Web Analytics Made Easy - Statcounter

چینش فیلمها برای اکران نوروزی هر سال حاشیه‌هایی به همراه دارد اما امسال این حاشیه‌ها از برخی معادلات پنهان در چرخه اکران پرده برداشت. ۱۹ فروردين ۱۳۹۸ - ۰۹:۵۱ فرهنگی سینما و تئاتر نظرات - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرنگار فرهنگی خبرگزاری تسنیم، مافیای قدرت چیز پیچیده‌ای نیست تنها کافی است یک روند انحصاری را بدون نظارت در عرصه‌ای رها کنیم تا کم‌کم ریشه بدواند و مالک آن ناحیه از قدرت شود، قدرتِ بدون نظارت همواره به دنبال انحصار است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

چرخه اکران را هم اگر به یک مثلث تشبیه کنیم یک ضلع آن به تولیدکننده بر می‌گردد، ضلع دیگر توزیع است و ضلع سوم به سینماداران اختصاص پیدا می‌کند. در این چرخه هر ضلع می‌تواند به مثابه ناظر سایر اضلاع در نظر گرفته شود و معیاری بر عملکرد درست اضلاع دیگر باشد.

حال فرض کنید یک نفر هم تولید کننده باشد، هم توزیع کننده و هم سینمادار. چه محصولی از این چرخه بیرون خواهد آمد؟ شخصی که هر سه ضلع این مثلث را دارا باشد می‌تواند تصمیم بگیرد که چه کالای فرهنگی را برای جامعه ارائه دهد و در اینجا تنها اهرمی که می‌تواند به عنوان اهرم بازدارنده برای این چرخه قدرتِ انحصارطلب معرفی شود اهرم دولتی است؛ اما تصور کنید همین فرد عضو شورای عالی اکران در سینما هم باشد! آنوقت است که می‌توان گفت هر فیلمی که بخواهد می‌سازد و هر فیلمی که بخواهد را روی پرده اکران می‌برد. نتیجه همین عملکرد انحصاری، تولید فیلمهایی مانند «رحمان 1400» می‌شود و اگر این روند با انتقاد هم روبه رو شود همین قدرت انحصار طلب با ارتباط و در اختیار گرفتن برخی از رسانه‌های به اصطلاح مستقل موضوعات انتقادی را به شکل دیگری روایت می‌کند.

فروش فیلمهای اکران 98 در هفته اول عید/بلیت‌هایی که نیم‌بها فروخته نشد

 

این روزها در هر جای سینما که کند و کاو می‌کنی نام علی سرتیپی شنیده می‌شود و مشخص نیست چه کسی می‌تواند جلوی این انحصار را بگیرد. اما اگر تنها به اکران نوروز توجه کنیم نام دیگری هم به چشم می‌خورد و آن سید جمال ساداتیان است که او هم به تنهایی از ویژگیهای ذکر شده برخوردار است. تولید کننده، توزیع کننده و سینمادار است و بدیهی است که بتواند در جوامع صنفی سینما نقش‌آفرینی کند. حال این ترکیب دو نفره را در اکران نوروزی سینما در نظر بگیرید، آن وقت سهم فیلمهای این دو تهیه‌کننده از سینما به شکل زیر در می‌آید:

اما چطور این فروش اتفاق می‌افتد؟ خب به طور حتم فیلمی که به سینمادار تعلق دارد سانس بیشتر در ساعات بهتری خواهد داشت و سایر فیلمها در حاشیه اکران قرار می‌گیرند. بخشی از مخاطبان فضای فعلی سینما به‌دنبال دیدن فیلم خاصی به سینما نمی‌آیند و تنها ساعتی در روز را به سینما اختصاص می‌دهند و  اینکه چه فیلمی در آن ساعت به خصوص در دسترس آنهاست سینماداران و توزیع‌کنندگانند که تصمیم می‌گیرند. در نهایت با ادامه این روند تماشاگر (نه مخاطب حرفه‌ای) سینما را به دیدن گونه‌های خاصی از فیلم عادت می‌دهند و بعد ادعا دارند که سلایق مخاطب تغییر کرده‌است، شاید سلیقه‌سازی اصطلاح بهتری برای این روند باشد؛ فرآیندی که در کنار فقدان منتقد موثر در جامعه به سمت فضای فعلی سینما حرکت می‌کند و آنچیزی می‌شود که در حال حاضر آن را روی پرده‌های سینما می‌بینیم.

این قدرت‌های انحصارطلب در سینما بیش از محتوا به منافع اقتصادی سینما می‌اندیشند و وقتی بهره اقتصادی یک کار کمدی در سطوح «رحمان 1400» دیده می‌شود نشانه مثبتی است برای تهیه‌کننده که همین رویه را ادامه دهد تا بهره اقتصادی لازم را داشته باشد و چون خود تولید کننده، توزیع‌کننده و سینمادار است می‌تواند به راحتی همین روند را ادامه دهد.

