زمانی نمود بیشتری دارد که در طرف افغانستان شاهد بارش‌های سیل آسا و بالاتر از نرمال هستیم، اما در طرف ایران آورده آبی از ۸۲۰ میلیون مترمکعب حق آبه هامون، تقریبا هیچ است.

تا این لحظه پس از گذشت ۴۸ ساعت از سیلاب در افغانستان هیچکدام از مسئولین مربوطه در وزارت نیرو، وزارت امورخارجه، سازمان حفاظت محیط زیست و مسئولین استانی موضعی درباره هدررفت چند میلیارد مترمکعبی آب نگرفته اند‌ در حالی که ورود این آب به کشور بسیاری از مشکلات فعلی منطقه سیستان را به صورت موقتی مرتفع و از هزینه‌های گزاف جلوگیری خواهد کرد.

 

برخی از فعالین و کارشناسان محلی معتقدند که همچنان با مذاکره و اقدام مشترک می‌توان آب منحرف شده به گودزره را به بستر رودخانه هیرمند بازگرداند البته که با توجه به تجربیات چند ساله اخیر به نظر می‌رسد حاکمان افغانستان اراده‌ای برای این مسئله ندارند.

دیگر خبرها

  • زنگ خطر سیلاب در ۲۳ شهر مازندران
  • هشدار‌های سیل را جدی بگیرید
  • اجرای بخش دوم لایروبی رودخانه کارون
  • هشدار وقوع سیلاب در مازندران
  • خسارت ۲۱ هزار میلیارد ریالی سیلاب به بخش کشاورزی سیستان و بلوچستان
  • خسارت ۲۱۰۰ میلیاردی سیلاب بلوچستان به بخش کشاورزی
  • هشدار وقوع سیلاب و آبگرفتگی معابر درمازندران
  • هشدار سیل در گلستان؛ سطح آب رودخانه‌ها بالا می‌آید
  • سیلاب هیرمند به گودزره انحراف پیدا کرد / تکرار بدعهدی‌ طالبان و وعده‌های نافرجام مسئولین
  • آسیب دریاچه نمک کانون گردوغبار در منطقه را فعال می‌کند