Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس: هشتمین قسمت از فصل دوم برنامه اینترنتی «رو در رو» با حضور سردار سعید قاسمی از فرماندهان دفاع مقدس منتشر شد.

فیلم کامل این گفتگو را از اینجا مشاهده کنید.

در ابتدای برنامه سعید قاسمی با بیان برخی از خاطرات قبل از انقلاب گفت: قبل انقلاب قرار بود برای ادامه تحصیل به لیون فرانسه بروم اما با اینکه تمام شرایط برایم مهیا بود و در آستانه سفر بودم، حوادث انقلاب نظرم را عوض کرد و در ایران ماندم.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه علی شریعتی و کتابهایش او را وارد فضای انقلاب کرد، افزود: فضای انقلاب اجازه نمی داد از ایران دل بکنم و راهی فرانسه بشوم و دوست داشتم از نزدیک آن تحولات را دنبال کنم و در تظاهرات ها شرکت کنم، لذا در ایران ماندم و در بسیاری از حوادث قبل از انقلاب نیز مثل تسخیر برخی پادگان ها و ... نقش فعالی داشتم. بعد از انقلاب هم می‌خواستم برای ادامه تحصیل به فرانسه بروم که آشنایی با محمد بروجردی در کردستان مسیر زندگی ام را عوض کرد و برای همیشه قید رفتن از ایران را زدم.

قاسمی ادامه داد: شروع جنگ و آشنایی با محمد بروجردی نگاهم را به خیلی مسایل تغییر داد. او مصداق آیه ی «اَشِدّآءُ عَلَی الکُفّارِ رُحَمآءُ بَینَهُم» بود و یک شخصیت چند بعدی داشت که کاملا جذبش شدم و برای همین تصمیم گرفتم در ایران بمانم و در جنگ شرکت داشته باشم، برای همین نیز وارد سپاه پاسداران شدم.

این فرمانده دفاع مقدس در ادامه با بیان خاطراتی از جنگ و آشنایی اش با احمد متوسلیان نیز گفت: حاج احمد یک شخصیت ویژه و جذابی داشت، شاید شبیه او را در برخی فیلم ها دیده باشید، اما او یک شخصیت واقعی بود، یک مبارز واقعی که نگاه کردنش هم لذت داشت.

وی همچنین با بیان برخی خاطراتش از حاج احمد متوسلیان برای اولین بار، به سرنوشت وی اشاره کرد و گفت: خیلی ها اصرار دارند از کلمه «شهید» برای احمد متوسلیان استفاده کنند تا زودتر پرونده او را مختومه کنند.

قاسمی افزود: چند سال قبل سید حسن نصرالله در دیداری خصوصی به من گفت در مسئولین شما این اشتیاق را نمی بینم که برای برگرداندن احمد متوسلیان پای کار بیایند، سید حسن معتقد بود احمد متوسلیان زنده است.

وی افزود: شاید خیلی ها از این سخن من ناراحت شوند اما آنهایی که نظامی هستند به خوبی می دانند که بعد از فتح خرمشهر که احمد متوسلیان را از دست دادیم، دیگر فتوحات نظامی نداشتیم.

این فرمانده دوران دفاع مقدس در ادامه با اشاره به پذیرش قطعنامه 598 نیز گفت: این مساله کار مشترک هاشمی رفسنجانی، حسن روحانی و میرحسین موسوی بود و محسن رضایی در این ماجرا از سوی هاشمی فریب خورد و از نامه‌اش به هاشمی به شکل دیگری استفاده شد.

قاسمی افزود: تا قبل پذیرش قطعنامه 598 ایران 12 هزار اسیر دست عراقی ها داشت اما بعد از پذیرش قطعنامه در عرض چند روز 12 هزار اسیر دیگر دست دشمن افتاد. بعد از قطعنامه 598 دشمن بخشهایی از خاک ما را تصرف کرد که تا 8 سال قبل از آن نتوانسته بود آن شهرها را بگیرد.

وی تاکید کرد: ماجرای پایان جنگ، قطعنامه 598، جام زهر و عملیات مرصاد را در کتاب های درسی نمی آورند چون می خواهند کسی از آنها عبرت نگیرد و برجام های بعدی را بر کشور تحمیل کنند.

قاسمی گفت: در دهه 60 به مسافرانی که می‌خواستند برای تفریح به کشورهای خارجی بروند دولت ایران دلار می‌داد اما همان دولت (دولت موسوی) میگفت برای ادامه جنگ بودجه نداریم!

وی با بیان خاطره ای از حاج همت گفت: این شهید عزیز می گفت بچه ها بجنگید که اگر نجنگید دشمن در خاک خودمان عنان کارمان را دست می گیرد، این حرف را وقتی فهمیدم که نیروهای سازمان ملل بعد از پذیرش قطعنامه به تهران آمدند، به ناموس ما تجاوز کردند و و در همان خاکی که پیکر شهدا را جمع می کردیم قوطی های مشروبشان را پرت می کردند و ما مجبور به پاسداری از آنها بودیم! همین مساله باعث دوری من از عرصه و چند سال انزوایم شده بود.