انتهای پیام/

R1356/P/S4,34/CT7 واژه های کاربردی مرتبط عید نوروز سینما اخبار اکران

منبع: تسنیم

کلیدواژه: عید نوروز سینما اخبار اکران عید نوروز سینما اخبار اکران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۲۳۳۴۴۷۱۵ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

عدم پاسخگویی تعرفه‌های آندوسکوپی و کولونوسکوپی به هزینه‌ها

به گزارش گروه سلامت خبرگزاری علم و فناوری آنا، کامران باقری لنکرانی، در نامه‌ای به سعید کریمی معاون درمان وزارت بهداشت، عنوان داشت: ضمن تشکر از مساعی جنابعالی در ارتقای خدمات سلامت کشور از جمله اصلاح دستورالعمل ارائه خدمات مختلف نظیر کولونوسکوپی، همانگونه که مستحضرید تعرفه‌های پروسیجرها همچون آندوسکوپی و کولونوسکوپی حتی با لحاظ کردن هر دو بخش فنی و حرفه‌ای، در حال حاضر کفاف هزینه‌های نگهداشت و استهلاک این دستگاه‌ها را نمی‌دهد.

در این شرایط، تحمیل هزینه‌های اضافه‌تر به واحدهای ارائه خدمت چه در بخش دولتی و چه خصوصی، برای خدماتی که برای حفظ کیفیت درمان و ایمنی بیماران ضروری هستند و در تعرفه‌های مزبور نه در جز فنی و نه در حرفه‌ای لحاظ نمی‌شوند، باعث فشار مضاعف مالی هم به ارائه کنندگان خدمت و هم بیماران گردیده است.

از جمله خدمات ضروری که در کنار پروسیجرها ارائه می‌شود می‌توان به مواردی همچون پالس اکسی متری، رگ گیری، تزریق سرم و دارو، بررسی وضعیت بیمار، مشاوره قبل و بعد از پروسیجر و…، اشاره نمود.

از طرف دیگر برخی از تجهیزات مصرفی آندوسکوپی و کولونوسکوپی که غیر سرمایه‌ای و یکبار مصرف هستند و بعضاً تهیه آنها برای بیماران امکان پذیر نیست و لزوماً توسط مراکز درمانی، بیمارستان، کلینیک و یا توسط پزشکان در مطب شخصی تهیه می‌شوند که از مهم‌ترین این موارد می‌توان به لوازم مصرفی همچون پنس بیوپسی، سوزن اسکلروتراپی، هموکلیپس، اسنیر، تهیه وسایل ضد عفونی، دهانی، کیت اپرئاز لباس بیمار، داروهای لازم سدیشن و…، نام برد که در حال حاضر با چالش تقبل هزینه توسط بیمه‌ها در برخی از استان‌ها روبرو شده است. حتی برخی از خدمات که دارای تعرفه هستند بعضاً توسط سازمان‌های بیمه گر در صورتحساب‌های ارسالی مورد پذیرش قرار نمی‌گیرند و باعث تضییع حقوق بیماران و ارائه کنندگان خدمت می‌شود که به موارد زیر می‌توان اشاره کرد:

۱- ویزیت بیمار قبل و بعد از پروسیجر و مشاوره پزشکی

۲- کد ۹۶۰۱۸۰ اکسیژن تراپی با نازال یا ماسک

۳- کد ۹۶۰۰۱۰ پایش و ارزیابی مثل فشار گرفتن. کنترل علائم حیاتی و پالس اکسی متری

۴- کد ۹۶۰۱۵۵ برای رگ گرفتن

۵- کد ۹۶۰۱۷۰ برای تزریق هر داروی وریدی

۶- لیست وسایل مصرفی یکبار مصرف ویژه هر بیمار

با توجه به موارد فوق، از جنابعالی درخواست می‌شود ضمن اعلام این موارد به معاونین درمان دانشگاه علوم پزشکی، بیمه‌های پایه و تکمیلی، تاکید گردد که موارد اعلامی مازاد بر تعرفه اندوسکوپی و کلونوسکوپی بوده و در صورت ارائه خدمت و تهیه وسایل مزبور با درج در صورتحساب بیماران، قابل پرداخت از طرف بیمه‌ها هستند.

امید است با تاکید و پیگیری جنابعالی، وضعیت ناهماهنگ فعلی که در برخی از استان‌ها باعث برخورد بین بیماران، بیمه‌ها و ارائه کنندگان خدمت گردیده است و بر کیفیت خدمات و ایمنی آنها تاثیر گذار بوده، به سرعت حل شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • عدم پاسخگویی تعرفه‌های آندوسکوپی و کولونوسکوپی به هزینه‌ها
  • توصیه بیلی وایلدر که به کار کیانوش عیاری در «ویلای ساحلی» می‌آمد
  • صدور حکم تهیه نوشت افزار واقلام آموزشی جایگزین حبس در دادگاه کیفری ۲ ارومیه
  • هزینه ۱۰۰ میلیاردی سینما برای تبلیغ در شبکه GEM
  • معرفی اعضای جدید انجمن تهیه کنندگان فیلم بلند مشهد
  • اکران فیلم کوتاه؛ رفع تکلیف یا ضرورت؟!
  • بهروز افخمی در حال نوشتن رمان قتل داریوش مهرجویی
  • «آخرین تولد» هم به اکران آنلاین رسید
  • «آخرین تولد» برنامه جدید اکران آنلاین فیلم‌نت
  • اکران آنلاین غیرمنصفانه و ناعادلانه است/ چرا «کاپیتان» قربانی شد؟