قاسمی با تاکید بر اینکه پاسخ به شبهات جنگ باید در کتب درسی منتشر شود اما درس حسین فهمیده را هم حذف کردند، گفت: به جایش همچنان افسانه پتروس فداکار را برای بچه ها درس می دهند!

وی در بخش دیگری از سخنانش با انتقاد از رویکرد دولت در قبال موضوع سوریه و مدافعان حرم نیز گفت: آقای روحانی در چند سال گذشته حتی به تایلند سفر کرد اما چرا حاضر نشد بعد از شکست داعش در سوریه، به این کشور سفر کند؟ مگر این اتفاق یک دستاورد تاریخی برای جبهه اسلام در برابر ائمه کفر نبود؟

این فرمانده دفاع مقدس در پایان نیز با بیان خاطراتی از سید مرتضی آوینی و چگونگی شروع تفحص پیکرهای شهدا بعد از پایان جنگ گفت: شبی که سید مرتضی آوینی گفت می‌خواهم از شهدای فکه، یک کربلا بسازم فردایش شهید شد.

منبع: فردا

کلیدواژه: پایان جنگ قطعنامه کتب درسی سعید قاسمی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۰۵۵۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نقد و بررسی کتاب به من نگو فرمانده برگزار شد

نشست نقد و بررسی کتاب به من نگو فرمانده، سرگذشت خاطراتی از شهید محمود حاج مهدی‌ئی با حضور استاد محمد قاسمی‌پور برگزار شد.

به گزارش خبرگزاری ایمنا و به نقل از روابط عمومی حوزه هنری استان یزد، شامگاه امروز _دوشنبه سوم اردیبهشت_ با حضور جمعی از اهل کتاب استان یزد چهارمین نشست نقد و بررسی کتاب سره با محوریت نقد و بررسی کتاب " به من نگو فرمانده" در محل حوزه هنری استان یزد برگزار شد.

محمد قاسمی‌پور، کارشناس، استاد و نویسنده کتاب هنر انقلاب اسلامی در این نشست با بیان اینکه مقدمه کتاب قوی، دقیق و هنرمند نیست گفت: مقدمه کتاب شعاری است در صورتی که باید شرح احوالی از روند کار و سبک نوشتاری خود اشاره می‌شد.

وی با اشاره به اشکالاتی در ویرایش که به سلیقه ویراستار انجام شده است افزود: فصل‌ها در فهرست کتاب نیز بدون عنوان هستند و خوانش و پیوندی در فصل‌های کتاب وجود ندارد.

قاسمی‌پور گفت: با توجه به اینکه شهید دارای دو نام محمود و ماشاالله بودند در مطالب شاهد این هستیم که در بیان خاطرات مدام چرخش صدا زدن و نام بردن شهید هستیم.

وی همچنین با بیان اینکه لهجه یزدی را باید شنید ولی لهجه اصفهانی قابلیت نوشتاری راحت‌تری دارد بیان کرد: ویراستاری به این دلیل که خود لهجه و گویش یزدی نداشته است در اعراب گذاری‌ها را دچار کاستی شوند.

کارشناس ادبیات انقلاب تصریح کرد: به خوبی در بخش‌هایی از کتاب محاوره و زبان شکسته استفاده شده است و این یکی از قواعد است که مجاز است از محاوره و شکسته نویسی استفاده برد. در ادامه حضار به بیان نظرات و نکات، انتقادات و ایراداتی که به کتاب وارد بود پرداختند.

نشست نقد کتاب "به من نگو فرمانده" با حضور احسان عابدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان یزد، حسین دشتی معاون فرهنگی اداره کل ارشاد، سالکی مدیر حوزه هنری استان یزد و جمعی از نویسندگان و شاعران استان یزد برگزار شد.

کد خبر 747051

دیگر خبرها

  • اسرائیلی‌ها بدانند هر عملی انجام دهند با واکنش بزرگ ایران مواجه می‌شوند
  • نقد و بررسی کتاب به من نگو فرمانده برگزار شد
  • می‌خواهند همان بلایی که سر تلویزیون آورند را، سر پلتفرم‌ها هم بیاورند/ آیینه شبکه نمایش خانگی را نشکنید
  • نشست رسمی وزرای کشور ایران و پاکستان در اسلام‌آباد
  • رشد ۱۹ درصدی بارگیری راه آهن شرق در فروردین ۱۴۰۳
  • پیروزی سخت ایران مقابل بحرین در رقابت‌های فوتسال جام ملت‌های آسیا ۲۰۲۴
  • جام‌ملتها فوتسال: بحرین با رنک ۷۸، سه گل به ایرانِ زد!
  • ایران ۵ - ۳ بحرین/ شاگردان شمسایی به سختی به دور حذفی صعود کردند
  • یوزان ایرانی از سد بحرین گذشتند
  • گل صالح احمد به ایران در جام ملت‌ های فوتسال آسیا (ایران 1-2 بحرین)